Millainen on keskituloinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja musta on muutenkin hassua että ihmisen "luokkastatus" tai "keskituloisuus" määriteltäisiin ihmisen kulutuksen perusteella. Toiset ovat luonteeltaan pihimpiä kuin toiset. Mun mies aina sanookin että ne on eri tyyppejä jotka käyttävät paljon rahaa ja joilla on paljon rahaa.

Eli ihmisen varakkuus ei välttämättä ilmene mitenkään hänen kulutustottumuksistaan, eikä netto/bruttopalkka kerro henkilön varallisuustasosta koska jotkut saavat perintöä tai säästävät liki kaikki rahansa ja toiset kuluttavat surutta velkarahalla.

Audit ja bemarit jne eivät aina ole käteiseellä ostettuja, se kannattaa pitää mielessä ennenkuin kadehtii liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26243450:
Minustakin olisi syytä ensin määritellä, mitä tarkoitetaan keskiluokalla. Mitä ovat ne muut luokat? Aiemmin puhuttiin esim työväenluokasta, keskiluokasta jne, mutta tyäväenluokkaan kuuluvalla taas tulot voivat olla huomattavasti suuremmat kuin keskiluokkaan kuuluvalla. Siivooja, joka tekee kahta duunia, voi tienata enemmän kuin yliopistotutkinnon suorittanut kirjastontäti. Mikä on siis tulojen ja koulutuksen merkitys siinä, mihin luokkaan kuuluu? Jos tulonsiirrotkin lasketaan mukaan, suurperheellinen yh voi hyvinkin nousta luokka-ajattelussa ylemmäksi, vaikka koulutus ja yh:n palkka ei kovin korkea olisikaan.

No niinkuin on mainittu mun mielestä luokkajakoon liittyy mm. tulotaso, varakkuus, taustat (ainakin jossain määrin), koulutus. Eihän sitä voi tarkkaa määritellä, mutta sinne päin kyllä.

Ja lisäksi mun mielestä sillä asuinpaikalla myös on merkitystä, mihin sinut ympäristössäsi mielletään.

Mun mielestä keskiluokkaisuuteen kuuluu se, että tullaan hyvin toimeen ja on varaa ylimääräiseen, mutta jonkun verran joutuu kuitenkin menojaan miettiä ja esim. ulkomaanmatkaa varatessa puntaroidaan eri vaihtoehtoja hinnan takia. Silti ei tarvitse etukäteen miettiä mihin on kesällä varaa matkustaa. Keskiluokkaisella on säästöjä ja ylimääräistä ja arjessa jonkun verran luksusta. Keskiluokkaisilla on yleensä koulutuskin vähän korkeampi, esim. ammattikorkeakoulututkinto tai sitten maisteritason tutkinto.

Jossain taka-alalla piilee vielä mielikuva sitten keskiluokan alapuolella olevasa työväenluokasta. Vaikka en siis noin normaalisti luokkaerotteluita tee.

[QUOTE="vieras";26243487]Ja musta on muutenkin hassua että ihmisen "luokkastatus" tai "keskituloisuus" määriteltäisiin ihmisen kulutuksen perusteella. Toiset ovat luonteeltaan pihimpiä kuin toiset. Mun mies aina sanookin että ne on eri tyyppejä jotka käyttävät paljon rahaa ja joilla on paljon rahaa.

Eli ihmisen varakkuus ei välttämättä ilmene mitenkään hänen kulutustottumuksistaan, eikä netto/bruttopalkka kerro henkilön varallisuustasosta koska jotkut saavat perintöä tai säästävät liki kaikki rahansa ja toiset kuluttavat surutta velkarahalla.

Audit ja bemarit jne eivät aina ole käteiseellä ostettuja, se kannattaa pitää mielessä ennenkuin kadehtii liikaa.[/QUOTE]

Eihän siitä ole pitkä, kun kauppalehdessä vai missä se nyt oli tutkmus siitä, että Suomen varakkaan suosivat Skodaa ja Toyotaa. Lähihoitajana voin kyllä sanoa, että parkkipaikoilla ne lääkäreiden autot ovatkin usein toyotia ja skodia. Muutenkin tuntemat varakkaat ajavat usein ko. autoilla tai sitten ihan ökybemareilla, eikä millään normaaleilla kolmossarjalaisilla.

Mulla on itsellä audi a4 vm 2011. Tai no puolet on miehen. Velkaa siitä on 20t vielä, mutta pystymme maksamaan velkamme, joten nou prob.

