Millaiset vaunut koiran kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiruli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koiruli

Vieras
Kerrotteko koiranomistajat kokemuksia millaiset vaunut ovat kätevät koiran kanssa ulkoiltaessa. Koiran kanssahan tarvitsee ulkoilla päivittäin ja kaikenlaisissa keleissä. Joku myyjä suositteli 3-pyöräisiä siitä syystä, että niitä on helppo käsitellä etupörän liikkuessa. Käsijarru on kuulemma myös kätevä. Pitäääkö paikkansa? Miten periteiset vaunut soveltuvat ulkoiluun? Tuleeko niskat kipeäksi työntelystä yhdellä kädellä?

Mä oon kans kuullu, että 3-pyöräiset olis hyvät ja kuopukselle jopa niitä harkittiin, mutta ei ostettu, kun tarvittiin seisomalauta esikoiselle ja ajattelin että 3-pyöräiset sen laudan kanssa vois olla huonot.
Mutta noin muuten, niin omasta kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa ostaa hyvät ja laadukkaat, vaikka vähän kalliimmat...etenkin jos paljon lenkkeilee koiran kanssa, niin vaunuja tulee paljon käytettyä ja jos ne on huonot, niin alkaa aika nopeesti v..tuttaan. Meillä on nyt Emmaljungn Crosswayt ja on kyllä ollu tosi hyvät, on tukevat ja vakaat ja silti kevyet työntää ja kulkee hyvin hiekkatiellä ja lumessa ja muutenkin epätasaisella, renkaita ei tarvi pumpata, kun on ne ilmakennopyörät. Sehän on sitten ihan täysin makuasia että kuka haluaa mitäkin "ominaisuuksia" niihin vaunuihin, moni kokee heittoaisan todella tarpeellisena, me taas koettiin se turhaksi..ja yks tykkää kankaisesta tavarakorista, mun mielestä se oli epäkäytännöllinen ja keräs vaan kaikki lumet ja roskat. Ja itse esim. näissä vaunuissa annan ison plussan tuosta integroidusta hyttysverkosta, ei tarvi aina huolehtia että onko se mukana vai ei, kun se on aina vaunuissa kiinni. Hyvä jousitus on aika ehdoton....se tuo paljon lisää "mukavuutta" kulkemiseen. Kannattaa kierrellä liikkeissä ja katsella ja tutkia rauhassa ja kysellä myyjiltä mahdollisimman paljon. =)

Meillä on kaks keskikokosta koiraa, lenkkeillään siis päivittäin 5-10km. Aluksi vaunuina oli Bora Kombi, erittäin hyvät ja eteenpäin pääsi kelissä ku kelissä. Asumme pohjoisessa joten lunta riittää... Kun toinen syntyi, ostettiin Brion Twinetet (vm-03). Ne on liian raskaat mulle käsitellä, etimme juuri uusia...
Ite en tykkää kolmipyörästen näöstä enkä kokemuksien perusteella myöskään käytöstä. Jotkut kaatuvat aika herkästi.
Mielestäni vaunut kuin vaunut käy, oli sitten koiria tai ei. Tietty itestä riippuu mitä mukavuuksia vaunuihin haluaa. Jotain kääntyvää etupyörää esim ajatellen niin vois kuvitella et jos koira vähänkää vetää niin vaunut heijaa sit miten sattuu.
Käsijarru ois kyllä hyvä ratkasu! Sais mäissä jarruteltua vauhtia...

Mulle säädettävä työntöaisa on ykkösjuttu selkävaivojen takia. Niska-hartia seutu on aika koetuksella ku pukkaa raskaita vaunuja joissa ei saa säädettyä tarpeeksi alas aisaa. Ja vielä koirat toisessa kädessä...

Meillä oli kolmipyöräiset Hartanit ja ne olivat tosiaankin parhaat mahdolliset koiranulkoilutukseen, koska niillä pääsee kulkemaan erilaisessa maastossa, metsäpoluilla yms. mihin nelipyöräisillä ei pääse. Mutta jos asfaltilla vaan työntelee niin sitten on jokseenkin sama minkälaiset kärryt on, kaikkihan siinä kulkevat kivasti. Ainakaan noita meidän kolmipyöriä ei kyllä saa kaatumaan sitten millään, paljon helpommin meidän nelipyöräiset vaunut keikahtavat ja niin on pari kertaa meinannut käydäkin.

