Millainen on hyvä esimies?

  • Viestiketjun aloittaja Riikka1980
  • Ensimmäinen viesti
Riikka1980
Aloitan 1.12 esimiehenä 9 työntekijälle.
Tunnen kaikki suht hyvin.
Antakaan vinkkejä miten pitää toimia tai mitä ei ehdottomasti saa tehdä?
4 naista ja 5 miestä. Työntekijät ovat kaikki minua 5-30v vanhempia..
 
"minä"
Esimiehenä itse ollut.

- kuuntele alaisiasi
- ole tasavertainen työntekijä heidän kanssa, äläkä pidä itseäsi heidän yläpuolella
- älä nipota, vaikka kahvitauko menisi joskus pari minuuttia yli
- älä tuo omia henkilökohtaisia ongelmia työpaikalle
- puolusta alaisiasi, jos tiedät heidän olevan oikeassa
 
"tiina"
-älä uppoudu omiin töihisi, älä rupea marttyyriksi
-ole tasapuolinen kaikkia kohtaan
-ole sosiaalinen alaisten kanssa
-kun yrityksessä pidetään yhteisiä tapahtumia, ole heti mukana ja pidä joukkosi koossa
-jos annat palautetta jollekkin sano se kahden kesken
 
[QUOTE="tiina";24920245]-älä uppoudu omiin töihisi, älä rupea marttyyriksi
-ole tasapuolinen kaikkia kohtaan
-ole sosiaalinen alaisten kanssa
-kun yrityksessä pidetään yhteisiä tapahtumia, ole heti mukana ja pidä joukkosi koossa
-jos annat palautetta jollekkin sano se kahden kesken[/QUOTE]

Tuo älä rupea marttyyriksi, on hyvä. Mulla nykyisessä työssä ollut 2 eri esimiestä ja molemmat tuossa suhteessa samanlaisia. Jos on sanonut vaikka, että haluaisin pitää plussatunteja pois, on alkanut huokailu että "Kyllä minäkin olen tehnyt niin ja niin paljon, enkä vielä ole voinut niitä pois pitää"
Toki esimiehelläkin on oikeus saada ylityöt joskus pitää pois, mutta ei marttyyriasennetta.
 
Paras esimieheni piti säännöllisesti 1-to-1 keskusteluja, mitä kuuluu, missä mennään (tiimin tilannetta pohdittiin), mitä seuraavaksi (itseni kehittäminen, koulutukset, toiveeni, tavoitteeni ym.).

Koko tiimi tiesi missä mennään ja tosiaan ne pos ja neg palautteet oli helppo käsitellä noissa keskusteluissa.

Erikseen sitten oli koko tiimin yhteiset palaverit.
 
1. Älä kritisoi työntekijää muiden työntekijöiden kuullen (= älä lietso huonoa ilmapiiriä).
- Tämä on mielestäni erityisen tärkeä, sillä jos huono ilmapiiri lähtee pomosta, työntekijöillä on varmasti hyvin tukalaa olla. Silloin juuri se, kenelle siitä huonosta ilmapiiristä pitäisi voida avautua, onkin juuri se kaiken pahan alku ja juuri.
- Pomon avoin kritisointi lisää työntekijöiden kilpailuhenkistä ilmapiiriä ja kateellisuutta kanssatyöntekijöitä kohtaan (erit. pomon lellikkejä).

2. Kuuntele työntekijöitä.
- Avoimuus on tärkeää ja usein avain kaikkiin pattitilanteisiin. Kun pomo on sellainen, jota on helppo lähestyä, asiatkin lutviutuvat paremmin.
- Älä turhaudu, jos työntekijöillä on usein negatiivista sanottavaa työstään. Pahinta mitä voit tässä tilanteessa tehdä, on luoda sellainen mielikuva, ettei sinulle saa avautua negatiivisita asioista, koska "pomo ei tykkää, kun valitetaan". Näin negatiiviset asiat patoutuvat ja työntekijät voivat entistä huonommin.

3. Anna palautetta.
- Niin hyvää kuin rakentavaakin. Moni "huono pomo" syyllistyy usein vain jälkimmäisen antamiseen, antaen senkin vähemmän rakentavaan sävyyn, ja unohtaa positiviisen palautteen kokonaan.
- Näin työntekijät pysyvät kartalla siitä, mitä heiltä vaaditaan, eikä heidän tarvitse arvuutella ja tuntea epävarmuutta työstään.

4. Ota kontaktia ja ole kiinnostunut siitä, miten työntekijöillä menee.
- Mielestäni hyvä pomo ei hautaudu jonnekin paperipinojen taakse näkymättömiin ja vain harvoin näyttäydy ihmisten ilmoilla. Ole näkyvillä - näin työntekijöidenkin on helppo lähestyä sinua ongelmineen/asioineen.