Suomessa on melko suuri keskiluokka, ainakin esim. sosiaalidemokraatit haluaisivat että kaikki olisivat keskiluokkaisia. Luokka-ajattelu on tästä syystä meillä melko vähäistä. Voisi ajatella että yli puolet kuuluu keskiluokkaan, ja ehkä 25% sitten sijoittuu tuloissa/koulutuksessa yms sen alapuolelle ja joku 5-10% on oikeasti yläluokkaista joilla perittyä varallisuutta tai sijoitusvarallisuutta sen verran verran ettei palkkatyössä käyminen ole välttämätöntä.

Tästä syystä hyvin pienet on ne yläluokkaiset piirit, joissa on varaa "melkein mihin vain".

Tuntemani hyvätuloiset perheet esim. isä pankinjohtaja, äiti talouspäällikkö pääkaupunkiseudulla ostavat kyllä ruokaa hintoja katsomatta, lapset käy kielikursseilla jne mutta ei heilläkään ole rahaa tehdä mitä ikinä tahtovat ilman että raha rajoittaisi.

Poiketaan aiheesta nyt oikein kunnolla:
Monet ihan ammattikoulutason tutkinnon suorittaneet ja ihan perusduunissa olevat ovat kovin wannabeyläluokkaisia. Siis sellaisia jopa todella ilkeitä ja arvostelevia ihmisiä, jotka laittavat omaisuutensa omiin vaatteisiin ja autoon ihan siksi, että edes joku ohikulkija erehtyisi luulemaan hetiä ihan oikeaksi yläluokaksi.

[

Tuntemani hyvätuloiset perheet esim. isä pankinjohtaja, äiti talouspäällikkö pääkaupunkiseudulla ostavat kyllä ruokaa hintoja katsomatta, lapset käy kielikursseilla jne mutta ei heilläkään ole rahaa tehdä mitä ikinä tahtovat ilman että raha rajoittaisi.[/QUOTE]

Menee ehkä saivarteluksi, mutta... Mä olen käynyt kielikursseilla teininä ja matkustanut paljon. Mulla oli uusimmat kännykät ja tietokoneet ja kaunis koti. Meillä oli iso tontti ja sain kaiken mitä halusin. Ruoka oli aina kallista.
Isä on lukion käynyt perus "konttorirotta" ja äiti peruskoulupohjalla päiväkotiavustaja.

Olen itse yläluokasta mutta tippunut keskiluokkaan.
Yläluokkaisuuutta on suvun varallisuus. Yläluokkaisuutta on myös tietyt ammatit; esim. lääkäri tai lakimies. Suurin osa yliopistotutkinnoista on keskiluokkaisia.

Mun mielestä keskituloisella ei ole varaa käydä joka vuosi ulkomailla. Tai jos joka vuosi käy ulkomailla, niin sitten kyllä muista reissuist ja lomista tingitään.

Ihmisillä on jostain syystä edelleen sellainen käsitys, että ulkomaille reissaaminen on ihan hirveän kallista. Se ei välttämättä sitä ole. Monta kertaa olen saanut kuulla juuri tuota, että ootte te rikkaita kun teillä on rahaa käydä ulkomailla, ei meillä vaan ole. Mutta yleensä he käyttävätkin rahansa johonkin ihan muuhun. Esimerkiksi usein remontoidaan taloa tai sisustetaan. He ostavat uuden sohvan, me lähdetään mielummin sen sohvan hinnalla ulkomaille.

Alkuperäinen kirjoittaja yläluokan perheestä;26243574:
Yläluokkaisuuutta on suvun varallisuus. Yläluokkaisuutta on myös tietyt ammatit; esim. lääkäri tai lakimies. Suurin osa yliopistotutkinnoista on keskiluokkaisia.

Lääkärien yläluokkaisuuskin on vähän niin ja näin. Tulot toki ihan hyvät, mutta samaan tulotasoon pääsee joissakin vähemmän "yläluokkaisissa" ammateissa.

En mä ainakaan pidä tuttavapiirini lääkäri- sairaanhoitajaperhettä sen yläluokkaisempana kuin diplomi-inssipariskuntia. Kumpiakin sanoisin ylempään keskiluokkaan kuuluviksi.

Yläluokkaisuus mun mielestä on perittyä rahaa, asuntoja yms suvun varallisuutta.

Toisaalta kavereistani ainut joka tällaisen taustan omaa on koulutukseltaan sosiaalityöntekijä ja naimisissa pakolaisen kanssa. Ei kovin yläluokkaista?

Mulle keskiluokkaisuus on vanhanaikaista poroporvarismia. Siis sitä, että on se okt tai hinnakkaamman alueen rivitalonpätkä, farmari perhereissuille ja äitille oma kauppakassi autoksi. Mökki on tai ainakin lomaosake. Konservatiivisia valinnoiltaan ja elämäntavaltaan.

Minulle tulot eivät liity luokka-ajatteluun paljonkaan.

