Millaista on Nastolassa asua???

  • Viestiketjun aloittaja nastolaanko
  • Ensimmäinen viesti
nastolaanko
Mietitään muuttoa sinne, mietityttää vaan kun ei paikkaa tunne yhtään.

Miten sielä siis toimii, lääkärit/neuvolapalvelut, koulut, päiväkodit, onko kerhoja tms. Onko mitä kauppoja? ja muuten millainen paikka olisi lapsiperheen asua?

Kuntalisää tuskin on?

kiitos
 
Vieras
Ei ole kuntalisää muutoin kuin yksityisen hoidontuessa, noh ihan kiva paikka kasvattaa lapsia, kauppoja me ei käytetä täällä vaan asioidaan Lahdessa, palvelut toimii miten toimii...
 
älkää ihmeessä
muuttako Nastolaan,terveyspalvelut eivät toimi siellä juuri mitenkään=( Itse olen siellä yli 30v asunut,joten tiedän aika tarkkaan mitä se elämä siellä on. Nastolassa nuorisorikollisuutta paljon,samoin alkoholisteja jotka tyrannisoivat kauppiaita.
Ennemmin kannattaa harkita Orimattilaa,siellä löytyy vielä palveluita ja koulutkin lähellä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja älkää ihmeessä:
muuttako Nastolaan,terveyspalvelut eivät toimi siellä juuri mitenkään=( Itse olen siellä yli 30v asunut,joten tiedän aika tarkkaan mitä se elämä siellä on. Nastolassa nuorisorikollisuutta paljon,samoin alkoholisteja jotka tyrannisoivat kauppiaita.
Ennemmin kannattaa harkita Orimattilaa,siellä löytyy vielä palveluita ja koulutkin lähellä.
Tarvitsemme juna-aseman viereen... Eikös nykyään joka paikassa ole alkoholisteja/narkkareita? Kartan mukaan sielä olisi koulujakin? Vai onko ne lakkautettu? Miten nuo terveyspalvelut sielä tökkii??? Nyt asumme keravalla, eikä yleensä omalääkärille pääse vaan joutuu lastenkin kanssa menemään päivystykseen jonottamaan lääkärille pääsyä 2-4h... tos kivaa lasten kanssa. Miten nastolassa siis nämä t.palvelut toimii?
 
älkää ihmeessä
lääkäriin varataan aika ja silloin siirtyy jonoon josta lääkärit päivittäin katsoo tärkeysjärjestykseen kuka tarvitsee nopeampaa apua ja sitten soitetaan milloin voi tulla,voipi mennä 3 kuukauttakin kun pääsee ei kiireellisissä asioissa. päivystykseen tietysti pääsee nopeammin jos on hätä.
Kouluja löytyy useampikin ja myös erityiskoulu(ent.apukoulu). Yläasteita kaksi kappaletta. kaupat lähellä ja jos kerran olet Keravalla asunut niin tuo nastolan elämä ei siitä juuri poikkea=) Ainoastaan täältä puuttuu se nuorten korkeakoulu joka teillä siellä keravalla on.
Seurakunnan kerhoja löytyy muksuille ja hyvärt urheilumaasdtot.
Itse en viihtyisi lasten kanssa täällä,mutta ihmiset on erilaisia.
Uimapaikka on hyvä ja maisemat kauniita=)
 
vieras
Me ollaan muutettu Nastolaan puoli vuotta sitten ja hyvin on viihdytty. Ihana rauhallinen paikka kasvattaa lapsia ja Lahti ihan vieressä. Ehkä en muuttaisi kauemmas Nastolassa mutta tämä Villähde on ihan jees. Villähteelle tulee nyt uusi junapysäkkikin ensi vuonna kun Pietarin rataa uudistetaan: kuusi minuuttia Lahteen eli tunti Helsinkiin. Pieni piakkahan tämä on, mutta esim. terveyskeskus toimii tehokkaammin kuin Lahdessa ja terveyskeskus viiden minuutin ajomatkan päässä. Erikoisterveydenhoito PHKS:ssa. Lääkäriin ollaan päästy kun on tarvittu. Kaikkiallahan julkisella menee kauemmin ei-kiireellisissä asioissa. Tässä Villähteellä on koulut ihan vieressä. Koulut varmasti rauhallisempia kuin Keravalla. Villähteen ABC-aseman viereen tulee iso S-Market lähiaikoina ja sitten varmaan siirrytään käymään kaupassa siinä. Lahdessa ollaan käyty tähän saakka isoilla ostoksilla.
 
Varmasti hyvä paikka asua niille jotka kaipaavat hiljaisuutta ( tai sitten ei ). Kesällä sielä vierailleena ainakin järkytyin kuinka pystyyn kuollut koko paikkakunta oli!
Terveydenhuolto EI siellä toimi ( näin olen kuullut ).
Ja ainakin vielä pari vuotta sitten paikkakunnalla oli runsaasti päihdeongelmaisia.
 
