Millaisella "asenteella" teidän 3-4 vuotiaat menevät päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marinkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marinkka

Vieras
Onko lapsenne innoissaan päiväkodista vai ei? Jos on, niin miten sen ilmenee, jos ei niin miten silloin sitten?

Onko vaan joku vaihe/lapsen testaamista kun sanoo ettei halua mennä päiväkotiin, ei halua syödä päiväkodissa ikinä. Sit kun kysyn että kenen kanssa leikit, niin sanoo että haluaa vain leikkiä äidin kanssa (ei siis halua puhua pk-kavereista ja leikeistä). Siirtyi isompien ryhmään nyt syksystä ja pohdiskelen, että onkohan tuo vaan jotain normaalia "siirtymävaiheen" jutustelua.

3½ v rutisee joka aamu ettei halua mennä, luulen et vaan joku tapa. Ollut hoidossa alkuvuodesta ja hoitajien mukaan ja omien havaintojen perusteella viihtyy kuitenkin enimmäkseen hyvin. tykkää rutiineista ja päiväkodin puuhista, kotona kertoo muista lapsista ja osaa kertoa kuka on esim lempihoitaja.
Voi olla et sun lapsen vaihe johtuu tosta muutoksesta. Meillä ainakin herkkää lasta "järkyttää" päiväkodin normaalirutiineista poikkeavat jutut.

Sanoo, ettei halua mennä päiväkotiin vaan haluaa olla kotona äidin ja isän kanssa. Kuitenkin päiväkodissa aamulla innoissaan juoksee leikkimään muiden lapsien kanssa. Olen ajatellut, ihan hyvin siellä viihtyy. Mieluiten vain olisi kotona.

Onko lapsi pakko viedä päiväkotiin, vai oletteko kumpikin töissä? Esikoista vein virikehoitoon tuon ikäisenä mutta ilmeni ettei tykännyt olla siellä. Ei viihtynyt. Oli vielä ujo luonteeltaan. Sanoi että päiväkodissa on tylsää ja sen uskon täysin, koska kun kävin tutustumassa siellä, huomasin miten huonosti oli leikkikaluja ja muutenki tuli vähän sellainen kalsea tunne paikasta.
Sitten siellä tapahtui sellaista että kun oli vahingossa kaatunut maito ruokaan, ei saanut uutta ruokaa ja sen tyttö muistaa vieläkin kurjana.
Otin lapsen pois kun kyseli miksei hän voi olla kotona. Ei ollut se paikka silloin hänen juttunsa.

On lapsi pakko vielä päiväkotiin, kun ollaan molemmat töissä.

Näyttäisi olevan melko yleistä tuo tollainen juttelu. Kyllä meilläkin tuo ihan mielellään näyttää aamuisin menevän, mutta ei oo kovin hyvä tunteidensa ilmaisussa (no ei varmaan muutkaan noin pienet), mut pelkään että joku olis pielessä ja sulkeutuu. Mutta ehkä mä olen turhan herkkis.

Aika normaalita kuulostaa. Meillä 4v. uhkailee kaiken aikaa ja tänään sano viimeksi, että jos teen jotakin, niin en mene päiväkotiin. Mutta kun muuta mahdollisuutta ei ole, niin eihän tuohon kannata edes vaivautua vastaamaan. Aamuisin lähtee kyllä ihan kiltisti ja mielellään päiväkotiin ainakin nyt kun lomasta ei ole vielä kovin pitkää aikaa.

Mullakin 3v sanoo välillä, ettei tahdo päiväkotiin. Aamuisin menee kuitenkin ihan mielelllään. Tykkää hoitajista ja kaveritkin on ihan jees. Varmaan olisi mieluiten kotona kuten suurin osa muistakin pikkuisista, mutta se nyt ei yhden vanhemman perheessä ole vaihtoehto tuon 3v rajapyykin jälkeen. Iltaisin kaipaa kauheasti läheisyyttä, vähän hankalaa kun on itsekin väsynyt ja kaipaisi vähän omaa aikaa ennen nukkumaanmenoa.

Yhteistyössä