Keskituloinen voi kuulua mihin luokkaan hyvänsä. Keskituloinen pariskunta tienaa jotain 5500-7000 euron eestä bruttona kuussa.

Keskituloisuushan märitellään ns. virallisesti ja sen pohjalta voi jokainen miettiä kuuluuko keskituloisiin.
Varakkuuteen ja ns "yläluokkaisuuten" vaikuttaa mielestäni hyvin paljon suku ja perhe, johon on sattunut synytymään. Usein rikkaan suvun jälkeläisillä on taloudellinen pärjääminen taattu palkkatasosta riippumatta.
Itse olen vielä nuori, yhden lapsen äiti. Koulu on loppusuoralla ja teen sijaisuuksia koulun ohella. Valmistumisen jälkeen varmaan jatkan sijaisuuksien tekemisellä niin pitkälle kuin mahdollista. On kiva olla enemmän kotona, kun poika aloittaa koulun. Tämänkin tilaisuuden on turvannut sukuni.
Olen saanut niin paljon perintöjä ja ns. lahjoituksia tähän mennessä, että asun ja elän velattomasti. Miehellä ja minulla on kummallakin uudet autot, kaunis koti arvostetusta kerrostalosta. Meillä on varaa matkustella, käydä syömässä ulkona kun haluamme, ostaa muotivaatteita, sisustaa hienosti ja harrastaa mitä halutaan. Säästöjä on ja omaisuutta (maat, metsät, osakkeet) yhteensä yli 300t edestä.
Mies opiskelee myös. Tulomme ovat tällä hetkellä pienet. Netto noin 2000e/kk. Eli olemme pienituloisia kylläkin, mutta ikäiseksemme varakkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja yläluokan perheestä;26243574:

Minusta luokka-asema peritään, eikä oikein ole mahdollista yhden sukupolven aikana vaihtaa luokkaa. Mutta oonkin vanhanaikainen tulkitsija näissä asioissa.

No jos saa perintä niin paljon, että ostaa sillä velattoman asunnon ja elämä muutenkin velatonta. Asumiskulutkin halvat. Rahaa voi tällöin jäädä 1500e nettotuloilla enemmän kuussa käyttöön, kuin isoa lainaa maksava 4000 nettoava.

No entäs me , yhden vanhemman perhe ja yksi lapsi.
Mun vanhemmat on perusduunareita - tosin ei sosdem vaan enempi oikeistolaisia.

Bruttotulot kuussa n 4500 e, vuoden sisään ulkomaan matkoja 3 * 1 vko (Legoland, Espanja, Kreikka). Ulkona syödään 4-8 krt/kk.
Asunto n 110 t e, auto vm 2010 uutena hankittu.
Vaatteita piisaa, leluja on, kulttuurimenoissa ei säästetä.

Ollanko pienituloisia vai keskiluokkaisia ?
Keskiluokkaisia sanoisin itse ..

Minusta luokka-asema peritään, eikä oikein ole mahdollista yhden sukupolven aikana vaihtaa luokkaa. Mutta oonkin vanhanaikainen tulkitsija näissä asioissa.
Luokkaretken voi kyllä tehdä yhden sukupolven aikana - etenkin alaspäin pääsee retkelle liiankin helposti, jopa kahden luokan verran! Siis minun mielestäni. Itse tunnen monia luokkaretken tehneitä.

Sen sijaan onkin jännä kysymys, voiko yläluokkaan siirtyä vain sillä, että kouluttautuu hyvin ja tienaa hyvin. Vai kuuluuko yläluokkaisuuteen aina yläluokkainen suku? Tällöin kai ei voi syntyä uutta yläluokkaa lainkaan - ja jos voi, niin onko se kuitenkaan oikeaa yläluokkaa?

No entäs me , yhden vanhemman perhe ja yksi lapsi.
Mun vanhemmat on perusduunareita - tosin ei sosdem vaan enempi oikeistolaisia.

Bruttotulot kuussa n 4500 e, vuoden sisään ulkomaan matkoja 3 * 1 vko (Legoland, Espanja, Kreikka). Ulkona syödään 4-8 krt/kk.
Asunto n 110 t e, auto vm 2010 uutena hankittu.
Vaatteita piisaa, leluja on, kulttuurimenoissa ei säästetä.

Ollanko pienituloisia vai keskiluokkaisia ?
Keskiluokkaisia sanoisin itse ..

Olet keskituloinen (jopa melko hyvätuloinen) ja keskiluokkaa.
Mikä sinusta tekisi pienituloisen?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26243702:
Luokkaretken voi kyllä tehdä yhden sukupolven aikana - etenkin alaspäin pääsee retkelle liiankin helposti, jopa kahden luokan verran! Siis minun mielestäni. Itse tunnen monia luokkaretken tehneitä.

