Millaisia läheltäpiti tilanteita teillä on sattunu lasten kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja "anna"
  • Ensimmäinen viesti
Voisin vielä lisätä sen kun aikoinaan asuimme kerrostalossa, touhusin keittiössä ruokaa, kaksi muksuani leikkivät keskenään olkkarissa ja äkkiä kuului kauhea avunhuuto parvekkeelta. Tenava roikkui kaiteen väärällä puolella :(
Voisin väittää oppineeni läksyni avonaisista parvekkeen ovista ja pienistä lapsista...

Meillä muksu pyöri paikallaan ympyrää (oli noin 2v) ja ennen kuin kerkesin hätiin niin jo kaatui päin sterokaapin pitkää lasiovea, just kerkesin siihen eteen kun näin että lasi lähti menemään säröille, just ja just ehdin nappaamaan muksun käsivarsista pois alta kun ne lasi romahti siihen lattialle.

Mies oli pihalla tallissa ja kun menin ovelle huutelemaan, että tulis sisälle, niin saan krjattua noi lasit tuolta pitkin lattioita, voin sanoa etten ole sittemmin nähnyt meidän isännältä nopeampaa juoksua raukka kun luuli, että siinä ehti käydä pahasti.

Viimeisinpä tulee mieleen se kun tyttö jätti viime kesän sormen oven väliin - kiikutin sit päivystykseen kun oli just juhannus tulossa olisi päivystys ollut yli 100 km päässä niin varuiks käytin. Mutta sormi oli kunnossa.

Sitten on yksi lapsista ollut putoamassa sängyltä toinen lapsi ottaa kiinni ettei putoaisi, ja olkapää sijoiltaan.

Ja sitten jotain pieniä tippumisia, kaatumisia yms.

Niin ja kerran lapset leikkivät lastenhuoneessa - toisella seinällä kerrossänky ja toisella Lundia-hyllystö. Tytöt keksi virittää hyppynarun noiden välille ja istumaan hyppynarulle -> hylly kaatui. Romina ja kolina oli jotain ihan hirveää. Ja toinen tytöistä huusi hurjana et Emppu kuoli, Emppu kuoli.... Oikeassti tuolle toiselle ei käynyt mitään.

Sitten kerran lasipöydän kansi vaan hajosi itestään - olin juuri hetki aikaisemin vienyt vauvan pois tuolta olohuoneesta. Olisikohan lähdetty vaihtamaan vaippa tai jotain.

Viimeksi muokattu:
"mä"
en jaksa koko pitkää listaa kirjoittaa, mutta... tässä kaikista pahimmat mitä sattunut... osa eri lasten ja osa samalle sattunut...

hukuksissa vedessä, elvytyksellä henkiin
karkki kurkkuun, imulla ampparikuskit saivat elpyyn
parvisängystä pääedellä unissaan alas, raju aivotärähdys ja sairaala seuranta
pää auki pöydänkulmaan, suuri määrä verta ja liimaus sairaalassa+ aivotärähdyksen seuranta
mönkijän alle, poskessa renkaanjäljet + aivotärähdys
rintalastassa murtuma, voltin yritys epäonnistui
etusormi luutamyöden puukolla, alapuolelta jäi enää kiinni
kyynärpää murtui ilmalennossa hevosenselästä
yms. yms. lukemattomia vastaavia pienempiä juttuja, kolahduksia, tipahtamisia, haavoja...
ja uskokaa tai älkää kaikki lapset vieläkin hengissä ja aivan terveenä kaiken jäljeltä...

