Millaisen summan käytät omien lasten joululahjoihin per lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja "Ellu"
  • Ensimmäinen viesti
Varmaan 50-100€ / lapsi. Mielessä ei ole mitään erityistä mitä he tarvitsevat ja yritetään karsia lahjat minimiin: muumiläppäri esikoiselle, palapelejä pienemmälle ja legopaketit molemmille.

Meille tulee lahjoja aika monesta suunnasta ja viime vuonna pienempi ei edes avannut kaikkia. Jälkikäteen ei tiedetty mikä on kummankin lahja eikä osattu kiittää oikeita ihmisiä oikeista lahjoista (minä hoidan kiittämisen, lapset kun uskovat joulupukin antaneen lahjat).
 
Tänä vuonna lapset on toivonut aika tyyriitä lahjoja (ainakin verrattuna viime vuoteen), kuten nukketalon kalusteineen ja muumitaloa & erilaisia lego sarjoja. Varattu on 400€ kahden lahjoihin, pitää katsoa mitä sillä saa kuhan ehdin kaupoille.
 
meillä
Meillä kahden lapsen lahjoihin on mennyt yhteensä vähän reilu 400 euroa. Lisäksi 6 sukulais/kummilapsen lahjoihin mennyt 20-30 euroa per lapsi. Puolison lahjaan 150 euroa. Vanhempieni lahjoihin meni 50 euroa. Muiden sukulaisten lahjomiseen ehkä yht. 50 euroa.
 
"vieras"
Lapsi saa tänä jouluna meiltä lahjaksi hernepussit. Kangas ja langat oli olemassa jo ennestään, eli herneiden verran menee rahaa tähän lahjaan. Kyllä se mummeilta ja kummeilta saa tavaraa enemmän kuin tarvitsisikaan.
 
huhhuhh
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;27640393:
Mä en käsitä tuota ajatusmaailmaa. En vaikka mun oma äitini on sitä mulle koittanut koko ikäni tuputtaa. Sillä on hirveä stressi siitä, että ostaa myös kaikille lapsenlapsilleen aina just samalla summalla... Ja jos ei ole varaa ostaa kaikille just sillä summalla, ei osta sit kelleen mitään (ja kovasti kertoo, kuinka hän ei nyt ostanut, koska ois sit kaikille pitänyt ostaa tasapuolisesti ja se ois tullut liian kalliiksi).

Ei. En tee noin enkä ajattele noin. Mä ostan sen mukaan, mitä kukin tarvitsee ja haluaa. Enkä mä oleta saavani aina samalla summalla kuin siskoni. Mulle on ihan ok, että mun siskot saa vaikka satkulla ja mä vaikka kympillä. Ei se hinta lahjasta hyvää tee.
Pointtini olikin se, että jos ostan yhdelle "kaikki" hänen toiveensa, sellaiset jotka eivät ole tarpeen ja vaikka onkin jo saanut toivomiaan tavaroista, on minusta silloin reilua ostaa muillekin. Jos joku tarvitsisi jotain kalliimpaa, en miettisi näin. Mutta ei oole minusta reilua täyttää yhden monia toiveita vaan siksi että hän sattuu toivomaan ja antaa muille selvästi vähemmän. Että joko ostan lisää kaikille tai en kellekään. Jokainen on siis jo saamassa toiveidensa mukaisia paketteja.
 
Kahden lapsen kotiäiti
Ostamme nykyään paljon nettikauposta. Sieltä mistä halvimmalla tietyn tuotteen saa.
Olen tykästynyt vauvatarjoukset.fi -sivustoon ja nyt ovat ruvenneet laajentamaan vanhempien lastenkin leluihin, jee!
 
"Moi"
Meidän budjetti on 500e. Mummolle ja papalle 50e per nenä. Toisillemme ostamme kans 50e lahjat. Jokainen kolme lasta 100e nenä. Pidin summaa ihan kamalana mutta tätä juttua lukiessani en
 
"Vieras"
Kolmelle 6-10-vuotiaille ostin kaikki kerralla leikkikaupasta ja rahaa meni n.600€. Joten ihan ok. Olis varaa enemmänkin, mutta lapset kirjoittivat listansa ja ne ostettiin. Kummilapsille 50€ per pää.
 
järkkyä
Jotkut todella törsäävät :O En ole itse laskenut paljollako olen tilannut leluja ym. 2 alakoululaista ja taapero. En hommaa rahan mukaan vaan sillä tavoin että jokaiselle on suhteessa jotain arvokkaampaa(lähinnä legoja tms.) ja isompaa pakettia tarjolla ja sitten muutta lisäksi. Kalleimman lahjan (ja isoimman paketin) jonka ostin, se tulee kaikille kolmelle yhteisiin leikkeihin :) Nuo ovat niin ihanasti leikkiviä lapsia vielä että on ilo ostaa leluja joilla on käyttöä. Jopa tuon taaperon kanssa!

