Millainen kuri päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Järkyttynyt äiti

Vieras
Mua kiinnostais tietää, että minkälainen kuri on teidän päiväkodissa (siis jossa lapsenne ovat, tai jossa olette töissä) . Mua lievästi sanottuna järkytti, kun olen nyt ollut tutustumassa tuohon meidän päiväkotiin, ja tuntuu, että hoitajien pitämä kuri on todella lepsua. 4-5 vuotiaiden annetaan ulkona huitoa jääkiekkomailoilla, vaikka pihalla on pieniä lapsia. Mailoilla hakataan talon seiniä ja pihaa ympäröivää aitaa. Välillä pojille huudetaan, että pitäkää ne mailat alhaalla, mutta eipä siinä ole mitään tehoa. Oli tilanteita, johon olisin itse mennyt väliin jo aikaa sitten, mutta hoitajat antoivat riitojen jatkua niin pitkälle, että jollekin tuli itku.

Pihassa olevaan kiipeilytelineeseen eivät tytöt uskaltaneet mennä, kun pojat tönivät ja heittelivät lunta. Hoitajat vain huusivat pojille, että olkaahan kunnolla.

Olen ääneen ihmetellyt tuota kurinpitoa, mutta asia on ohitettu tyyliin "eihän noita saa millään uskomaan..." tai "täytyyhän niiden saada purkaa energiaa johonkin...pojat on poikia" tmv.

Tuonne nyt pitäisi sitten lapset hyvillä mielin jättää hoitoon... Onko tämä kuinkakin tavallista?

Voi myöskin olla, etteivät kehtaa sinun nähden komentaa... Nykymaailman vanhemmat kun ovat aika lepsuja ja kurista ei tiedetä mitään. Itse en noin toimisi eikä omassa työpaikassani edes talvella saa kiipeillä kiipeilytelineillä. mää on jäinen ja telineet liukkaat... Taitaa olla koko tarhan pihasäännöt hukassa

Niissä missä olen itse ollut, on kuri kyllä paikallaan. Tossa on lähellä pk jossa välillä aikamoista touhua niillä 5-6v pojilla ja tädit ei puutu. Pitäähän se puuttua tollasiin töllöntöihin eikä ketään satuteta.

Minkälaisia rangaistuksia on käytössä?

Mä ymmärrän, että kerran sanotaan asiasta, mutta jos ei mene perille, niin sitten pitäis jo seurata jokin rangaistus. Vai miten yleensä?
Ja minä olisin ne mailat ottanut pojilta pois viimeistään siinä vaiheessa, kun yhdelle tuli itku...

Itsekin olin päiväkodissa kun lapset nimittelivät toisaan tyhmäksi ja tönivät ja samalla pihalla myös yksi poika nojasi surullisena aitaan yksinään koko puolituntisen vierailun ajan, ja tädit rupattelivat keskenään. Onhan lapsia niin paljon samalla pihalla, ettei kaikkeen voi puuttua, mutta periaatteena pitäisi aktivoida myönteisesti..ja kuri, kyllä mailoilla sohimiseen pitäisi puuttua selkeästi, koska se on vaarallista. Selkeät ohjeet ystävällisesti ja maila pois, jos nousee. Yksinkertaista ja toimivaa. :-(

Lasteni pk:ssa en ole kyllä ikinä mitään jääkiekkomailoja nähnyt. Sanoohan sen jo järkikin että niiden kanssa tulee vaaratilanteita. Ja olen nähnyt kuinka hoitajat ottavat tönijän tms. puhutteluun ja sitten on menty pyytämään uhrilta anteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä ymmärrän, että kerran sanotaan asiasta, mutta jos ei mene perille, niin sitten pitäis jo seurata jokin rangaistus. Vai miten yleensä?
Ja minä olisin ne mailat ottanut pojilta pois viimeistään siinä vaiheessa, kun yhdelle tuli itku...

Esim jäähy on käytössä ollut vaikka tollasesta että tehään kiusaa leikkipaikalla. Välineet pois jos niillä huidotaan jne... Kerran jos toisenkin on ulkopenkillä ollut miettijöitä. Sellasia oikein jukuripäitä en oo töissä tavannut joille ei mikään mee perille.

jaah, jäähypenkki,nurkassa seisottaminen, lelujen pois otto... lisäksi meillä vanhemmat saa itse ekrtoa millaisia rangaistuksia saa antaa ja mistä..
kuulin joku aika sitten että kyllä siellä suu pestään saippualla kiroilusta mikäli ei kiellot ja jäähyily auta.. että meidän lapsen päiväkodissa ainakin on kuri hallussa

Jos tuollaista näkee, niin voi kyllä ihan hyvin jutella asiasta. Mailat eivät ole hakkaamista varten ja pojat voivat kyllä muutenkin purkaa energiaansa kuin hakkaamalla mailoilla seiniä ja aitaa tai kiusaamalla tyttöjä. Meillä molemissa (sekä omassa työpaikassa että lasten hoitopaikassa) laitetaan myös pihalla jäähylle, otataan viereen rauhoittumaan jne. jos ei kielloista huolimatta mene perille ja kyllä sitä pitää pystyä kuria pitämään vaikka olisi koko kylä aidan vieressä seuraamassa mitä tapahtuu ja silloinhan sitä vasta kuria pitääkin pitää jos on ulkopuolisia pihalla. Taisi olla tädeillä vähän löysä päivä.

