Millainen pitää olla kohdunsuun tilanne, jotta synnytys voidaan käynnistää?

Saako kaulaa olla vielä jäljellä, vai pitääkö sen olla jo poissa?

Pitääkö olla kohdunsuu vähintään sormelle tai kenties useammallekin auki (siis se sisempi osa), vai voidaanko käynnistää, vaikka se olisi vielä kiinni?

Mitkä muut asiat vaikuttavat tuohon käynnistykseen, kun viikkojen osalta vauva on jo täysiaikainen?
 
Kauanko teillä sitten kesti se, että synnytys lähti kunnolla liikkeelle ja vauva oli maailmassa?

Ja mä siis olin ihan siinä luulossa, että pitää olla tietty "tila" siellä kohdunsuulla, jotta käynnistys voidaan aloittaa.
 
Kauanko teillä sitten kesti se, että synnytys lähti kunnolla liikkeelle ja vauva oli maailmassa?

Ja mä siis olin ihan siinä luulossa, että pitää olla tietty "tila" siellä kohdunsuulla, jotta käynnistys voidaan aloittaa.
mulla yritettiin ensimmäisen päivän käynnistellä cytotec muruilla, ne aiheutti jonkin verran supistuksia ja kohdunsuun aukeamista hieman. seuraavana päivänä sit laitettiin tippa vauhdittamaan ja vasta siinä vaiheessa käynnisty sit kunnolla. kokonaisuudessaan meni noin 38h
 
Alkuperäinen kirjoittaja mööh;28915468:
No mulla alotettiin tiistaina käynnistys ja syntyi sunnuntai iltana kiirellisellä sektiolla. Eli kauan meni, eikä hauskaa ollut talsia yksin sairaalan käytäviä supistellessa.
No johan oli sitten pitkä käynnistys sullakin.

Täytyy toivoa, etteivät sitten huomenna käynnistä, koska ei mulla ole mahdollisuutta maata viikkoa sairaalassa pelkästään siksi, että odottelen synnytyksen mahdollista käynnistymistä...kun sen jälkeenkin joudun siellä vielä sen 3 päivää makoilemaan, kun vauva on syntynyt.
 
Kauanko teillä sitten kesti se, että synnytys lähti kunnolla liikkeelle ja vauva oli maailmassa?

Ja mä siis olin ihan siinä luulossa, että pitää olla tietty "tila" siellä kohdunsuulla, jotta käynnistys voidaan aloittaa.
Kyllä käynnistystä voidaan yrittää vaikka kohdunsuun tilanne on epäkypsä, sillon kyllä varmaan mennään pitkän kaavan kautta eikä välttis onnistukaan. Itsellä yritettiin käynnistää 36+0 mutta ei tuottanut tulosta, lääkäri kyllä sanoikin jo alkuunsa että voi olla että sektioon mennään juurikin sen takia että tilanne on niin epäkypsä.
 
Mulla viikkoja oli 42+1 kun alettiin käynnistämään. Kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm ja sormelle auki. Ensin aamulla yhdeksältä laitettiin cytotec-muru kohdun suulle. 4 tuntia siitä oli auennut 2 senttiin, vaikka en huomannutkaan yhtään supistusta. Koska olin jo 2 cm auki, pystyttiin kalvot puhkaisemaan (5 min kuluttua puhkaisusta alkoi 3 min välein tulevat supistukset) ja 15 tuntia siitä syntyi poika. :)
 
"kätilö"
Synnytys voidaan käynnistää missä tilanteessa tahansa. Tilanne vaikuttaa toki käynnistystapaan. Nollatilanteestakin voi mennä nopeasti, viikot vaikuttaa oman kokemuksen mukaan paljon. Yliaikaiset saattaa käynnistyä nollatilanteesta nopeastikin, kun taas 36-39 viikoilla menee yleensä päiviä. Tsemppiä!
 
2 käynnistystä
Esikoisen kohdalla käynnistettiin rv 42+0 ja täysin epäkypsä tilanne. Cytotecilla käynnistettiin ja en kyllä keksi juurikaan mitään positiivista sanottavaa tuosta kokemuksesta. 28 h supistuksia ja max 5 cm auki. Kiireelliseen sektioon päätyi.

