Millanen koira on Mopsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mopsi on pieni suuri koira. Kokemusta kahdesta uroksesta. Hyvin sopeutuivat, kun lapsia syntyi perheeseen. Silmät vammautuu helposti, kuonopoimu puhdistettava säännöllisesti. Minun mopsit ovat olleet koirientaivaassa jo jonkin aikaa. Olivat yli 10 vuotiaita vanhuuteen kuollessaan.

Muistathan että näillä koirilla on hengitysvaikeuksia ja silmien kanssa ongelmia, koska ne on jalostettu jo liian pitkälle. Itse en voisi tukea näiden jalostamista kun näkee kuinka kärsivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Sittenkään ei.:
Muistathan että näillä koirilla on hengitysvaikeuksia ja silmien kanssa ongelmia, koska ne on jalostettu jo liian pitkälle. Itse en voisi tukea näiden jalostamista kun näkee kuinka kärsivät.

Se jalostustyö on tehty jo vuosisatoja takaperin.

Meidän mopsi on 4vuotta ja ollu todella terve.
Pari kertaa on keppi ulkona osunut silmään ja rikkonut pintaa,mut on parantunut ihan antibiootti silmätipoilla. Muita ongelmia ei ole silmien kanssa ollu.
Tulee tosi hyvin lasten kanssa toimeen:)

meillä on kaksi mopsia, toinen 3v., toinen kohta 2v. uroksia molemmat. puoli vuotta sitten perheeseen syntyi vauva. koirat ovat sopeutuneet tosi hyvin.
Mopsi on luonteeltaan aika itsepäinen, tottelee kun tahtoo... Aivan valloittavia ja "hieman" laiskoja koiria :)

Toisella mopseistamme on silmien kanssa ongelmia, ongelmia ilmeisesti esiintyy just silmissä koska ovat niin ulkonevat ja kuono ei ole suojaamassa risuilta ja kepeiltä. Mielestäni mopsi on suht helppohoitonen koira.

Kysyit vielä noista silmä vammoista, meidän koira on todennäköisesti tökännyt molemmat silmät risuun tai vastaavaan, ilmeni ensin molempien silmien tulehduksena, jossa huomattiin että näkökenttä on samentunut suurelta kohtaa. Ei siis näe enää kovin hyvin, vaikka on vasta 3v. Mutta toisella taas ei silmien kanssa ole ollut mitään koskaan.

Itse olen sitä mieltä että mopsi on täysin minun rotu!!! muun rotuista koira en ehkä enää halua!!

Alkuperäinen kirjoittaja kahden mopsin äiti :):
meillä on kaksi mopsia, toinen 3v., toinen kohta 2v. uroksia molemmat. puoli vuotta sitten perheeseen syntyi vauva. koirat ovat sopeutuneet tosi hyvin.
Mopsi on luonteeltaan aika itsepäinen, tottelee kun tahtoo... Aivan valloittavia ja "hieman" laiskoja koiria :)

Toisella mopseistamme on silmien kanssa ongelmia, ongelmia ilmeisesti esiintyy just silmissä koska ovat niin ulkonevat ja kuono ei ole suojaamassa risuilta ja kepeiltä. Mielestäni mopsi on suht helppohoitonen koira.

Kysyit vielä noista silmä vammoista, meidän koira on todennäköisesti tökännyt molemmat silmät risuun tai vastaavaan, ilmeni ensin molempien silmien tulehduksena, jossa huomattiin että näkökenttä on samentunut suurelta kohtaa. Ei siis näe enää kovin hyvin, vaikka on vasta 3v. Mutta toisella taas ei silmien kanssa ole ollut mitään koskaan.

Itse olen sitä mieltä että mopsi on täysin minun rotu!!! muun rotuista koira en ehkä enää halua!!

