Millainen on limatulppa?

  • Viestiketjun aloittaja Möhkö
  • Ensimmäinen viesti
Sitkeää kirkasta tai kellertävää venyvää limaa, jossa saattaa olla verisiä juosteita. Kyllä sen sitten valkovuodosta erottaa, jos sitä tulee. Kertoo, että synnytys alkaa olla lähellä... JOillain tosin saattaa irrota se jo viikkoja ennen synnytystä ja osalla samana päivänä. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen porukkaan.
 
Möhkö
Aaban; Kertoisitko vielä, kuinka paljon sitä noin verran tulee? Sori epämiellyttävä aihe kuvata yksityiskohtaisesti =) Mulla ton tyyppistä ilman verta tuli edellispäivänä. Nyt supparit olleet tosi kipeitä, ei tosin säännöllisiä. Että odotellaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Möhkö:
Aaban; Kertoisitko vielä, kuinka paljon sitä noin verran tulee? Sori epämiellyttävä aihe kuvata yksityiskohtaisesti =) Mulla ton tyyppistä ilman verta tuli edellispäivänä. Nyt supparit olleet tosi kipeitä, ei tosin säännöllisiä. Että odotellaan.
No se saattaa irrota osittain niin, että esim. wc- käynnin yhteydessä huomaa hiukan... Tai sitten ihan kunnolla, että sitä tulee selvästi isoja venyviä klönttejä... :D Se on siis aika tavalla venyvää...
 
Riina
No juurihan tuossa yläpuolella kerrottiin. Todella sitkeää limaa, joko läpinäkyvää tai juovikasta, voi olla verisiä juovia. Voi lähtee kerralla(iso mötti) tai palasina esim. usean viikon tai päivän aikana. Jollain saattaa lähteä vasta samana päivänä kun lapsi syntyy tai se voi lähteä viikkoja ennen synnytystä. Sen kyllä erottaa selvästi valkovuodosta, se on NIIN sitkeää limaa.
 
Janniina
Mun limatulppa oli kuin valkovuotoa, mutta kirkasta.. ei mitenkään erityisen sitkas, ehkä ruokalusikallisen kokoinen. Eikä siinä verta ollut. Lapsi syntyi kahden päivän päästä keskosena. Luulin tavalliseksi valkovuodoksi koska viikkoja oli niin vähän. Ensimmäiseltä lapselta en tulppaa huomannut, tai ymmärtänyt jos se menikin. Että näin. Olen muiltakin kuullut, ettei välttämättä ole sitkas. Luottakaa vaistoonne! :)
 
Mulla limatulppa irtos viime viikolla, viikkoja kasassa 28. Kohdunkaula auki 1,5 cm, mutta kanavaa ONNEKSI jäljellä vielä reippaasti. Supistusten yhteydessä tulppa on lähtenyt irtoamaan, mutta synnärillä sanoivat ihan suoraan että limatulpan irtoaminen ei välttämättä kerro yhtään mitään synnytyksen alkamisesta. Jollain sitä irtoaa koko raskauden ajan.

Esikoista odottaessa tulppa tosin irtosi 2pv ennen synnytystä, siksi olenkin nyt niin huolissani. Lääkäri ja kätilöt tosin rauhoittelivat, että tulppa on "uusiutuva luonnonvara" ja levolla saadaan tämäkin vauva viihtymään yksiössään mahdollisimman kauan. :)
 

Yhteistyössä