Toinen käynnistettiin rv 39 omasta pyynnöstäni. Lääkäri sai just ja just porattua sormella kanavan auki ja ballonki laitettiin sisään. Tämä oli tosi hyvä kokemus ja rauhallinen käynnistysmenetelmä. Sektion jälkeen kun ei cytotecia suositella. No mutta siis yöksi kotiin ja aamulla takas. Illalla oli vähän ollut epämääräisiä supistuksia. 4 cm olin auki eikä meinannut lääkärikään sitä uskoa. Kalvot puhki ja 8,5 h päästä vauva maailmassa.

Että jos itse saat yhtään vaikuttaa käynnistysmekanismiin niin suosittelen ballonkia. Riippuu tietty sun kohdunsuun tilanteesta.
 
"Juudit"
Mulla käynnistetty 2 kertaa synnytys, ekassa oli viikkoja 38+1 ja olin reilu 3cm auki, puhkaistiin suoraan kalvot, noin tunti meni kun alkoi supistukset ja supistuksista 5h ja tyttö syntyi, toisessa viikkoja oli 38+3 ja vajaat 3cm auki ja kalvojen puhkaisusta meni vajaa 6h kun poika syntyi.. molemmissa oli muistaakseni kanavaa jäljellä.
 
kerran käynnistetty
Ei se mitään tiettyä tilannetta sinne kohdunsuulle edellytä. Jos on pakko, niin on pakko. Mutta kyllä se epäkypsemmästä tilanteesta kauemmin yleensä viekin... eli ei ole mitenkään tavoittelemisen arvoista ja ihanaa päästä käynnistykseen todellaakaan.

Mulla siis meni vedet 38+0 aamulla, ja sitten käynnisteltiin cytoteceilla, kun pakko oli saada vauva pihalle tulehdusriskin takia. 38+2 alkoi tulehdusarvot kohota niin, että sectio oli jo käytännössä päätetty seuraavalle päivälle. Tyttö kuitenkin sitten syntyi alakautta 38+3 aamulla. Eipä tuon maratonin jälkeen kyllä osannut alkuun ihan nauttia omasta nyytistä, valitettavasti.
 
"xxx"
Esikon kohdalla käynnistettiin rv 38, cytoilla, ma ja ti pillereitä, ti-ke välisenä yönä syntyi pari cm auki tilanteesta. Toka käynnistettiin 3-4cm auki, oksitosiinitipalla kun vauva piti saada laskeutuun paremmin/oikeampaan asentoon tms. Tippaan klo 13.30, klo 15 alkoi supparit oikeasti ja mies töistä puol viideksi paikalle, viideltä syntyi vauva.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2 käynnistystä;28915521:
Esikoisen kohdalla käynnistettiin rv 42+0 ja täysin epäkypsä tilanne. Cytotecilla käynnistettiin ja en kyllä keksi juurikaan mitään positiivista sanottavaa tuosta kokemuksesta. 28 h supistuksia ja max 5 cm auki. Kiireelliseen sektioon päätyi.

Toinen käynnistettiin rv 39 omasta pyynnöstäni. Lääkäri sai just ja just porattua sormella kanavan auki ja ballonki laitettiin sisään. Tämä oli tosi hyvä kokemus ja rauhallinen käynnistysmenetelmä. Sektion jälkeen kun ei cytotecia suositella. No mutta siis yöksi kotiin ja aamulla takas. Illalla oli vähän ollut epämääräisiä supistuksia. 4 cm olin auki eikä meinannut lääkärikään sitä uskoa. Kalvot puhki ja 8,5 h päästä vauva maailmassa.

Että jos itse saat yhtään vaikuttaa käynnistysmekanismiin niin suosittelen ballonkia. Riippuu tietty sun kohdunsuun tilanteesta.
Perjantaina oli pehmeä, mutta kanavaa jäljellä vielä 2 cm ja kiinni.

Mitään sen kummempia supisteluja ei ole tuntunut, joten oletettavasti tilanne ei ole juurikaan muuttunut....tuskin olen vielä lainkaan auki. Muissakin synnytyksissä on käynyt niin, että kun synnytys on spontaanisti lähtenyt kotona liikkeelle, niin sairaalaan päästyäni olen ollut korkeintaan sormelle auki.
 