"Kaisa"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;23036802:
Voisin vielä lisätä sen kun aikoinaan asuimme kerrostalossa, touhusin keittiössä ruokaa, kaksi muksuani leikkivät keskenään olkkarissa ja äkkiä kuului kauhea avunhuuto parvekkeelta. Tenava roikkui kaiteen väärällä puolella :(
Voisin väittää oppineeni läksyni avonaisista parvekkeen ovista ja pienistä lapsista...
hui järkytys!! Tästäpä tuli kans mieleen vaaratilanne meillä, eli puuhuoneen ovi oli jäny auki ja 1v päässy pannuhuoneeseen jos oli pesässä tuli.. havahduin siihen et pannuhuoneesta alko kuulua ISO itku juoksun kans paikalle.. onneks ei mitään pahempaa ollu sattunu ku et tyttö oli kaatunu yrittäessään laittaa kenkää jalkaansa. (uunin luukku on todella kuuma)

"vieras"
aivotärähdys(lapselta meni väliaikaisesti näkö- ja puhekyky,pelästyin ihan hirveästi!),2x murtuma kädessä,murtuma jalassa,2x paha palovamma kädessä,lähes tukehtuminen porkkanan palaan

"hepuli"
3-vuotiaan nappasin viime tingassa taannoin ennenkuin horjahti tulikuumaa kiuasta päin, suututtaa ettei niihin voi rakentaa mitään kaiteita, kyllä sen kiukaan saisi päälle kaiteitten välistäkin. Sama tyttö putosi päälleen veteen semmosen vesilelukrokotiilin päältä viime kesänä. Meni ihan uppeluksiin, muttei onneksi vetäissy vettä keuhkoihinsa. Esikoinen meinasi tukehtua porkkanaan parivuotiaana, onneksi isänsä osasi tehdä vaistonvaraisesti niinsanotun Heimlich-otteen (vai mikä se oli) vaikkei ollut koskaan siitä kuullutkaan.

"vieras"
Meillä oli makkarissa sellaiset naruverhot. Pinnasänky ikkunan lähellä. Lapsi oli öisin hirmu levoton ja oli yksi yö kiskonut naruverhot 3 kertaa kaulansa ympäri...:(
Onneksi heräsin! Pitkään ilkeät punaiset jäljet lapsen kaulalla. Verhot lähti oitis uuteen kotiin.

N puolivuotias istui vannassa ja peppu luisti, valui veteen uppeluksiin :(. Olin vieressä mutta lapsi ehti silti olla veden alla pari sekuntia, itse ei ehtinyt toimimaan salamannnopeasti. Kyllä kylmäsi. Nykyään en jätä lasta sekunniksikaan kiinni pitämättä kylvyssä/suihkussa vaikka on "jo" 1v1kk.

Tykkää tyhjentää keittiön vetolaatikoita. Kerran tuli minua vastaan suuret Fiskarsin sakaset kädessään :ashamed:

paha olla
Kävin ulkona ystävien kanssa suht railakkaissa merkeissä ja tulin myöhään kotiin.
Meillä ollut käytössä "puoliperhepeti" eli vauva tuodaa yleensä sänkyyn yöllä jos herää, olemme tehneet HELVETIN selväksi ettei edes yhden kaljan jälkeen vauvan vieressä nukuta ja piste. Siinä vaiheessa se osapuoli jos on jotain ottanut menee sohvalle tai vauvaa ei tuoda lainkaan siihen.

No heräsin aamulla siihen että vauva tuhisi vieressä ja pelästyin ihan mielettömästi ja suutuin miehelle. Hän ajatteli että poika kun on jo niin iso ettei tuota vaaraa enää olisi (8kk) ÄÄLIÖ!

Poden edelleen kamalia omantunnontuskia tästä, koska ei olisi voinut tietää mitä jos jotain olisi sattunut, MUN TAKIA! :(
En tiedä miten voin antaa itelleni anteeksi että lähdin ulos sillon. :(

,,,
Lapsi (vähän yli 1 v) istui lastentapahtumassa rattaissa. Seurasimme konserttia ja lapsi söi samalla pieniä lihapyöryköitä. Meinasi tukehtua, emmekä edes huomanneet. Ohi kulkeva nainen ryntäsi kauhistuneena kohti, kun huomasi tilanteen. Lapsi sai kuitenkin itse yökättyä lihapullan ylös, eikä mitään ensiapua tarvinnut antaa. Pärähti itkuun. Kauhukuvat pyörivät pitkään mielessä ja tämän jälkeen olen aika tarkkaan vahtinut lapsen syömiset. Kaikkea ei sittenkään osaa ennakoida, vaikka olisi kuinka huolellinen.

