Mille ilmoitan seuraavasta asiasta (poliisi, lastensuojelu?) vai kiinnostaako mitään taho?

Eli arvioni mukaan noin 3-4 vuotta vanhaa lasta kuljetetaan aina ja jatkuvasti ilman turvaistuinta ja ilman turvavöitä auton etupenkillä. Voi lapsi vanhempikin olla, mutta lapsi on liki päätä lyhyempi, kuin oma 5v tyttäreni.

Asuvat tässä meidän talossa, perhe on mielestäni kummallinen, saattaa olla, että perheessä mielenterveysongelmaa tai älyllinen kehitys hieman heikompaa tasoa. Enkä sano tätä siis ilkeyksissäni, vaan näin epäilen ihan oikeasti. Äiti on sen tyylinen, etten aio asiasta itse heille ruveta puhumaan. Yleensä tapanani kun on ottaa ensin vanhempiin yhteyttä, jos jotakin narisemista keksin.

Kiinnostaako mitään tahoa tämä aisa? Poliisille voin kyllä soittaa, mutta tuskin ehtivät sillä sekunnilla pihalle, kun tämä auto on lähdössä. Toisaalta onko tämä nyt varsinainen lastensuojeluasiakaan.

Eli mitä voin siis tehdä, jotta tilanteeseen saadaan parannusta ja lapsi EDES turvavöihin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
No, kyllä minä vain puhuisin perheen äidin kanssa kaiken uhallakin. Aika rankkaa mennä soittelemaan poliisille.
Mun ymmärtääkseni tuo on laitonta, ellen ole sitten väärin ymmärtänyt. On se vähän hassua, jos joku tekee laittomuuksia, mutta niistä ei sitten saisi mennä poliisille kertomaan :/
 
huoh
tämmöistä se sitten on kun ihmiset ei osaa puhua toisilleen. ei ihme että poliisi ja lastensuojelu on ylikuormittuneita kun kaikenmaailman asiat sinne vingutaan mitkä vois ihmiset hoitaa ihan keskenään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
No, kyllä minä vain puhuisin perheen äidin kanssa kaiken uhallakin. Aika rankkaa mennä soittelemaan poliisille.
Mun ymmärtääkseni tuo on laitonta, ellen ole sitten väärin ymmärtänyt. On se vähän hassua, jos joku tekee laittomuuksia, mutta niistä ei sitten saisi mennä poliisille kertomaan :/
Vaan kun asioita ei hoideta aikuisten ihmisten kesken noin. Ensin jutellaan kasvotusten, tarjotaan ehkä omaa vanhaa turvaistuinta ostettavaksi tai kerrotaan hyvistä merkeistä. Jos ei auta, ladataan kehiin kaikki kauheudet, mitä lapselle voi tapahtua. Kysytään suoraan, haluatko lapsesi parasta. jos ei tämäkään tehoa, uhataan poliisilla. Tarkkaillaan tilannetta. Mennään uudestaan. Näin teet, jos olet oikeasti huolissasi lapsesta.
 
Mä varmaan soittaisin poliisille. En hätänumeroon, vaan laitokselle, ja kertoisin että naapuriperhe ei koskaan käytä lapsellaan turvaistuinta tai edes turvavyötä.

Ehkä en soittaisi mihinkään, mutten myöskään kuuntelisi naapurin surua siitä, kun lapsi kuoli tai halvaantui, omien vanhempiensa typeryyden takia.
 
mie
mitä jos laittaisit postiluukusta lapun jossa sanoisit että seuraavan kerran kun auto starttaa lapsi kyydissä ilman turvaistuin, niin soitat poliisin perään. Itse olen kyllä sitä mieltä että suoraan puhuminen olisi paras vaihtoehto...
 
Kyllä mäkin soittasin poliisille ja antaisin auton rekisterinumeron, muista korostaa että tuo tapahtuu ihan toistuvasti.
Hyvä että puutut asiaan - ajattele, jos lapsi vaikka halvaantuisi auto-onnettomuudessa etkä olisi tehnyt mitään... eihän se Sinun syysi olisi, mutta voisi jäädä kalvamaan. Asiasta ilmoitettuasi olet ainakin tehnyt voitavasi.
Jos havaitset jotain muuta faktaa, että lapsenhoitoa lyödään laimin (pahoinpidellään, ei pueta asianmukaisesti tms.) niin silloinhan voit ilmoittaa myös lastensuojeluun.
 
mie
Hyvä että joku huolehtii muidenkin asioista. Ihan syystä murehdit, vaikka jotkut täällä muuta väittävätkin!
Vaikket haluaisikaan sanoa äidille mitään, voisit silti mainita hänelle esim: "Tiedätkö, että nykyään saa sakot, jos lapsi ei ole turvaistuimessa?" Tietysti ystävälliseen sävyyn, ihan kuin ohimennen mainiten.
Voisit myös ottaa yhteyttä kunnan sosiaaliviranomaisiin ja mainita huolesi. He saattavat jo ennestäänkin olla sosiaalitoimen asiakkaita, jos perheessä on mielenterveys tms. ongelmaa. Tällöin sosiaaliviranomaiset osaavat puuttua asiaan, kun perhe seuraavan kerran asioi heillä. Sinne sosiaaliviranomaisillekin voi sanoa: "En ole tekemässä lastensuojeluilmoitusta, olen vaan huolestunut erään perheen asioista..." Viranomaiset eivät voi sinulle kertoa, onko perhe heidän asiakkaansa, mutta voivat puuttua asiaan siten kuin parhaaksi näkevät.
 
minenymmärrä!!
just tuota minä en ymmärrä että heti ollaan soittamassa poliiseille ties minne, eikö ensin voi ottaa asianomaisiin itse yhteyttä? Tai sitten postiluukusta lappua tms.

Ja mun mielestä typerää ottaa tässä esiin "perhe on mielestäni kummallinen, saattaa olla, että perheessä mielenterveysongelmaa tai älyllinen kehitys hieman heikompaa tasoa" huoh...

Nojoo naapurikytät on naapurikyttiä.
 
Tiedän yhden äidin joka kuljettaa lapsia autossa ilman mitään turvaistuimia, hyvä jos joskus vöissä ovat. Lapset 5- ja 3-vuotiaat. Yks tuttuni oli taas kerran nähnyt äidin liikenteessä, oli soittanut poliisille. Olivat olleet sitä mieltä että hyvä kun ilmoitti, mut ei heillä yksinkertaisesti ole resurssejä valvoa, näitä tapahtuu kuulemma paljonkin. :/
 
Toisaalta jos menet nyt ensin varoittelemaan ja huomauttelemaan ovelle, ja nuo jatkaa vaan ajelujaan ilman istuinta ja joudut soittamaan sittenkin niille poliiseille, ne arvaa kyllä kuka tuosta ilmoitti (eivät ehkä tajua joutuvansa kiinni mahd. perusvalvonnassakin). Ja jos ne todella on heikkolahjaisia ja erikoisia ihmisiä, voit kokea jonkinlaisen koston tai kiusantekoa... ettei naapurina enää olekaan kovin kiva asua.
 

Yhteistyössä