Olin 19, kun esikoinen syntyi ja luulin olevani valmis äidiksi (lue: nuori ja naivi). Helpollahan esikoisen kanssa pääsi, kun monet asiat meni juuri sillä nuoruuden innolla. Meillä työterkkari totesi erään pahoinpitelyasian jälkipuinneissa, että nuoruus suojaa, kun yksi 20 tyttö ei ollut läheskään niin sokissa kuin vanhemmat työntekijät, ja olen todennut, että se nuoruus suojaa myös monessa muussakin asiassa, myös tässä äitiydessä.
Aina sanoin, että lapset teen alle 30-vuotiaana, että sterilisaation hommaan, kun 30 täytän. Mutta elämällä on tapana tehdä omat suunnitelmansa... erosin esikoisen isästä ja elin monta vuotta yksin lapsen kanssa ja luulin (toisinaan myös päätin), ettei enää lisää lapsia meidän pieneen perheeseen tule. Olin 28, kun tapasin nykyisen mieheni, heti seurustelun vakavoiduttua ilmoitin, että nyt me tehdään lapsia. Nyt olen 30 ja vauva 7 kk ja kuumeilen vielä yhdestä.
30-vuotiaana on ollut erilaista olla äiti kuin sillon kakskymppisenä, raskaampaa, mutta myös antoisempaa. Enää ei mennä pääkolmantenajalkana, vaan osaan nauttia tästä vauva-ajasta, nukkumaan kyllä ehtii taas muutaman vuoden kuluttua, kuin myös matkustamaaan ja töitä tekemään. Nyt myös olen avoimempi tulemaan äidiksi vielä lähempänä 40, vaikka nuorempanan tuomitsin kaikki siinä iässä lapsia tekevät. Olisihan se mielenkiintoista kokea äitiys vielä siinäkin iässä...
En voisi kuvitellakaan millaista olisi olla lapseton. Lapset muuttaa niin paljon elämää ja tekee siitä rikkaamman. Myös lapseton vanhuus on ajatuksenakin aika pelottava. Mielestäni lapset (ja tulevaisuudessa lastenlapset) ei poissulje elämästä muita asioita, vaan tuo niihin lisää syvyyttä.