millainen on autoratiivinen johtaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
auktoritatiivinen arvovaltainen; ohjeellinen, virallinen; määräävä, ratkaiseva ¶ Myös asussa "autoritatiivinen", mutta Nykysuomen sivistyssanakirja suosittaa k:llista muotoa, joka on myös yleisempi. Toisaalta kumpikin muoto sekaantuu kovin helposti sanaan "autoritaarinen". Useimmiten suomalaisempi vastine kuten "arvovaltainen" tai "virallinen" on selvempi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hitto kun googlekaan ei osaa mua auttaa. Mut oli tosta jotain hyötyä, kiitos.
Seuraava ongelma onkin laissez-fare tyypin johtaja. Aika heikosti tieoa saatavilla...

Ylemmän vastakohta, luottaa siihen, että asiat hoituu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hitto kun googlekaan ei osaa mua auttaa. Mut oli tosta jotain hyötyä, kiitos.
Seuraava ongelma onkin laissez-fare tyypin johtaja. Aika heikosti tieoa saatavilla...

Ylemmän vastakohta, luottaa siihen, että asiat hoituu.

Eli semmoinen vähän hälläväliä tyyppi, joka uskoo että asiat järjestyy tavalla tai toisella sen kummemmin niihin panostamatta?

Mulla ei google anna tolle autoratiiviselle oikein mitään järkevää, minkä voisi johtajanominaisuuksiin ympätä.
Tehtävälapussa lukee meillä laissez-fare että sekin sitten sotki :/

auktoritatiivisella kasvatustyylillä tarkoitetaan että vanhemmat osoittavat positiivisia tunteitaan mutta myös ohjaavta ja vaativat ikätasoon kuuluvien normien noudattamista.

Autoritaarinen kasvatus, vanhempien kontrolli ja tiukat vaatimukset korostuvat ilman myönteistä ilmapiiriä.

Oisko tosta apua... toi nyt oli vanhemmuudesta mutta kaipa se on sama asia johtajuudessa...

Mulla ei google anna tolle autoratiiviselle oikein mitään järkevää, minkä voisi johtajanominaisuuksiin ympätä.

Tehtävien laatija kusee sua linssiin!

Alkuperäinen kirjoittaja s.ef:

Tehtävien laatija kusee sua linssiin!

Ärsyttävää. Olen nimittäin vasta aloittanut ja mulle nää käsitteet on oikeesti vieläö ihan hepreaa.

Autoritäärinen johtaja pitää kurissa ja nuhteessa. LAissez-faire on ranskaa, ja tarkoittaa 'antaa mennä', eli sellainen johtaja antaa alaisten duunata mitä ne haluaa. Demokraattinen on sitten se paras, antaa alaisten tehdä,mut ite on puikoissa...