älkää ihmeessä
Villähde nyt onkin seutuna ihan ok,Nastolan keskusta ei kyllä ole mikään ihannepaikka lapsiperheelle. Ja terveydenhuolto ei kyllä pelee niin hyvin kuin toivoisi,lääkärijonot aivan liian ptkiä=(
 
vieras
Niin, en minäkään minnekään Nastolan keskustaan tai oikeestaan kirkonkylällekään (Niinitie yms) muuttaisi, mutta Villähteellä me viihdytään. Eikä ole päihdeongelmaisia. Vähän sama kun sanoisi että Lahteen ei kannata muuttaa sen perusteella että Liipola on rauhatonta aluetta :) Ap mietti muuttamista Keravalta. ei se Keravakaan vissiin täynnä menoa ja meininkiä ole? Ja Lahti on lähellä kun viihdykettä haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, en minäkään minnekään Nastolan keskustaan tai oikeestaan kirkonkylällekään (Niinitie yms) muuttaisi, mutta Villähteellä me viihdytään. Eikä ole päihdeongelmaisia. Vähän sama kun sanoisi että Lahteen ei kannata muuttaa sen perusteella että Liipola on rauhatonta aluetta :) Ap mietti muuttamista Keravalta. ei se Keravakaan vissiin täynnä menoa ja meininkiä ole? Ja Lahti on lähellä kun viihdykettä haluaa.
Itse käsitän Nastolan alueena Rakokivi-Nastonharju-kirkonkylä. Ja Villähde on sitten ihan oma osansa mistä puhutaan ihan Villähteenä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, en minäkään minnekään Nastolan keskustaan tai oikeestaan kirkonkylällekään (Niinitie yms) muuttaisi, mutta Villähteellä me viihdytään. Eikä ole päihdeongelmaisia. Vähän sama kun sanoisi että Lahteen ei kannata muuttaa sen perusteella että Liipola on rauhatonta aluetta :) Ap mietti muuttamista Keravalta. ei se Keravakaan vissiin täynnä menoa ja meininkiä ole? Ja Lahti on lähellä kun viihdykettä haluaa.
Itse käsitän Nastolan alueena Rakokivi-Nastonharju-kirkonkylä. Ja Villähde on sitten ihan oma osansa mistä puhutaan ihan Villähteenä.
No, Villähde on kyllä osa Nastolan kuntaa, vaikka siitä Villähteenä puhutaankin (ja postiosoitekin on Villähde). Ja varsinkin ulkopaikkakuntalaiselle Nastolaan kuuluu nämä kaikki alueet!
 
Kausala
Muuttakaa kausalaan! Se on seuraava junastoppi nastolasta. Ainakin terveydenhoitopalvelut toimivat loistavasti. Tosin mekin joudumme päivystystapauksissa käyttämään nastolan tk:ta ja se on kyllä syvältä.
 
älkää ihmeessä
Kyllä siinä Villähteelläkin päihdeongelmaisia riittää kun katselee miten samat ihmiset joka ikinen aamu taaplaa baariin ja istuu siellä sulkemisaikaan asti. Ovat kyllä toisille harmittomia veikkoja eli sikäli ihan hyvä kanssakulkijoille=) Sama Kymijärven uimarannalla kokoontuu narkkiporukoita ja toisinaan Solinan seutuvilla,eli ei tuo Villähdekkään ihan lintukoto ole. kankaan alueella taitaa olla vähän rauhallisempaa?I Siellä ei ole kuin pedofiili silloin tällöin koulun nurkilla vaanimassa josko saisi lapsia autoon ajelulle=(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, en minäkään minnekään Nastolan keskustaan tai oikeestaan kirkonkylällekään (Niinitie yms) muuttaisi, mutta Villähteellä me viihdytään. Eikä ole päihdeongelmaisia. Vähän sama kun sanoisi että Lahteen ei kannata muuttaa sen perusteella että Liipola on rauhatonta aluetta :) Ap mietti muuttamista Keravalta. ei se Keravakaan vissiin täynnä menoa ja meininkiä ole? Ja Lahti on lähellä kun viihdykettä haluaa.
Itse käsitän Nastolan alueena Rakokivi-Nastonharju-kirkonkylä. Ja Villähde on sitten ihan oma osansa mistä puhutaan ihan Villähteenä.
No, Villähde on kyllä osa Nastolan kuntaa, vaikka siitä Villähteenä puhutaankin (ja postiosoitekin on Villähde). Ja varsinkin ulkopaikkakuntalaiselle Nastolaan kuuluu nämä kaikki alueet!
Kyllä mä tiedän mitä Nastolan kuntaan kuuluu =)
Mutta olen tottunut että Nastolan kylistä puhutaan lähinnä kylien niminä. Eli jos joku harkitsee Nastolaan muuttamista niin tajuan sen ihan eri lauilla kun jos joku puhuisi muuttavansa Uuteenkylään tai Ruuhijärvelle.
 
