Milläs hitolla pohjaan palanut kattila puhtaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sormet verillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sormet verillä

Vieras
Eli poltin keskipahasti riisin pohjaan teräskattilaan veden mittausvirheen vuoksi. Koitin jo marttojen neuvoja peittää palanut pohja pyykinpesuaineella ja kiehauttaa, mutta yhtä lujaa se on siinä edelleen kiinni. Pitäisikö pyykinpesuliemen antaa liota pidempiäkin aikoja, vai onko joillain muita neuvoja?

Mihin muuten perustuu googletellessa vastaantullut väite, että kun kerran polttaa jotain kattilan pohjaan siihen tahtoisi palaa kaikki vastaisuudessakin? Ovat kuitenkin edemenneen mummoni ikivanhat kattilat, joten en haluaisi roskiin heittää. Lisäksi uskon, että niihin on useamman kymmenen vuoden aikana palanut pohjaan jotain aikaisemminkin, eivätkä silti mielestäni toimi sen huonommin kuin tuliterätkään teräskattilat.

Kyllä itse olen liotellut mitä vaan käyttämiäni litkuja yönkin yli.

Mut kerta teräskattila, nii mite ois karkunkielellä hinkkaaminen, tai sellasella rautasella sienellä...

Mites ois uuninpesuaine, sellanen suihkutettava vaahto...?

Kattilaan pyykkipulveria ja kuumaa vettä, anna liota puolesta tunnista tuntiin. Kattila hellalle ja anna kiehua pitkään. Anna liota vielä hetki ja pese puhtaaksi.

Kun noilla et onnistu, laita kattilaan tilkka vettä ja kunnolla ruokasoodaa mukaan, saa olla seuraavaan päivään. Sitten käteen sokerinpaloja tarvittava määrä ja hinkataan pois.

Mä oon hinkannut sokeripalalla ilman mitään esivalmisteluja. Sokerit kuluvat nopeasti ja on vähän työlästä, mutta on lähtenyt pahastikin mustunut pohja puhtaaksi :D

Ei ole konetiskiainetta, mutta ehkä kokeilen vielä uudestaan tuota pyykkipulveria ja liottelen ja keittelen kunnolla ennen ja jälkeen. Nyt vain kiehautin ja yritin pestä vartin jälkeen. Patapatoja löytyy mutta niillä tuo kovan kökön hinkkaaminen on jo suurinpiirtein kuluttanut sormeni luihin asti.

Ei sitä tarvitse kauan keitellä, hetki riittää, äläkä hengitele höyryjä, laitat sitten konetiskiainetta tai pyykkipulveria. Anna liota vaikka yön yli, suurin osa irtoaa sen jälkeen ja jos jotain jää, toista sama käsittely.

Valkopyykin jauhemaisella pesuaineella on aina lähtenyt.

Yhteistyössä