Otimme vaimon kanssa asuntolainaa 2009 kesällä 170.000 eurtoa, ostimme 280.000 euron talon ja marginaalien tarjoukset olivat 0,6% - 1,0%, otimme tietysti tuon 0,6% marginaalia tarjonneen pankin lainan, olin itse tuon pankin vanha (ja hyvä? asiakas), vaimo samalla ryhtyi tuon pankin asiakkaaksi. Tällä hetkellä olen kuullut marginaalien olevan n. 1,0%-1,5% tasoa vähintään, koska korot ovat niin alhaalla, pankit eivät saa muuten lainarahalle oikein mitään vastinetta jos nyt jollain 0,5% marginaalilla rahaa antavat lainaksi. Kokonaiskorko on nyt meillä n. 1,35% ja lainaa on jäljellä n. 40.000 euroa, maksetaan se varmaan pois nyt seuraavan puolen vuoden sisällä joka tapauksessa, vaikka lainaraha lähes ilmaista nyt onkin, onpahan sitten velaton talo kuitenkin ja pääsee eroon lainanlyhennyksistä, mukavampi sitten lastakin odotella velattomana. Kannattaa ottaa varmaan 3kk euribor nyt uuteen lainaan jos pankki vain sen suostuu antamaan, jopa 1kk euribor nyt kannattaisi ottaa mutta sitä eivät pankit varmaan anna. Toki 12kk euribor on "vakaampi" ja turvallisempi valinta ehkä tulevaisuudessa, mutta kokonaiskorkokuluja ajatellen tulee 3kk euribor olemaan varmaan edullisempi joka tapauksessa. kannattaa toki alkuun näin poikkeuksellisen matalien korkojen aikaan maksaa lainaa pois mahdollisimman paljon niin tulevaisuuden korkeampien korkojen aikaan sitä lainaa on sitten vähemmän jäljellä. Korot tuskin nousevta kuitenkaan paljoa vielä useisiin vuosiin, 3-5 vuotta mennee hyvinkin matalilla koroilla ja yli 3-4 % euriborit tuskin nousevat pitkiin pitkiin aikoihin ja yli 5% tuskin oikein koskaan enää EU:ssa euriborkorot nousevat.