Millaisia kätilöitä?

  • Viestiketjun aloittaja liisi
  • Ensimmäinen viesti
liisi
On alkanut kovin mietityttämään, kun muutamalla kaverilla ollut aika ikävän tuntuisia kätilöitä synnytyksissään... Eli kertokaapa, millaisia teidän kohdallenne on sattunut ja jos ei kemiat ole pelanneet, niin oletteko pyytäneet kätilön vaihtoa? Ja vielä synnytyssairaala. Itse olen menossa melko "pahamaineiseen" sairaalaan... :(
 
Meidän kätilömme oli noin 30 vuotias. Kun ilmoitin että en halua mitään kipulääkkeitä, hän sanoi että ei tule ehdottelemaan mitään minulle. Jos itse pyydän niin sitten saan.
Hän oli aivan ihana ja taisin jopa rakastua häneen siinä tilanteessa :heart:
Mikä on tällainen pahamaineinen sairaala?? itse synnytin oysissa...
 
Pyrystiina
Mulla oli ihanat kätilöt. Synnytys sattui vuoronvaihdon aikaan joten yhteensä heitä oli 3 + kaksi harjoittelijaa. Koko synnytys ja sen jälkeinen aika on niin tunnepitoista, että silloin pahalta tuntuu moni yksinkertainenkin asia ja yksikin ilkeä ihminen voi pilata koko sairaala-ajan. Toivottavasti itse saat kätilöt joiden kanssa kemiat pelaa.
 
Nipsu2
just sain toisen porissa ja molemmilla kerroilla todella mukavat kätilöt.nyt toisella kerralla oli joku nuori alle 30v ja siin kävi toinenkin nuori kätilö ja oli tosi mukavia. osas ottaa äidin huomioon. oli aika ranka toinen synnytys kun ei sit lopulta ehditty antaa kipulievitystä ja huusin täyttä kurkkua. en meinannut suostua ponnistamaan, mut kätilö sai mun järkiin ja etten mennyt paniikkiin. et loppujen lopuksi meni kaikki hyvin. eli ei kokemusta et porissa olisi huonoja kätilöitä. ja synnytys käsiteltiin jälkeenpäin pari kertaa ja varmistettiin ettei mun mieltä vaan jäänyt mikään painamaan. avoimin mielin vaan koitokseen =)
 
Mulla oli ekassa synnytyksessä aivan ihana nuori kätilö. (En ole varma, vaikka olisi ollut ensimmäinen hänen yksin hoitamansa synnytys) Vasta toisen synnytyksen jälkeen hoksasin että juu, se oli ihana ja herttainen, mutta aikas ammattitaidoton. Tai ei ehkä ammattitaidoton, mutta epävarmuutensa ja kokemattomuutensa vuoksi liian tarkka, eli en esim. saanut ponnistaa pystyasennossa, koska olin saanu epiduraalin (joka taas laitettiin kätilön pyynnöstä, koska kätilö halusi laittaa kokoajan niin paljon oksitosiinia kun vaan uskalsi, että synnytys olisi ohi ennen vuoronvaihtumista) Ja synnytyksen jälkeen hän alkoi kinata lastenhoitajan kanssa siitä, pitääkö vauva laittaa lämpökaappiin, koska painoa oli vain 2620, lastenhoitaja voitti kiistan, ei joutunu vauva kaappiin, mutta kätilön mieliksi kidottiin ylimääräiseen huopaan.

No, mulla on kyllä synnytys sillatavalla läpikäymättä, että ei tullu niitä paperita koskaan luettua, vaikka kätolö ne toi ja moneen kertaan kysyi haluanko jostain puhua. Mä vaan en ollu sillon sairaala-aikana vielä yhtään kiinostunu synnytyksen teknisestä puolesta, siitä mitä synnytyksessä tapahtui ja tehtiin ja nyt onkin tullu sellanen olo, että haluaisin nyt 3. kerralla synnytystapa-arvioon mennessä lukea ne paperit että selviää lopullisesti se, oliko kätilö oikeasti niin epävarma, miltä musta nyt tuntuu, vai oliko erityiseen tarkkailuun jotain syytä.

Toinen kätilö oli vanhempi ja aikas karski täti, mutta ei se mitenkään pelottava silti ollu. Se ei ole jääny oikeastaan mitenkään mieleen, paitsi sen tokaisu "on kätilön ammattitaidottomuutta, jos äiti ei saa ponnistaa seisten" kun varovasti kysäsin saisko nousta ylös kun ponnistuttaa.

Sairaala oli LAS, missä mielestäni on kaikinpuolin jokatavalla hyvä palvelu, vaikka hyvoin varovainen linja, eli sieltä joutuu helposti TYKSiin.
 
äitee80
mulla oli mukavat kätilöt. Vuoro kerkesi aamulla vaihtua joten sain myös opiskelija kätilön. kaikki olivat mukavia, vaikkakin aluksi tuntu et aamuvuoro turhaan tuli mua passittamaan jakkaralle jne, kun olin niin väsynyt yön jälkeen, mut jälkeen päin ajateltuna olivat mukavia. =)

 
Mulla oli pitkä synnytys joten kätilö vaihtui. Eka oli huippuihana!!! :flower: :heart: ja se toka ei ihan niin ihana :( Oli väsyneen ja tympääntyneen oloinen ja torui alituiseen että en osaa ponnistaa. Sitten synnytyksen jälkeen sanoi että ei ihme ettei poika tullut ulos kun pää olikin vinossa ja häntäluu tiellä :eek:
 
Minulla oli todella mukava katilo ja harjottelija, ja koko sairaalan henkilokunta oli todella positiivisia ja kannustavaia ja auttavaisia. Jai todella positiivinen olo sairaalassa synnyttamisesta, vaikka alkujaan karsastin sairaalassa synnyttamista ajatuksena kamalasti ja olisin halunnut synnyttaa kotona.
Nyt olen sita mielta, etta tulevaisuudessakin haluan synnyttaa sairaalassa kun sielta saa paljon tukea, apua, rohkaisuja ja on muita aiteja joiden kanssa on mukava jutustella ja vertailla ja jakaa kokemuksista.
 
