Millanen idiootti tuo lapsensa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo on niin surullista, mutta jopa itse vierestä seuraan yhtä tarinaa, missä lapsi on vaan tiellä ja riesa. Äiti on onnellinen, kun lapsi menee hoitoon, mitä useemmin sen parempi. No okei, on se lapsi nykyään aika paljon kotonakin, koska sen voi laittaa siivoomaan jne. orjuuttaa.
Ja kyllä, tässä tapauksessa on mielisairautta mukana.

P*skanmarjat. Tälläisten pilttien pitäisi päästä lastenkotiin. Päiväkoti voi vain ennaltaehkäistä ongelmia. Ei korjata lasten kurjia kotioloja.
Tästä olen samaa mieltä. Jos lapsi ei saa kotona ruokaa(kaan) niin sellaista laiminlyöntiä ei pelkkä päivähoito voi paikata. Mutta tottakai päikky toimii osana lastensuojelua.
Päivystyshoidosta sen verran, että vanhemmat ei välttämättä tule ajatelleksi, ettei se ole kovin ruusuista kun eri päiväkodeista ja ryhmistä olevat tenavat tungetaan liian pieniin ja epäkäytännöllisiin tiloihin, esim. pienillä voi olla haastavaa viettää päivä eskareille suunnatuissa tiloissa jo ihan wc:n, ruokailukalusteiden ja lelujen osalta.

Tästä olen samaa mieltä. Jos lapsi ei saa kotona ruokaa(kaan) niin sellaista laiminlyöntiä ei pelkkä päivähoito voi paikata. Mutta tottakai päikky toimii osana lastensuojelua.

Entäpä, jos ei ole kyse tahallisesta laiminlyönnistä, vaan esim. siitä, että perheellä ei ole rahaa ostaa ruokaa? Onko silloinkin sinusta ensisijainen toimenpide huostaannotto? Mietin vaan, että eikö ongelma ratkeaisi sillä, että saisivat rahaa ruokaa varten.

Tällainen tilannehan voisi tulla, jos perhe jostain syystä putoaa yhteiskunnan tukiverkkojen läpi eikä saa esim. toimeentulotukea.

Entäpä, jos ei ole kyse tahallisesta laiminlyönnistä, vaan esim. siitä, että perheellä ei ole rahaa ostaa ruokaa? Onko silloinkin sinusta ensisijainen toimenpide huostaannotto? Mietin vaan, että eikö ongelma ratkeaisi sillä, että saisivat rahaa ruokaa varten.

Tällainen tilannehan voisi tulla, jos perhe jostain syystä putoaa yhteiskunnan tukiverkkojen läpi eikä saa esim. toimeentulotukea.
Tiedän yhden perheen, jossa lapset oli maksimipäivät hoidossa ihan ruoan takia. Saivat hoitoa, ruokaa ja turvallista aikuisseuraa.

Suomen tuilla on varaa ostaa ruokaa. Voi olla että vanhemmat laittaa rahat röökiin ja viinaan, mutta silloinkin on parempi että lapset huostaanotetaan.

Kyseessä on ihan normaalit terveet ihmiset. Eivät tee etätöitä, sairasta ms-tautia tai ole masentuneita. Ihan omasta vapaasta tahdostaan ovat ilmaisseet olevansa kotona välipäivinä joko pikkusisaruksen tai isosisaruksen kanssa tai sitten ihan vaan lomailevansa. Ja mukula, ikähaitarilla 1-5 vuotta, uodaan päivystykseen. Ja näitä tapauksia oli siis ihan useampia, ei vain yksi perhe.

AP

Onpa jännä, että tunnet useammankin noin pahan perheen. Mutta voisi kuvitella, että ainakin jossain niistä on kyse jostain muustakin, mutta eivät ehkä vaan kerro kaikkea. Joskushan tuollainen kummallinen suuri oman ajan tai loman tarve lapsista voi kertoa jonkinlaisesta masennuksesta tai uupumuksesta - jota ei kenties ole tiedostettu tai tunnistettu, jotta se olisi voitu hoitaa.

Voihan se tietysti olla niinkin, että sinun tuttavapiirisi koostuu poikkeuksellisista vanhemmista, jotka eivät halua olla lastensa kanssa. Mutta joskus siinä voi olla taustalla jotain muutakin. Tuollainen nimittäin kuulostaa niin erikoiselta. Melkein yhtä oudolta kuin ne (perättömiksi todistetut) väitteet, että Suomessa olisi paikkakunta, jossa lapset olisivat muka olleet hoidossa 24/7 samaan aikaan kun vanhemmat olisivat olleet etelän lomilla. Tosin sekin valhe jäi elämään totena ja osa ihmisistä uskoo siihen edelleen.