"vieras"
3v vetäisi oven 1v edestä kiinni ja sormethan siellä oli saranapuolella. Lääkäri totesi onneksi vain pieneksi murtumaksi. Ovessa oli siinä kohdassa pieni kolo. Samainen 1v kiipesi kirjahyllyyn, joka romahti päälle. Jäi loukkuun hyllyjen väliin eikä saanut edes mustelmaa. Äiti vaan sai melkein sydärin. Sama lapsi on kerran aukaissut ystävillä rautaisen portin, joka kaatui päälle. Poika kumartui ja portti jäi nojalleen puuta vasten. Alle jäi juuri ja juuri pojan kokoinen tila. Voitte arvata mikä ääni äidistä lähti :D Isompi lapsista meinasi hukkua jokeen 5 vuotiaana. Osasi kyllä uida ja itse katsoin touhua rannalta, mutta hurjalta näytti, kun todella hitaasti virtaava joki vei pojan aavistuksen kauemmas ja näytti, ettei poika edes yrittänyt polskia. Oli piinallisia sekuntteja, kun juoksin vedessä lapsen luo ja vedin rantaan.

Mutta olipa tässä naapurin pojankin kanssa läheltä piti tilanne. Ajoin autolla kotiin päin pientä tietä pitkin, kun näin pyörätiellä pikkupojan polkupyörällä. Meno ei näillä keleillä ollut ihan vakaata, hidastin ja parin metrin päässä pysäytin auton, koska en nähnyt poikaa enää.Siinä kurkistelin ikkunoista ja ihmettelin, niin sieltäpä tuli pojan pää koneellin kohdalta. Pyörä oli kaatunut noin 10-20 senttiä auton renkaista ja poika nousi pidellen auton konepellistä kiinni! Mä en oikeasti nähnyt, mitä pojalle tapahtui. Kunhan ihmettelin, miksi se siellä pyöräili ja mihin se katosi. Sen jälkeen oli kyyneleet silmissä molemmilla, niin pojalla kuin mullakin. En uskalla edes ajatella, mitä olisi voinut tapahtua.

"sara"
Esikoisen kanssa on sattunu ja tapahtunu kaikenlaista, poika kun on semmoinen toheltaja. Pahin läheltä piti-tilanne on, kun oltiin kylässä ja poika silloin 1,5-vuotias veti kiehuvan vesikattilan alas liedeltä. Ite olin muutaman metrin päässä, kun näin mitä oli tapahtumassa ja syöksyin nappaamaan pojan kainaloista ilmaan. Kattilaan tuli lommo, ei onneksi muuta..
Kahden jälkimmäisen kanssa ei ole sattunu vielä mitään, kop kop.

siis häh
[QUOTE="Kaisa";23036777]- 3-v pukannu vauvan punkan suihkun alle (sellainen jalaksilla leva) ja menny sinne istuun.. hana täysille ja tulikuumalle
- 3v lähti hakemaan omin päin postia sain kiinni enne ku kerkes tienpäähän[/QUOTE]

punkka... siis sänky... miten se sängyn on raahannu niin ettei kukaan huomannu

Säikähtänyt
Minua lohduttaa lukea, että muillekin on näitä käynyt, niin hahmottaa että se on jopa yleistä eikä ole niin huono äiti olo.

Oma 2-vuotias jäi kerran sisäovelle odottamaan, että kävin nopeasti alaovella. Rappukäytävästämme mahtuu lapsi kaiteen raosta kulkemaan ja kun tulin takaisin ylös, lapsi kuikuili ylätasanteella kaiteitten välissä kiinni pitäen ja alas kurkkien. Jos häneltä olisi ote lipsahtanut, olisi pudonnut suoraan alas monta metriä rapuille. Säikähdin niin että puhumalla sain alhaalta lapsen perääntymään ensin kaiteista ja sen jälkeen sieppasin hänet niin hätääntyneenä syliini että lapsikin alkoi itkeä ja podin kamalaa oloa monta päivää. Portaissa ei olla enää sekuntiakaan ilman, että olen itse ihan vieressä ja niihin tulee tehtyä muutoksia, jotta lapset eivät mahdu väleistä.

