Oletko onnellinen OULULAINEN? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muuttaja"

Vieras
Mielenkiinnosta kyselen oululaisilta perheenäideiltä/isiltä ja miksei muiltakin, että minkälaista on asua Oulussa? Mollin sivujen mukaan olisi työtä tarjolla ainakin mistä valita vähemmänkin kouluja käyneelle.. Me suunnittelemme sinne muuttoa opiskelun perässä.
Onko Oulussa paljon perhepäivähoitajia ja pääseekö kuinka helposti? Mitä muuten tykkäät paikasta ja ihmisistä?

Kyseleepi Ouluun muuttoa suunnitteleva perheenäiti pohojosesta! :D

Olen onnellinen oululainen. :)
Perhepäivähoitajista en osaa sanoa mitään, mutta minusta tää on kiva "pieni-suuri" kaupunki - mulle siis sopivan kokoinen; kaikki tarvittavat palvelut löytyy, muttei mikään isoiso... ;D
Toki olen sitä mieltä, että onnellisuus on kyllä ihmisestä itsestään kiinni sekä sen hetkisestä elämästä, ei niinkään siitä, missä asuu.

En olisi ihan varma, että Oulussa olisi auvoinen työllisyystilanne. Itseasiassa siellä on Suomen pahin nuorisotyöttömyys ja väki korkeasti koulutettua, joten kilpailu tiettyjen alojen työpaikoista on kovaa, ja näistä koulutetuista monet tekevät sitten koulutustaan vastaamatonta työtä. Korjatkaa joku jos minulla on ihan väärää tietoa.

Oulusta tulee iso kaupunki kun siihen liittyy Haukipudas, oulunsalo, kiiminki ja monta muutakin pikku kuntaa, palvelut on lähettyvillä ja kulkuyhteydet on riittävät etäämmällekin, lentokenttä on lähellä oulua ja siitäkin tulee isoiso parin vuoden päästä onhan siinä 3 eniten liikennettä koko Suomessa, töitä riittää tekevälle mutta onko se sitten sitä oman alan duunia niin vaikea sanoa, vuokratyöläisiä täälläkin on vinopino ja lisää tulee, jokainen on oman onnensa seppä tässäkin "kylässä".

Olen kyllä onnellinen, mutta en sen takia, että asun Oulussa. Täällä on pitkä matka jokapaikkaan, ainakin jos asut jossain lähiössä. Bussiyhteydet niistä huonot. Kaupungin tieverkosto on vanhanaikainen, suunniteltu huomattavasti vähemmälle liikennemäärälle. Terveydenhuoltpalveluja on vaikea saada, jonot pitkät, kaupunki säästää mm.terveydenhuollossa kaikesta mistä vain suinkin voi. Päättäjät vatkaavat samoja asioita vuosikausia (kuten Kallioparkki). Kaupunki on täynnää isoja marketteja, mutta ei yhtään kauppakeskusta. Naapurikuntien kauppakeskushankkeita Oulun päättäjät yrittävät jarruttaa keinolla millä hyvänsä. Keskusta on ahdas ja onneton; autoille ei ole tarpeeksi parkkipaikkoja ja kävelykatu on... no sellainen on. Kaupunki on meren äärellä, mutta ei osaa hyödyntää sitä millään lailla. Matkailuvaltteja ei ole. Ja kaikenkukkuraksi; täällä haisee aina pas...a (tietyllä suunnalla kaupunkia) sellutehtaan vuoksi.

Olen asunut Oulussa pian 10 vuotta ja alkuvuosien jälkeen olen oppinut tykkäämään. Alussa koin olevani kuin ulkomaalainen täällä jäyhien pohjalaisten keskellä. Voimakas lestadiolaisuus alueella tekee tästä alueesta keskivertoa konservatiivisemman, mutta vastapainoksi täältä kyllä löytyy suht vahvaa underground-kulttuuria.

Kuka tykkää mistäkin eli ei kannata tehdä päätöstä pelkästään muiden mielipiteiden pohjalta.

Olen asunut aina Oulussa ja en haluais asuakaan muualla. Olen pph, yksityinen sellainen. Hyvin on lapsia riittänyt. Aika huono on päivähoitopaikkatilanne täällä päin, joten pph:n paikat on kysyttyjä (ainakin tällä hetkellä). Kunnallisen puolen hoitajamääristä en tiedä enkä siitä onko tarvetta. Riippuu toki siitäkin minne alueelle muutatte :-)

Olen onnellinen paljasjalakanen oululainen. Pari vuotta kävin asumassa Rovaniemellä mut Ouluun vain oli pakko päästä takas. (Ei siksi että Rollo olis ollu jotenki huono paikka vaan siksi, että täällä oli perhe ja kaverit)

Joo ja on AMK käyty mut duunissa toisen asteen hommissa eri alalla kun ei ole koulutusta vastaavaa työtä.

Mää tykkään et tää on tämmöne pieni suuri kaupunki. Ihimine on nykyään nii vaativa, et pitäs olla kaikkee mahollista. Joka kerta parkkipaikka on keskustasta löytyny - parkkitaloja joka nurkalla.
Mihin tarttee kauppakeskusta kun keskustassa on kauppoja joka lähtöön. Kauppakeskus löytyy lähikunnasta. Pakkoko se sellutehtaan viereen on työntyä asumaan. Puole ajasta oon asunu lähiöissä ja busseja tulee ihan riittävästi. Ja jos asuu isossa kaupungissa niin aina terveydenhuoltoon on jonoja. Pitää muuttaa Ypäjälle tai Pielavedelle että pääsee terveydenhuoltoon samalla sekunnilla. Päivystyksiä ja yksityisiä on jokalähtöön. Aina on hoidon saanut kun sitä on tarvinut.

(Tämä ei ole sinulle ap) Mutta jos on perusnegatiivinen, niin pitää muuttaa sinne autuaaksi tekevään Helsinkiin missä aktiviteettejä riittää ja kaikki on parempaa ja hienompaa.

Yhteistyössä