millainen paikka jyväskylä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallekarhu2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
JKL:ssä olen asunut parikymmentä vuotta ja pois en aio muuttaa. Viitaniemi, jossa tällä hetkellä rivitalossa asutaan, on keskustan tuntumassa ja mukavan rauhallista aluetta, mm. uimaranta ja luistelupaikka ihan vieressä. Syksyllä muutamme ydinkeskustaan, josta kävelymatka melkeinpä minne vain palvelujen luo. Keskustassakin asumme silti ihan puiston ja leikkikentän vieressä.

Muuataman vuoden olen asunut Myllyjärvellä rivitalo/omakotitalo -alueella ja sielläkin rauhallista ja ihanteelliset lenkkeilymaastot vieressä. Myös esim. Köhniö ja Lohikoski ovat kivoja paikkoja. Kangaslampi, Huhtasuo ja Kuokkala ovat ilmeisesti mainettaan parempia, joskin kaikissa runsaasti kaupungin vuokrataloja.

Jyväskylä on siitä mukava paikka, että se ei ole kauhean iso, mutta ei mikään pikku kaupunkikaan. Opiskelijoita on runsaasti. Aalto Alvari -uimahalli ja Viherlandia ovat mukavia paikkoja.

Tervetuloa Jyväskylään!

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
Alkuperäinen kirjoittaja Leipäpylly:
Mukava paikka on asua! Kohta jo 10 vuotta täällä olen asustellut ja tykännyt olen kovasti! Löytyy kaikki, mitä tarvitsen:) Vähän syrjemmässä mekin asutaan ja rauhassa saa kyllä olla (riippuu tietenkin vähän asuinalueesta)!

no osaatko sanoa mitkä asuinalueet sit on jotenki rauhattomia?
Ainaki kuokkalassa oli vissiin jotai ollu ny.. oliko joku tapettu tai mitä..

Ihan mukavan kokoinen kaupunki :) Opiskelijoita paljon ja kouluja.Salmirannassa (kuokkalassa) on sellanen puolivälikoti.Se on katulähetystön pitämä paikka.Eli jotakin heidän omia välien selvittelyjä tämä tappo on ollu.Eli en nyt yleistäs tämän perusteella tätä aluetta kovinkaan turvattomaksi.Täällä Kuokkalassa asustellaan,ei tosin Salmirannassa.

TämäTytön sanoja lainaten:

Myös esim. Köhniö ja Lohikoski ovat kivoja paikkoja. Kangaslampi, Huhtasuo ja Kuokkala ovat ilmeisesti mainettaan parempia, joskin kaikissa runsaasti kaupungin vuokrataloja.

Näin ovat :) Lohikoskella mm. on hyvinkin hienoja ja hinnakkaitakin omakotitaloja ja omistusasuntoja,kuten tässä Kuokkalan rannassakin.

itse en asuisi jyväskylässä,ihan jonnekin muualle muuttaisin mutta en jylykään!! :kieh: ihan kauheen jäykkää sakkia ne keskisuomalaiset,tappeluherkkiä jos vähänkin katsoo(v mitä tuijotat tulee heti..),kassa katsoo kieroon kun sanot hei tai päivää tms.(et mitä sä mulle puhut..) juu ja kokemusta on siellä asumisesta koulujen käynnistä jne. huumeita sieltä sai jo 90 luvulla helpommin kuin tuoretta maitoo.ja pitää muistaa ne eri kulttuuri ryhmittymien alue rajat ainakin yöllä jos itse sattuu edustamaan jotain ryhmää ettei tuu tapetuksi tms.tai voi käydä niin että ihan syyttä suottakin hakataan.sieltä muutin pois kun lapsia rupesin harkihtemaan ei oo lasten paikka asua! Pussi kaljaa kanto yksikin ralli syksy kaksi 10-12v poikaa ja kaljapuloot kädessä tuiskeessa olivat :kieh: nää vaan niitä huonoja esimerkkejä kun on isosta kaupungista kyse.Tähän maalaismaisemaan ja rauhaan ja pieneen kaupunkiin ja sen kuvioihin on paljon helpompi samaistua ja lapset leikkii ,ajelee pyörillä kylällä kavereitten kanssa pihalla ja ei missään tietämättömissä kun kaikki tuntee kaikki ainakin tällä omalla kylällä... :D juu tää oli mun mielipide jykylästä.toienn tykkää toinen ei.itsellä sieltä kokemusta yli kahdenkymmenen vuoden ajalta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kanappa:
itse en asuisi jyväskylässä,ihan jonnekin muualle muuttaisin mutta en jylykään!! :kieh: ihan kauheen jäykkää sakkia ne keskisuomalaiset,tappeluherkkiä jos vähänkin katsoo(v mitä tuijotat tulee heti..),kassa katsoo kieroon kun sanot hei tai päivää tms.(et mitä sä mulle puhut..) juu ja kokemusta on siellä asumisesta koulujen käynnistä jne. huumeita sieltä sai jo 90 luvulla helpommin kuin tuoretta maitoo.ja pitää muistaa ne eri kulttuuri ryhmittymien alue rajat ainakin yöllä jos itse sattuu edustamaan jotain ryhmää ettei tuu tapetuksi tms.tai voi käydä niin että ihan syyttä suottakin hakataan.sieltä muutin pois kun lapsia rupesin harkihtemaan ei oo lasten paikka asua! Pussi kaljaa kanto yksikin ralli syksy kaksi 10-12v poikaa ja kaljapuloot kädessä tuiskeessa olivat :kieh: nää vaan niitä huonoja esimerkkejä kun on isosta kaupungista kyse.Tähän maalaismaisemaan ja rauhaan ja pieneen kaupunkiin ja sen kuvioihin on paljon helpompi samaistua ja lapset leikkii ,ajelee pyörillä kylällä kavereitten kanssa pihalla ja ei missään tietämättömissä kun kaikki tuntee kaikki ainakin tällä omalla kylällä... :D juu tää oli mun mielipide jykylästä.toienn tykkää toinen ei.itsellä sieltä kokemusta yli kahdenkymmenen vuoden ajalta. :)