Pannaas omiakin:
-Lapsi rikkoi kuumemittarin enkä löytänyt elohopeaa mistään joten sairaalaanhan sitä piti sitten lähteä etsimään, eikä löytynyt rtg-kuvissa että olisi sen nielaissut.

-lapsi leikki rullatulla patjallla ja kaatui päin lipaston kulmaa ja päähän haava joka tikattiin.

-meinasi tukehtua irtokarkkiin.

-toisen lapsen takia soitettu monta kertaa myrkytystietokeskukseen ( syönyt mm. rennietä, attapektiä, epäily että olisi syönyt pieniä pattereita, pesuainetta)

Varmasti olisi paljon muutakin muttei ny tule mieleen.

Kyllähän noita tippumisia ties miten nyrjälleen on sattunut, pahimmat tapaturmat kuitenkin sattuneet muualla kuin kotona.. Hoidosta kiidätettiin ensiapuun kun takaraivoon tuli iso haava ja verenvuotoa ei hoitotädit saaneet tyrehtymään, lapsi oli 1,5-vuotias. Oltiin sellasessa sisäleikkipaikassa kun poika putosi niskoilleen niin että mun sydän jätti lyömättä varmaan hetkeksi, pelästyin ettei poika siitä enää nouse, oli 2-vuotias. Kotona on kaatunut naama parvekkeenlattiaa vasten, siitä on edelleen arvet nenässä (silloin oli ikää 11kk), on liukastunut kylppärissä, on kiivennyt varmaan joka paikkaan täällä, on putoillut sieltä sun täältä, on meinannut tukehtua... Pahin läheltäpiti oli se kun kaivoi kaapista kinkkuveitsen ja seisoi se kädessään keittiön nurkassa, tässä nyppi kaikista eniten se että mun mummi oli just kaivellut siitä samaisesta kaapista tavaraa ja nostanut edestä tuon kinkunleikkaussetin pois pöydälle tms. ajattelin luonnollisesti että tajuaa laittaa ne veitset ylös (meillä kun on kaikki terävät esineet ylhäällä määrätyssä paikassa), ei ollut tajunnut. JA kun tilanteen jälkeen kysyin että "miksi sä laitoit ne veitset takasin sinne?" niin kielsi edes nähneensä koko veitsiä ja loukkaantui mulle kun epäilen häntä... Mulla meinas palaa kiinni ja kovaa.

Tytön kohdalla sitten inhottavimmat tilanteet on olleet se kun ensimmäistä kertaa kiipesi keittiön pöydälle, säikähdin ihan kamalasti.. Ja sitten varmaan tilanteet joissa kiipeää sohvalle ja juoksee sohvaa pitkin isoveli perässään ja sitten heittäytyvät ties minne..

meillä
Meilläkin 9 kk ikäinen tippui rappuset alas. Minäkin olin väsynyt ja yksinkertaisesti vain unohdin laittaa portin kiinni. Onneksi ei käynyt pahasti, mutta monesti olen sen jälkeen miettinyt että miten sen syyllisyyden kanssa voi elää jos lapsi vammautuu tai jopa kuolee oman huolimattomuuden takia?

Kävelemään opetellessa oli harva se päivä kuhmu otsassa. Vaikka siis saatoin istua vieressä niin en vain aina ehtinyt napata kiinni, kun kaatui päin seinää jne.

Läheltäpiti tilanne oli viime viikolla, kun olin edellisenä iltana leiponut ja jättänyt hellan päälle pellin. Aamulla sitten kuului vain kolaus kun taapero oli vetäissyt pellin hellan päältä (en edes ollut tajunnut että saa venytettyä itsensä niin paljon!) ja pelti tuli alas kulma edellä. Onneksi ei tullut taaperon päälle, koska lattiaan tuli iso lommo eli jos olisi päähän osunut niin olisi käynyt pahasti.

