MILLAINEN ON EPILEPSIA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katiaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuten jo mainitsit niin niitä on hyvin paljon erilaisia. oikeestaan varmaan jokainen epilepsiaa sairastava tapaus ja kohtaukset on erilaisia. siihen vaikuttaa niin moni seikka.

meillä on 13kk.n ikänen tyttö, jolla on 1kk.n iässä todettu vaikeahoitoinen epilepsia. "oireet" on aina olleet hyvin lievän näköisiä:kädet nykii, silmät "kääntyy" ylöspäin ja vartalo hieman jäykistyy (ts.jäykistymisen huomaa vain jos tyttö on sylissä kohtauksen tullessa.)kestoltaan meillä nää kohtaukset on n.15-30sekunttia. viimekesänä tytöllä oli "jatkuva kohtaus-tila", joka päällepäin näkyi vain nukkumisena. eli tyttö tosiaankin vain nukkui, ei yhtään jaksanut olla hereillä ja eeg.stä todettiin toi jatkuva kohtaus. lääkityksellä ei ole ollut toivottua tulosta meidän tytön kohalla..eli kohtauksia tulee useita päivässä ja loppuvat yleensä sit vasta ku antaa rauhottavan ruiskeen, jatkuakseen seuraavana päivänä uudestaan. niin ja meillä tosiaan tän aiheuttaa synnynnäinen aivojen epämuodostuma.

sit eräällä sukulaisellani on ollu ala-asteiästä asti epilepsia ja hänellä kohtaukset on erittäin rajun näköisiä, mutta sen verran hyvin lääkkeillä hallinnassa, että välissä on ollut jopa kolme vuotta, että oireita ei oo ollu, kunnes sitten taas on alkanut kouristukset:kasvot sinisenä nykii ja kouristelee..joskus kerran viikossa, joskus kerran vuodessa. kohtaus kestää yleensä n.minuutin ja alkunsa tää on saanut koulumatkalla polkupyörällä kaaduttuaan.

toisella sukulaisellani on epilepsia, joka on saanut alkunsa synnytyksen yhteydessä olleesta hapen puutteesta ja hänellä kohtaukset tulevat nykivinä kouristuksina tai vain huonon olon tunteena sekä poissaolokohtauksina, eli itse tietää, että oma toiminta on nyt pysähtynyt, mutta ei voi tehdä mitään jatkaakseen toimintaa ennen kuin kohtaus menee ohi, poissaolo kestää yleensä n.15-30sekkaa.

tuttavani lapsella epilepsia tuli ilmi kun ruvettiin tutkiin mistä johtuu ajoittainen ylivilleys, eli kävi ylikierroksilla eikä pystynyt noudattamaan rauhoittumis-käskyä. sen siis aiheutti päällä oleva epilepsiakohtaus.

erään tuttavani kohtaukset tulivat samoin julki käytöshäiriöinä. mies saattoi esim. mennä yleiseen naisten veskiin riehumaan..ja kohtaus meni ohi, kun sai tyypin raahattua ulos raittiiseen ilmaan.

eli onhan näitä, jos jonkin näköisiä ja oireisia! ja kuten edellä on jo mainittu, jokainen sairastava tapaus ja kohtaus on erilainen. varmaa on vain se, että joka kohtaus tuhoaa aina aivoista jotain. :wave:

Kiitos sinulle. Olen jonkin veran lukenut netistä tietoa........ Pojallani ollut nyt puolen vuoden aikan 3 kohtausta, poissa olo kohtausta. 2 kuumeen yhteydessä, jotka on pantu kuumekouristuksen piikkiin. Itse en ole ollenkaan samaaa mieltä, eilen hän sai taas kohtauksen, ilman kuumetta. Kävimme illan oysissa ja eivät ruenneet millekkään, pyysivät että jäämme yöksi seurantaan jos kohtaus uusii, otettas eeg, mutta jos ei, ei tutkita. Joten lähdimme kotiin, kun asumme niin lähellä......... Itse olen huolesta sekaisin, ehkäpä vähä ylikin, mutta kuitenkin............ :/

Yhteistyössä