Mulla oli aivan ihana. Eläkeikäinen(jäi vuosi synnytyksen jälk.eläkkeelle) rouva. Tosi topakka ja otti ohjat käsiinsä kun näki että mä en pysy kärryillä. Olisin halunnut saman seuraavallakin kerralla mut eipä käy päinsä. Opiskelijakin oli mukana ja hänkin oli aivan mahtava apu. Kun kätilöt olivat muualla niin opiskelija oli mun kanssa ja tsemppasi. Hänestä tulee varmasti taitava kätilö tulevaisuudessa.
 
Sintti79
Minulla oli kaksi kätilöä synnytyksessä, kun vuoro vaihtui. Molemmat olivat aivan ihania nuorehkoja kätilöitä. Mutta minulle tuli ponnistusvaiheessa eräs tympeen oloinen kätilö mukaan. Ajattelin jälkikäteen, että onneksi ei tarvinnut koko synnytystä kestää sitä. Olin ponnistusvaiheessa jo todella poikki, kun kivunlievityksenä minulla oli kohdunkaulanpuudute, josta ei loppuvaiheessa ollut mitään hyötyä + ilokaasu. Tämä kätilö sitten suorastaan huusi ja pakotti minua ponnistamaan, kun olin jo aivan turta. Muilla (toisella kätilöllä ja miehelläni) oli kannustava asenne, eli kannusti minua ponnistuksessa, joka tuntui paljon paremmalta. Jos olisin ollut siinä tilassa täydessä järjessä, niin olisin vaatinut toista kätilöä häipymään.
Muuten minulla oli hyvä kokemus henkilökunnasta!
 
martsis
Minulla synnytyksessä kaksi kätilöä, vuoro oli juuri syntymähetkellä vaihtumassa. Molemmat olivat todella mukavia, ensimmäinen oli ihana kun ihmetteli miten "osaan" ne hommat niin hyvin vaikka olin ensisynnyttäjä, lie sitten ollut vaan rohkaisu tms.. =) toinen kätilö kanssa tosi mukava, ainoo vaan että oli hirveän kovaääninen, pelkäsin kokoajan lapseni ja omien tärykalvojen menetystä :LOL: mulla synnytys kesti 3h35min eli ei kauheen tutuiksi ehditty tulemaan siinä n. tunnin aikana joka salissa oltiin ennen syntymää...ja sit kun olin niin kipeä niin ei paljoa tehnyt mieli rupatella.... :D
 
liisi
Kiitos kaikille rohkaisevista vastauksista! Kai se sitten vain on otettava vastaan, mitä tulee... ja toivottava, että sa jonkun ihanan =) Ja jos ihan mahdottomalta tuntuu, niin pyytää sitten vaihtoa johonkin muuhun... kun kyllähän niitä vuorossa on aina useampia.
 
seuraava potilas
Onkohan eri sairaaloissa erimittaiset vuorot vai mitenkä? En sentään vuorokauttakaan ollut synnyttämässä, mutta mulla ehti olla kolme kätilöä. Mukaviahan kaikki olivat, mutta kovin eri tyylisiä. Sattui vielä kaksi perättäistä, joilla tuntui olevan ihan päinvastaiset käytännöt. Ensikertalaista se vähän hämmensi, kun ei itse oikein tiennyt mitä oli tekemässä.

 
Oih. Ja minä kun mielelläni synnyttäisin tämänkin Porissa. Oli kerta kaikkisen upeat ja ihanat kätilöt. Toinen teki tuplavuoroa, mutta silti jaksoi olla lepposa ja kun odottelin epiduraalia (josta ensin itse olin kieltäytynyt jo usean tunnin ajan) ja pelkäsin seuraavan vuoron aloittavaa kätilöä, niin tämä varmasti jo puhki väsynyt nainen jäi minun kanssani siihen asti että epiduraali vaikutti ja valitsi uudesta vuorosta "mukavan" tulokkaan. Molemmat olivat oikein ammattitaitoisia ja ainakin natsasi minun huumorin kanssa yksiin: voihkin jossain kohdin, että tää ei oo enää kivaa, haluun pois, niin kätilö vaan tyynesti kysy, että tuonks mä sun vaatteet.

Jälkikäteen sain käydä synnytyskertomukseni kätilön kanssa läpi ja hän tsempasi ja rohkaisi minua vielä jälkikäteenkin. Siinä kohdin kun toivotti tervetulleeksi uudestaan, meinas huumorini loppua, mutta kuten sanottu sinne menisin nytkin mielelläni, asutaan vaan jo toisella paikkakunnalla.

Ainut mikä harmittaa on, ettei suunnitelmistamme huolimatta, missään vaiheessa saatu aikaiseksi viedä sinne kätilöille kakkua, jonka kiitokseksi suunnittelimme.
 

Yhteistyössä