Meillä on kaksi keskikokoista koiraa ja päivittäin lenkkeillään paljon. Vaunut on Oran Jovi Air, maksoivat 400 eur. Tosi hyvin ovat toimineet lenkillä säässä kuin säässä. Isot ilmakumipyörät kulkee hyvin lumessa ja loskassa. Meillä oli vaunujenvalintakriteeri nro 1, ettei makseta niistä 800 eur, vaan etsitään hyvä perusmalli. Ja tyytyväisiä olemme olleet. Joku sanoo, ettei hyvää ja halpaa olekaan, mutta nyt vuoden käytön jälkeen olen edelleen tyytyväinen ja päivittäin lenkillä käydään. Kolmipyöräiset oli jossain vaiheessa vaihtoehtona, kunnes eräs sellaisten omistaja kertoi, että ne ei ole kovin tukevat esim linja-autossa, kun joutuu nostelemaan. Omakohtaista kokemusta ei ole.

Älä herranen aika osta sellaista kolmipyöräistä, jossa etupyörä kääntyy. Tai riippuu vähän siitä onko koirasi kipittelevä fifi, vai innokas husky ;), mutta vakaa nelipyöräinen tai sitten yllä mainitun Hartanin kaltainen kolmipyörä. Myös muilla merkeillä hyviä, esim Herqules, Teutonia tms. Siis kolmipyöräisistä. Niissä on usein myös käsijarru, josta voi olla hyötyä esim jos haukkusi pysähtyy pissille mäessä tms.
Toisaalta toisessa viestissä mainittu Emmaljunga Crossway on myös loistava valinta aktiiviseen ulkoiluun. Tutustu vaunuusi koko sen elinkaarta silmällä pitäen. Jos löydät jostain vuoden käytössä olleet ko mallia, näet miten rattaat "kuluvat". Jousitus uutena on jämäkkä, mutta löystyy jonkin verran aika nopeasti esim täällä mainituissa Crosswayssa ja Hartanissa. Mutta ei se välttämättä haittaa.

Älä nuukaile, sillä kyseessä on todella tärkeä työkalu! Onnea matkaan, ja tervetuloa meille, en kylläkään kerro mihin...

Meillä on parhaimmillaan ollut kolme isoa koiraa ja jos jonkinlaisia vaunuja "käytössä". Ihan eka kärryt oli brion kopio vaunut, jotka jokseenkin ajoivat sen kärryttely asian, tosin veivät niin hurjasti tilaa autossa että oli pakko ostaa gracon matkakärryt. Ne vääntyivät heti ihan mutkalle, vaikka noikaan koirat ei juurikaan hötkyä lenkeillä, mutta matkat mitä päivittäin mennään on todella pitkiä ja joskus on ihanien uroskoirahajujen takia pitänyt ottaa kunnon "asento" kun kohdataan toisia koiria, joten niistä vääntyi todella pahasti se runko.
Sitten junnu ilmoitti tulostaan ja ostin teutonian kaksotenrattaat mitkä saa myös yksös käyttöön, olivatkin todella tukevat eikä juuri mennyt mutkalle tms.
Mutta sitten kun tämä kolmonen ilmoitti tulostaan niin taas loppuu tila kesken autosta, joten myin nuo ja ostin brion twinetet. Joku mainitsikin että ovat raskaat ja hankalat (apua!) mutta täytyy nyt testailla että kuinka rullaavat...

Sen sanoisin että kannattaa oikeasti siinä mielessä maksaa laadusta että juuri esim tuo runko pysyy kuosissaan ja että silloin todellakin mennään kelillä kuin kelillä ulos, joten millään matkaratas pikku renkailla ei suomen talvessa taida pärjätä.

Mukavia lenksuja kaikille koira+lapsi kärryttelijöille :wave:

Ainakin meille tottislaisille on opetettu että koira kulkee aina vasemmalla puolella, emmekä myöskään käytä flexiä. Silloin kolmipyöräisyys on etu, koska muutoin koiran tassut voi jäädä sen yhden renkaan alle ja se taas vähentää koiran intoa lähteä vaunulenkille. Kannattaa testata kolmipyöräisten tukevuus, niitäkin on montaa eri sorttia ja etupyörän tulisi olla kiinteä eikä siis pyörivä malli. Ihan lenkkeilyyn on omia, kevyitä rattaita mutta jos vain kävelet koiran kanssa kun vauva nukkuu niin osta reilusti kolmipyöräiset yhdistelmät.