Sen sijaan onkin jännä kysymys, voiko yläluokkaan siirtyä vain sillä, että kouluttautuu hyvin ja tienaa hyvin. Vai kuuluuko yläluokkaisuuteen aina yläluokkainen suku? Tällöin kai ei voi syntyä uutta yläluokkaa lainkaan - ja jos voi, niin onko se kuitenkaan oikeaa yläluokkaa?

No jos Pirjon vanhemmat ovat keskiluokkaisia sosdem duunareita. Pirjo menee naimisiin Matin kanssa ja heillä on korkeakoulututkinttot, hyvät työpaikat, korkea asema ja hyvä palkka. Pirjo ja Matti tykkäävät pukeutua hyvin, harrastavat kulttuuria ja matkustavat paljon.
Pirjon ja Matin poika Pekka hankkii myös korkeakoulututkinnon ja koulutetun vaimon Tiinan. He pääsevät myös korkeaan asemaan, tienaavat hyvin ja pystyvät melko leveään elämään unohtamatta kulttuurin harrastusta..

Joten ehkä sitten Pekan ja Tiinan lapset voivat sanoa olevansa yläluokkaisia, sillä tuossa se suku on muuttunut jo niin paljon ihan tuosta lähtökohdasta.

Otetaampa vaikka esimerkiksi nykyinen Fortumin pääjohtaja. Tienestit on nykyisin vähintäänkin kohdallaan mutta insinöörimatrikkelin mukaan hän on lähtöisin maalta maanviljelijäperheestä. Yläluokkaa vai ei?

Kaipa uudesta rahasta aika tekee vanhaa rahaa. Herlinejä voisi varmaan jo ajatella postmodernin aateliston jäseniksi, yläluokkaisiksi nyt ainakin? Toisaalta omaa sukutaustaa ajatellen Bröijerin muutos Rosenbröijeriksi oli omien ansioiden kautta sukupolvessa aikaansaatu selkeä asemanmuutos kauppiaasta aateliseksi.

No jos Pirjon vanhemmat ovat keskiluokkaisia sosdem duunareita. Pirjo menee naimisiin Matin kanssa ja heillä on korkeakoulututkinttot, hyvät työpaikat, korkea asema ja hyvä palkka. Pirjo ja Matti tykkäävät pukeutua hyvin, harrastavat kulttuuria ja matkustavat paljon.
Pirjon ja Matin poika Pekka hankkii myös korkeakoulututkinnon ja koulutetun vaimon Tiinan. He pääsevät myös korkeaan asemaan, tienaavat hyvin ja pystyvät melko leveään elämään unohtamatta kulttuurin harrastusta..

Joten ehkä sitten Pekan ja Tiinan lapset voivat sanoa olevansa yläluokkaisia, sillä tuossa se suku on muuttunut jo niin paljon ihan tuosta lähtökohdasta.

Olen ehkäpä samaa mieltä, tosin aseman pitää olla tosi korkea.

En oikein osaa itse mieltää yläluokkaa muutoin kuin suvun kautta. Onko esim. Tarja Halonen yläluokkaa, vaikka asemansa on "yläluokkainen"? Kun jotenkin ei... :D Entä vaikutusvaltaiset liikemiehet ilman yläluokkaista sukua, kuten Sukari tai Keskinen. Ei ei ei. Apua. Entä Jorma Ollilla? Mikä tekee yläluokkaiseksi?

Eihän siitä ole pitkä, kun kauppalehdessä vai missä se nyt oli tutkmus siitä, että Suomen varakkaan suosivat Skodaa ja Toyotaa. Lähihoitajana voin kyllä sanoa, että parkkipaikoilla ne lääkäreiden autot ovatkin usein toyotia ja skodia. Muutenkin tuntemat varakkaat ajavat usein ko. autoilla tai sitten ihan ökybemareilla, eikä millään normaaleilla kolmossarjalaisilla.

Mulla on itsellä audi a4 vm 2011. Tai no puolet on miehen. Velkaa siitä on 20t vielä, mutta pystymme maksamaan velkamme, joten nou prob.

Suonet anteeksi, mutta 20ke velkaa autosta normituloilla on kyllä ihan suoraan sanottuna järjen köyhyyttä. Ylipäätään sellaisen mitään tuottamattoman omaisuuden (auton tapauksessa sen arvo vieläpä alenee koko ajan!) hankkiminen velaksi on yksi varmimpia tapoja sitoa itsensä köyhyyteen. Ja pahoittelut vielä, jos edellä kerrottu loukkaa sinua, mutta asia nyt vain on näin.

Kuumimmat

Yhteistyössä