Millainen ihminen varastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
En ole koskaan ymmärtänyt, miten jonkun omatunto kestää varastamisen :/ Fiksut eivät varasta edes murrosiässä!

Vastatkaa kysymyksiin!

1. Oletko varastanut?
2. Minkä ikäisenä? Kuinka monta kertaa?
3. Mistä/keneltä?
4. Tuliko huono omatunto/paha mieli?
5. Jäitkö kiinni koskaan?
6. Varastaisitko enää?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:50 vieras kirjoitti:
1. Oletko varastanut?
3. Mistä/keneltä?
6. Varastaisitko enää?

Kannattaa kysyä kauniisti, ehkä sitten joku vastaakin ;)

\
En ole koskaan ymmärtänyt, miten jonkun omatunto kestää varastamisen :/ Fiksut eivät varasta edes murrosiässä!

Vastatkaa kysymyksiin!

1. Oletko varastanut? kyllä
2. Minkä ikäisenä? Kuinka monta kertaa? 10-13v, ehkä sata kertaa
3. Mistä/keneltä? Kaupoista/yksityisiltä ihmisiltä/melkein mistä vaan
4. Tuliko huono omatunto/paha mieli? ei
5. Jäitkö kiinni koskaan? kerran osittain (en kertonut mitä kaikkea oikeasti varastin)
6. Varastaisitko enää? en

1. Oletko varastanut? Valitettavasti kyllä
2. Minkä ikäisenä? Kuinka monta kertaa? n. 11-12 vuotiaana, kerran
3. Mistä/keneltä? Ystävän äidin karkkikaupasta yhden karkin (olisin varmasti sen saanut jos olisin pyytänyt, halusin vaan maistaa että kannattaako ostaa joskus)
4. Tuliko huono omatunto/paha mieli? Tuli ja on vieläkin. :ashamed:
5. Jäitkö kiinni koskaan? En ainakaan tiedä jääneeni.
6. Varastaisitko enää? En
<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:54 haaskalintu kirjoitti:
1. Oletko varastanut? Valitettavasti kyllä
2. Minkä ikäisenä? Kuinka monta kertaa? n. 11-12 vuotiaana, kerran
3. Mistä/keneltä? Ystävän äidin karkkikaupasta yhden karkin (olisin varmasti sen saanut jos olisin pyytänyt, halusin vaan maistaa että kannattaako ostaa joskus)
4. Tuliko huono omatunto/paha mieli? Tuli ja on vieläkin. :ashamed:
5. Jäitkö kiinni koskaan? En ainakaan tiedä jääneeni.
6. Varastaisitko enää? En

No ei tossa nyt mitään pahaa ole, pieni juttu :) koita vaan unohtaa koko asia :hug:

\

Vastatkaa kysymyksiin!

1. Oletko varastanut? jep
2. Minkä ikäisenä? Kuinka monta kertaa? teininä, kymmeniä kertoja
3. Mistä/keneltä? kaupasta
4. Tuliko huono omatunto/paha mieli? eipä juur painellu silloin
5. Jäitkö kiinni koskaan? en mutta kaverit monesti

ja näin just citymarketissa edelläni miehen jolla oli kassissa varmaan kaupasta otettua tavaraa, kaljaa ja jäätelöä, en uskaltanut sanoa kassalle vaikka näin tapahtuman. kun se poika/mies siinä mun edessä oli tärisevä narkki. mutta asiaan, minulle tuli todella rikollinen olo kun en sanonut mitään!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:55 samperi kirjoitti:
Oon varastanu teininä paljonkin kaupasta, eikä ahista vieläkään!

Ja sullahan on varmaan siinä käsillä jossain tutkimustulos tuohon väitteeseesi varas=tyhmä...

Eikö sun mielestä varastaminen ole väärin? Sulla ei taida olla omaatuntoa, jos varastaminen ei tunnu missään?

Varas on tyhmempi ihminen kuin ihminen, joka ei varasta...ainakin siinä asiassa, koska varastaminen ON tyhmää!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:54 vieras kirjoitti:
\

Vastatkaa kysymyksiin!

5. Jäitkö kiinni koskaan? kerran osittain (en kertonut mitä kaikkea oikeasti varastin)

Tulisiko sulle huono omatunto, jos nyt varastaisit kaupasta?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:54 vieras kirjoitti:
\

Vastatkaa kysymyksiin!

Tulisiko sulle huono omatunto, jos nyt varastaisit kaupasta?
todellakin! teininä oltiin niin koviksia ja etsittiin vaaroja elämään, nykyään olen kiltti :)

Vastatkaa kysymyksiin!

1. Oletko varastanut? olen
2. Minkä ikäisenä? Kuinka monta kertaa? teininä, olisinko ollut 15 tai 16. Kaksi kertaa
3. Mistä/keneltä? kaupasta (varastin rintaliivit ja korvakorut)
4. Tuliko huono omatunto/paha mieli? silloin ei, nykyäänkin lähinnä vaan hävettää (ja huvittaa, kun piti olla niin "arkkiteinikovis")
5. Jäitkö kiinni koskaan? en

Mitä fiksuuteen tulee, niin pitäisin itseäni ihan normaaliälyisenä. Minulla oli hankala murrosikä, eikä tuo kaupasta varastaminen edes mielestäni ole pahin juttu, mitä silloin tein. Pahempana pidän silloista päihteiden käyttöäni ja muutenkin itsetuhoista käytöstä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 15:57 JonseredLaLoca kirjoitti:
Tyhmä tai en, varhaisteininä näpistelin pari kertaa. Ei ole muuten Äo:n sidoksissa...

