Millaista Oulussa on asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttamaan vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttamaan vaan

Vieras
Millaista Oulussa on asua?

Itse asun tällä hetkellä Helsingissä, mutta aikomuksenani olisi muuttaa Ouluun halvemman vuokran perässä.

Onko Oulussa hyvä julkinen liikenne esimerkiksi?

oulusa on jokseenkin toimiva julkinen liikenne ja lisäksi kaupunki on niin pieni että pyöräälä jaksaa ajaa monet reissut, erinomaiset pyörätiet

kaiken kaikkiaan hieno kaupunki

Me muutettiin Helsingistä Ouluun muutama kuukausi sitten. Aika outoa täällä on asua, Helsinkiin on ikävä :) Julkinen liikenne ihan ok, mutta Helsinkiin verrattuna todella onnetonta. Vaatii varmaan melko kauan totuttelua että täällä asumiseen tottuu ja kotiutuu kunnolla.

Oulu on toki halvempi kuin 00100 alue, muttei todellakaan halpa paikka asua!

Pyörätiet on uskomaton plussa! Harmi vain, että niitä on miellyttävää polkea ehkä 4-5kk vuodesta. Oululaiset kyllä polkevat järkyillä pakkasillakin. Se talven pimeys on k a m a l a a. Kesällä on valoisaa, mutta itikoita ("sääskiä" sikäläisittäin) aivan eri määrät kuin stadissa. Eli niitä on paljon. Itse kaipaan Oulussa sitä, että välimatkat on kohtuullisia.

Ei voi verrata kyllä esim. Helsinkiin kun on niin paljon pienempi. Mutta itse tykkään täällä asua, Helsingissäkin olen asunut aikoinani, mutta se taas on mulle liian iso paikka. Mukava siellä tosin on käydä välillä tuulettumassa, onneksi tunnissa sinne täältä pääseekin :)

Julkinen liikenne eli linja-auto on surkea. Kulkee tietyt reitit ja noin puolentunnin välein. Joissakin paikoissa useammin. Reittien suunta on etelä-pohjoinen ja poikittaista reittiä ei montaa ole. Eli ajat ensi esim. Keskustaan ja vaihdat sitten takasin päin hieman eripaikkaan menevään onnikkaan.

Oulussa pyöräilään talvetkin ja jos matkaa on noin 10km ehdottomasti. Nastat eteen ja taaksekin ja oikea vaatetus : mahtavaa liikuntaa ja omaa aikaa omissa ajatuksissa.

Pieni paikka Helsinkiin Turkuun tampereeseen yms verrattuna. Keskustan kävelee 5min päästä päähän jos ajatellaan liiketilojen mukaan keskustan alue.

Kaikkea ei löydy keskustasta mutta sitten löytyy eri kaupunginnosista joissa on pienenpieniä kauppakeskuksia eli kauppa ja pubi ja ehjä se joku erikois liike.

Tervetuloa :D Onnikasta ei kannata myöhästyä sillä seuraava tulee jos tulee.

[QUOTE="oululainen";28408806]Julkinen liikenne eli linja-auto on surkea. Kulkee tietyt reitit ja noin puolentunnin välein. Joissakin paikoissa useammin. Reittien suunta on etelä-pohjoinen ja poikittaista reittiä ei montaa ole. Eli ajat ensi esim. Keskustaan ja vaihdat sitten takasin päin hieman eripaikkaan menevään onnikkaan.

Oulussa pyöräilään talvetkin ja jos matkaa on noin 10km ehdottomasti. Nastat eteen ja taaksekin ja oikea vaatetus : mahtavaa liikuntaa ja omaa aikaa omissa ajatuksissa.

Pieni paikka Helsinkiin Turkuun tampereeseen yms verrattuna. Keskustan kävelee 5min päästä päähän jos ajatellaan liiketilojen mukaan keskustan alue.

Kaikkea ei löydy keskustasta mutta sitten löytyy eri kaupunginnosista joissa on pienenpieniä kauppakeskuksia eli kauppa ja pubi ja ehjä se joku erikois liike.

Tervetuloa :D Onnikasta ei kannata myöhästyä sillä seuraava tulee jos tulee.[/QUOTE]

Kjeh, kiitos tervetulotoivotuksestasi. Osaisitkohan sinä kertoa minulle, mistä on paras kattoa niitä bussiaikatauluja?