Vielä sellaisen vinkin annan, että ostatpa mitkä vaunut hyvänsä, opeta koirat käskystä kulkemaan vaunujen vieressä. Meillä on käytössä käsky viereen, mikä tarkoittaa sitä, että koira siirtyy vaunujen oikealle puolelle ja kulkee siinä kiskomatta. Tämä on kätevä esim ohitustilanteessa. Kuljemme pyörätien oikeaa laitaa, jos vastaantulijakin kulkee ja tällöin koira on ojan puolella. Toki koirat saavat mennä vapaammin suurimman osan lenkistä, mutta tämä käsky on tiettyjä tilanteita varten. Meidän koirat oppi myös hyvin nopeasti, ettei yhtäkkiä voi sännätä vaunujen edestä toiselle puolle ja että vaunuja pitää väistää esim kun käännytään. Aluksi ajoimme päin ( ei tietenkään niin että koiria mitenkään olisi sattunut), jos koirat hyppi eteen ja ne oppi kerrasta, että väistävät ilman käskyä tarvittaessa. Kaverin koirat poukkoilee vieläkin välillä vaunujen pyörien alle, vaikka ovat paljon lenkkeilleet vaunujen kanssa.

Vielä haluan sanoa... Sehän on sama minkärotunen koira ja minkä merkkiset vaunut kunhan koiralle tosiaan opetetaan miten vaunujen kanssa liikutaan! Etteivät hypi ja poukkoile miten sattuu, siinähän syntyy vaaratilanteita ja vaunut kuin vaunut varmasti kaatuu jos isompi koira kiertää narun vaunujen ympäri ja kiskasee kunnolla. Ja se fleksi ei tosiaan oo kovin järkevä valinta vaunuillessa (yleensä muutenkaa...). Ja jos koira kävelee vierellä, on sama onko kolmi vai nelipyöräiset vaunut. Mun mielipiteitä siis.

Ja sille jota "pelottelin" Twinetten raskaudesta niin ei ne sinänsä raskaat oo. Erittäin hyvät ja kestävät tuplat, voi lämpimästi suositella! Mutta meijän vaunuissa ei oo sitä aisan korkeuden säätöö joten ne on liian korkeet mulle ja näin raskaat käännellä. Ja ku selkävikanen oon niin tarttee saaha sellaset helpommin käsiteltävät vaunut... Että ei hätää, kyllä ne hyvät ovat!

Turvallisia ja hauskoja lenkkejä koirien ja lasten kanssa!

Flexistä kommentoisin sen verran, että meidän rauhallisella vanhemmalla koiralla se toimii ihan kivasti vaunujen kanssa. Koira tykkää nuuskia kaikki ojat, eikä säntäile mihin sattuu tai jahtaa mitään esim jäniksiä, vaikka niitä sattuisi näköpiiriin ilmestymään. Flexi on ihan kätevä tietyissä paikoissa sen kanssa, kun se saa vapaammin mennä, eikä täällä meillä päin juuri vastaantulijoita ole meidän vaunukävelyaikaan. Nuorempi koira sen sijaan on niin vilkas ja riistaviettinen, että sen kanssa ei voi flexiä käyttää edes omalle pihalla turvallisesti, saatikka että lähtisi vaunujen kanssa liikenteeseen. Jos otan molemmat koirat vaunulenkille, flexi jää suosiolla kotiin. Että eiköhän se ole ihan koirakohtainen juttu. Vilkasliikenteiselle pyörätielle en lähtisi edes tämän vanhemman kanssa flexissä, mutta vähän syrjemmässä se on hyvin koulutetun koiran ainakin meillä toiminut ok.

Minusta ei ole ihan samanatekevää, minkälaiset vaunut ovat, vaikka koiran koulutus onkin asia nro yksi.

Ajattelin vaunuja hankkiessani, että niiden olisi hyvä olla aika tukevat mahdollisten yllättävien tilanteiden varalle. Eli ettei koira pääse missään tilanteessa kaatamaan vaunuja. Se oli pieleen mennyt lähtökohta. Hyvin raskaat vaunut ovat vaikea hallita esim. kun lunta on paljon, väistelee muita tiellä liikkujia ja koira/koirat ovat toisessa kädessä Ohitustilanteissa joutuu helposti pysähtelemään ja kaarteissa venkslaamaan remmin ja vaunujen kanssa.