Tarkoitankin EETTISTÄ ja MORAALISTA fiksuutta! Mutta nykyihmiset ajattelevatkin vain omia tarpeitaan ja ovat itsekkäitä.

Mä olen ollut "auttamassa" kun kaverit tahtoivat myös ne Levikset (ne olivat silloin se juttu) ja kun rahaa ei ollut...

Itse näpistin pari kertaa hajukumin tai suklaapötkön ja oli vähän turhan jännittävää mulle.

Enkä mä silloinkaan materiasta niin piitannut.

Tyhmyydestä ja oikein tekemisestä vielä...

Psykopaatti voi olla älykäs ja silti toimia "väärin", varastaa. Hän ei ole tyhmä, hänellä vain ei ole pidäkkeitä tässä asiassa.

Halusin vain tietää, mitä ap tarkoittaa sanalla "tyhmä" tässä yhteydessä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:01 vieras kirjoitti:
\
Tyhmä tai en, varhaisteininä näpistelin pari kertaa. Ei ole muuten Äo:n sidoksissa...

Tarkoitankin EETTISTÄ ja MORAALISTA fiksuutta! Mutta nykyihmiset ajattelevatkin vain omia tarpeitaan ja ovat itsekkäitä.

No, menee ehkä hiukan pilkutukseksi mutta filosofian kannalta eettinen ja moraalinen älykkyys on eri asia kuin se mikä on eettisesti ja moraalisesti oikein...

Vastatkaa kysymyksiin!

1. Oletko varastanut?
3. Mistä/keneltä?
6. Varastaisitko enää?
[/quote]

1.kyllä
2.Lapsena ja nuorena
3.kaupasta,kavereilta,kylästä,äidiltä
4.Muistan vieläkin suurimman osan ja on edelleen huono omatunto vaikka jostain kiiltokuvien varastamisesta kaupasta on jo 20 vuotta
5.en
6.en. en pysty edes viemään vahingossa ärrältä kynää

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:01 vieras kirjoitti:
\

Tässähän tämä tulikin. Kiitos selvennyksestä! :flower:

Ja minä nykyihmisenä en ole sama, kuin minä varhaisteininä. Silloinkaan kyseessä ei ollut taloudellinen tarve tai halu hyötyä, vaan adrenaliinihumalahakuisuus.

1. Oletko varastanut? len ja monta kertaa
2. Minkä ikäisenä? Kuinka monta kertaa? 10-13v en muista mutta monta
3. Mistä/keneltä? kaupoista
4. Tuliko huono omatunto/paha mieli?tuli
5. Jäitkö kiinni koskaan? yhden kerran jäin ja siihen se loppui
[/quote]

tähän lisään että oma poikani on varastanut ny 2 kertaa ikää 6v ja kyllä tuntee ittensä epäonnistuneeksi. ekalla kerralla suklaapatukan ja toisella liimapuikon :'( :'(

Mielestäni murrosikää ei kyllä voi kaikesta syyttää! On kuitenkin monia ihmisiä, jotka nuoresta iästä huolimatta eivät koskaan varasta ja haluavat toimia moraalisesti oikein...itse en pystynyt varastamaan nuorena (omatunto kolkuttais) enkä todellakaan edes haluaisi!! Toisilla vaan on korkeampi moraali kuin toisilla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:07 just kirjoitti:
Mielestäni murrosikää ei kyllä voi kaikesta syyttää! On kuitenkin monia ihmisiä, jotka nuoresta iästä huolimatta eivät koskaan varasta ja haluavat toimia moraalisesti oikein...itse en pystynyt varastamaan nuorena (omatunto kolkuttais) enkä todellakaan edes haluaisi!! Toisilla vaan on korkeampi moraali kuin toisilla.

:saint:

\

Teini-iän näpistyksillä ei ole yleensä mitään tekoa varsinaisesti moraalin kanssa. Nekin nuoret jotka näpistelevät, omaavat ihan normaalisti kehittyneen moraalitaju, kys eon ennemminkin rajojen ja huomion hakemisesta, kaveripiiriin kuulumisen todistelusta yms. Jokainen käy läpi sen murrosiän painien samanlaisten ongelmien kanssa ainakin jollakin tasolla, toiset rankemmin kuin toiset.

Varsinaisesta moraalittomuudesta voidaan puhua kun homma ei mene ohi vuosienkaan saatossa, teot suurenevat suurenemistaan eikä kiinni jäämisellä toistuvastikaan ole mitään vaikutusta.

Lakatkaahan jeesustelemasta.

\

Olen melko lailla samaa mieltä :) Tosin tämä on hiukan omahyväisesti kirjoitettu :saint:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:12 tytsi-89 kirjoitti:
\

Olen melko lailla samaa mieltä :) Tosin tämä on hiukan omahyväisesti kirjoitettu :saint:

katoppa tytsänen vähän omia kirjoituksiasi ja mieti mikä on omahyväistä

Yhteistyössä