Millainen vanhempi olet, lastenhoidon suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkkkkkkk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kkkkkkkk

Vieras
Kun viet lapsen hoitoon, tai haet: puhutko hoitajalle, kyseletkö miten lapsi voi tai teki? Mitä ruokaa oli? Vietkö paperit ja muut ajoissa?

Mulla on pari hoitolasta, ja toisen vanhemmat ei ole ikinä kysynyt mitään. Hakee ja tuo. En tiedä lapsesta mitään, eikä heillä ole aikaa ikinä puhua kun aina kiire.. Piirrustuksia ei katsota eikä oteta mukaan (jätän heidän lokeroon piirrustukset että voi siitä ottaa). En edes tiedä onko allergioita kun ei palauteta tietolomakkeita ikinä tai muuta vastaava. Entä sitten vasu? AHaha sille ei ikinä ole aikaa........ Mä olen niin ymmälläni :o Miten voi olla niin kiire ja välinpitämätöntä?

Toisen hoitolapsen kanssa ei ole ongelmaa. Vanhemmat keskustelee, kertoo ja kyselee. Niin kuin se "kuuluisi" mennä.

Minun hoitolasteni vanhemmat keskustelevat pikaisesti aamuisin ja vähän pidempään sitten iltapäivisin. Oma-aloitteisesti kerron päivän kulun enkä odota kysymystä "miten on päivä mennyt?".

[QUOTE="pph";30211575]Minun hoitolasteni vanhemmat keskustelevat pikaisesti aamuisin ja vähän pidempään sitten iltapäivisin. Oma-aloitteisesti kerron päivän kulun enkä odota kysymystä "miten on päivä mennyt?".[/QUOTE]

Mä kerron myös, mutta n. 5 kertaa on lähdetty kesken mun lauseen.. Siis OIKEASTA _kesken_ mun lauseen. joten enää en kerro. Eikä ne välitä. :D

[QUOTE="pph";30211575]Minun hoitolasteni vanhemmat keskustelevat pikaisesti aamuisin ja vähän pidempään sitten iltapäivisin. Oma-aloitteisesti kerron päivän kulun enkä odota kysymystä "miten on päivä mennyt?".[/QUOTE]

Mä kerron myös, mutta n. 5 kertaa on lähdetty kesken mun lauseen.. Siis OIKEASTI _kesken_ mun lauseen. joten enää en kerro. Eikä ne välitä. :D

En minäkään oikein jaksa kysellä tai kuunnella. Laput on hanurista. Kuuntelen silti ja hymyilen. Täytän laput tarkasti ja kyselen. Olin välillä pph ja on niitä vanhempia jotka vaan tuppisuuna hakee ja mutisee moi. Ajattelin et onkohan ne tosi ujoja tai muuten epäsosiaalisia. En ajatellut ettei heitä kiinnosta.

En minäkään oikein jaksa kysellä tai kuunnella. Laput on hanurista. Kuuntelen silti ja hymyilen. Täytän laput tarkasti ja kyselen. Olin välillä pph ja on niitä vanhempia jotka vaan tuppisuuna hakee ja mutisee moi. Ajattelin et onkohan ne tosi ujoja tai muuten epäsosiaalisia. En ajatellut ettei heitä kiinnosta.

Ei nää ole ujoja. Ja se ettei kiinnosta, tulee siitä ettei tuoda niitä _tärkeitä_ lappuja, jotka koskee heidän lastaan. Tai ettei kerrota mulle mitään, tai kuunnella. Tuntuu tosi pahalta. Musta se on vain todella outoa että lapsi on hoidossa jopa 9h, eikä kiinnosta miten päivä on mennyt... viimeksi yritin kertoa heidän lapsen ongelma, ja lähdettiin kesken lauseen pois kun oli kiire. Siis aivan tylysti _kesken_ lauseen. Kuka tekee niin? Kenellekään?

No onhan tuo nyt vähän outoa, että kesken lauseen häivytään paikalta...Tulee mieleen, että vanhemmalla on jokin neurologinen poikkeavuus suurin piirtein tai sitten sosiaalisten tilanteiden pelko, jolloin yrittää livistää paikalta niin pian kuin mahdollista.

Entä oletko miettinyt omaa tapaasi ilmaista asioita... Minä mielelläni juttelen lasteni hoitajien kanssa, mutta yhtä hoitajaa jo suorastaan välttelen. Syynä se, että jos häneltä erehtyy kysymään jotain, hänen jutuistaan ei tule loppua. Selittää koko päivän tapahtumat yksityiskohtaisesti ja jaksaa minuuttitolkulla ihastella äänenn jotain lapsen uutta haaalaria tms. On vaan niin puhelias, että peräänkin vielä huutelee juttujaan vaikka ollaan jo kävelemässä kotiin päin. Ei mun ole mahdollista joka päivä jäädä puoleksi tunniksi lätisemään lapsista, ei vaikka kuinka haluaisinkin.