Meidän pk:ssa ei ole edes mailoja. Leikkitelineeseen saa mennä, kun täyttää 3vee. Kolmannesta kiellosta joutuu penkille istumaan tai hoitajan käteen. Joka on monesti kovempi pala sille lapselle kuin penkki.

Mailapelejä pelatessa se aikuinen ketä mailat on antanut mielestäni valvoo pelin ja on säännönvalvojana. Usein meillä on 1 tai kaksi varoitusta, jonaka jälkeen asia keskustellaan, miksi, oivaltaako lapsi, että teki väärin ja sitten ikävä kyllä pääsee jäähypenkille jäähylle muutamaksi minuutiksi. jos kaveri loukannut toista, jutellaan ja pyydetään anteeksi. Reilu peli sekä lapsilla että aikuisilla. Jos ne tädit vaan keskenään turisisvat, niin oliko niilla pihapaikat. Päiväkodeissa yleensä aikuisilla pihapaikat, jotta kaikki lapset tulee vahdittua! En kyllä menisi johtajan juttusille.vaan katsoisin tilannetta, ett jos jatkuu muutamaan otteeseen tuollaisena, niin sitten vasta!

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

jaah, jäähypenkki,nurkassa seisottaminen, lelujen pois otto... lisäksi meillä vanhemmat saa itse ekrtoa millaisia rangaistuksia saa antaa ja mistä..
kuulin joku aika sitten että kyllä siellä suu pestään saippualla kiroilusta mikäli ei kiellot ja jäähyily auta.. että meidän lapsen päiväkodissa ainakin on kuri hallussa

Tahtoo kanssa tietää, ett missä päin Suomea päiväkodissa pestään suu saippualla, höpöhöpö. Oikeuden eteen tuollaisesta voi päästä!

Noita vanhempien rangaistuskäytäntöjä ei kyllä aina voi toteuttaa, koska se ovat vanhentuneita ja vasten lakia, jota päiväkodeissa pitäänoudattaa (ei ruumiillista kuristusta) ja tuo saippualla suun peseminen on kyllä vähän siinä ja sinä, mutta lapsen voi viedä vessaan pöntön viereen ja sanoa, että pudottaa tuhmat ja tyhmät sanat sinne, yleensä auttaa.

Meidän lapsi on vieraskielisessä päiväkodissa pienessä ryhmässä. Kuri on mielestäni melko kova ja toisten ihmisten kunnioittaminen on todella tärkeää ja olennainen osa päiväkodissa "kasvatusta". Lapsi on ollut päiväkodissa vasta lyhyen aikaa ja ainakin tähän asti olen ollut tosi tyytyväinen KAIKKEEN. Ei huitomisia, nimittelyä tms. Joka viikko kotiin tulee lappu viikon hyveestä josta on keskusteltu aamupiirissä. Olen ollut muutamana päivänä mukana päiväkodissa ja mun mielestä kaikki lapset tuossa ryhmässä ovat kohteliaita ja ovat vasta 3-4-vuotiaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:

Noita vanhempien rangaistuskäytäntöjä ei kyllä aina voi toteuttaa, koska se ovat vanhentuneita ja vasten lakia, jota päiväkodeissa pitäänoudattaa (ei ruumiillista kuristusta) ja tuo saippualla suun peseminen on kyllä vähän siinä ja sinä, mutta lapsen voi viedä vessaan pöntön viereen ja sanoa, että pudottaa tuhmat ja tyhmät sanat sinne, yleensä auttaa.

juu tietenkin on joku järki siinä touhussa pidettävä... mutta mä esim olen kertonut että mun lapen kohdalla toimitaan seuraavasti, mikäli lapsi ei osaa leikkiä nätisti niin poitetaan joko lelut lapselta taikak sitten jos on useampi leikkimässä niin poistetaan lapsi leikistä... jäähy ym on käytössä ja jos nyt alkaa ihan kunnolla kiroilemaan niin kyllä sen suun saa saippualla pestä... ja olen siis itse päiväkodin työntekijöiltä kuullut että suu pestään saippualla... ja mä sen hyväksyn...
(koska mikäli kiroilu on jatkuvaa, eikä kielloilla lopu niin pakkohan sille on jotain tehdä)

