Millainen on keskituloinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No 40+ ikäisillä amk- tai yliopistotutkinto voi olla yläluokkaista, mutta kyllä nuoremmalla sukupolvella korkeakoulututkinnot ovat ihan keskiluokkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26243319:
Tohtorius ei tee yläluokkaiseksi. Vaikket varmaan sitä tarkoittanutkaan...

Komppaan tätä. Miellän kyllä meidän perheemme tukevasti keskiluokkaiseksi. Tohtori ja lisensiaatti, bruttotulot vaihtelevat aika tavalla, mutta keskimäärin asettunevat johonkin 8000-10000e/kk haarukkaan, talon arvo (välittäjän höpinöiden mukaan) vähän reilu 600000e, josta puolet velkaa, yksi vanha auto, ulkomailla käydään max. kerran vuodessa. Ylimääräistä rahaa ei ole, mutta ei toisaalta puutettakaan = keskiluokkaa puhtaimmillaan.

[QUOTE="mona";26243341]No jos määritellään koulutus johonkin luokkaan niin kuin lainaamassani tekstissä, niin mikä sitten on yläluokkaista koulutusta jos ei yliopisto/maisteritutkinto? Jos nyt ei mietitä niitä muita yläluokkaiseksi tekeviä seikkoja.[/QUOTE]

Yleensä keskiluokkaisuuteen liitetään korkeakoulututkinto.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26243358:
Komppaan tätä. Miellän kyllä meidän perheemme tukevasti keskiluokkaiseksi. Tohtori ja lisensiaatti, bruttotulot vaihtelevat aika tavalla, mutta keskimäärin asettunevat johonkin 8000-10000e/kk haarukkaan, talon arvo (välittäjän höpinöiden mukaan) vähän reilu 600000e, josta puolet velkaa, yksi vanha auto, ulkomailla käydään max. kerran vuodessa. Ylimääräistä rahaa ei ole, mutta ei toisaalta puutettakaan = keskiluokkaa puhtaimmillaan.

Varakkaita te olette.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26243308:
Siis täh? AMK-tutkinnot ja bruttotulot 5000-6000e/kk ja ylempää keskiluokkaa? Ei todellakaan, vaan ihan tukevasti keskiluokkaa.

Jep, itse luokittelen itsemme keskiluokkaiseksi, vaikka meillä ei lainaa nyt niin plajon olekkaan. Ei se kuitenkaan meidän elämäntyyliimme kovin paljon vaikuta.

PK-seudulla ei oltais edes tukevaa keskiluokkaa. Mutta ei onneksi asuta siellä.

Tarkoittaako teille keskiluokka siis keskivertoa kaikessa? Eli keskiluokkainen ei pysty mihinkään keskitasoa parempaan/kalliimpaan jne, mutta rahaa/omaisuutta on sen verran, ettei tarvitse huonoimpaan ihan tyytyä.
Riippuu siis omasta ajattelutavasta.

Mun mielestä keskituloisella ei ole varaa käydä joka vuosi ulkomailla. Tai jos joka vuosi käy ulkomailla, niin sitten kyllä muista reissuist ja lomista tingitään.

Eihän se keskituloisuus määritä mitenkään sitä mihin sen rahansa käyttää. Toinen käyttää matkustamiseen, joku johonkin muuhun.

Mun mielestä keskituloisuus on käsite siitä paljonko kyseinen perhe ansaitsee palkkatuloa. Mun mielestä se keskituloinen on juurikin noin 2000-4000 euroa bruttona ansaitseva.

Meillä vanha telkkari ja vanhat huonekalut, vanha auto. Reissaamiseen sen sijaan käytetään keskivertoa enemmän rahaa. Ollaan keskituloisia.

[QUOTE="mona";26243392]Juu mutta mikä sitten on sitä yläluokan koulutusta Suomessa?[/QUOTE]

No yläluokalla on vähintään amk-tasoinen koulutus, mutta yläluokalla ei sinänsä ole mitään omaa koulutusta erikseen. Mun silmissä yläluokalla kuitenkin vähintään alempikorkeakoulututkinto tai vanha opistotason tutkinto.
Yläluokkaisuus koostuu pääosin muista asioista.

[QUOTE="mona";26243392]Juu mutta mikä sitten on sitä yläluokan koulutusta Suomessa?[/QUOTE]

yläluokkainen on saattanut suorittaa tutkintonsa jossakin häävimmässä opinahjosssa, Harvardissa tai Oxfordissa esim.

Mun mielestä ei ole olemassa yläluokan koulutusta. Pääosin keskiluokan ja site ylempien luokkien lapset jatkavat opiskeluitaan toisen asteen koulun jälkeen. Oli se sitten sairaanhoitaja, sosionomi, lääkäri tai opettaja.
Sitten amikset harvoin yltävät keskiluokkaan MINUN mielestäni.