Siellä asuu ihan runkkua porukkaa, joka ei ota edes liftaria kyytiin. Näin kertoivat minulle nastolalaiset nuoret, jotka löysivät minut tienposkesta liftaamasta aamutuimaan aika monta vuotta sitten. Itse he olisivat vieneet minut minne vain, jos olisin maksanut bensat. Se kuitenkin soti liftausideologiaa vastaan, joten en tarttunut tarjoukseen. Noin varttia myöhemmin muuan nastolalaismies kuitenkin otti minut kyytiin. Olin Mikkeliin menossa ja pääsin sinne asti. Hän oli matkalla pohjoiseen kalastamaan. Eli jos N on 1, niin kaikki nastolalaiset aikamiehet ovat mukavia.
 
Nastolalainen
On se kumma kun olen Nastolassa 40v asunut eikä alkoholisoituneet ole koskaan häirinneet, taitaa täällä kirjoittajista suurin osa istua paikallisessa baarissa kun niin häiritsee. Tervetuloa vaan Nastolaan, tämä on tosi kiva paikka asua ja neuvolapalvelut ovat ihan huippuluokkaa. Täällä on paljon toimintaa ja suuriakin tapahtumiakin löytyy kuten. Rautalankafestarit, Rokkifestarit, useita markkinoita, ja todella vireä urheiluseura Nastolan Naseva. Lapsille löytyy paljon aktiviteettia, musiikkikoulua, jumppia, yu-koulua, partiota, hiihtokouluja, kuvataidekoulua, kokkikoulua, seurakuntakerhoja, leirejä, jne...
 
kyllä vaan
Otsikossa kysytään millaista on Nastolassa ja se ei todellakaan ole vain keskustan niinitiellä. Nastolaan kuuluu idyllinen Uusikylä jossa ei häiriöitä ole koskaan, Ruuhijärvi/Immilä jos tykkää enemmän maaseudun rauhasta, Villähde jos tykkää enemmän pienistä tonteista ja ahtaasta asumisesta, Kirkonkylä jossa siniset järvet näkyy kaikkialle, Rakokivi jos tykkää elämästä ympärillään, ja pahamainen´nastonharju jos vuokralla tahtoo asua.
 
Kausalasta?
Heh kyllä oli huvittavaa luettavaa että muuta Kausalaan siellä terveyspalvelut pelaa, Kausalan terveyskeskus ei päivystä lainkaan ja jos asiaa on niin ambulanssilla Lahteen..Nastolan terveyskeskus on maassa huippuluokkaa kun taas Lahdessa ihan perseestä. Horuksen silmä on taitaa olla sokea silmä, nastolako kuolut huhhuh, ootkos koskaan kävellyt sunnuntai aamuna Akeksilla Lahdessa? Se vasta kuollut kylä on vaikka itseään kaupungiksi kutsuu ja muutenkin Nastolassa on sata kertaa enemmän väkeä luonnossa liikkumassa kuin esim. Lahden niin Jumalaisella reunakaupungilla. Näin se on jos asuu Nastolassa on tyytyväinen muut kateelliset kertoo pas..ka juttujaan
 
äiti
Nastolassa pääsi lasten kanssa parhaimmillaan kotoa suoraan päivystykseen esim. lapsen korvatulehduksen takia. Neuvolassa aina sama tuttu täti. lapsen sairastuessa oli helppoa saada lappu työnantajalle. Tietysti keikkalääkärit ovat yhtä surkeita kaikkialla, mutta se ei ollut nastolan vika. Lahdessa kaikki lapsiin liityvät terveyden huolto on surkealla tasolla. Orimattilaan kannattaa lähteä, jos tykkää hevosista ja mustalaisista :))
 
ex nastolalainen
nastolassa muuttaisin vain joko niinitie - rakokivi alueelle tai jos omaa asuntoa miettiiniin uusille alueille. kannattaa katsoa että bussipysäkki on lähellä, koska bussit ajavat samoja reittejä eli ei kovin montaa väylää.. uusikylä? jos haluaa asua keskellä ei mitään ja ilman kauppaa kioskia yms niin sinne vaan. jos haluaa palvelut niin niinitie-rakokivi alue. niinitiellä tarha vieressä ja ala-aste kävelymatkan päässä (rakokiven koulu) vesitornin pää niinitiellä on ankeaa ja lapsilla pitkä matka tarhaan kouluun kävellen. (niinitie on pitkä tie ja mieluummin rakokiven päähäm imho)

villähde? kiva idyllinen, mutta ei mitään palvelua. lahden päässä lyhyt matka lahteen, mutta eipä tuolla vuokra-asuntoja ole kuin levon hautaasmaalla 2m maan alla... villähteen? en muuttaisi ellen tykkäisi maalaisromantiikasta ja omistaisi autoa.
 

Yhteistyössä