Millaisia iho-oireita allergialapsella?

Minkälaisia iho-oireita teidän allergisilla lapsilla on? Haluaisin vain kuulla teiän kokemuksia..

Meiän kohta puolivuotiaalla vauvalla on tosi hankala iho. Posket on jatkuvasti tulipunaiset, rohtuneet ja aukeavat tosi helposti. Polvet, kyynärpäät, sääret ja käsivarret ovat myös tulipunaiset ja auki. Selkä ja vatsa ovat täynnä pientä "pistosjälkeä", joka näyttää nokkosrokolta, kun pistettä tulee tarpeeksi. Ja iho kutiaa hirvittävästi. Iho on siis tosi hankala ja pysyy ainoastaan antibioottikortisonivoiteella hyvänä. Kaksi päivää kortisonin jälkeen aukeaa taas.. Muuten iho ei lehahtele. Antibioottikuuri suun kautta ei auta. Maito-, kananmuna- ja suklaadieetit kokeiltu, lisäksi maito-, kananmuna-, vehnä-, kala- ja pähkinärastit otettu, näyttivät negaa. Ensi viikolla on käynti ihotautipoliklinikalle, jossa mietitään pricktestejä ja valohoitoa. Mutta mä en tajua, mikä ihme voi tehdä vauvalle noin huonon ihon.. Pyykit pestään hellävaraisilla pesuaineilla, en käytä huuhteluainetta. Vauvan vaatteet ovat kaikki vaaleita ja puuvillaisia. Kiinteitä ei olla vielä aloitettu. Lemmikkieläimiä meillä ei ole.

Pahoin pelkään, että vauva on allerginen vaikka millekä, niin rajuilta nuo iho-oireet näyttää. Suolisto-oireita vauvalla ei ole. Eikä vauva ole itkuinenkaan. Ilman ainaista kutinaa vauva olisi maailman tyytyväisin. Kasvuun tuo iho jo vaikuttaa ja kun iho on oikein pahana, niin vauva on aivan apaattinen.. Reppana-pieni.. Ja levottomat yöt vaikuttavat jo koko perheeseen. Kun iho on huonona, niin vauva nukkuu rauhallisesti vain, kun raajoista pitää kiinni ja hellävaraisesti "rapsuttaa" ihoa.
 
allergisen äippä
[
Kyllä toi allergialta vaikuttaa. Ilmeisesti imetät vielä, kun et mainitse korviketta, ja kiinteitä ette ole aloittaneet.

Allergiatesteistä sanoisin sen verran, että ne eivät ole välttämättä kovin luotettavia, nehän ovatkin vain suuntaa antavia. Minun lapsellani ei esim. tule positiivista tulosta testeistä sitten millään, vaikka oireileekin ruoka-aineisiin voimakkaasti iholla, suolistolla, hengitysteillä. Ja on moniallerginen, eli ns. yleisesti allergisoivien lisäksi monen monta ruoka-ainetta pois ruokavaliosta toistaiseksi. Kannattaa kokeilla välttämistä tarpeeksi kauan, ainakin 2-4 viikkoa, ennenkuin kokeilee taas. Kun imettää, sen on piiiiiiiiitkä aika, tiedän. Mutta jos se tuo helpotusta lapselle, ehkä sen juuri ja juuri kestäisi. Tai sit pitäis miettiä korvikkeeseen siirtymistä, tuolla allergialiiton keskustelupalstalla kokemuksia näistä, ,kun imetysdieetti ei auttanut/ oli niin suppea, että korvike oli ainut vaihtoehto. Eikä kaikille käy eka korvike, mitä kokeilee.

Voimia teille! :hug:
 
Minustakin tuo kuulostaa allergialta. Meillä kolme lasta, jokainen ollut syntymästä asti maitoallergisia + monille muille ruoka-aineille sekä siitepölyille. Koskaan ei ole verikokeissa tai prikeissä näkynyt mitään. Ovat oireilleet iholla ja suolistolla. Välttämisdieettiä pitäsi tosiaan kokeilla pitkän aikaa, niin kuin edellinen kirjoittajakin sanoi. Imetyksen lopetus on meillä kaikille ollut helpotus, oireet ovat hellittäneet huomattavasti ja on aina pystynyt seuraamaan, mistä oireet mahdollisesti tulleet, kun kiinteitä aloiteltu.

Missä lääkärissä olette käyneet? Lasten allergialääkärille kannattaisi mennä, ja jos teillä on vakuutus, niin yksityisellä puolella asiat hoituu huomattavasti nopeammin.
 
Nii-in, allergiaahan minä epäilen itsekin, mutta kuinka laajaa.. Isosiskolla oli aikanaan myös kuiva ja atooppinen iho ja poski oli pari kertaa auki, muttei se koskaan ollut näin paha. Ja siskon iho oli enemmänkin kuivaläiskäinen, vauvan iho taas on laajalti kuiva ja tosiaan ne nivelten alueet sekä posket ja sääret auki. Allergioita ei siskolla todettu edes kiinteiden aloituksen myötä ja oireet jäivätkin ensimmäiseen vauvatalveen.

Olen ollut kaksi viikkoa maidottomalla, munattomalla ja suklaattomalla dieetillä. Kananmunaa myös siveltiin iholle. Niistä ei selkoa iho-ongelmiin tullut. Allergisuus kuitenkin myös ihmetyttää, sillä sisko ei ole allerginen millekään, eikä kumpikaan meistä vanhemmista. Myöskään serkuilla, tädeillä, sedillä, enoilla tai isovanhemmilla ei ole allergioita. Minun serkullani sen sijaan on keliakia ja hänen äidillään, eli minun tädilläni on kotimaisten viljojen "hengitystieallergia", joka ilmeisesti poikii samasta syystä. Olenkin pohtinut, että voisiko tuo vauva reagoida näin voimakkaasti jo nyt kotimaisiin viljoihin.

No mutta, ensi viikolla olemme menossa ihotautipolille, josta jatkavat meidät sitten allergialääkärille, mikäli prick-testeistä ei selkoa saada. Nyt tänä aamuna katselin vauvan ihoa tarkasti ja mun mielestä se näyttää hitusen paremmalta, vaikken ole syömisiäni muuttanut. Tai ainakaan se ei ole niin pahasti auki joka puolelta. Kovat pakkaset ja kuiva ilma ovat varmasti osaltaan pahentaneet oireita. Mutta toivottavasti selkoa siis ensi viikolla asioihin saadaan, että saataisiin alkaa kiinteitä aloittelemaan ja kasvukäyrätkin nousemaan.

Kiitoksia teille vastauksista!

(Kokemuksia tosin saa laittaa tähän ketjuun lisääkin!)
 

Yhteistyössä