Minusta kännykät, tietokoneet ja muut vempeleet ovat jouluun sopimattomia lahjoja, jotenkin kylmiä. Nehän ihan ennalta-arvattavissa jos sellaista on vielä toivonutkin. Mutta makunsa ja tyylinsä kullakin ja onhan ne sitten tosi tarpeeseen tulevia yleensä :)

Mutta että 5000 lahjoihin, OMG?!
 
Keittiönoita
Lapseni ovat jo aikuisia, joten leluja ei heille tarvitse ostaa. Esikoinen 26 v puolisoineen sai multa lentoliput Meksikoon ja siihen meni 3500 €. Kuopuksella 21 v ei ole lahjatoiveita. Ei halunnut Las Vegasin matkaa, vaikka joskus onkin sellaisesta puhunut. En vielä tiedä, mitä hänelle hankin lahjaksi, mutta jotain huomattavasti edullisempaa kuin matka. Saa sen matkan sitten, kun sellaisen haluaa.
 
"Vieras"
Meillä kaksi vanhinta saa arvollisesti ehkä kalliimpia, kun kaksi nuorinta, mutta jokainen saa ihan yhtä monta pakettia! Ei meillä ole lapset koskaan verranneet keskenään, että minkähintaisia lahjoja kukakin saa. Vanhin toivoi Nintendo3DS:n, josta oli itse valmis maksamaan puolet. Mun mielestä kuulosti hyvältä ajatukselta ja kivalta toiveelta! Sen lisäksi olen ostanut muutaman kirjan, pari leffaa, pehmolelun (jota toivoi!) ym. Ja kaikki on ostettu alesta, ihan muutaman leffatoiveen, mitkä nyt ilmestyneet kauppoihin, niin olen ostanut normihinnoilla. Sen takia pystyn ostamaan useamman paketin, koska rahallisesti ei kauheita mene! Aloitan tammikuussa jo ostamaan seuraavan joulun lahjoja. Kirjoja, leffoja ym. pystyy hyvinkin ostamaan pitkin vuotta. Meillä ei lapsille ostella vuoden aikana juuri mitään ylimääräistä. Synttärinä ja joskus joltain kesälomareissulta. Itse omilla rahoillaan joskus saattavat jotain ostaa. Siksi me halutaan panostaa joululahjoihin! Ehkä yhteensä kaikkien lasten lahjoihin on mennyt joku 500€. Lapsia meillä on neljä. Myös huuto.nettiä olen käyttänyt lahjahankinnoissa, koska siellä on välillä myynnissä ihan uudenveroista tavaraa. Ja osa toiveista oli sellaisia, joita ei uutena mistään olisi saanut, niin kuulemma käytetyt kävivät lapsille oikein hyvin! :)
 
"Vieras"
68 lisää vielä. Mä ostin kesällä alesta yhden talon, mitä yksi lapsista toivoo, niin tosi paljon alennettuna. Talon lähtö oli 100€ ja mä maksoin siitä 38€. Arvokas lahja, mutta pienellä rahalla. Samoin yhdelle lapselle ostin yhden auton, jonka lähtöhinta oli 80€, niin ite maksoin 24€. Edullisestikin löytää tosi kalliita lahjoja! :)
 
piks
Käytännössä n 70€, ostin liput teatteriin. Lapsen lippu maksoi 30€ mutta toki tulee sitten minun lippuni hinta siihen päälle, että riippuu nyt miten laskee. Onhan se teatteri mullekin kiva, mutta en menisi jos ei tarttis tuon lapsen vahdiksi mennä, käyttäisin rahat jotenkin muuten. Mutta kun tykkää tästä näytelmästä niin hurjasti, mitä ei äiti tekisi lapsensa vuoksi... :) Viime vuonna käytin ehkä 10€.
 
"Sirkkeli"
Kyllä tuohon 13-vuotiaaseen tyttöön on mennyt varmaan sen 400 euroa. Laitettaan isänsä kanssa puoliksi. Ja muualta ei tule yhtään mitään. Koiranki lahjoihin menee 100 euroa, sori vaan kaikki pihit sekä köyhät ihmiset...
 

Yhteistyössä