Tiedän yhden perheen, jossa lapset oli maksimipäivät hoidossa ihan ruoan takia. Saivat hoitoa, ruokaa ja turvallista aikuisseuraa.

Ilmeisesti tällaiselle tuelle sitten oli tarvetta. Jos se perhe olisi mennyt hakemaan apua neuvolasta, perheneuvolasta tai lastensuojelusta, olisi hyvinkin voinut kokopäiväinen päivähoito olla juuri se, mitä sieltä olisi ensimmäisenä tarjottu tueksi.

• Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Toki. Mutta on myös tilanteita, joissa ihminen ei saa niitä tukia. Sellainen on toki harvinaista, mutta joskus osa ihmisistä putoaa tukiverkon läpi.

Kaikki lapsiperheet saavat kyllä tukia. Mutta sinä (sossupummien hyysääjä) keksit toinen toistaan lystikkäämpiä selityksiä miksi on perusteltua että työntää lapset päivähoitoon milloin ja kuinka paljon vaan.

Ap paheksui niitä jotka loman tmv syyn takia vievät lapsen päiväkotiin.
Sellainen vanhempi ei paljon lapsensa hyvinnoista välitä.
Turha lässyttää että joku käy töissä ja siksi lapsi on hoidossa. Se ei ollut jutun pointti.

Ap ei varmasti tiedä yhtäkään tällaista tapausta varmasti, joten vinkuu ihan turhaan. Minä en ole koskaan tiennyt muiden perheiden asioita niin tarkkaan, eikä päiväkotikaan meidän asioita, että voisi mennä tuollaista väittämään.

Tuo on niin surullista, mutta jopa itse vierestä seuraan yhtä tarinaa, missä lapsi on vaan tiellä ja riesa. Äiti on onnellinen, kun lapsi menee hoitoon, mitä useemmin sen parempi. No okei, on se lapsi nykyään aika paljon kotonakin, koska sen voi laittaa siivoomaan jne. orjuuttaa.
Ja kyllä, tässä tapauksessa on mielisairautta mukana.

Kumpi tässä tapauksessa on surullisempaa: se, että lapsi joutuu olemaan kotona vai päiväkodissa?

Mä myös tunnen yhden perheen joka vie lapsen (just täytti 1v) hoitoon aina kun vain mahdollista. Vapaa päivinäkin. Ja hakee hoidosta kun päiväkoti menossa kiinni, vaikka töistä päästy jo useita tunteja aikaisemmin. Viikonloput lapsi ollut vastasyntyneestä saakka sukulaisilla/kavereilla hoidossa. Haluavat molemmat vanhemmat tehdä vapaa ajalla omia juttuja. Säälittää lapsen puolesta kun suunnittelevat sisarusta, vaikka eivät ensimmäisenkään kanssa vietä aikaa.
Kehtasi vielä meillä kyläillessä (lapsi oli silloin päiväkodissa) valitella kun ei ole aikaa oikein iltaisin tehdä mitään perheen kesken..

Mä myös tunnen yhden perheen joka vie lapsen (just täytti 1v) hoitoon aina kun vain mahdollista. Vapaa päivinäkin. Ja hakee hoidosta kun päiväkoti menossa kiinni, vaikka töistä päästy jo useita tunteja aikaisemmin. Viikonloput lapsi ollut vastasyntyneestä saakka sukulaisilla/kavereilla hoidossa. Haluavat molemmat vanhemmat tehdä vapaa ajalla omia juttuja. Säälittää lapsen puolesta kun suunnittelevat sisarusta, vaikka eivät ensimmäisenkään kanssa vietä aikaa.
Kehtasi vielä meillä kyläillessä (lapsi oli silloin päiväkodissa) valitella kun ei ole aikaa oikein iltaisin tehdä mitään perheen kesken..
Todella surullista..

En ymmärrä itsekään sitä jos esim lomalla viedään lapset hoitoon, etenkään varahoitoon.

Tuli vaan aiheeseen liittyen mieleen, että koska itse teen noin 80 prosenttisesti etätöitä enkä useinkaan jaksa panostaa siihen miltä näytän kello 8 etäpäivänä lapset eskariin ja päiväkotiin kuskatessani, niin ihmiset jotka eivät minua tunne takuulla kuvittelevat minun makaavan päivät kotona kun lapset ovat hoidossa. Meikittä ja lökärit jalassa päikkyyn saapuvan kun ei heti ajatella olevan töihin menossa :)

Nyt joulun aikaan onneksi olemme saaneet olla lomalla, joka jatkuu vielä loppiaisen yli.