5. Älä pakoile vastuuta.
- Jos työntekijä lähestyy sinua mieltään askarruttavalla asialla ja sinä et pysty selvittämään asiaa heti, lupaa palata asiaan mahdollisimman pian - ja tee myös niin. Mikään ei ole inhottavampaa kuin arvuutella mahtaako se pomo ottaa asiaani todesta ollenkaan vai unohtiko se sen kenties jo kokonaan.

6. Ole reilu ja joustava.
- Jokainen tarvitsee joskus töistä vapaata syyn tai toisen vuoksi. Jos on mahdollista hoitaa asia delegoimalla ko. hommat jollekin toiselle väliaikaisesti, tee niin, äläkä aloita valitussaarnaa "voi voi mitä nyt teit, tarviiko mun nyt ettiä joku sun tilalle, voi voi". Kyseinen reagointi ei ole reilua ketään kohtaan, eikä etenkään kyseistä työntekijää, joka vapaapäivän tarvitsee. Reiluus ei kuitenkaan tarkoita, että olisit liian lepsu pomona. Delegoisit varmaan jonkun toisen työntekijän hommat tälle ko. työntekijälle, jos jossain vaiheessa joku toinen työntekijä tarvitsee vapaapäivän.
 
Pyydä työnantajalta päästä esimieskoulutukseen, pidempään sellaiseen jos sinulla ei ole vielä ko. koulutusta, esim JET tai muu vastaava.

Oletko lähiesimies? Minä olen, joten nämä vinkit ihan koetusta elämästä ja alaisina saman verran kuin sinulla.

Oletko noussut esimieheksi ns "rivimiehestä"? Tällöin on tärkeä tehdä heti alussa selväksi uusi roolisi työryhmässä, esim napakka aloitus heti eka kokouksessa/tiimipalaverissa. Ei tarkoita mitään "keulimista" vaan sitä että roolisi tulee selväksi kaikille. Hyvä olisi jos isompi dirikka olisi mukana esittelemässä sinut ja sitten puheenjohtajuus siirtyy sinulle, esimerkiksi. Valmistaudu hyvin :)

Älä muodosta kuppikuntaa tai ns. kultapossukerhoa alaisten kanssa eli ei suosikkeja

Alaisten asioista ei saa kertoa muille työntekijöille, esim sairauslomien syy, muutenkaan älä juoruile

Jos alainen avautuu sinulle jostakin asiasta, ole luottamuksellinen. Tarvittaessa pitää olla jämäkkä ja seistä sanojensa takana

Älä lupaa mitään mitä et voi toteuttaa

Tiukassa paikassa, jos alainen tivaa vastausta johonkin asiaan, voi sanoa että: Tarvitsen miettimisaikaa tähän ja antaa vaikka päivämäärä milloin asiasta keskustellaan uudelleen. Kaikkea ei tarvitse ratkaista siltä seisomalta. Tässäkin pitää olla sanojensa mittainen ja palata asiaan todella. Tärkeintä on rakentaa luottamus, että hoidat hommasi, olipa kyse sitten uusista lyijykynistä tai isoista projekteista.

Et voi olla alaistesi ystävä, et edes kaveri. Jos olet jonkun työryhmäläisen kanssa siviilissä tekemisissä esim harrastuksen puolesta, tee selväksi koko ryhmälle ettei tämä tarkoita että suosisit ko henkilöä. Älä puhu vapaalla alaisille työasioista äläkä uskoudu alaiselle missään asiassa.

Esimiestyö on yksinäistä, tukenasi on sinua ylempänä olevat henkilöt (tai pitäisi olla). Onneksi olkoon, olet tehnyt niska limassa töitä 8h/vrk, nyt saat tehdä 12h/vrk kun olet esimies ;) No ei nyt sentään vaan näin olen kuullut sanottavan.

Vaadi työnohjausta työnantajalta, tulet sitä tarvitsemaan.

TSEMPPIÄ!! :)
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Aika hyviä tullutkin jo.. ehkä itse lisäisin vielä sen, että muista että alaiset on yksilöitä.. jokainen oppii ja omaksuu asioita eri tavoin. Itse harmittelen töissä sitä että minua pidetään esimerkkinä kaikkeen esimiesten taholta (opin aika nopeasti oman alan juttuja) eikä ymmärretä sitä, että kaikki ei opi siten kuin minä ja osa tarvitsee vähän enemmän aikaa tai erilaista oppimistapaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Eragon

Yhteistyössä