Sori, mut :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kanappa:
Ihana kuin sä yleistät,mä en ainakaan tunnista itteeni ( tai montaa muutakaan) tuosta sun kuvauksesta,vaikka oon syntyny ja varmaan kuolenkin täällä
:D

Sorry nyt kanappa, mutta jyväskyläläiset päinvastoin ovat kuuluisia siitä, että täällä esim. vastaantulijoita katsotaan silmiin, eikä suinkaan pahalla. Tuohon tottuminen vei aikansa minultakin, kuvittelin aluksi, että mussa on joku vialla tai että tuijotus on ilkeyttä, mutta ei se ole.

Ja mitä huumeisiin ja alaikäisten alkoholinkäyttöön tulee, niin Jyväskylä on kaupunki siinä missä muutkin, ei parempi muttei myöskään paempi. Itse olen saanut Sokkaria ja Halosta lukuun ottamatta oikein hyvää palvelua aina.

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Sorry nyt kanappa, mutta jyväskyläläiset päinvastoin ovat kuuluisia siitä, että täällä esim. vastaantulijoita katsotaan silmiin, eikä suinkaan pahalla.

No enpä oo tuota vielä huomann, et ois yleistä silmiin katsominen...Päinvastoin täällä asuu todella nihkeetä ja ylimielistä porukkaa. Ite vääntävät karseeta murretta ja sit ylimielisesti halveksivat kaikkia muita suomen murteita, täkäläiset puhuvat mielestään ainoaa oikeaa suomen kieltä. Ihan perseestä koko kaupunki ja etenkin jyväskyläläiset. T: 3 vuotta täällä asunut tyvärt

jep arvasin et se koira älähtää johon kalikka kalahtaa :) joakinenhan elintilaansa puolustaa aatelkee ikääni,28 eli milloin olen nuoruuteni jne.siellä elänyt,silloin päätin etten sinne jää koulut ja muut sai siellä hyvin hoidettua ja hyvää opetusta sieltä saa mutta mutta kaikki muu onkin sitten.. pian vaan pois,paikkaan missä lapset leikkivät vielä metsän laidassa jne. Ne esimerkit mitä kirjailin oli oikeita ja aitoja sen ajan menoo ja varmasti ei oo rauhoittunut asian suunta on voinut muuttua mutta sama meno jatkuu. maalaiskunnan ja kaupungin alueet tullut kierrettyä aika hyvin silloin nuoruudessa ja vielä 99 vuonnakin oli menoa ja meininkiä ja tapahtumia riittää,niin hyvässä kuin pahassakin.Täällä missä asun ei syytön turpaansa saa tai putkilla hakata ja ketjuilla sairaala osasto kuntoon,syytä on sitten kaverissa ollu jos niin käy.Tuttuni hakattiin syyttä suotta kun hän aseman tunnelin läpi oli menossa...sattui vain kävelemään tavallienn pulliainen ohi,eikä sitten miellyttänyt naama näitä hakaristi miehiä.. näitähän sattuu mutta omat kokemukset pohjautuvat jykylään. Täällä meilläpäin sanottiin tuossa kymmenen vuotta sitten että missään ei ole enää turvassa kun huumeet on tulleet pieksämäelle... :laugh:

