Millainen käsitys ihmisillä steiner tai montessori

• Viestiketjun aloittaja Jonsered
  • Ensimmäinen viesti

Omat lapseni ovat/ovat menossa Steiner-päiväkotiin/kouluun
Itse työskentelen steiner-esiluokassa.
Kiinnostuneille suosittelen mm. Goebel/Glöglerin kirjaa Lastenlääkärin
vastaanotolla,Henning köhlerin Lapsena olemisen ihme,sekä mm.Kaisu Virkkusen kirjoja. Omat lapseni ovat hyötyneet pedagokiikasta kovasti.
En väitä, että se kaikille sopii, mutta meillä toimii. Erityispiirteinähän on mm. vanhempien yhteistyö, joka luo turvaverkkoa lasten ympärille, kun
on turvallisia aikuisia ympärillä. Mistään televisionkatselukiellosta en ole kuullutkaan.

Tässä asiassa järjen käyttö on sallittua,kannattaa ottaa selvää, ja puhua sitten.
Jokainen vanhempi varmasti haluaa vain lapsensa parasta, yhdelle sopii yksi, toiselle toinen.Ei tuomita ja arvostella, vaan tuetaan toisiamme, koska samassa sopassahan tässä kaikki uidaan :)

-Hanna
hanna.leskinen@gmail.com

Steinerissä otetaan huomioon lapsen herkkyyskaudet joiden mukaan opetus menee. Ja meillä poika on ainakin juuri sinne sopiva! Ihmettelen todella ihmisiä, kun aina "haukutaan" steiner-koulua ja opetusta. Meistä se on ainakin parempi opetus menetelmiltään,kuin mikään tavallinen peruskoulu.

Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.09.2006 klo 13:33 Ronttimus kirjoitti:
Tätini kertoi, kun omat lapsenlapsensa ovat steinerkoulussa, että on vähän huolissaan. (vanhin lapsi 7.luokalla Helsingissä)
Kuulemma ovat hirveästi jäljessä opetuksessa normaalikouluun verrattuna.
Saattaa olla totta joissain aineissa tai asioissa. Steinerissa käydään asiat läpi enemmän kokonaisuuksina, mutta voit lohduttaa tätiäsi, että lain mukaan oppilaiden on saatava peruskoulun oppimäärää vastaava tietotaso! :)
Ja steinerkoulu on suunniteltu 12-vuotiseksi kokonaisuudeksi, jonka jälkeen voi käydä ns. abiluokan, joka preppaa yo-kirjoituksiin, eli siksikin eteneminen on eri tahtista peruskouluun verrattuna. Eiköhän se ole lopputulos, joka ratkaisee.

Olen itse käynyt steiner-koulun sekä steiner-tarhan. Monet väittävät ettei siellä opi kuten peruskoulussa tai että se sopii vain taiteilijoille. Kummalista minusta koska omalla luokalla oli reilu kymmenen oppilasta, joista muistaakseni ainakin 4 kirjoitti ainakin L:n paperit. Kaikki pääsivät läpi toisin kuin muissa kouluissa. Joten jos emme koulussa saaneet peruskoulua vastaavia tietoja, on kummallista että selvisimme kuitenkin YO-kirjoituksista(loistavasti!), jotka kaikilla ovat samat.

Se sopii myös monille muillekin kuin taiteilijoille. Tällä hetkellä olemme jo aikuisia, itse olen restonomi, luokkatoverini hammaslääkäri, toinen opiskelee sairaanhoitajaksi, kolmas lääkäriksi, kaksi on yliopistossa jne. Joukkoon mahtuu toki myös laulaja/näyttelijä ja artesaani/kotiäiti. Toki kaikki luokat eivät ole samanlaisia mutta en usko että luokkamme oli täynnä luonnonlahjakkuuksia vaan saimme kunnon opetusta, joka valmisti meidät kohtaamaan maailman. Haluan tällä tuoda vain esille että steiner-koulussa tehdään paljon muutakin kuin maalataan ja lauletaan. Itse en edes ole taiteellinen mutta pidän sitä ehdottomasti hyvänä kouluna. Se että opettaja ei vaihdu koko ajan tuo turvaa oppilaalle ja on hienoa valmistua koulusta samojen koulukaverien kanssa, jotka on tuntenut 13 vuotta.

Omat lapseni menevät ehdottomasti steiner-kouluun mutta toki se ei kaikille sovi. En sano että se on ainoa vaihtoehto mutta huono se ei ole.

Kummalista minusta koska omalla luokalla oli reilu kymmenen oppilasta, joista muistaakseni ainakin 4 kirjoitti ainakin L:n paperit. Kaikki pääsivät läpi toisin kuin muissa kouluissa. Joten jos emme koulussa saaneet peruskoulua vastaavia tietoja, on kummallista että selvisimme kuitenkin YO-kirjoituksista(loistavasti!), jotka kaikilla ovat samat.
Kummallista minusta, koska vuodesta toiseen steinerkoulut eivät pärjää mtv3:n teettämässä lukiovertailussa. Vuonna 2008 kaikki suomenkieliset steinerkoulut olivat hännillä. Mistä lie johtuu? Ehkä siitä että otantasi on pikkusen turhan pieni, jotta voisit tehdä jonkinlaista yleistystä.

http://www.uyk.edu.hel.fi/MTV3_2008_HKI.html
http://www.mtv3.fi/lukiot/paivanetti08.htm

Yhteistyössä