Millaisen summan käytät omien lasten joululahjoihin per lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja "Ellu"
  • Ensimmäinen viesti
meillä
[QUOTE="heips";27644181]Huh mitä summia täällä! Ostetaan 3v:lle ehkä 30 eurolla. Lapsettomille sisaruksille ostan n. 10-20 eurolla/henkilö ja sisarusten lapsille 5-15 e/lapsi. Yhteensä menee ehkä muutama sata euroa, enkä enempää käyttäisi vaikka rahaa olisikin.[/QUOTE]

Niin sinä nyt sanot, mutta kummasti ne kulutustottumuksetkin muuttuvat, jos käyttettävissä on enemmän rahaa.
 
......
vanhempi lapsi sai jo lahjansa maksan ajokortin ja saa viälä telkkarin,naperoon menee noin 300-400e...
me emme osta joka kuukausi leluja naperolle joten saa jouluna uudet lelut
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27644562:
Niin sinä nyt sanot, mutta kummasti ne kulutustottumuksetkin muuttuvat, jos käyttettävissä on enemmän rahaa.
Meillä on kyllä rahaa käytettävissä reippaasti, mutta ei silti olla ostettu kovin kalliita lahjoja.
 
"vieras"
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni tälläkin palstalla ostelee nuo perheensä lahjat velaksi. Ainahan täällä on sivut väärällään ketjuja, joissa valitetaan rahojen riittämättömyyttä, kysellään koska tulee lapsilisät , ihmetellään kun on häätöuhka päällä jne. Ja nyt kun on tämä lahjaketju, niin suurin osa ostelee sadoilla ja tuhansilla leluja... Eri ihmisetkö näihin ketjuihin tosiaan vastaa, vai mistä johtuu?

Niin, ja meidän perhe ostaa kaikkien 3 lapsen lahjat alle 100€, vaikka rahasta ei ole puutetta.
 
Laskin juuri että 90 e on mennyt ton 3,5 v. pojan lahjoihin, eikä enempää hommata. Tosin käytin hyväkseni nettikauppojen joulualeja, kaksi tuotetta noista oli 65 % alessa Lekmer.fi:ssä ja yksi tuote -50%.
 
[QUOTE="vieras";27644950]Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni tälläkin palstalla ostelee nuo perheensä lahjat velaksi.[/QUOTE]

Meillä lasten puhelimet tulee kytkyllä 24 kk koska tulevat siten monta sataa halvemmaksi. Muuten olisin maksanut rahalla.

Tosin mä en kuulu siihen kastiin joka odottelee lapsilisiä. Palkkapäivä on toki tervetullut aina, mutta ihan ok toimeen tullaan.
 
lucifer
[QUOTE="vieras";27644950]Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni tälläkin palstalla ostelee nuo perheensä lahjat velaksi. Ainahan täällä on sivut väärällään ketjuja, joissa valitetaan rahojen riittämättömyyttä, kysellään koska tulee lapsilisät , ihmetellään kun on häätöuhka päällä jne. Ja nyt kun on tämä lahjaketju, niin suurin osa ostelee sadoilla ja tuhansilla leluja... Eri ihmisetkö näihin ketjuihin tosiaan vastaa, vai mistä johtuu?

Niin, ja meidän perhe ostaa kaikkien 3 lapsen lahjat alle 100€, vaikka rahasta ei ole puutetta.[/QUOTE]luulen että loppujen lopuksi ei monikaan osta velaksi.
 
Tänään ostettiin muksun lahjat. Meni 60 euroa. 50 oli suunniteltu, mut löydettiin yks peli, jota mekin tykätään pelata ja se maksoi tuon kympin.
Kesäkuussa syntyvä vauva saa tänä jouluna lahjaksi 55 euroa maksaneen lampaantaljan, kun löytyi niin ihana ruskean sävy. Toki otetaan heti käyttöön se pulkkamäki ja luistelureissuille yms.
Sisarusten lapsille ostettiin jo syksyllä uudet peitot ja tyynyt, kun voitettiin sellainen kilpailu (tai no, tultiin kolmansiksi), siellä ne on olleet jo hyvässä käytössä. Muita lahjoja sitten ei tänä vuonna hommata.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";27644950]Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni tälläkin palstalla ostelee nuo perheensä lahjat velaksi. Ainahan täällä on sivut väärällään ketjuja, joissa valitetaan rahojen riittämättömyyttä, kysellään koska tulee lapsilisät , ihmetellään kun on häätöuhka päällä jne. Ja nyt kun on tämä lahjaketju, niin suurin osa ostelee sadoilla ja tuhansilla leluja... Eri ihmisetkö näihin ketjuihin tosiaan vastaa, vai mistä johtuu?