"vvv"
Esikoiselta nostin apupyörät ylös 4,5 vuotiaana, kun osasi ilman niitä ajaa. Lähdimme ystävän luokse kylään minä kävellen ja vauva vaunuissa, esikko pyörällä. Matkalla on yksi jyrkkä alamäki ja annoin pojan tulla sen ales kun ajattelin että kyllä se osaa jarruttaa. Eipä sitten jarruttanutkaan ja pyörän tanko alkoi vempuilla joka suuntaan kunnes poika meni nurin ja se näytti niin pahalta. Ohjaustanko osui vatsaan ja naama viisti maata pitkin (jälki oli pahaa) Soitin miehelle et tulee apuun ja se ei oo kyllä koskaan juossu niin kovaa (paikka mihin ei pääse autolla). Poika päivystykseen varmuuden vuoksi, mutta niillä pintanaarmuilla selvittiin (arpi edelleen kasvoissa). Eli olin vastuuton äiti ja sain sen myös mieheltä kuulla. Oli kyllä pahamieli pitkään asiasta, mutta helpottunut kun ei käynyt pahemmin.

Kaatumisia pihalla on sattunut usein, josta esikoisella huuli 2* auki.

Pelkään rullaverhon sellasia muovisia naruja, nostan ne aina ylös kun kerran luin lehdestä miten joku poika oli niihin kuristunut.

Esikoinen myös hävisi 2-vuotiaana kukkakaupassa. kyllä paniikki nosti jo päätään kun ei mistään löytynyt. Oli mennyt tien toiselle puolelle katsomaan traktoria. Joten siitäkin opin että en katsettani irrota hetkeksikään. Tässäkin tapauksessa olisi voinut jäädä auton alle tms.

Ego
Ei ole mitenkään erikoisemmin sattunut...siis sitten niin pahoi että ois jääny mieleen. No kai sitten enemmän just tollasii että meinaa kaatua kissaan. Esim. Eli tyttö otti vauhtia olohuoneen toisesta laidasta ja teki hypyn ,niin joutuki samalle linjalle kissan kanssa joka hyppäsi kanssa. Oli sitten viittä vaille ettei tyttö rysäyttänyt kissan päälle. Olisi tullut kissasta karvainen pannukakku.

Anoppi oli kerran kylässä ja sääti jotain keittiössä. Hetken päästä 2v tyttö tulee keittiöstä ja huiskii ilmaan valtavan suurella (ja terävällä) kokkiveitsellä. Anoppi oli siis jättänyt kokkiveitsen aivan pöydän reunalle josta lapsi oli sen saanut.

Kerran tyhjensin astianpesukonetta ja nostin aterinkorin ensin hellan päälle ja aloin ottamaan koneesta lautasia. Pian nenään kävi outo käry joka johtui siitä että joku ipanoista oli laittanut juuri sen levyn tulille jossa se kori oli.

Eipä sitä oikeastaan muuta ole käynyt.

Phimmat mitä nyt äkkiä tuli mieleen on kun minä kannoin 6kk ikäistä kuopusta pyllypesulta vaipatettavaksi ja isompi oli silläaikaa pissannut lattialle, minä tietysti liukastuin siihen ja kaaduin vauva sylissä, onneksi päästin just ennen lattiaa vauvasta irti niin se vaan muksahti matolle kun ite kaasuin mahalleni. Mulla meni nilkka vauvalle ei käynyt kuinkaan.
Toinen oli kun meidän keskimmäinen oli polvillaan nurinpäin tuolissa, tuoli kaatui ja poika naamalleen lattiaan. Itku tuli ja verta nenästä ja ikenistä, mutta hampaat säästyi ja muutenkin kaikki ok.

ketju mulle.. :) siis meillä erittäin kekseliäs 5.v poika (ja siis keskittymisen häiriötä taustalla, eli vaaran tuntoa pojalla ei ole mitenkään päin)

-hän oli yöllä keittiön yläkaapista kaivanu meidän lääkkeet (tuoli vaan alle ja tasolle kiipeämään), ja vetässyt napaansa 12 lasten niitä banaanin makusia pamoleita.. soitto myrkytyskeskuskukseen, ei onneks mitään vakavaa; lääkkeet sen verran laimeita..