Huomaako tuota silmävammaa miten normaalissa arjessa?
Itse on aivan ihastunut rotuun ja tosiaan vaikuttaa niin mun koiralta.

meillä ollut jo neljä mopsia ja yhtään silmävammaa ei ole ollut. ja hengitysvaikeuksista ei tietoakaan.luulo siitä että,mopsit erityisen sairaita on kukkua,ne puhuvat jotka ei rotua tunne kunnolla. mopsit sopii oikein hyvin lapsiperheelle kunhan vaan mopsillekkin riittää aikaa ja rakkautta.

Ei huomaa. Eläinlääkäri veikkaus (koira silloin vuoden ikäinen) ettei näkisi enää 3-vuotiaana. En muista nyt ihan tarkkaan miten perusteli asian, mutta sanoi että hiljalleen näkökyky lähtee kokonaan.. Nyt mopsi hieman yli kolmen vanha, ja "haukkuu=röhkii" jopa telkarissa oleville eläimille. Eli hyvin näkee vielä!! Mistään muusta silmävammaa ei pystyisi tietämään ellei eläinlääkäri olisi sitä meille kertonut.

Koira on ihan samanlainen kuin ennen silmäsairauttaan!

Kyllä mopsi-ihminen tietää kun rotuun hurahtaa :)

Mun toisella koiralla puhkesi toinen silmä aivan pentuna. Osui stereoiden telineen nurkkaan pallolla leikkiessä. Vamma ei haitannut menoa ja onneksi koiralla oli vakuutus, joka korvasi 140km (yhteen suuntaan) lääkärimatkat, -palkkiot ja lääkkeet. Eläinten silmälääkäreitä ei nimittäin kasva aivan joka oksalla... taisipa tämä hoitanut lääkäri kertoa, että eläinten silmäjuttuja voi opiskella Tukholmassa saakka.

En minäkään ole kuullut että silmävammat olisi niin yleisiä kuin niistä puhutaan! Halusin vaan kertoa että meidän toisella tällainen on ja senkin kanssa pystyy elämään aivan normaalia mopsin elämää :)
Ja tosiaan on lapsiperheelle hyvä koira, mutta vaatii oman osansa hellyydestä :)

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti vielä...:
En minäkään ole kuullut että silmävammat olisi niin yleisiä kuin niistä puhutaan! Halusin vaan kertoa että meidän toisella tällainen on ja senkin kanssa pystyy elämään aivan normaalia mopsin elämää :)
Ja tosiaan on lapsiperheelle hyvä koira, mutta vaatii oman osansa hellyydestä :)

En minä halua pelotella ketään, mutta tiedän useammankin silmävammaisen mopsin.

Kannattaa katsoa netistä, löydät Mopsi-kennelit. Yleensä jokainen kennel ilmoittaa milloin seuraavan kerran on aikeissa tehdä pennut. Sähköpostitse ja puhelimitse me ns. "varasimme" yhden pennun (tämän nuoremman) seuraavasta pentueesta. Sitä ei tarvinnut odottaa kauaa koska pennut oli tulollaan.

Kannattaa rohkeasti soittaa ja tiedustella, kertovat mielellään.

musta mopsi taitaa olla vähän kalliimpi kuin vaalea, ainakin meillä musta maksoi hieman enemmän. Hinnatkin vaihtelee, niistäkin kannattaa kysyä.

Altis lämpöhalvauksille, jatkuvia hengitysvaikeuksia, patella luksaatiota, selkäongelmia, lonkkavikaa, legg-perthesiä ja silmäsairauksia. Lisäksi hiukan harvinaisempana epilepsiaa, iho-ongelmia ja kivesvikaa (voi johtaa kivessyöpään).

Suosittelisin kyllä etsimään toisen rodun. Itse en ainakaan kestäisi katsoa niin julman jalostustyön tulosta, pelkän kuvan näkeminenkin alkaa harmittaa. Selkeää eläinrääkkäystä kasvattaa moisia. :(

Bostoninterrierikin olisi parempi, vaikka ongelmia on silläkin kallonmuotonsa takia. Siksi pentua valitessa olisikin hyvä suosia pitempikuonoista yksilöitä.

Yhteistyössä