Oulussa julkinen liikenne on kallista, eikä reititkään kauheesti hemmottele, riippuu missä päin kaupunkia asut. Täälä haisee usein sellu, tietyillä alueilla. Täällä on pitkä matka jokapaikkaan. Täällä ei ole ostoskeskusta (citymarket ja pari pikku kauppaa sen kyljessä EI ole ostoskeskus...). Ihmiset on olevinaan kiireisiä ja oululainen on sisäänpäin lämpiävä. Paska kaupunni.

Bussit näät osoitteest koskilinjat.fi :) ja ei sun ehkä tosiaan kannata muuttaa muualle kuin keskustaan, ei ainakaan jos et halua paljon kävellen tai pyöräillen liikkua.

Täällä on hankala tutustua ja ystävystyä, ihmiset on aika varautuneita. Bussiliikenne kallista ja perseestä. Oma auto on oltava. Oululaiset on myös pihejä ja haluavat ostaa kaiken mahdollisen marketeista, joten keskusta kuihtuu ja kaupat vähenee. Pyöräily on ilmeisesti pakollinen harrastus kaikille.

Minkähänlainen bussilippu minun pitäisi heti aluksi ostaa vai pitäisiköhän bussireittien sijasta tutustua enemmän pyöräteihin? Ja jos keskustaan muutan niin kuinkahan paljon sitä julkista liikennettä sitten tarvitsisikaan jos kaikki palvelut ovat keskustassa? =)

Jos olet tottunut reissaamaan esim ulkomailla, täältä lähteminen vaatiikin sitten enemmän kuin hesasta. Isompia konsertteja järjestetään harvoin. :) Mitä luulisit, että jäät kaipaamaan? Minkälaisista jutuista olet kiinnostunut?
Pieni kaupunki, mutta mä viihdyn :) Kaikki tarvittava lähellä, vaikka asuisikin jossain lähiössä.

Minkähänlainen bussilippu minun pitäisi heti aluksi ostaa vai pitäisiköhän bussireittien sijasta tutustua enemmän pyöräteihin? Ja jos keskustaan muutan niin kuinkahan paljon sitä julkista liikennettä sitten tarvitsisikaan jos kaikki palvelut ovat keskustassa? =)

No eipä sitä juurikaan tarvi.
Tosin Oulussa ei ole yhtäkään kauppakeskusta, lähin kauppakeskus on Kempeleessä(Oulun lähikunta tai nykyään kai osa Oulua) minne ajaa hetkessä autolla/bussilla.
Pyörällä tosiaan pääsee Oulussa helposti minne vaan, reitit selkeitä ja matkat suht lyhyitä ja oululaiset pyöräilevät PALJON,talvellakin.
Kyllä täällä on mielestäni tunnelma mitä ei muualta löydä, mutta toki jos kaipaa suurkaupunkiin niin Oulu ei ole oikea osoite.
Eipä tämä kyllä mikään täys tuppukyläkään ole mutta varmasti erilaista kuin Helsingissä. :)

Onko oululaisiin helppo tutustua ja minkälaisina ihmisinä oululaisia pidetään?

Minusta oululaiset ovat mukavia ja aika rentoja. Jos itse alkaa juttelemaan, niin useimmat jatkavat juttua, ja toki Oulussakin on ihmisiä, jotka ensin itse avaavat suunsa. :) Oulussa on aika paljon nuoria ihmisiä. Se on minusta plussaa, tulee vähän elämää, mutta Oulu on kuitenkin sen verran iso, että sinne mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Kuten kaikissa kaupungeissa, Oulussa on hyvät ja huonot puolensa, mutta kaikenkaikkiaan se on minusta siisti ja turvallinen kaupunki. Tylsä matkakohde, mutta aika kiva paikka asua.

Onko oululaisiin helppo tutustua ja minkälaisina ihmisinä oululaisia pidetään?

Helppo tutustua ehkä humalassa.. :D
No, monenlaista sakkiahan tännekin mahtuu.
Riippuu ihan ihmisistä kuinka helppo tutustua(on maalta tulleita tai muuten vaan juntteja ja Helsingissä säännöllisesti ramppaavia, sosiaalisia ja maailmaa nähneitä ihmisiä).
Riippuu paljon kaupunginosastakin minkälaista sakkia sinne yleensä pesiintyy..

Suunnitteletko oikeasti muuttoa pelkän halvemman vuokran perässä? Eikö sitten olisi helpompi muuttaa vaikkapa Riihimäelle? Oulu on aivan eri maailma kuin Helsinki - Oulussa elää pohjoisen väkeä....