Millaisia savolaiset on? vertaa pohjalaiset.

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
junttiäijä
Olin töissä 13vuotta eteläpohjanmaalla eli pohjan alla ts auringonlaskussa vaikka olen 100% toisesta päästä maata. Tutustuin vain yhteen (1) alkuasukkaaseen joka olikin aika poikkeava, sen sijaan tulin hyvin juttuun kaikkien muiden suomalaisten sekä mamujen kanssa ja jopa erään kuuron kanssa vaikken osaa kieliä. Eteläpohjalainen on ultrapidättyväinen ihminen joka osaa tärskäyttää asiat vasten naamaa mutta ei osaa antaa rakentavvaa palautetta, esim kertoa miten työt voisi tehdä helpommin. Tiettyä reiluutta on, esim en saanut kenkää vaikka savolaisvitseja tuli kerrottua vaikka mistä.
 
Itä-Länsi -ottelu käynnissä
Täähän on mielenkiintoinen ketju. :D

Mun kokemuksen mukaan idässä ihmiset heittää läpyskää vähän liikaakin mun makuun. Ei oikeasti pysy perillä, että milloin ollaan tosissaan. Jostain silmien pilkkeestäkö se pitäisi arvata? Minua taas on sanottu tosikoksi, vaikka mielestäni oon asiallinen just silloin kun kuuluu olla ja pelleilen silloin kun se tilanteeseen paremmin sopii.

Moittikaa vaan eteläpohjalaista murretta, onhan se niin että melkein pelottaa kun naisetkin karskisti puhuu kurmoottamisesta... Mutta minua yhtä lailla ärsyttää itämurre, raivostuttavan leikkisää ja lapsekkaan kuuloista. :D No ku emmie, kuule ku miul... En tuollaista puhetta jaksa ottaa tosissaan. Siksi ne kai siellä vitsaileekin koko ajan kaikesta kun ihteäänkin naurattaa.

Pohjalaisuutta tai ei, mutta haluaisin tehdä asiat heti ja reippaaseen tahtiin. Idästä tullut toteaa joka ikinen kerta, että "no katotaan nyt". Asioita ei voi tehdä ajoissa, vaan viime tippaan sitten havahdutaan tai unohdetaan koko juttu.
 
Terhi K.
Australopithecus Lapinlahtiensis, suom. rutsasavolainen eli alkukantainen luolamies, jonka mieltymyksenä on syödä banaaneja ja köyriä sukulaisiaan ja omaisiaan alkukantaisissa usein uskonnollissävytteisissä menoissa.

Puhe: alkukantaista mongerrusta kuten "vua" "suattaap" "tulloo", "immeiset" jne. Eroaa suuresti esim. sinitiaisen "tsirp tsrip" -äänestä.

Sivistyneen maailman kontkekstista nähtynä rutsasavolainen on toivottoman luonnevikainen huonoine tapoineen ja
alkukantaisine poskikarvoineen.

Naaras on erittäin ruma, usein jopa koirasta rumempi.

toiminta lähettäessastyttäessä on arvaamatonta ja johtaa usein sekavaan poukkoiluun ja ääntelyyn

Suurin populaatiotiheys
Lapinlahti ja siilinjärven pohjoisosat, pielaveden itäosat ja Iisalmen eteläosat.
 
"savolainen"
Ihmeellisen 'rasistista' porukkaa nämä ihmiset ovat, enpä tiennytkään että savolaisia näin kovasti paheksutaan, mutta eipä tuo haittaa. En menisi tosin huutelemaan, että pelkät savolaiset olemme rumia,kieroja, luonnevikaisia, selkäänpuukottavia luolamiehiä. KOKO SUOMI on sisäsiittoista ja erittäin alkukantaista kansaa, ja suurimmalta osalta ne oikeat käytöstavat puuttuu.
 