[QUOTE="Heli";26243404]No yläluokalla on vähintään amk-tasoinen koulutus, mutta yläluokalla ei sinänsä ole mitään omaa koulutusta erikseen. Mun silmissä yläluokalla kuitenkin vähintään alempikorkeakoulututkinto tai vanha opistotason tutkinto.
Yläluokkaisuus koostuu pääosin muista asioista.[/QUOTE]

Mun mielestä koulutus ei Suomessa ole mikään tietyn tulotason tae. Tiedän akateemisia köyhiä ja suurituloisia duunareita. Luokkajako taas on asia erikseen, mutta onneksi Suomessa ei sitä varsinaisesti ole, vaikka välillä sitä yritetäänkin tännekin väkisin rakentaa.

[QUOTE="Heli";26243404]No yläluokalla on vähintään amk-tasoinen koulutus, mutta yläluokalla ei sinänsä ole mitään omaa koulutusta erikseen. Mun silmissä yläluokalla kuitenkin vähintään alempikorkeakoulututkinto tai vanha opistotason tutkinto.
Yläluokkaisuus koostuu pääosin muista asioista.[/QUOTE]

Siis mun kysymys liittyi yhteen aiempaan vastaukseen, jossa yliopisto ja maisteritutkinnot KAHDESSA polvessa miellettiin keskiluokkaan kuuluviksi. Toki luokkaisuuteen vaikuttaa muutkin asiat, mutta ne sitten erikseen.

[QUOTE="...";26243396]Tarkoittaako teille keskiluokka siis keskivertoa kaikessa? Eli keskiluokkainen ei pysty mihinkään keskitasoa parempaan/kalliimpaan jne, mutta rahaa/omaisuutta on sen verran, ettei tarvitse huonoimpaan ihan tyytyä.
Riippuu siis omasta ajattelutavasta.[/QUOTE]
Minustakin olisi syytä ensin määritellä, mitä tarkoitetaan keskiluokalla. Mitä ovat ne muut luokat? Aiemmin puhuttiin esim työväenluokasta, keskiluokasta jne, mutta tyäväenluokkaan kuuluvalla taas tulot voivat olla huomattavasti suuremmat kuin keskiluokkaan kuuluvalla. Siivooja, joka tekee kahta duunia, voi tienata enemmän kuin yliopistotutkinnon suorittanut kirjastontäti. Mikä on siis tulojen ja koulutuksen merkitys siinä, mihin luokkaan kuuluu? Jos tulonsiirrotkin lasketaan mukaan, suurperheellinen yh voi hyvinkin nousta luokka-ajattelussa ylemmäksi, vaikka koulutus ja yh:n palkka ei kovin korkea olisikaan.

[QUOTE="...";26243437]Entäs jos toinen on tohtoriksi väitellyt ja tienaa yli 140t vuodessa ja toinen ammattikoulun käynyt ja tienaa vuodessa 26t :) Kuulumme siis eri luokkiin? Entä lapsemme?[/QUOTE]

No niinkuin on mainittu, koulutus on vain yksi osa luokkaisuutta määrittäviä tekijöitä.

[QUOTE="mona";26243445]Siis mun kysymys liittyi yhteen aiempaan vastaukseen, jossa yliopisto ja maisteritutkinnot KAHDESSA polvessa miellettiin keskiluokkaan kuuluviksi. Toki luokkaisuuteen vaikuttaa muutkin asiat, mutta ne sitten erikseen.[/QUOTE]

Keskimäärin keskiluokkaisilla ja yläluokkaisilla on varmaankin sama (korkeakoulutason) koulutus, yläluokkaisuuteen liittyy sitten muut asiat. Minusta on ihan pätevää sanoa, että keskiluokkaisuuteen kuuluu maisteriopinnot, vaikka sitten kahdessa sukupolvessa. Niin se varmaan keskimäärin on.

Aika hassuja määritelmiä jos saan sanoa :D

Moni mun tuntema suurituloinen asuu vanhassa omakotitalossa, omistaa vain yhden auton ja ostaa lastensa vaatteet kirpparilta tai jos uutena ostavat niin jostain Prismasta tms.

Kyllä mä miellä keskiluokkaiselle yleensä sen amk- tai yliopistotutkinnon. Keskiluokka on kuitenkin ns. ihan hyvin toimeentulevaa sakkia. Jossain määrin kyllä pienessä mielessäni viattomasta erotan keskiluokasta vielä työväenluokan...

Kuumimmat

Yhteistyössä