Milloin ihminen on liian kiltti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Missä teidän mielestänne menee se raja?

Itse haluan aina mielettömästi olla ilahduttamassa muita ihmisiä. Lahjoitan jopa ihan tuntemattomille heidän tarvitsemiaan juttuja, ihan vain siksi että he ilahtuisivat.

Tykkään antaa lahjoja, mietin niitä aina tosi tarkkaan. Tykkään tehdä asioita toisten puolesta ja toisille.

Mutta missä menee liian kiltin raja?

et ole liian kiltti, jos tykkäät ostella toisille lahjoja.

olet liian kiltti, jos ystäväsi esittävät sinulle "tilauksensa", jonka sinä sitten toteutat, vaikkei sinulla olisi siihen oikeasti rahaa/halua.

et ole liian kiltti, jos tykkäät ostella toisille lahjoja.

sen sijaan olet liian kiltti, jos ystäväsi esittävät sinulle "tilauksensa", jonka sinä sitten toteutat, vaikkei sinulla olisi siihen oikeasti rahaa/halua.

Toisaalta liiallinen ilahduttamisvimma ei välttämättä ole niinkään kiltteyttä vaan vain osoitusta huonosta itsetunnosta.
Niillä lahjoilla sitten varmistellaan, että toinen varmasti tykkää lahjanantajasta, eli kyse voi olla jo matelustakin kiitoksen eteen...

ei minusta se, että antelee lahjoja muille, tee ihmisestä liian kilttiä. lahjojen antaminen on toki kaunis ja mukava tapa, mutta jos aivan tarkkoja ollaan, sinähän vain yrität saada itsellesi hyvän mielen ilahduttamalla muita. ja jos saat hyvän mielen, niin silloinhan molemmat ovat saaneet jotain ja kaikki on hyvin.

pahempi tilanne on silloin, jos ihminen on niin kiltti, että on aina valmis tekemään toisten puolesta mitä vaan, vaikkei itse edes haluaisikaan. jos ei osaa sanoa ei. tällaiset ihmiset keräävät ympärilleen usein hyväksikäyttäjiä jotka eivät todellakaan tunne huonoa omaatuntoa toisen kiltteydestä. silloin on jo liian kiltti.

Olen samaa mieltä kuin joku aiempi vastaaja. Tykkään lahjoitella vaatteita ja antaa lahjoja, mutta itse saan siitä hyvän mielen ja kiva jos lahjan vastaanottajakin saa. En ole mielestäni kiltti, jos lahjoitan jotain, sillä ilo on molemminpuolinen.

Itse asiassa kysyn vain siksi, että psykologi oli sitä mieltä että yritän hakea sillä muilta hyväksyntää enkä osaa pitää puoliani. Ja että minun pitäisi kuulemma opetella olemaan lahjomatta ihmisiä, ja mennä ystävien luokse ilman tuliaisia ja niin edelleen.

Mutta kun minusta itsestä tuntuu siltä, että teen asioita muille siksi että haluan heidän olevan iloisia. En siis kiitoksen vuoksi, vaan siksi että haluan että ihmiset ilahtuvat.

Ongelma on varmaan siinä, että pienenä yritin "lahjoa" äitiäni iloiseksi, enkä millään saanut häntä sellaiseksi :( Aikaisempina vuosina saatoin tehdä sitäkin, että lainasin viimeiset rahani kun niitä minulta pyydettiin, ja itse jouduin taloudellisiin vaikeuksiin sen vuoksi.

Mutta kun nykyisin se on vain sitä, että haluan ilahduttaa muita. Joko yllättämällä tai jotain muuta. Kai minä alitajuisesti haluan, että joskus joku yllättäisi minut iloisesti, mutta en minä ainakaan tietoisesti odota kiitosta itselleni vaan sitä että muilla olisi hyvä mieli.

Yhteistyössä