Meille tuli yhden vikaostoksen jälkeen kevyet kuomurattaat isoilla pyörillä ja se on toiminut hyvin. Koko paketti on tarvittaessa hallittavissa yhdellä kädellä ja lenkkeilemään pääsee säästä riippumatta. Kuomurattaiden painopiste on alhaalla, mikä oman kokemukseni mukaan helpottaa niiden hallitsemista kun koira on mukana.

Jos jotain en suosittele niin hyvin pienipyöräisiä menopelejä tai raskaita yhdistelmiä. Raskaita yhdistelmiä on onneksi nykyään aika vähän tarjolla kun suurin osa malleista on alumiinirunkoisia. Kannattaa jo ennen vauvan syntymää käydä tyhjien vaunujen ja koiran kanssa harjoittelemassa jos tuntuu siltä, että taito on vaikea oppia. Ylensä jos koira osaa käskyn 'sivulle' eikä ole hötkyilevää sorttia, uuden taidon opettelu sujuu nopeasti.

Lause tipahti pois: piti sanomani, että ainakin tällaiselle melko pienikokoiselle painopisteen sijaitseminen alhaalla ja keveys ovat olleet tärkeitä juttuja. Isojen yhdistelmien kanssa oli raskasta tehdä koiralenkkejä kun työntöasento oli epäergonominen ja vaunut olivat niin raskaat.

Juu kiva että twineteilläkin kuitenkin varmaan pärjää =)

Ja meillä myös koiratrio on mennyt loistavasti siinä vasemmalla puolen, itse asiassa olen jopa saanut kommenttia positiivisessä mielessä enemmän kuin negatviivisessa, ihmiset alkaa hymyilemään jo kaukaa, usein jo pysähtyvät ja sanovat "ohhoh, kylläpä ne menevät sievästi siinä sivulla" =) Oikeasti tulee hyvä mieli siitä että ei AINA kuulu sitä iänikuista nehän kakkaa ja sotkee ja plaaplaa :/

Kahden keski-ikäisen sedän kanssa olen matsin ottanut, kun tulivat opastamaan että missä reunassa jalankulkija kulkee YHDISTETYN PYÖRÄTIE JALKAKÄYTÄVÄ KYLTIN kanssa. Siis soitin liikenneturvaan ja tilasin ison nipun esitteitä ja liikennesääntöjä, erittäin ystävällinen naishenkilö opasti minua siinä, että muistaakseni jo vuonna 97 on tullut muutos tuohon neuroottiseen "jalankulkija kulkee aina oikealla puolella "jalkakäytävällä" ".......tsiisus että kypsyttää tuo että asioista ei vaivauduta ottamaan edes SELVÄÄ :headwall: :headwall: JA se muutos on tullut nimenomaan pienten lasten kulkemisen tähden, eivät millään meinanneet muistaa kumpi laita on oikea ja kumpi vasen. Sivulta www.liikenneturva.fi voi vielä asian tarkistaa, mutta tarkalleen näin kerrotaan siellä; eli se sininen pyöreä liikennemerkki jossa jalaknkulkija ja pyöräilijä ovat allekkain, on yhdistetty pyörätie- jalkakäytävä. "Jalankulkija kulkee yhdistetyn pyörätie jalkakäytävän vasemmassa TAI oikeassa reunassa niin, että pyöräilijän on helppo ohittaa hänet keskeltä".

Kauhea palopuhe tuli tästä asiasta tännekkin, mutta hittovie että voi ottaa ohimoon kun kuljet normaalia päivälenkkiä tuolla ja isot miehet tulee oikeasti huutamaan päin kasvoja (siis noin kymmenen sentin päähän omasta naamastasi :D ) että sinä rouva menet koirinesi väärää laitaa kyllä MINÄ tiedän kun olen isomies :D :D :kieh:

Argh, että on mennyt kuppi nurin niiden setien takia, ja tietysti nyt kun kuljen liikennesäännöt takataskussa niin herrat ovat vaihtaneet joko aikataulua tai lenkkireittiä. TAI sitten ovat soittaneet oikeasti jonnekkin mistä ovat saaneet selville asian todellisen laidan ja nolona puikkivat karkuun mua nyt :D

Sama tullut vastaan täälläkin. Mutistaan kohdalla koirankusettajista, jotka kävelevät 'missä sattuu'. Vielä useammin kävellään lähes päin ja sitten alkaa jupina kun 'ei osata kulkea oikealla puolella'. Kävelen usein vasemmalla just sen takia, että koira on opettetu kulkemaan vasemmalla sivulla, se kulkee mielummin pientareella nuuskimassa ja näin tiellekin jää enemmän tilaa ohittelijoille.