Niin, ja meidän perhe ostaa kaikkien 3 lapsen lahjat alle 100€, vaikka rahasta ei ole puutetta.[/QUOTE]
Velaksi olen elämäni aikana ostanut vain asunnon.
 
näin on näreet
[QUOTE="vieras";27644950]Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni tälläkin palstalla ostelee nuo perheensä lahjat velaksi. Ainahan täällä on sivut väärällään ketjuja, joissa valitetaan rahojen riittämättömyyttä, kysellään koska tulee lapsilisät , ihmetellään kun on häätöuhka päällä jne. Ja nyt kun on tämä lahjaketju, niin suurin osa ostelee sadoilla ja tuhansilla leluja... Eri ihmisetkö näihin ketjuihin tosiaan vastaa, vai mistä johtuu?

Niin, ja meidän perhe ostaa kaikkien 3 lapsen lahjat alle 100€, vaikka rahasta ei ole puutetta.[/QUOTE]

itse en ainakaan koskaan ole velaksi ostanut, pitää suhteuttaa lapsen ikä lahjan hintaan, jollekkin 1vuotiaalle varmasti löytyy eurolla lahja, mutta sitten kun ollaan teini-iässä alkaa toiveet olemaan hiukan erilaisia, meilläkin perheessä kolme teiniä ja jokaisella 1-2 toivetta, on mm. kameraa,puhelinta,pelikonsolia,lumilautaa yms. jhoten ymmärtänet, että hintaa lahjoille per lapsi tulee hiukan enemmän, kuin sille taaperon dublopaketille. meillä yleensä laitetaan sukanvarteenm pitkin vuotta rahaa, jotta ei tarvitse sitten kitkutella pienillä rahoilla joulukuuta lahjojen vuoksi. emme ole suurituloinen perhe, mutta pärjäämme vallan mainiosti omillamme ja aina olemme saaneet tarpeelliset hankinnat tehtyä.
 
Rollolainen
velaksi en lahjoja osta. Ollan maksettu jo tähän asti hankkimamme lahjat. vaika kalita lhjoja ovat olleet niin ne on vielä pystytty maksmaan ilman velkaa. Silloinne on varmasti omia
 
Määä
Niin, vaikka moni mua varmaan kritisoikin, kun en ole aina ostanut lapsilleni mitään jouluksi tai synttäreiksi, niin en mä kyllä ymmärrä sellaista tajutonta pakettitulvaa.
Meilläkin ne isältään ja sukulaisilta ovat saaneet niin paljon, että tuskin edes jaksaa kiinnostaa avata kaikkia.
Toki nyt voi jo hieman isommilla lapsilla mennä sukkapaketeiksi, kun eivät juuri enää toivo halpaa krääsää.
Nytkin heillä on vain pari toivetta, oletan että nämä sukulaiset ostavat niitä, kun kerran väkisin haluavat ostaa.
Minä ostan varmaan sitten, kun taas tarvitaan oikeasti jotain, kuten uusi puhelin, johon yllättäen ei löydykään keltään rahaa.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;27645942:
Niin, vaikka moni mua varmaan kritisoikin, kun en ole aina ostanut lapsilleni mitään jouluksi tai synttäreiksi, niin en mä kyllä ymmärrä sellaista tajutonta pakettitulvaa.
Meilläkin ne isältään ja sukulaisilta ovat saaneet niin paljon, että tuskin edes jaksaa kiinnostaa avata kaikkia.
Toki nyt voi jo hieman isommilla lapsilla mennä sukkapaketeiksi, kun eivät juuri enää toivo halpaa krääsää.
Nytkin heillä on vain pari toivetta, oletan että nämä sukulaiset ostavat niitä, kun kerran väkisin haluavat ostaa.
Minä ostan varmaan sitten, kun taas tarvitaan oikeasti jotain, kuten uusi puhelin, johon yllättäen ei löydykään keltään rahaa.
meillä ei tule sukulaislta lahjoja joten lapset saavat kerralla sit vähän kallimmat joita tarviivat.
 
meillä...
noin 250 euroa alta 2v tytön lahjoihin. Alta 10kpl paketteja (tässä on kaikki, sukulaisilta tulee muutama kymppi lahjarahaa ja todennäköisesti jo ostetuista "nimetään" keneltä se on). Kaikki järkeviä laatuleluja, jotka menevät vuosia ja jäävät sitten seuraavillekin leikkijöille. kuten junarataa ym. Mitään rikki menevä en osta. Mukana myös mm. puisia keittiö tarvikkeita , maisa astiasto, pari kirjaa...

Ihmettelen, että jos joku 50 eurolla saa vaikka 3-4 lahjaa niin mitä te ostatte? Itse hintoja katsellessa olen tullut siihen tulokseen, että laatu maksaa. Krääsää saisi kyllä satasella vinot pinot mutta sellaista ei meille kaivata. Mielummin muutama kiva lahja kuin sata turhaa. En voi ymmärtää niitä, jotka paketoivat sukkia ym. pientä ja kaikki eri paketteihin vain sen takia, että olisi paljon lahjoja. Meille tuo max 10 pakettia on ehdoton maksimi.

Itse en voisi kuvitellakaan että jättäisin tytölle lahjat ostamatta sen takia, että sukulaiset ostaa. Päinvastoin - olen sanonut sukulaisille ettei haluta mitään. Minusta on tosi kiva ostella itse, tulee ainakin fiksuja juttuja. Meilläkin on pienet tulot mutta lahjoja olen ostellut kesästä asti, alennuksista ym.