Kumpi tässä tapauksessa on surullisempaa: se, että lapsi joutuu olemaan kotona vai päiväkodissa?
Koko homma on surullista :( Kehen lapsi pystyy luottamaan ja tukeutumaan, kun vanhemmista ei siihen ole? Millainen aikuisuus hänellä on edessään?

Kaikki lapsiperheet saavat kyllä tukia. Mutta sinä (sossupummien hyysääjä) keksit toinen toistaan lystikkäämpiä selityksiä miksi on perusteltua että työntää lapset päivähoitoon milloin ja kuinka paljon vaan.

Toki kaikki saavat esim. lapsilisää. Mutta sulle on ilmeisesti yllätys se, että voi olla tilanteita, joissa rahaa ei oikeasti ole riittävästi, mutta silti syystä tai toisesta ei saa toimeentulotukeakaan. Tai sitten saa, mutta siihen lasketaan tuloksi jotain rahoja, joita perheellä ei tosi asiassa ole käytössä.

Koko homma on surullista :( Kehen lapsi pystyy luottamaan ja tukeutumaan, kun vanhemmista ei siihen ole? Millainen aikuisuus hänellä on edessään?

Mistä sitä tietää? Itse tunnen yhden ihmisen, jonka äiti oli sekakäyttäjä ja lapset aika pitkän aikaa täysin oman onnensa varassa. Tämä tuttuni isosiskona hoiti pienempääkin sisarusta. Lopulta heidät huostaanotettiin ja muuttivat isänsä luo asumaan, mikä oli toki hyvä. Mutta tällä tutullani on kyllä ihan hyvä ja tasapainoinen aikuisuus.

Mistä sitä tietää? Itse tunnen yhden ihmisen, jonka äiti oli sekakäyttäjä ja lapset aika pitkän aikaa täysin oman onnensa varassa. Tämä tuttuni isosiskona hoiti pienempääkin sisarusta. Lopulta heidät huostaanotettiin ja muuttivat isänsä luo asumaan, mikä oli toki hyvä. Mutta tällä tutullani on kyllä ihan hyvä ja tasapainoinen aikuisuus.
Hienoa! :) Valaa toivoa.

Ap ei varmasti tiedä yhtäkään tällaista tapausta varmasti, joten vinkuu ihan turhaan. Minä en ole koskaan tiennyt muiden perheiden asioita niin tarkkaan, eikä päiväkotikaan meidän asioita, että voisi mennä tuollaista väittämään.

Totta. Sen vuoksi tuo ap:n juttu kuulosti vähän samalta kuin se "tieto", että "monet vanhemmat" jättävät lapsen päiväkotiin, kun matkustavat itse etelään lomailemaan. Ja kuulemma siinä kaupungissa piti olla paljonkin lapsia, jotka olivat läpi vuodenpäiväkodissa ilman yhtään lomaa. Joku toimittaja tutki asiaa vähän tarkemmin ja totesi, että kyseisessä kaupungissa ei ollut yhtään sellaisia tapauksia, joissa lapsilla ei olisi ollut lomaa.

Tänäänkin hoidin montaa alle 3-vuotiasta mussukkaa joiden molemmat tai toinen vanhemmista vietti joululomaa kotona. Ovat siis töissäkäyviä ihmisiä jotka nyt ansaitulla lomalla. Heidän mielestään loma ei ole loma jos lapsi on mukana kuvioissa.
Tämä on niin surullista. Miksi niitä lapsia tehdään jos ei olla valmiita muuttamaan omia elintapoja ja elämänrytmiä.

Tänäänkin hoidin montaa alle 3-vuotiasta mussukkaa joiden molemmat tai toinen vanhemmista vietti joululomaa kotona. Ovat siis töissäkäyviä ihmisiä jotka nyt ansaitulla lomalla. Heidän mielestään loma ei ole loma jos lapsi on mukana kuvioissa.
Tämä on niin surullista. Miksi niitä lapsia tehdään jos ei olla valmiita muuttamaan omia elintapoja ja elämänrytmiä.

Luulen, että kyse on jostain muusta kuin vain elämäntyylistä ja rytmistä.

