Millaista työtä teet, onko työlläsi mitään merkitystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jep"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jep"

Vieras
Oletko tyytyväinen työhösi, onko sillä jotain merkitystä, oikeasti? Sairaanhoitajan tai lääkärin esimerkiksi ymmärrän, heidän työllään on totisesti ihmishengellekin merkitystä...

Itse teen niin paskaa hommaa, ettei tosikaan. Sillä ei ole mitään merkitystä yhtään mihinkään. Typerinkin ihminen sitä osaa tehdä, toinen paremmin , toinen huonommin, mutta kuitenkin. Sillä ei ole mitään maailmantaloudellista merkitystä, siitä ei ole kenenkään ihmisen henki kyseessä, eikä se ole unelmaduuni minulle. Jollekin toiselle joka tykkää myymisestä ja "itsensä ylittämisestä, pitää omien rajojen koettelusta ja uuden oppimisesta tullakseen yhä paremmaksi myyjäksi", se varmaan on ok homma.

Olen siis väärällä alalla. Mutta ei oikein irtisanoutuakaan voi. Olen nyt sinnitellyt tässä jo useamman vuoden, kyllä hävettää, mutta tekisi mieleni lähteä kävelemään. Perheen talous vaan menisi niin kuralle, ettei se juuri nyt (vieläkään, huokaisu) onnistu. Miten tätä jaksaa???

Mun työni takia ei kukaan pelastu tai kuole, minä astun kuvioihin sitten kun joku on jo kuollut ja kuopattu. Sen tarkemmin en aio alaani tai ammattiani valaista

Olen lääkäri. Potilasryhmäni on pitkälti vaikeavammaiset lapset ja heidän perheensä.

Ajattelen itse että työlläni on merkitystä. Kustannustehokasta se ei tosin ole. Tulen murheelliseksi muistaessani miten 90-luvulla alettiin tuomaan sairaanhoitoon näitä yritysten kustannustehokkuus- ja vaikuttavuuslaskelmia. Nyt kun alan itsekin jo lähestymään eläkeikää ja itselläkin on vaivoja, on päiviä jolloin ajattelen, että kustannustehokkainta olisi varmaan samantien lopettaa kaikki tällaiset yli viisikymppiset, ennen kuin niistä tulee lisäkulunkeja yhteiskunnalle, ja myös että kaikki tekemäni työ on vain iso menoerä kaikille ns. kunnollisille ihmisille... Pelastan seuraavaan päivään ja viikkoon ja vuoteen ihmishenkiä, jotka ovat päivä päivältä kalliita ja kallimmaksi vain tulevat.

Mutta onneksi nämä ajatukset menevät yleensä ohi.

Mä olen edelleen sitä mieltä että jokseenkin kaikki työ on merkityksellistä. Myyjänkin työ. Eihän se ole hengen pelastamista suoraa...mutta jos ajattelet niin että kulutus tuo ensinnäkin töitä=> työ verotuloja=> mahdollistaa liki ilmaisen sairaanhoidon, että ne lääkärit ja hoitajat saa myös työstään palkan.

[QUOTE="niin";29755654]Mä olen edelleen sitä mieltä että jokseenkin kaikki työ on merkityksellistä. Myyjänkin työ. Eihän se ole hengen pelastamista suoraa...mutta jos ajattelet niin että kulutus tuo ensinnäkin töitä=> työ verotuloja=> mahdollistaa liki ilmaisen sairaanhoidon, että ne lääkärit ja hoitajat saa myös työstään palkan.[/QUOTE]

ihan totta. Olen vain niin kypsynyt työhöni, se sotii niin täysin arvomaailmaani vastaan. Koko ajan yllytetään ostamaan lisää vaikka velkaa on ennestäänkin. Ei mitään tajua nykyään ihmisillä omista raha-asioistaan ja luonnon tuohoamisesta. Uutta tavaraa vaan lisää, mihin kaikki vanha elektroniikkakin menee, jätevuoren kasvatukseen, kukaan varmaan vie niitä kierrätykseen :/

[QUOTE="jep";29755647]hautausmaanhoitaja :)

No joo, tuli vaan mieleen, pidätkö muuten työstäsi?[/QUOTE]

Pidän. Se on haasteellista ja välillä tosi rankkaa henkisesti, mutta kyllä mä pidän. Enkä ole hautausamaanhoitaja :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja tiedä häntä;29755652:
Olen lääkäri. Potilasryhmäni on pitkälti vaikeavammaiset lapset ja heidän perheensä.