Pekka Espoosta
Minä olen Kuopiosta ja isäni on aito Savolainen ja äitini Pohjalainen yrittäjä Alavudelta.
Olen siis savolaisen ja pohjalaisen risteytys. Tässä alla kummankin hyvät ja huonot puolet:
Savolainen:
+Todella iloinen ja puhelias
+ Nopea liikkeissään
+ Aikaan saava luonne
+ Kova maanpuolutustahto
- Ei kerro aina suunnitelmiaan ja on kuin ovela kettu
- Vähän kateellinen paremmin menestyvälle
- Kilpailee kaikessa

Pohjalainen
+ Yli rehellinen
+ Ahkera
+ Kuuntelee juttuja
+ Tunnollinen
- Hidas
- Hiljainen
- Ei luova

Kummatkin "heimot" tulevat toimeen keskenään, mutta savolainen vitsailee enemmän.
 
Pohjolan miehet ovat rohkeita, älykkäitä, viisaita, vahvoja, hyväsydämisiä, auttavaisia, rakastavat lapsiaan ja vaimoaan, jalosiittoisia jne..
Naiset ovat parhaita äitiä, parhaita, uskollisimpia vaimoja, kaunis rintaisia kurvikas peppuisia, kauniita katsella, pehmeitä kosketella, ihanan tuoksuisia jne.
Savolaisista ei ole mitään sanottavaa.
 
Mulla isä on pohojalaanen ja äiti savolaenen.

Savolaisuus näkyy ehkä eniten siinä, että puhua pulpatan ja nauran herkästi (en tiedä onko viime mainittu savolaisuutta), vitsailen helposti...

Pohjalaisuus taas näkyy kovapäisyytenä (tosin tuo piirre liitetään myös savolaisuuteen, mutta ehkä eri tavalla...en koe että mun pitää olla aina oikeassa ja sanoa viimeinen sana), sinnikkyytenä (en luovuta helposti)..

Sitten on ne luonteenpiirteet mistä ei ota erkkikään selevää miltä puolelta tullee, eli: Saatan suuttua nopeasti, mutta lepyn myös yhtä nopeasti, en ole pitkävihainen mutta tarpeeksi usein loukattuna toinen osapuoli muuttuu mulle yhdentekeväksi ihmiseksi, en tunne kateutta ketään kohtaan ja voin iloita vilpittömästi toisen puolesta....
Annan nopeasti anteeksi, jos sitä pyydetään tai ei, jopa sellaisille jotka eivät sitä välttämättä kaipaa tai ansaitse (silloin teen sen enemmänkin itseni vuoksi, en toisen..enkä siltikään halua olla missään tekemisissä sen toisen osapuolen kanssa).

Huonona puolena on taas se, että vaikka olen sinnikäs niin en aina malttais odottaa ja odottaminen (hyvän tai vaikkapa niinkin ikävän asian kuin rokotus) saa olon levottomaksi.
Esim kaupassa mennä tohotan ja saatan eksyö ihan vaan siksi, että osaan olla myös hajamielinen.
Suuttuessa räjähdän helposti, mutta toisaalta kuten sanoin aiemmin myös lepyn heti.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Minä olen Kuopiosta ja isäni on aito Savolainen ja äitini Pohjalainen yrittäjä Alavudelta.
Olen siis savolaisen ja pohjalaisen risteytys. Tässä alla kummankin hyvät ja huonot puolet:
Savolainen:
+Todella iloinen ja puhelias
+ Nopea liikkeissään
+ Aikaan saava luonne
+ Kova maanpuolutustahto
- Ei kerro aina suunnitelmiaan ja on kuin ovela kettu
- Vähän kateellinen paremmin menestyvälle
- Kilpailee kaikessa

Pohjalainen
+ Yli rehellinen
+ Ahkera
+ Kuuntelee juttuja
+ Tunnollinen
- Hidas
- Hiljainen
- Ei luova

Kummatkin "heimot" tulevat toimeen keskenään, mutta savolainen vitsailee enemmän.
nyt taisit valehdella🤣 savolaiset eivät ole aikaansaavia, ovat laiskoja. savolaiset ovat tekevinään paljon, mutta eivät saa mitään aikaiseksi😆
 

Yhteistyössä