[QUOTE="a p";30211666]Ei nää ole ujoja. Ja se ettei kiinnosta, tulee siitä ettei tuoda niitä _tärkeitä_ lappuja, jotka koskee heidän lastaan. Tai ettei kerrota mulle mitään, tai kuunnella. Tuntuu tosi pahalta. Musta se on vain todella outoa että lapsi on hoidossa jopa 9h, eikä kiinnosta miten päivä on mennyt... viimeksi yritin kertoa heidän lapsen ongelma, ja lähdettiin kesken lauseen pois kun oli kiire. Siis aivan tylysti _kesken_ lauseen. Kuka tekee niin? Kenellekään?[/QUOTE]

No kyllä mä tuossa tapauksessa laittaisin vaikka tekstiviestillä muistutuksen, että tuottehan huomenna sen ja sen lapun, ja jatkaisin kyselyä niin kauan että sen pirun lappusen todella tuovat. Ja sama juttu jos on jotain tärkeää asiaa lapsen ongelmista, niin pistät vaan reippaasti viestin, että voittehan jäädä tänään hetkeksi juttelemaan hoidon jälkeen, on tärkeää asiaa.

[QUOTE="Neela";30211675]No onhan tuo nyt vähän outoa, että kesken lauseen häivytään paikalta...Tulee mieleen, että vanhemmalla on jokin neurologinen poikkeavuus suurin piirtein tai sitten sosiaalisten tilanteiden pelko, jolloin yrittää livistää paikalta niin pian kuin mahdollista.

Entä oletko miettinyt omaa tapaasi ilmaista asioita... Minä mielelläni juttelen lasteni hoitajien kanssa, mutta yhtä hoitajaa jo suorastaan välttelen. Syynä se, että jos häneltä erehtyy kysymään jotain, hänen jutuistaan ei tule loppua. Selittää koko päivän tapahtumat yksityiskohtaisesti ja jaksaa minuuttitolkulla ihastella äänenn jotain lapsen uutta haaalaria tms. On vaan niin puhelias, että peräänkin vielä huutelee juttujaan vaikka ollaan jo kävelemässä kotiin päin. Ei mun ole mahdollista joka päivä jäädä puoleksi tunniksi lätisemään lapsista, ei vaikka kuinka haluaisinkin.[/QUOTE]

Ei. Mä en ole kovin puhelias ihminen, tai suupaltti. Kerron ja kehun ja siinä se. Eikä mulla ole aikaa itsellä siihen että vanhemmat seisoisi eteisessä tunti tolkulla. Todellakaan. Ja ei nuo ei ole outoa, tai että niillä olisi pelkoja.. Kummatkin sosiaalisia ja sosiaalisessa työssä. Eivät välttele, heillä on vain _KIIRE_ aina!

Aamulla toivotan huomenet ja kysyn mihin aikaan tulevat ja that's it. Iltapäivällä yritän sitten vähän kertoa, jos on ollut jotain "ongelmia" tai kohokohtia. Nyt en ole pitkään aikaan kertonut mitään.

[QUOTE="Neela";30211686]No kyllä mä tuossa tapauksessa laittaisin vaikka tekstiviestillä muistutuksen, että tuottehan huomenna sen ja sen lapun, ja jatkaisin kyselyä niin kauan että sen pirun lappusen todella tuovat. Ja sama juttu jos on jotain tärkeää asiaa lapsen ongelmista, niin pistät vaan reippaasti viestin, että voittehan jäädä tänään hetkeksi juttelemaan hoidon jälkeen, on tärkeää asiaa.[/QUOTE]

Mä sanon niistä lapuista melkein joka kerta. Aina joku tekosyy, tai kiire "ai niin ne unohtu" "huomenna tuodaan". En mä enää niitä lappuja edes tartte, kun ne olivat vain mun työn avuksi oppia tuntemaan lapsi... Nyt mä oon oppinut sen ihan itse tuntemaan.

juttelen mielelläni mutta aika harvoin mitään lapsesta kertovat, kun kysyn miten päivä on mennyt, niin aina "ihan hyvin". Laput palautetaan ajossa ja vapaapäivistä + sairaslomista ilmoitamme aina.

No en mää kehtais lähteä tolleen, vaikka tekisi mieli. Mitä mää niillä päiväunien pituudella teen. Näen minuutissa onko lapsi väsynyt ja päätän menenkö kotiin suoraan vai kaupan kautta jos voin valita.
En myös tiedä millainen lapsi on hoidossa. Voi olla ihan eri kuin kotona. Joskus olisi ehkä hauska seurata hoitopäivä, mutta toisaalta mulla on omat työt.

Lapsesta kyllä annoin alkuun tietoja.

Yhteistyössä