Ajattelen itse että työlläni on merkitystä. Kustannustehokasta se ei tosin ole. Tulen murheelliseksi muistaessani miten 90-luvulla alettiin tuomaan sairaanhoitoon näitä yritysten kustannustehokkuus- ja vaikuttavuuslaskelmia. Nyt kun alan itsekin jo lähestymään eläkeikää ja itselläkin on vaivoja, on päiviä jolloin ajattelen, että kustannustehokkainta olisi varmaan samantien lopettaa kaikki tällaiset yli viisikymppiset, ennen kuin niistä tulee lisäkulunkeja yhteiskunnalle, ja myös että kaikki tekemäni työ on vain iso menoerä kaikille ns. kunnollisille ihmisille... Pelastan seuraavaan päivään ja viikkoon ja vuoteen ihmishenkiä, jotka ovat päivä päivältä kalliita ja kallimmaksi vain tulevat.

Mutta onneksi nämä ajatukset menevät yleensä ohi.

tää on niin surullista..

No, hallituksen ajatukset huomioon ottaen, työlläni tulee olemaan entistä enemmän merkitystä... Ja VIELÄ tykkään työstäni, mutta jos tämä tahdin kirstyminen jatkuu, eikä väkeä saada lisää, voi olla, että jaksaminen loppuu jossain kohtaa.

T: kotihoidon hoitsu

Mä oon lähihoitaja ja kyllä mä pidän työtäni vanhusten paris merkityksellisenä. Pidän työstäni enkä halua alalta pois.

tuo on tosi tärkeää työtä, hatunnosto! Mun sisko työskentelee muistisairaiden vanhusten parissa ja hänelle niitä hienoja hetkiä on saada jollain virikkeellä vanhukset liikkumaan tai yleensä kiinnostumaan jostain. Bingo ja tanssit on kuulemma sellainen, joista monet innostuu koska monet on niitä nuorempana harrastaneet ja se tuo heille tuttuja muistoja

[QUOTE="jep";29755669]ihan totta. Olen vain niin kypsynyt työhöni, se sotii niin täysin arvomaailmaani vastaan. Koko ajan yllytetään ostamaan lisää vaikka velkaa on ennestäänkin. Ei mitään tajua nykyään ihmisillä omista raha-asioistaan ja luonnon tuohoamisesta. Uutta tavaraa vaan lisää, mihin kaikki vanha elektroniikkakin menee, jätevuoren kasvatukseen, kukaan varmaan vie niitä kierrätykseen :/[/QUOTE]

Tämä tietysti totta. Mutta et sinä maailmaa pysty yksin muuttamaan vaikka irtisanoutuisit....muista siis että tekemällä sitä työtä tosiaankin elätät perhettäsi -etkä ole vaan käsi ojossa odottamassa että valtio sen tekee. Eli sen lisäksi että maksat työstäsi veroa, nyös myymistäsi tuotteista kilahtaa yhteiseen kassaan.

Maailman meno kovenee koko ajan ja uskoisin että meidän tapaiset pienet yritykset on häviämässä, tai niitä hävitetään hiljalleen alta pois.
Joillekin asiakkaille on varmasti ollut merkitystä, tai tiedän että on, jopa syvempääkin mitä tämä homma on. Esim. yksi miehen tuttu vakkari asiakas kuoli syöpään muutama vuosi sitten ja hänen vaimonsa kävi sitten jälkeenpäin miestä tervehtimässä ihan vartavasten.
Mulla on kanssa omat vakiasiakkaat jotka käy joka vuosi, ja kyllä heillä on mulle merkitystä. Antavat jaksamista. Yksi rouva kävi uudelleen tuomassa mulle säilömiään sieniä, kun ekalla kerralla yhdessä google mapista ihmeteltiin missäpäin täällä on lakkasuot.
Mun päivän kohokohdat on siinä kun joku kiva ihminen käy ja kerkeää vaihtamaan pari sanaa.

