milloin aikaisintaan kiinteitä?

Meillä isokokoisena syntynyt vauva, joka nyt 5 vko vanha. Syö mahdottomasti maitoa. Milloin olette aikaisintaan aloittaneet kiinteiden annon ja millä? Eli jollakin miedolla soseella vai maissivellillä esim?
 
Esikoisella aloin antaa kiinteitä kun hän oli 3,5kk. Neuvolassa suositeltiin tätä sillä korvikettä meni litran päivässä. Perunalla aloitimme, mutta poika irvisteli perunasta paljon joten siirryimme bataattiin mikä maistuikin jo paremmin. Sitten siirryimme porkkanaan jne.
 
Eka vauvamme sai kiinteitä reilun.2kk iässä, omaa maitoa ei tullut ja hotki korviketta (koliikki)
kiinteiden myötä elämä pikkuhiljaa rauhottui. Perunaa alkuun, sitten porkkanaa ja hedelmää...

Toinen poika oli eri maata, mutta hyvin samoja aikoja aloin antaa samaan malliin kiinteitä, ehkä jonkun viikon myöhemmin...

Nyt meillä on tyttö, pojat jo isoja... Koliikkia taas ilmassa ja 2kk iässä pikku annoksilla kokeiltiin taas perunaa ja sehän maistui :)

Luulen, että jos minulla olisi riittänyt oma maito, kiinteät olisi saaneet odottaa ns. normaaleihin aikoihin. mutta kun sitä tuli vain 2kk, keskimmäisellä 3kk ikään ja koko ajan vain osan nälkää sai tyydytettyä sillä!
 
Ap: Onko vauvasi korvikkeella vai rintamaidolla? Jos rintamaidolla, on ihan normaalia että vauva syö tiheästi. Maitoa riittää varmasti kun sitä on tarjolla aina kun vauva haluaa imeä. Kiinteiden aloitusta ei kannata vielä miettiä, koska vauvan suolisto ei ole siihen valmis.

Kannattaa käydä Imetystukilistalla lukemassa vinkkejä, miten maidon määrää voi lisätä. Toki vauvalla saattaa nyt olla myös tiheän imun kausi, jolloin hän lisäilee itse maitomäärää.
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 12:42 annilinnea81 kirjoitti:
Ap: Onko vauvasi korvikkeella vai rintamaidolla? Jos rintamaidolla, on ihan normaalia että vauva syö tiheästi. Maitoa riittää varmasti kun sitä on tarjolla aina kun vauva haluaa imeä. Kiinteiden aloitusta ei kannata vielä miettiä, koska vauvan suolisto ei ole siihen valmis.

Kannattaa käydä Imetystukilistalla lukemassa vinkkejä, miten maidon määrää voi lisätä. Toki vauvalla saattaa nyt olla myös tiheän imun kausi, jolloin hän lisäilee itse maitomäärää.
Saako udella mistä tiedät ettei nimenomaan ap:n vauvan suolisto ole vielä kiinteille valmis? Olet meedio? Vaiko jopa lääkärimeedio?? :)

Jokainen lapsihan on täysin erilainen.
Meillä molemmilla esikoisella alkoi kiinteät mennä 2kuukautisesta asti ja nuoremmalla muutama viikkoa ennen kuin täytti 2 kuukautta.
Pikkuhiljaa maissilla aloitettiin ja hyvin massu kesti.
Korviketta meillä meni 2dl lähes tunnin välein niin terve järkikin sanoi, että lapsella on nälkä.