Pinttyneesti ihmisillä on vielä mielessä vanha sääntö, moni ei varmaan ole kuullutkaan tuoreemmasta versiosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 21:39 Muffe kirjoitti:
Sama tullut vastaan täälläkin. Mutistaan kohdalla koirankusettajista, jotka kävelevät 'missä sattuu'. Vielä useammin kävellään lähes päin ja sitten alkaa jupina kun 'ei osata kulkea oikealla puolella'. Kävelen usein vasemmalla just sen takia, että koira on opettetu kulkemaan vasemmalla sivulla, se kulkee mielummin pientareella nuuskimassa ja näin tiellekin jää enemmän tilaa ohittelijoille.

Pinttyneesti ihmisillä on vielä mielessä vanha sääntö, moni ei varmaan ole kuullutkaan tuoreemmasta versiosta.

Juuri näin, ja sitten huudetaan oikeasti huutamalla huudetaan että "kyllä minä tiedän kun olen ottanut selvää", mutta kun eivät ole. Vaan koska vuonna yksi ja kaksi on näin opetettu niin nämä putkiaivoiset ja näköiset (lähinnä ja vain ja ainoastaan) miehet eivät anna tuumaakaan periksi. Ja kyllä sen verran kotiäidin ylpeyttä ovat kolauttaneet, varsinkin se jäkimmäinen setä henkilö joka käveli keskellä tietä vastaan meitä ja kun tuli kohdalle kiilasi eteeni, koirat menivät tässä vaiheessa jo täysin pientareella ja minä vein kärryjeni kanssa sen 60cm siitä reunasta, hiekoittamattomalla liukkaalla osuudella, ja tämä setä siis kiilasi sieltä keskikäytävältä hiekan päältä eteeni ja käveli päin esikkoa joka istui edessä rattaissa. Poika sanoi että setä käveli päälle ja siitä se riemu repesi :kieh:
Järkyttävä huuto ja mesuminen yksinäiseltä setä ihmiseltä sen takia että se 60cm reunasta oli varattuna kun hän kävelee keskellä tietä :headwall: :headwall: :D Arghhhhhhhhhhhhhhhh :wave:

Minä kuljen aina yleensä oikeaa reunaa, välillä vasenta. Väistän vaunujen ja koirien kanssa sen mukaan kumpaa puolta vastaantulija käyttää. Vaikka koirille on opetettu käsky viereen eli siirtyvät vaunujen oikealle puolelle, niin toki ne osaavat seuratakin käskystä vasemmalla. Tokossa kisanneena tiedän kyllä että koirat opetetaan kulkemaan vasemmalla. Meidän koiria se ei ole mitenkään sekoittanut, että välillä komennan oikealle puolelle. Käskyt on erilaiset. Minusta helpommalla pääsee siten, että väistää vastaantulijan mukaan, eikä mieti kumpi sääntöjen mukaan kulki oikeassa paikassa.

Sellaiset koirantaluttajat vaan ärsyttää, jotka tulee liian lähelle ja päästää koiransa nuuskimaan ilman lupaa. Ei ole kovin helppo pidellä kahta ei niin ystävällistä koiraa ja ohjata samalla vaunuja, kun joku räksyttävä piski tulee jalkoihin ärsyttämään. Omat koirani eivät hihnassa ollessaan välttämättä siedä kaikkia, eikä tarvitsekaan. Riittää, että kulkee nätisti ohi. Joillekin vastaantulijoille on ihan ylivoimaista käsittää, ettei omaa muppea voi päästää, vaikka siitä sanoisi joka ikinen kerta kun tulevat vastaan. Hohhoijaa.