Viimeksi muokattu:
tuo on tosi tärkeää työtä, hatunnosto! Mun sisko työskentelee muistisairaiden vanhusten parissa ja hänelle niitä hienoja hetkiä on saada jollain virikkeellä vanhukset liikkumaan tai yleensä kiinnostumaan jostain. Bingo ja tanssit on kuulemma sellainen, joista monet innostuu koska monet on niitä nuorempana harrastaneet ja se tuo heille tuttuja muistoja

Omalla työpaikalla suurin osa on jo siinä vaihees, että esim. bingon pelaaminen ei oikeen enää sujuusi. Tanssiminen taas ei sujuusi fyysisistä syistä, mutta musiikkiahan voi aina kuunnella. Osa laulaa mukana ku joku hoitajista heitä laulattaa, osa vain kuuntelee muiden laulua. Pallon heittely ihmiseltä toiselle on yllättävän hauskaa vanhustenkin mielestä ja sitä seuraa neki jotka ei halua/pysty osallistumaan. Jollaki saattaa olla muistin kans niin, että ei muisteta just äsken tapahtuneita asioota, mutta sananlaskut, laulun sanat, rukoukset yms. on täysin muistis. Joskus voi ihan vain istua alas ja jutella jonku kans ku seuraa moni kuitenki kaipaa.

Eihän nämä ihmiset näitä heidän kans tehtyjä asioota muista muutaman minuutin päästä, mutta onhan heillä se ilo siitä tapahtuvasta siinä hetkes ku se asia tapahtuu. Ja pitäähän kaikki tuollaanen toiminta osaltaan sitä toimintakykyä yllä.

• Tykkää
Reactions: Bitch
Olen myyjä ja rehellisesti sanottuna työlläni ei ole mitään merkitystä.

Oikeastaan jopa päinvastoin, omalla työlläni edesautan turhaa kuluttamista ja maapallon tuhoutumista, lisäksi oikestaan paheksun sitä taustalla olevaa ihmisten piilomanipulaatiota ja huomaamatonta sumutusta, jota myös markkinoinniksi kutsutaan.

Silti, elää täytyy ja työtä täytyy tehdä jotta saa rahaa. Mutta haaveilen kyllä jatkuvasti että voisin tehdä jotain aidosti tärkeää työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29755689:
Maailman meno kovenee koko ajan ja uskoisin että meidän tapaiset pienet yritykset on häviämässä, tai niitä hävitetään hiljalleen alta pois.
Joillekin asiakkaille on varmasti ollut merkitystä, tai tiedän että on, jopa syvempääkin mitä tämä homma on. Esim. yksi miehen tuttu vakkari asiakas kuoli syöpään muutama vuosi sitten ja hänen vaimonsa kävi sitten jälkeenpäin miestä tervehtimässä ihan vartavasten.
Mulla on kanssa omat vakiasiakkaat jotka käy joka vuosi, ja kyllä heillä on mulle merkitystä. Antavat jaksamista. Yksi rouva kävi uudelleen tuomassa mulle säilömiään sieniä, kun ekalla kerralla yhdessä google mapista ihmeteltiin missäpäin täällä on lakkasuot.
Mun päivän kohokohdat on siinä kun joku kiva ihminen käy ja kerkeää vaihtamaan pari sanaa.

Käy joka vuosi? Uteliaisuus alkoi elää: Minkä alan yrityksen palveluita tarvitaan säännöllisesti kerran vuodessa?

Oon bisnes-ammattilainen, joskaan en siellä ihan ylimmillä oksilla. Teen kuitenkin työtä Suomen viennin eteen ja siten edesautan, että hiukan useemmalla ihmisellä on duunia. Lisäksi maksan kohtuullisista tuloista ees jonkunnäköset verot, joilla sitten kustannetaan niitäkin hommia, jotka ehkä on suoremmin vaikutuksessa yhteiskuntaan.

meh, hautoja hoitelen. lie työlläni merkistystä niille jotka tykkäävät käydä seisoskelemassa kuolleen läheisensä maatuneiden jäänteiden lähistöllä, itse en näe tällä työllä muuta hyötyä kuin itseni elatuksen. eri asia jos olisi siinä itse ruumiin hävitysprosessissa tekemisissä, mutta ruumiiden kuoppaamispaikkojen pyhittämistä en oikein ymmärrä.

Yhteistyössä