Milloin alkio/sikiö muuttuu ihmiseksi teistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dietorelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun mielestä

alkio on eri asia kuin siitä kehittyvä sikiö, joka ei myöskään ole lapsi - joka kylläkin on sitten ihminen.

Alkio on elämän alku, sikiö on ihmisen alku ja lapsi on sitten ihminen.
Ja arvostan suuuuuuuresti 19-viikkoisia sikiöitäkin, ihania ihmisen alkuja!

Näin se vaan menee, minun mielestäni! Onneksi jokaisella on oikeus omaan ajattelumalliinsa ja ajatusten hienovaraiset sisällöt ovat useammin jotakin harmaan sävyä kuin pelkkää mustaa tai valkoista. Onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Sitten kun on niin iso että selviäisi vaikka syntyisi.

Näin minäkin sen miellän.

Osin varmasti ihan itsesuojelullisista syistä, eli kun raskaudessa on ollut ongelmia ja liittynyt pelkoja sen loppuun selviämiseen en ole halunnut kiintyä sikiöön lapsena ennen kuin ollaan oltu viikoilla joilla se todella voisi selvitä kohdun ulkopuolella.

En tarkoita että tuleva lapsi olisi tää ennen vähempiarvoinen tms, mutta miellän siis siihen asti sikiöksi, tulevaksi lapseksi.

t: hän joka molemmilla kerroilla jo np-ultrassa sai nieleskellä kyyneleitä...

Jaa..tää on mielenkiintonen kysymys. Ihmetyttää taas miks vetää herne nenään toisen vastauksesta. Mulle se muuttuu ihmiseksi vasta kun se on sylissä, koska nyt se on vielä osa mua. Kirjaimellisesti. Tyhmää ehkä joo, vaikka vauvahan se mun sisällänikin on..Mutta, no ehkä mä en osaa selittää.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oonko mä ainoa joka laskee jo hedelmöittyneen munasolun lapseksi? :snotty:

Olet vissiin melkeinpä.
T. Se jolle tuli tosi paha mieli

Mistä sulle tuli paha mieli? :ashamed:

No joo, ne raskaushormonit... :-/
Kun tosiaan itse olen viikolla 19 + niin tuntuu vaan pahalle ajatella, että en muka kantaisi ihmistä sisälläni.
Hän ei vielä selviäisi kohdun ulkopuolella, mutta mulle se ei tee pienestä yhtään sen vähemmän ihmistä, kun että jos mennään muutama viikko eteenpäin ja hän saattaisi jo selvitä.
No joo, ehkä positun hormoneideni kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oonko mä ainoa joka laskee jo hedelmöittyneen munasolun lapseksi? :snotty:

Olet vissiin melkeinpä.
T. Se jolle tuli tosi paha mieli
Miten sä voit tuosta mielesi pahoittaa? Ei sikiö ole mikään kamala nimitys vaan yksi kehitysvaihe, jonka me kaikki käymme läpi. Ja voit ihan huoletta nimittää asukasta ihmiseksi/lapseksi/vauvaksi, ei sekään ole väärin. Nämä on vain termejä.

Kun sydän alkaa sykkiä.

Kummasti ap:ltä tulee nyt näitä tämän tyylisiä avauksia. En sano nyt pahalla...mutta otitko nyt vähän liikaa omaksi murheeksesi sen ystäväsi abortin? :/ Ei kannata kantaa koko maailman murheita omilla harteillaan :hug:

joo tulee jo uniinkin. näin unta että olin raskaana ja ihan paniikissa etten halua enään lasta ja oon ryypäännyt ja vaikka kuinka pitkällä jo..onneksi uni.
Kyllä se laittoi mut aattelee ja surua tunnen lapsen ja äidin takia. en voi oikeille kavereille tästä puhua ettei tie kenestä puhun

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
joo tulee jo uniinkin. näin unta että olin raskaana ja ihan paniikissa etten halua enään lasta ja oon ryypäännyt ja vaikka kuinka pitkällä jo..onneksi uni.
Kyllä se laittoi mut aattelee ja surua tunnen lapsen ja äidin takia. en voi oikeille kavereille tästä puhua ettei tie kenestä puhun

Näin mä vähän arvelinkin.

No... Pärjäile :hug:

Joskus vuosia sitten työharjottelussa näin 16 viikkosen sikiön. Ihan oli jo ihminen. Yllättävän pitkään eli vatsasta tulon jälkeen (varmaan minuutin pari), sillain ns. "räpiköi". Sairaalan ruumishuoneelle tämä sikiö vietiin. Siitä eteenpäin en tiedä. Synnyttäneellä ei ollut mitää toivomuksia, tms. Teki abortin. Olisi ollut terve poika. Sen verran se näky vaikutti, että tiedän ettei musta olisi hoitajaksi sellaseen paikkaan.

Luin mitä lähetin äsken ja vähän pehmennän..."Ihan oli jo ihminen" tarkoitan, että paljon oli jo kehittynyt. Ei tietenkään esim.silmät ja sillain. Eihän silloin vielä kaikki ole. Ja tämä ns. räpiköinti johtui reflekseistä, ei vielä muusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Aloin ajattelemaan. ja jotenkin sellaiseen ratkaisuun päädyin että sillooin kun sydän alkaa sykkiä. onko se sitten jossain 7 viikolla

Tää on vaikea aihe, ja ihmsiä niin eri mielipiteiden kanssa. Ja tämäkin ketju jossain vaiheessa paisuu ohi aiheen. Mutta -oma mielipide- tai se tunne kun olen testin tehnyt, niin mulle se vain oli heti se tuleva vauva. Ei sikiö tai alkio, vaan vauva jota aloin odottamaan...

Sikiö on ihmisen kehitysvaihe. Hedelmöityksen jälkeen jakaantuvaa munasolua kutsutaan alkioksi. Alkiota aletaan kutsua sikiöksi kahdeksan viikon kuluttua hedelmöityksestä aina syntymään asti.
Lapsi/ihminen se on sitten kun hän on nähnyt päivänvalon.

lähde: wikipedia

--> näin minäkin asian ajattelen, eikä se vähennä yhtään alkion/sikiön tai ihmisen määritelmää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja wikipediasta termejä teille arvon mammat:
Sikiö on ihmisen kehitysvaihe. Hedelmöityksen jälkeen jakaantuvaa munasolua kutsutaan alkioksi. Alkiota aletaan kutsua sikiöksi kahdeksan viikon kuluttua hedelmöityksestä aina syntymään asti.

--> näin minäkin asian ajattelen, eikä se vähennä yhtään alkion/sikiön tai ihmisen määritelmää!!!

Taisit lisäillä hieman omiasi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja wikipediasta termejä teille arvon mammat:

No joo, ehkä näin, mutta tässä onkin nyt varmaan kyse siitä, että moni kyllä ajattelee lapsensa ihan lapsena jo hyvinkin aikaisessa vaiheessa.
Ja jos synnyttää esim. viikolla 22 ja lapsi ei jaksakaan elää, niin tuskin pidetään hautajaisia sikiölle...
Ja ei kai se pelkkä päivänvalon näkeminen ketään tee välttämättä sen enempää ihmiseksi, kun että jos elää masussa.
Mutta joo, miten vaan

Minusta se on vauva ja ihminen heti kun tiedän olevani raskaana, oli se sitten alkio tai sikiö.. ennen kuin tiedän raskaudesta en voi ajatella että meille tulee vauva, mutta heti kun tiedän voi ajatella ja kyllä se vauva on yhtä kuin ihminen!

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä