Millaisella kelillä voi pitää toppaliiviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvin harvoin, toppaliivi on aina joko liian kylmä tai liian kuuma. Ehkä joskus kevättalvella/keväällä kun aurinko lämmittää tosissaan ja sulamisvedet virtaavat kaduilla. Pari päivää vuodessa saattaa olla toppaliivikeliä.

Tuli tällainen kummallinen kysymys mieleen :D Voisko jo nyt pistää sellaisen päälle, kun ulkon 6 astetta lämmintä? Ehkä tuossa jotenkin tuo "toppa"- sana hämää ja liitän sen sanan talveen ja lumeen.. :) Mutta kertokaas mielipiteitä?

Täytyy tunnustaa, etten ole keksinyt säätä jolloin toppaliivi olisi sopiva. Yleensä se on joko liikaa tai sitten liian vähän. Itselläni sitä paitsi käsivarret paleltuvat kaikkein nopeiten. Ehkä jokin päivä, kun on ihan tyyntä ja aurinko paistaa voisi kokeilla tarkeneeko toppaliivillä. Semmoisia päiviä vaan ei ole kuin ehkä kerran vuodessa keväällä ja syksyllä.

Käytän toppaliiviä useastikkin varsinkin juuri syksyllä ja keväällä. Alle vaihtelevasti paksumpaa neuletta tai ohkasempaa. Riippuu siis tuulesta. Aika pitkään voi käyttää myös pakkasella jos ei tuule.

Käytän toppaliiviä n, 1 x vuodessa. Eli tosi vähän on käyttöä. Siksi en uutta ostakaan vaikka pariin kivaan oon taas törmännyt kaupoissa. Turha kapistus siis.

Mä en tajua sitä vaatetta... Kädet mulla ainakin herkimmin palelee, joten mikä järki tuollaisessa vaatteessa? Ehkä imettäjälle olis hyvä, suojelisi tissejä?
Ajatushan on, että liivi ei haittaa käsien liikkumista. Eli se on erinomainen vaate esim. halkojen hakkaamiseen. Mutta jos ei ole mitään sopivaa käyttötarkoitusta, niin ei silloin kannata käyttää.

Ja kädethän palelevat sen takia, että kaikki tärkeät paikat eli pää ja keskiruumis pidetään ensisijaisesti lämpimänä ja verenkierto keskittyy sinne sisäelinten ympärille. Liivin kanssa kai teoriassa sitä verenkiertoa ei tarvitse keskittää niin paljoa ja silloin raajatkin pysyisivät lämpimänä. Toki tästä on hyötyä vain tiettyyn rajaan asti ja kun tulee kylmä niin se on sitten siinä. Liivi on sellainen vaate, joka vaatii oikean kelin ja käyttötarkoituksen, että siinä olisi mitään järkeä.

Yhteistyössä