Kummilapsia ei ole mutta jos olisi niin ehkä se 50e per lapsi. Mutta ei missään nimessä enemmän kuin omalle...
 
Määä
Minäkään en ole tykännyt siitä, että sukulaiset ostavat. Olen isälleenkin koittanut sanoa, että eikö ne voisi osallistua johonkin tarpeelliseen, jos välttämättä haluavat jotain laittaa. Esim. porukalla ostaa sen puhelimen, jota toivottiin jo viime jouluna.
Mä olisin mielelläni itse vaikka tilannut esim. kirjoja heidän puolestaan.
Luulisi, että olisi helpotus heillekin, kun ei tarvitsisi miettiä.
Mutta ei...
Se vaan sitten tuntui niin typerältä, kun paketteja on kassikaupalla, ja kaikkihan ne ovat olleet "pukilta", joten pitäiskö mun sitten velvollisuudesta ostaa jotain...
Tähän asti olen tosiaan jäänyt odottelemaan, että jotain sopivaa ja tarpeellista tulee edullisesti vastaan, vaikka sitten joulun jälkeen.
 
"jaahas"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27644562:
Niin sinä nyt sanot, mutta kummasti ne kulutustottumuksetkin muuttuvat, jos käyttettävissä on enemmän rahaa.
no joo, mulla oli isot säästöt kun lapset oli pieniä, ja kävin töissä, mutta en nähnyt mitää järkeä ostella krääsää kaappeihin. pienet lapsethan eivät tavaralla pahemmin tee mitään.

meillä siis mennyt niin että kulutustottumukset ovat muuttuneet kun lapsille tullut ikää.
Omien tulojen kanssa ei ostamisella ole suurtakaan yhteyttä meillä ollut.
 
beiabei
Vau, tosi isoja summia... Meidän 2-vuotiaan lahjoihin tulee menemään noin 60 eur ja saa siis kolme pakettia (kirja ja 2 lelua). Sukulaisilta saa lisäksi useita paketteja. Ei viitsi enempää tässä vaiheessa ostaa kun ei näin pieni vielä mitään osaa pyytää tai vaatiakaan, eiköhän senkin aika vielä koita.

Olen Phoebsin kanssa samoilla linjoilla (myös) siitä, että meillä ostetaan lapselle pitkin vuotta kaikenlaista mitä koetaan tarpeelliseksi, niitä ei lasketa tähän. Esim kun hän tarvitsee polkupyörän tai vaikka sukset niin sellainen ostetaan heti eikä odoteta seuraavaa merkkipäivää. Ajattelen että lahjat ovat asia erikseen.
 
"vieras"
Mä en näe mitään syytä meidän vanhempien alkaa ostamaan paketteja ihan ostamisen vuoksi, kun kerran sukulaisilta tulee niitä ihan riittävästi. Meillä on 3 lasta ja sukulaisilta tulevia paketteja on n. 10-12/lapsi, mikä tekee jo reilut 30 pakettia yhteensä. Se on mielestäni huima määrä uutta tavaraa ja vaatetta. Ja ihan mielelläni annan sukulaisten ostaa kun kerran haluavat. Mikä minä olen kieltämään antamisen iloa keneltäkään. Mutta todellakaan lahjoja ei vaadita tai varsinaisesti odoteta keltään, vaan kiitollisina otetaan vastaan tietenkin.
 
"Mea"
Voi, tämä asiahan riippuu TÄYSIN a) minkä ikäisiä lapset ovat ja b) kuinka paljon ja minkälaisia lahjoja lapset muilta saavat!!

Meidän lasten ollessa pieniä, me emme ostaneet yhtäkään lahjaa kummallekaan. Saivat niin paljon paketteja muilta ja olivat tyytyväisiä niihin.

Nykyään lapset ovat 10- ja 12-vuotiaat ja muilta ei tule niitä "isompia" paketteja yhtään. Villasukkaa ja kirjaa yms. tulee jokunen paketti.

Eli me hankimme lapsille muutaman isomman ja varmasti mieleisen jutun. Aika kurjaa on joulu, jos lahjoina on pelkkiä kovehtirasioita ja villasukkia, eikä yhtään toivetta. Isommilla lapsilla tuppaa toiveet olemaan "pikkasen" hintavampia kuin alle kouluikäisillä!

n. 200 (max 300 eur) per lapsi menee rahaa lahjoihin.
 
Omien lasten lahjoihin n. 100€ per nenä - kumpikin saa 1-2 arvokkaampaa lahjaa (esikoinen legon ratsastustallin ja kuopus bb mönkijän ja jonkin legopakkauksen) sekä muutaman pienemmän paketin.

Neljän kummilapsen lahjoihin olen laittanut 10-30€ per nenä. Eikä ole niin sanottua ettenkö hankkisi vielä jotakin hyödyllistä :xmas:
 

Yhteistyössä