Itselläni ei ole ongelmia viettää muutaman viikon kestävä joululoma lasteni kanssa. Mutta lapseni ovatkin normaaleja, perusrauhallisia ja tavallisen vilkkaita tapauksia. Voi olla, että jonkun toisen lapsi on ylivilkas adhd-tapaus, jonka kanssa todellakaan ei loma ole lomaa. Ehkä silloin vanhempi tarvitsee enemmän aikaa rentoutua ja lepuuttaa hermojaan, eikä riitäkään se normaali muutama tunti illalla lasten mentyä nukkumaan.

Ja mikä kysymys tuo on, miksi lapsi tehdään? No, mitäs jos joku onkin luullut ja uskonut jaksavansa kaiken ja vakaasti halunnut hoitaa lapsia kotona ja pitkään ja aina ja olla näiden kanssa, leikkiä viihdyttää, keksiä virikkeitä, jaksaa ratkoa ongelmia, kiukutteluja, uhmaikää ja ties mitä - ja sitten todellisuus onkin toista ja joutuukin toteamaan, että ei ne omat voimavarat riitäkään? Ehkä kaikki eivät osaa niin hyvin ennustaa. Vaikeahan se on tietää etukäteen, millaista lapsen kanssa tulee olemaan.

Siis mikä tässä on ongelma??

Päivystyshoito on työssäkäyvien lapsia varten.
Hoidon tarve kuuluu todistaa, meidän kunnassa tämä tehdään toimittamalla työvuorot siinä vaiheessa kun ilmoitetaan päivystyksen tarpeesta.

Eli, jos sielä päivystyksessä on ihan koti-ihmisten lapsia, nii turha valittaa, kaupunkinne ihan itte silloin tarjoaa loman vanhemmille.

Ensisijainen tukitoimi rahattomalle perheelle ei ole tänä päivänä lasten huostaanotto ja se on hyvä niin, jos muuta syytä ei lastensuojelutarpeeseen ole. Taisin peesailla hätäisesti lastenkoti-ajatusta....niin tosiaankin, olen ymmärtänyt, että nykyisin huostaanotto on ihan viimeisin tukitoimi. Sitä ennen koitetaan muita keinoja.
Ja kyllä mä ymmärrän, että jos rahaa ei ole halutaan lapsi tuoda päikkyyn..siellähän kokopäivälapsi saa kuitenkin aamupalan, lounaan ja välipalan. Siis jos kyse on nyt puhtaasti siitä, että rahat ovat syystä tai toisesta finaalissa. Useinhan päivähoito on sitten yksi niistä ekoista tukitoimista, jonne haetaan paikkaa jos syynä lasuun on vanhemman uupumus tms.

Siis mikä tässä on ongelma??

Päivystyshoito on työssäkäyvien lapsia varten.
Hoidon tarve kuuluu todistaa, meidän kunnassa tämä tehdään toimittamalla työvuorot siinä vaiheessa kun ilmoitetaan päivystyksen tarpeesta.

Eli, jos sielä päivystyksessä on ihan koti-ihmisten lapsia, nii turha valittaa, kaupunkinne ihan itte silloin tarjoaa loman vanhemmille.
Jep, ainakaan Helsingin kaupunki ei kysele todellisen hoidon tarpeen perään. Ja se siinä tietty on hankala koska sellaista lakia tai säädöstä EI ole, joka takaisi päivystyshoidon vain työssäkäyvien lapsille. Tällä hetkellä vanhemmilta vain kysytään hoidon tarve ja hyväksytään se, minkä he lomakkeeseen ilmoittavat, ilman todistusta työvuoroista tms.

Luulen, että kyse on jostain muusta kuin vain elämäntyylistä ja rytmistä.

Itselläni ei ole ongelmia viettää muutaman viikon kestävä joululoma lasteni kanssa. Mutta lapseni ovatkin normaaleja, perusrauhallisia ja tavallisen vilkkaita tapauksia. Voi olla, että jonkun toisen lapsi on ylivilkas adhd-tapaus, jonka kanssa todellakaan ei loma ole lomaa. Ehkä silloin vanhempi tarvitsee enemmän aikaa rentoutua ja lepuuttaa hermojaan, eikä riitäkään se normaali muutama tunti illalla lasten mentyä nukkumaan.
.
Myös ylivilkas lapsi tarvitsee lomaa. Ne päivystyshoidot, missä olen itse työskennellyt eivät kyllä ole olleet ihanteellisia paikkoja erityistä tukea tarvitseville lapsille päivittäin vaihtuvine kavereineen ja hoitajineen. Se ei ole pysyvä ratkaisu ylivilkkaan kanssa jaksamiseen, että lapsi tekee pitkää päivää lomitta päivähoidossa....

Yhteistyössä