Jyväskylän läheisyydessä oon koko ikäni asunu ja Jkl:ssä nyt 3 vuotta.. oon asunu Viitaniemessä (on hyvä ja rauhallinen alue ja ihan lähellä keskustaa), Kuokkalassa (en asunu pitkään mut ihan kiva oli se paikka missä me asuttiin) ja nyt Kangaslammella kohta vuoden. Kangaslampi ei ole enää nykyisin rauhatonta, lapsiperheitä täällä nykyään paljon on. Opiskelijakaupunkihan tää tosiaan on ja viikonloppusin on kyllä kaupungilla menoa ja meininkiä. Kaikki tarpeellinen löytyy kyllä kaupungilta ja hiukka kauempana keskustasta on kyllä rauhallista.. Keltinmäkeen en tosin ikinä muutais, se on sen verran rauhatonta aluetta.. Mut jokainen tekee kuten tykkää, joku toinen sanoo et Kangaslampi on kamala paikka ja toinen sitten taasen toista.. :D

täytyy se kai pian uskoa et se keltinmäki ei oo sit kai mulle sopiva paikka.. pitää kai sit ruveta ettii muualta asuntoa mut pakko oli kuitenki eka joku paikka nopeasti saada..

En oikeastaan ymmärrä mitä vikaa täällä olisi asua...hmmm..onhan täälläkin opiskelija-asuntoja niin myös kaupungin vuokra-asintoja.. Meillä ainakin on pieni lapsi ja asutaan kerrostalossa, jossa on kiva piha ja rauhallinen ympäristö. Tien toisella puolelta löytyy noita kaupungin taloja. Tosin meillä rauhallisuus johtuu varmaan siitä että asutaan omassa eikä vuokralla. ;) Paljonhan tänne on lapsiperheitäkin muuttanut, taisi silloin 80 ja 90 luvuilla olla rauhattomampaa.
Huumeista ei pääse karkuun missäin päin Suomea, jollei sitten muuta vaikka keskelle Lapin erämaata. Tervetuloa vaan tänne asumaan ja ainahan sitä voi pois muuttaa, jos siltä tuntuu. :)

Pupuhuhtaan ja keltinmäkeen en muuttaisi. Kuokkala sen verta laaja alue, että varmaan siellä on monenlaista sakkia, mutta tuttujeni kokemukset kyseisestä paikasta ainakin positiiviset kokemukset. He eivät ole kylläkään vuokralla, vaan omassa. :)

Yleensä se on niin että jos ei ole kyseisessä paikassa asunut niin pelkkien kuulopuheiden perusteella sitä yleensä paikan tuomitsee.
Eli itse olen asunut vaajakoskella,kaunisharjussa,pupuhuhdassa,palokassa,halssilassa,ristikivessä,kukkumäessä ja jyskässä. Mistään ei sen enempää ole pahaa sanottavaa eli kaikissa tykkäsin asua. Pupuhuhtaan muuttaisin vaikka heti takaisin!

Itse olen asunut vuoden keltinmäessä, ja rauhallisin Jyväskylässä asumani paikka oli se. Tosin talokin oli kyllä tien päässä, mutta ainoa, mikä häiritsi, oli liian etäinen sijainti kaupungista. Nyt kun lapsikin on, ei se kyllä enää häiritsisi, mutta lapsettomana olisi halunnut asua lähempänä kaupunkia. Nyt asutaan kuokkalassa, ja tänne ollaan kyllä kotiuduttu todella hyvin. Palvelut, leikkipuisto, hoitopaikka lähellä, paljon lapsiperheitä ainakin meidän lähettyvillä. Riippuu paljon varmaan minkä kautta vuokraa, kaupungin asunnot saattaa olla rauhattomampia kuin esim. Saton asunnot, mutta ei toki pidä yleistää. Ja tuon kanappan puheet hiukan huvittaa, en mäkään asuisi täällä jos noin kamala paikka ois. Jos joku kassamyyjä joskus ei tervehdi, en mä ala jokaista myyjää sen takia tylyksi haukkumaan ;-)

Ristonmaa (huono puoli liikennemelu joka tulee isoilta teiltä), Ristikivi,
Nenäinniemi ja Samulinniemi ovat rauhallisia asuinalueita, jos haluaa asua lähellä kaupunkia

Yhteistyössä