MILLAINEN PAIKKA PKKS SYNNYTTÄÄ?

Mulla oli kaikin puolin erittäin ihana synnytyskokemus viime syksynä PKKS:ssa ( eka lapsi)!

Mulla ehti olla kolme kätilöä vuorossa synnytyksen aikana ja kaikki oli todella mukavia. Etenkin aamu- ja iltavuoron nuoret kätilöt oli tosi ihania. Yövuorolainen oli vähän vanhempi, mutta mukava ja ammattitaitoinen. Koko ajan oli tunne, että oon osaavissa käsissä. Kivunlievitystä mietittiin yhdessä kätilön kanssa ja sain kyllä kivunlievitystä tarpeeksi.

Vuodeosaston henkilökunnastakaan ei ole pahaa sanottavaa. Sekä synnytys- että vuodeosasto oli miusta ihan viihtyisiä paikkoja. Ruuhkaa ei miun aikana ollu, sekin tietysti vaikuttaa, että miten kiire osaston henkilökunnalla on, mutta ohjeita ja apua vauvan hoitoon kyllä sain.
 
Minusta oikein ihana henkilökunta, niin synnärillä kuin osastolla. Siellä tuntee olevansa hyvässä hoivassa ja varmoissa käsissä. Luottavaisin mielin saa mennä ja toiveita varmasti kuuntelevat.
-neljästi siellä synnyttänyt-
 
kahdesti synnyttänyt
Kaksi kertaa olen Joensuussa synnyttäny. Ekalla kerralla oli kätilö, joka ei aina oikein osannu päättää mitä tekis. Ompeli myös huonosti. Tokalla kerralla oli taas sama kätilö, mut onneksi vuorovaihtu ja tositoimiin kun päästiin oli osaava ja mukava kätilö. No, ihan mukava oli se toinen kätilökin, mutta silti ihan hyvä kun vuorovaihtu.

Vuodeosastolla toisen lapsen kanssa ollessani olin tuuliajolla. En oikein saanu enää mitään ohjausta. Olin ihan omillani. Vauvani oli hyvin itkuinen enkä saanu siihen mitään tukea. Kun kysyin vauvalleni tuttia, jota voisin itkuisuuteen kokeilla, niin hoitajat vetivät herneen nenään eikä heillä muka tutteja ollut. No, kun vauvani vain itki ja itki eikä nukkunut kuin 1 h kerrallaan, se tuttikin ihmeellisesti jostain löytyi. Kun lääkäri ei itkuun mitään syytä löytäny, minut laitettiin kotiin 48 tunnin jälkeen synnytyksestä. Onneksi neuvolasta sain sitten ohjeita ja tukea.

Silti ihan hyvillä mielin menisin vielä kolmannen synnyttämään joensuuhun, jos vain lapsi minulle vielä suodaan.
 
Ihan hyvät kokemukset viime syksyltä!

Vuodeosastolla oli kuitenkin hässäkkää, koska oli niin täyttä. Kätilöt/hoitajat ei aina oikein muistaneet, mitä ovat kullekin potilaalle tehneet (esim. kohdunpainaminen). Imetystä olisi pitänyt saada harjoitella enemmän kätilön kanssa - vasta nyt jälkikäteen sen tajuan.
 
Käsittääkseni kaikille nimetään oma hoitaja tai ainakin puolitoista vuotta sitten oli tämmöinen käytäntö. Mun hoitaja oli aivan ihana ja hänen kanssaan käytiin läpi imetykset ja muut vauvan hoitoon liittyvät jutut. Mutta riippuu tietysti siitä, kuinka kiirettä on, jos on paljon synnyttäneitä ja vauvoja niin ei ehkä ehdi yhtä hyvin...
 
vierailija
Kaksi kertaa synnyttänyt Tikkamäellä ja ei ole moitteen sanaa. Hyvät kätilöt ja saatavilla aina kun tarvitsin. Molemmat synnytykset muutaman vuoden sisään, joten tuoreet kokemukset.
 

Yhteistyössä