2 käynnistystä
Kokeiliko lääkäri "porata" sormella paikkoja auki? Kannattaa pyytää ronskia sisätutkimusta. Jo se itsessään saattaa käynnistää synnytyksen. Sulla kuitenkin on edellisiä lapsia, niin saattaa käynnistyä "helposti" ja kohdunsuun tilanne on aina kypsempi kun vertaa ensimmäiseen lapseen (yleensä). Saattaa olla, että se lääkäri pystyisi sormen tosiaan poraamaan niin, että ballonki voitaisiin laittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2 käynnistystä;28915623:
Kokeiliko lääkäri "porata" sormella paikkoja auki? Kannattaa pyytää ronskia sisätutkimusta. Jo se itsessään saattaa käynnistää synnytyksen. Sulla kuitenkin on edellisiä lapsia, niin saattaa käynnistyä "helposti" ja kohdunsuun tilanne on aina kypsempi kun vertaa ensimmäiseen lapseen (yleensä). Saattaa olla, että se lääkäri pystyisi sormen tosiaan poraamaan niin, että ballonki voitaisiin laittaa.
Ei kiitos mitään poraamisia. Mä olen jo niin kipeä, etten tarvitse yhtään enempää mitään runnomisia. Mä en mitään käynnistystä edes halua, vaan kipulääkkeet. Mutta ilmeisesti se käynnistys olisi kuitenkin parempi JOS kohdunsuun tilanne on hyvä.

Mutta jos mä saisin päättää, niin kovemmat lääkkeet vaan mulle käteen ja kotiutuminen, kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2 käynnistystä;28915654:
Mikä rv sulla on? Ja millä tavalla olet kipeä? Supistuksia, liitoskipuja vai mitä?
Rv 39 ja helvetilliset liitoskivut. Sekä yöllä kovat lonkkakivut. Mutta nuo liitoskivut ovat nyt se ongelma...hyvä, että täällä kotona enää 4 seinän sisällä pärjään ja viime yö oli ihan helvettiä.

Huomenna aamusta tekevät sisätutkimuksen ja päättävät mahdollisesta käynnistyksestä. Mä olisin tosiaan halunnut vaan ne kipulääkkeet, koska nuo käynnistykset tosiaan pakkaa venymään.

Viimeksi käynnistettiin ma, vauva syntyi to.
 
mulla on
melko nopeasti menneet.

Eka rv38+ sormelle auki tilanteesta sain käynnistystabletteja aamupäivällä ja seuraavana yönä syntyi.

Toka 39+ 2sormelle auki, kalvot puhki ja 4h päästä lapsi ulkona.
 
2 käynnistystä
Onneksi ei ole sun ensimmäinen lapsi kuitenkaan. Eikoisten kohdalla käynnsitykset helposti venyy. Oliko tuo sun käynnistys esikoisesta vai kuinka mones lapsi oli kyseessä?

Vaikea on sun tilanteesi kyllä. Itse varmaan pyytäisin sitä käynnistystä, jos sua kuitenkin on välillä vähän edes supistellut. Onneksi sun kohdunsuu on ilmeisesti vähän edes lyhentynyt ja pehmentynyt. Uskon, että jos kaikki on "normaalisti", eli vauva oikeassa asennossa, niin tulee suosiolla ulos itsekseen.

Toi ballonki on siitä miellyttävä, että käynnistää hellävaraisesti. Toki sen poiston yhteydessä yleensä tehdään kalvojen puhkaisu, niin kuin mulla. Mutta omilla supistuksilla mentiin koko ajan, ei tarvinnut oksitosiinia.
 
2 käynnistystä
Tarkoitin tuolla "tulee suosiolla ulos itsekseen", että jos käynnistetään niin lähtee hyvin käyntiin ja etenee nopeasti. En tiedä mitä ajattelin kirjoittaessani noin :D Mutta tulee joo ulos varmasti ilman käynnistystäkin jos haluaa, mutta en tiedä onko odottaminen sun tilanteessa järkevää, jos oot niin kipeä :(
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"noona"
Alkuperäinen kirjoittaja 2 käynnistystä;28915521:
Sektion jälkeen kun ei cytotecia suositella.
Mikäs juttu tää on?? Kyllä mun toinen synnytys käynnistettiin cytoilla vaikka eka syntyi kiireellisellä sektiolla, eikä siitä sektiosta ollut aikaakaan kuin vuoden verran.
 

Yhteistyössä