Millaisista astioista syötiin, kun olit lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vuoristoradalla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vuoristoradalla"

Vieras
Muistatko, ja vuosiluku? Olen kiinostunut kaikesta "vanhasta" astioita myöten. Nyt tilasin sellaisen kastikekulhon, mutta onkohan se normaalia makkarakastiketta varten, vai mikä olis ns. hienompi kastike?

Kastikekulhoja käytetään juhlaruokailussa ja tuskin kukaan tekee makkarakastiketta juhlaruoaksi. Tavallisia astioita sillon käytettiin, jotain hienoja kukkakuviokuppeja juhlaruoalla, sitten myöhemmin alko tulemaan arabian astioita. Olen 70 luvun alussa syntynyt.

Iittalaa, Nuutajärveä, Arabiaa meillä kotona, kun kotimaista suosivat. Näitä ajattomia malleja lähinnä. Olen syntynyt 1980. Jos kastikekulho on sellainen nokallinen niin tuskin siitä makkarakastiketta, eikö ne ole sellaisille sileille kastikkeille?

[QUOTE="vuoristoradalla";26895771]Muistatko, ja vuosiluku? Olen kiinostunut kaikesta "vanhasta" astioita myöten. Nyt tilasin sellaisen kastikekulhon, mutta onkohan se normaalia makkarakastiketta varten, vai mikä olis ns. hienompi kastike?[/QUOTE]

Meillä oli arkiastioina Arabian keltainen Faenza ja sitten Ruska vai mikä se oli (ruskea ja aika jykevä)? Nyt sain mieheni mummovainaan vanhan Myrna-kahviastiaston, 12 kpl kutakin. Sellainen oli kai kaikilla sota-ajan naisilla.

Meillä oli arkikäytössä Arabian Ruskaa.
Olen nyt vanholla päivillä alkanut itse keräämään samaa.

"Juhlakäytössä" oli Villeroy Bochin Omenaa.
Äiti sai sen "perusosan" läksiäislahjaksi yhdestä työpaikastaan ja sitten sitä on ostellut ja hänelle osteltu lisää vuosien varrella. Nykyään taitaa olla 36 hengen setti tarjoiluastioineen. Se kuulostaa paljolle, mutta keräilyaikaa on ollut yli 40 vuotta.

:)

Meillä ei koskaan ollut mitään laatua. Aina jotain halpisastioita ja edelleenkin äidilläni on halpiksia ja paljon eri paria. Kahvikupit oli sellaista ohutta, jotka usein lohkeili ja niitä lohjenneita kuppeja käytettiin silti.

Ai niin, juhlakäytössä oli Pentikin lautaset. Sarjan nimestä en ole varma, aika ekoja vissiin, jos edes on sarjatuotannossa koskaan ollutkaan. On isäni serkku, enkä oo varma, olivatko jokin koe-erä vaan. En ole muualla nähnyt. Painavat lautaset, paksua keramiikkaa, muuten suoraa paitsi reunat pallomaisen pyöristetyt. Väritys pohjavärinä vaaleahkon ruskeaa ja päällä kuin kanelia ripoteltuna tummemman ruskeaa.

[QUOTE="Kikka";26895980]Oonko mä ainoa köyhän perheen kasvatti?? :O Kun ei meillä ollut koskaan mitään merkki astioita![/QUOTE]

Ennen astiat saatiin häälahjana ja niitä yksiä samoja astioita sitten käytettiin. Jos vanhempasi ovat saaneet jotain muuta lahjaksi, eivät ole välttämättä itse intoutuneet astioita keräämään.

[QUOTE="Kikka";26895980]Oonko mä ainoa köyhän perheen kasvatti?? :O Kun ei meillä ollut koskaan mitään merkki astioita![/QUOTE]

Min vanhemmat, isovanhemmat ja isoisovanhemmat duunareita (tosin isoisovanhemmista yksikin hovissa duunarina mut kuitee) kaikki, naiset suurimman osan aikaa kotiäiteinä. Meillä kuitee suvuissa tietyt asiat olleet ensi sijalla. Toiset satsanneet vaikka harrastuksiin niin meillä olleet täydet kattaukset. Eihän se oo kuin kyse siitä, mihin ne rahansa laittaa. Itse olen sitä mieltä, että maailmassa on muitakin rahareikiä kuin hopeiset teepussinpuristimet (joita en ees koskaan muista käyttää).

Ite oon kasvanut luullen, että arabiat ja iittalat ovat ihan basic-kamaa joka perheessä ja ne kultareunaiset hienommat setit otetaan sitten juhlissa vasta.

Varmaan kaikilla on ollut myös halppisastioita, ja sitten vähitellen jotain sarjaa ehkä.

Meillä oli lautasina Arabian Malvaa kun olin ala-asteella, ei se varmaan silloin ollut mikään superhieno astia vaan vain astia.

48afc95d91131feb24f9997119529-medium.jpg

[QUOTE="Vieras";26895990]Ennen astiat saatiin häälahjana ja niitä yksiä samoja astioita sitten käytettiin. Jos vanhempasi ovat saaneet jotain muuta lahjaksi, eivät ole välttämättä itse intoutuneet astioita keräämään.[/QUOTE]

Ja ainakin meillä on kerätty kapiot jo nuoresta iästä alkaen. Itselläkin oli kristallisena vesi-, punaviini-, valkoviini-, on the rocks -, samppanja- yms. lasit ja hopeisena 24 kpl pikkulusikoita, kakkulapio + -haarukka, pizzalasta yms.

Ai niin, juhlakäytössä oli Pentikin lautaset. Sarjan nimestä en ole varma, aika ekoja vissiin, jos edes on sarjatuotannossa koskaan ollutkaan. On isäni serkku, enkä oo varma, olivatko jokin koe-erä vaan. En ole muualla nähnyt. Painavat lautaset, paksua keramiikkaa, muuten suoraa paitsi reunat pallomaisen pyöristetyt. Väritys pohjavärinä vaaleahkon ruskeaa ja päällä kuin kanelia ripoteltuna tummemman ruskeaa.

Meillä oli jossain kohti parempana kahviastiastona Pentikin Halla.

86f73894fdf55d923badbf654037b-orig.jpg

Sitten sitä kertyi muutakin purkkia ja tarjoiluastiaa, sekä teemukit. Ovat vieläkin käytössä vaikka juhla-astiat ovatkin nyt jotkut muut.

Yhteistyössä