Puhumattakaan siitä kun viimeisillään raskaana olevana ulkoilutin koiraa ja joku päästi hyppivän ja riehuvan koiransa nuuskimaan omaani :headwall: Kirkas peilijää alla, remmi jaloissa ja nurinhan siinä mentiin. Ei voi kuin ihmetellä tätä järjen köyhyyttä.

En koe olevani automaattisesti väistämisvelvollinen koska työnnän lastenrattaita ja koira kulkee vierellä. En siis hyppää pusikkoon kun muita tulee vastaan vaan tilanteen mukaan niin, että homma sujuu mahdollisimman kitkattomasti. Usein kuljetaan niin reunassa muutenkin, ettei meitä tarvitse sen kummemmin väistellä. Mutta näiden päinkävelijöisen annan kävellä päin jatkossakin ;)

Ulkomailla en ole törmännyt vastaavaan, tuntuu olevan hyvin suomalainen ja/tai pohjoismaalainen ilmiö. Täällä pitäisi olla kävelijöille, pyöräilijöille, koiranpissattajille ja rollaattoreille omat kaistansa, koska muiden huomioon ottaminen on täysin mahdotonta, vaikka tie olisi 20m leveä.

Minula on vain hyviä kokemuksia juuri kääntyvällä etupyörällä olevista kolmipyöräisistä. Se kääntyvä etupyörä tuo tasapainoa rattaisiin ja sallii pienet koiran vetelemiset sivuille ilman, että rattaat pyrkisivät kaatumaan.

Käsijarruhan on liki kaikissa kolmipyöräisissä. Minusta on vielä parempi, jos käsijaaru vaikuttaa takapyöriin. Se on turvallisinta. Etupyöräjarruhan on yleensä vain kiinteällä etupyörällä olevissa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 12:18 Muffe kirjoitti:
Ulkomailla en ole törmännyt vastaavaan, tuntuu olevan hyvin suomalainen ja/tai pohjoismaalainen ilmiö. Täällä pitäisi olla kävelijöille, pyöräilijöille, koiranpissattajille ja rollaattoreille omat kaistansa, koska muiden huomioon ottaminen on täysin mahdotonta, vaikka tie olisi 20m leveä.

Näinpä. Enkä minäkään koe olevani mikään invalidi jos on kolme isoa koiraa ja kaksostenrattaat mukana, että nyt pitäisi ikäänkuin sitä punaista mattoa jalkojeni juureen levitellä ja tietä antaa. Se vaan ei pieneen päähäni mene, että kuljen oikeasti siellä niin pientareella kuin koskaan pääsen, ja koirat menee todellakin ojassa tai penkassa ja silti se vastaantuleva kävelee ensin keskellä tietä, ja kun näkee meidät niin kiilaa eteen ja päin, periaatteesta!

Olen itse vasenkätinen ja siksi se käsi on luonnollisesti vahvempi, jolloin pidän koirat mielummin vasemmalla puolella, mutta jos tulee ihmisiä vastaan montakin peräkkäin vasenta reunaa niin ihan mielelläni väistän sitten oikeaan reunaan =)

Meillä kun ei kummankaan koiran kanssa tokoilla tmv, olen koirat opettanut alusta alkaen kulkemaan oikealla puolella. Silloin ei vauvasta ollut vielä tietoakaan. Minun mielestä se on vaan niin paljon loogisempaa, kun yleensä kävellään sitä oikeaa reunaa (minä taidan aina kävellä..), niin koirat tekee tarpeensa ja nuuskivat oikealla puolella, missä ne pientareet ovat.

Ja tosiaan, minäkin suosittelen kolmipyöräisiä koiraperheeseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 14:09 tike kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 12:18 Muffe kirjoitti:

Näinpä. Enkä minäkään koe olevani mikään invalidi jos on kolme isoa koiraa ja kaksostenrattaat mukana, että nyt pitäisi ikäänkuin sitä punaista mattoa jalkojeni juureen levitellä ja tietä antaa. Se vaan ei pieneen päähäni mene, että kuljen oikeasti siellä niin pientareella kuin koskaan pääsen, ja koirat menee todellakin ojassa tai penkassa ja silti se vastaantuleva kävelee ensin keskellä tietä, ja kun näkee meidät niin kiilaa eteen ja päin, periaatteesta!