AP:lle itselleen vastaisin, että kannattaa koittaa perunalla, maissilla, bataatilla.. Joku mieto ja muutama lusikallinen vaan aluksi.
Mielummin annat sitä vahvempaa ruokaa kuin pidät lasta nälässä. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:33 Elviira harmaana kirjoitti:
Saako udella mistä tiedät ettei nimenomaan ap:n vauvan suolisto ole vielä kiinteille valmis? Olet meedio? Vaiko jopa lääkärimeedio?? :)
Alle kolmen kuukauden ikäisen vauvan suolisto ei vielä kykene käyttämään kiinteää ravintoa hyödykseen, vaan siitä on enemmänkin haittaa. Eipä tarvitse kummoinen meedio olla kun lääketieteellistä faktaa on ihan kaikkien saatavilla jos vain viitsii ottaa asioista selvää :)
 
Tulipeikko harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 20:39 annilinnea81 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 18:33 Elviira harmaana kirjoitti:
Saako udella mistä tiedät ettei nimenomaan ap:n vauvan suolisto ole vielä kiinteille valmis? Olet meedio? Vaiko jopa lääkärimeedio?? :)
Alle kolmen kuukauden ikäisen vauvan suolisto ei vielä kykene käyttämään kiinteää ravintoa hyödykseen, vaan siitä on enemmänkin haittaa. Eipä tarvitse kummoinen meedio olla kun lääketieteellistä faktaa on ihan kaikkien saatavilla jos vain viitsii ottaa asioista selvää :)

Lyönpä minäkin kauhani tähän soppaan B) . Varmaankin nykyään tiedetään vauvan suolistosta enemmän kuin aikanaan, mutta siihen aikaan, kun minä olin vauva (saatikka minua hieman vanhemmille) suositeltiin kiinteiden aloittamista parin VIIKON ikäsinä. Ja kai se suolisto jotain on sulattanut ja kuljettanut kun meidänkin ikäluokka vielä hengissä on ;) .
En minäkään ole aloittanut kiinteiden antamista kuin 4kk ja 6kk iässä, joten olen "aivopesty" ainakin jollain tasolla siihen, ettei vauvalle ole hyväksi kiinteät liian aikaisin, mutta siis kuten aiemmin totesin, kyllä sitä hengissä säilyy, vaikka ne aiemminkin aloittaisi...
 
NuoriAikuinen
Meidän vauva oli ollut alusta lähtien korvikkeella ja soseiden maistelu aloiteltiin hissukseen 4kk:n iästä kun neuvolasta niin kehoitettiin. Niin ja soseilla aloitettiin suoraan, velliä toki kokeiltiin mutta tyttö ei siitä perustanut joten jätettiin suosiolla vellittely pois. Neuvolasta neuvottiin antamaan makuannoksia kaurapuuroa ja lihaa 5kk:n iästä alkaen ja näin ollaan tehty. Vauvalla ei ole ollut mitään allergioita ja masukin on kestänyt hyvin, nyt kun ikää on ½kk niin ollaan maisteltu jo vaikka mitä!

Kaipa tuo on vauva kohtaista, kukin äiti tekee niinkuin parhaaksi katsoo kunhan tarkkailee oman vauvansa tarpeita ja ottaa asiasta tietoa.
 
Meillä kaksi ensimmäistä lasta syöneet kiinteitä noin kahden kuukauden iästä asti. Molemmat olleet korvikevauvoja ja isokokoisia. Tytöllä oli myös syynä aikaiseen aloitukseen kova pulauttelu. Nyt kolmonen 6 vko vanha ja kiinteiden aloitus on taas ajankohtainen. Korviketta menee se litra vuorokaudessa. Ajattelin kokeilla perunaporkkana vellillä ensin ja sitten maissivelliä ja hedelmää. Poikaa käytetty myös vatsavaivojen takia vyöhyketerapeutilla, joka kolmenkymmenen vuoden kokemuksella sanoi, että maidolla on turha viruttaa vatsalaukkua liikaa, vaan aloitella kiinteitä lisäksi. Vatsavaivat myös yleensä tällä helpottuvat. Ja tosiaan onhan kautta aikojen aloitettu kiinteät jo pari viikkoisena, ja ei millään miedoilla ruuilla. Nythän sentää aloitellaan tosiaan miedoilla ja pienillä määrillä, kun ennen on annettu appelsiiniä ja ihan kunnon kauravelliä.
 

Yhteistyössä