Olin myös kerran sisällä seuraamassa ohjelmatuokiota, joka pidettiin ennen ruokailua. Hoitaja oli ilmeisen pitkäpinnainen, tai sitten ei minun läsnäollessani kehdannut pitää kuria tytölle, joka kerta toisensa jälkeen siirtyi paikaltaan, vaikka hoitaja kielsi. Ainakin seitsemän kertaa hoitaja palautti tytön tuolilleen, ennen kuin vihdoin ymmärsi poistaa hänet huoneesta.
Mä jo mietin siinä, että puutunko tilanteeseen (olisin ottanut tytön viereeni istumaan), mutta sain onneksi pidettyä suuni kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:

Tahtoo kanssa tietää, ett missä päin Suomea päiväkodissa pestään suu saippualla, höpöhöpö. Oikeuden eteen tuollaisesta voi päästä!

no mun lapsen päiväkodissa niin tehdään.. ihan yleinen linjaus siellä...

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:

juu tietenkin on joku järki siinä touhussa pidettävä... mutta mä esim olen kertonut että mun lapen kohdalla toimitaan seuraavasti, mikäli lapsi ei osaa leikkiä nätisti niin poitetaan joko lelut lapselta taikak sitten jos on useampi leikkimässä niin poistetaan lapsi leikistä... jäähy ym on käytössä ja jos nyt alkaa ihan kunnolla kiroilemaan niin kyllä sen suun saa saippualla pestä... ja olen siis itse päiväkodin työntekijöiltä kuullut että suu pestään saippualla... ja mä sen hyväksyn...
(koska mikäli kiroilu on jatkuvaa, eikä kielloilla lopu niin pakkohan sille on jotain tehdä)

Anteeksi vaan, mutta päiväkodissa kuuluisi olla samat säännöt kaikilla lapsilla. ei vanhemmat voi tulla sääntöjä jakelemaan. Sehän olsi eriarvoista kohtelua. Itse en ainakaan haluaisi työskennellä päiväkodissa, jossa joka lapsella olisi vanhempien oma laatima rangaistuskirjanen...hohhoijaaaaaaa ja jos mun lapseni suus pestäis päiväkodissa saippualla, niin mä nostaisin metelin. Se ei ole enää lapsen kunnioittamista. Kuria ja hyviä tapoja voi opettaa muutenkin! olen äimistynyt.

Niin... ja sitten oli eräs poika (noin 4-5 vuotias), joka ei suostunut pukemaan vaatteita päälle. Hoitaja käytti puoli tuntia houkuttelemiseen, ja lopputulos oli se, että poika sai olla sisällä. Eivätkö hoitajat saa väkisin pukea lasta, jos lapsi ei tahdo?

Oon ollut vuosikausia päiväkodeissa töissä ja aina olen pitänyt jöötä. Nykyään vaan valitettavasti alkaa olla niin vaativia ja oikeutensa tuntevia vanhempia, ettei ihan pienestä voi lasta mennä komentamaan. Tulee hyvin äkkiä palautetta tädille ja hyvässä lykyssä huomautus pomolta. Itselle ei ole niin käynyt mutta muutama työkaveri on saanut "muikkareita". Se on vaan niin että "asiakas on aina oikeassa" ja tiettyjä perheitä/vanhempia on kohdeltava silkkihansikkain... Kovin, kovin valitettavaa.

Olin myös kerran sisällä seuraamassa ohjelmatuokiota, joka pidettiin ennen ruokailua. Hoitaja oli ilmeisen pitkäpinnainen, tai sitten ei minun läsnäollessani kehdannut pitää kuria tytölle, joka kerta toisensa jälkeen siirtyi paikaltaan, vaikka hoitaja kielsi. Ainakin seitsemän kertaa hoitaja palautti tytön tuolilleen, ennen kuin vihdoin ymmärsi poistaa hänet huoneesta.
Mä jo mietin siinä, että puutunko tilanteeseen (olisin ottanut tytön viereeni istumaan), mutta sain onneksi pidettyä suuni kiinni.

Silloin hoitaja ei olisi pitänyt kuria, jos olisi vain piipittänyt "tulepas tähän tuolille, Maija". Paikalleen palauttaminen on ihan oikein tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Silloin hoitaja ei olisi pitänyt kuria, jos olisi vain piipittänyt "tulepas tähän tuolille, Maija". Paikalleen palauttaminen on ihan oikein tehty.

Juu, olihan se ihan oikein tehty ne ensimmäiset pari kertaa, mutta en ymmärrä, että toiminnan annetaan jatkua noin pitkään. En mä ainakaan sietäisi sitä, että pitää sanoa samasta asiasta monta kertaa. Mun mielestä parin kerran jälkeen pitää jo seurata rangaistus. Mut ehkä sen tytön vanhemmat sitten oli sanoneet, että pitää ensin seitsemän kertaa kieltää...

Yhteistyössä