Olen itse vasenkätinen ja siksi se käsi on luonnollisesti vahvempi, jolloin pidän koirat mielummin vasemmalla puolella, mutta jos tulee ihmisiä vastaan montakin peräkkäin vasenta reunaa niin ihan mielelläni väistän sitten oikeaan reunaan =)

Ihan saman oon mäkin huomannu, että kun kävelen koiran kanssa vasenta reunaa, todella leveällä jalkakäytävällä (että luulis ohi mahtuvan) ja jos mulla ei ole edes vaunuja niin kävelen niin reunassa kun vaan pystyn ja ne "valittavat" vastaantulijat on yleensä niitä, jotka näet kaukaa että ne itse kävelee niin keskellä, kun keskellä voi kävellä...sitten ne pikkuhiljaa siirtyy sinne samaan reunaan missä minä kävelen ja kun ohi on menty niin kamala motkotus kuuluu selän takaa, kuinka koirian ulkoiluttajat on niin leuhkoja ettei voida edes väistää ja kannataisi opetella liikennesääntöjä jne..jne..jne.. :D Mua ei siis todellakaan hetkauta tollanen suuntaan eikä toiseen....kerran sanoin eräälle miehelle joka mut pysäytti ja alkoi päätänsä aukoon, että voin luvata että jos törmätään vielä joskus niin varmasti kävelen silloinkin vasenta reunaa koirani kanssa, mutta yleensä jatkan vaan matkaa, enkä kuuntele. Mua vaan pelkästään naurattaa se, kuinka köyhää pitää ihmisen elämä olla, että tollasesta jaksaa nähdä vaivaa!! Ei mullekaan mikään periaate kysymys ole se kumpaa reunaa kävelen, esim. jos vastaan tulee joku samaa reunaa vaikka koiran kanssa ja esimerkiksi näen että hänen on hankala pidellä omaa koiraansa, niin väistän suosiolla itse toiseen reunaan, mutta jos tosiaan näen että joku ensin kävelee eri reunassa tai keskellä ja ilkeyttään vaihtaa samaan reunaan, niin varmasti en väistä...en etenkään jos on vielä vaunutkin mukana! =)

Sanopa muuta, on huolet toisilla. Erityisen outo ilmiö on se, että nämä samat motkottajat eivät koskaan sano sanaakaan jos mieheni työntää rattaita tai on kävelyllä mukana. Ilmeisesti yhdistelmä nainen, koira ja vaunut on joillekin kestämätön ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 11:20 vieras kirjoitti:
Sanopa muuta, on huolet toisilla. Erityisen outo ilmiö on se, että nämä samat motkottajat eivät koskaan sano sanaakaan jos mieheni työntää rattaita tai on kävelyllä mukana. Ilmeisesti yhdistelmä nainen, koira ja vaunut on joillekin kestämätön ;)

Tuli muuten mieleen vielä yksi kävelyreissu, oltiin siis koko perhe sunnuntai kävelyllä ja semmoinen todella iäkäs setä tuli pyörällä vastaan, ja meillä oli se perinteinen kuvio että minä talutin kolmea koiraa ja isäntä työnsi kaksoskärryjä selkäni takana. Setä kiilasi kohti ja sivautti tosi läheltä minua sillä fillarillaan ja sanoi ohimennessään että "no jo on taas sosaalihuollolla ollut elätettävää!" ja jatkoi matkaansa.
Jumankekka!!! Ei yhtään tiedetä ukon kanssa että MITÄ hän meinasi kommentillaan, mutta miehellä otti todella paljon luonnonpäälle. Sarjassamme kaunis kevät arska paistaa ja todella hyvä mieli koko porukalla siihen saakka, ja isäntäkin kuitenkin tekee yli 12h työpäivää että saa voita leivän päälle kotiin ja on öisinkin pitkiä aikoja töissä....sitten tulee tuollainen kommentti joltain hepulta muuten vaan :kieh:

Hellu sanoi mulle että ota kärryt, juoksen tuon kiinni ja käyn jututtamassa, mutta sanoin että anna olla, näitähän riittää :/ Välillä tuntuu että on se oikeasti kumma että miten se voi olla noin outoa, pitää uppo-oudoille aukoa päätä kävelytiellä kävelystä tai lasten/koirien tai jonkun muun lukumäärästä tai mistä lie.
Annettaisiin kaikkien kukkien vaikka välillä kukkia :flower:

Yhteistyössä