- sitten mulla oli umpparin poisto leikkaus, haava tulehtu; sain norsun-tappoon suunnitellut antibiotit; aamulla heräsin ja katsoin tokkurassa mitä pillereitä tossa on.. jooh, ne mun antibiotit siinä pöydällä levällään (ne siis illalla OLI vielä ylhäällä piilossa pojalta); sitten vaan aloin paniikissa laskemaan monta pilleriä pitäs olla jäljellä ja monta olen jo syönyt? säikähdyksellä selvittiin, kaikki lääkkeet löyty ja yhtään ei ollu poika syöny (oli aika pahoja lääkkeitä!)

-ja siis sitten tietenkin kerran kun olin pojan laittanut sänkyyn jo, tuli sellanen fiilis että kaikki ei ole kunnossa.. (joku äidin vaisto vissiin) rynnin pojan huoneeseen, ja tajusin poika kakoo jotain ja naama sinertää.. sitten vaan erittäin nopeasti poika käsivarrelle, ja muutama napakka tönäsy lapojen väliin.. tadaa, herra oli yrittänyt 20 centtisen niellä.. (sydän kääntyy vieläkin äidillä väärin päin tätä ajatellessa)

ja siis kaatumisia yms, löytyy tietty mutta noita pahinpia ei onneksi *koputtaa puuta* ole tapahtunut enää.. :|

"Pusse"
Hyi, tuli paha olo pelkästään muistellessa, mutta tässä pari:

Lapsi oli 1v3kk kun tein iltapuuroa ja nostin juuri tulikuumaa puurolautasta... Poika juoksi JUURI sillä sekunnilla mun eteen ja lautanen lensi puuroineen lattialle ja osa roiskusi pojan reidelle. Hirveät jäähdytysoperaatiot ja sairaalassakin käytiin, ja paha jälki jäi joksikin aikaa... Mutta ihmettelen edelleen että poika itki vain hetken eikä edes mitenkään hysteerisesti, taisin itse kyynelehtiä tapahtunutta enemmän.

Noin kuukautta myöhemmin mies nosti puutarhakalusteita pihasta parvekkeelle (me asutaan rivarissa ja pihasta on portaat meidän parvekkeelle, portaiden keskellä pieni tasanne, parvekkeessa lukittava portti) ja luuli lukinneensa portin perässään.
Yllättäen poika meni sitten porttiin nojailemaan ja putosi kunnon kuperkeikalla neljä rappusta siihen tasanteelle. Naamassa oli iso mustelma ja hiusrajan haavasta tuli vähän verta. Yhden lapsen hysteerisinä vanhempina oli pakko käydä lääkärillä varmistamassa ettei pahemmin käynyt...

Taas meni pari kuukautta ja poika keikkui nojantuolin käsinojalla. Olin juuri menossa nappaamaan poikaa syliin ja yöunille, kun lapsi keikahti taaksepäin ja pää jysähti lattiaan. Seuraava yö menikin sitten kytätessä että onko se vielä elossa...

Sitten äidin sydämen hetkeks pysäyttänyt tapahtuma, josta ei kuitenkaan pahempaa seurannut... Istuin olohuoneessa, kun poika tuli ovelle ja heitti pienen, mutta sairaan terävän veitsen lattiaan pystyyn.

Meillä näyttää sattuneen juuri tuossa 1-2 ikävuoden välissä hirveästi tapaturmia, poika nyt 3v enkä edes muista että mitään isompia tai kovin paljon edes pienempiä tapaturmia ois sattunut viimeisen vuoden aikana...

Yhteistyössä