Millähän sitä taas eläis...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MammaXX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en kyllä tajua miten voi olla noi pa... Ihan oikeesti. Itse olen kotihoidontuella oleva yh. Eli koko tämän talouden tulot yhteenlaskettuna on n.1100 (lapsilisät+ elatukset mukana). 600 euron vuokran jälkeen jää 500 euroa elämiseen. Laskuihin menee noin 100 euroa kuussa, ruokaan pihistellen 200. Jää 200 euroa kuukaudessa muihin menoihin, kuten vaatteisiin... Ei olla jouduttu ostamaan käytettyä, kun ostan aina alennuksesta. Ihan hyvin tullaan toimeen enkä valita. Saisin rahaa siis sossustakin, koska mennään alle toimeentulotukirajojen, mutta ei ole tarvetta. Lapsia on 2. Toinen kouluikäinen ja toinen 1-vuotias.

Perunaa, porkkanaa, lanttua, kaalia, jauhelihaa, nakkeja, kuivattuja herneitä, jauhoja, öljyä, kuivahiivaa, puurohiutaleita. Kyllä noita saa satasella jo melko hyvin, ja niistä saa keittoa ja laatikkoruokaa kyllä reiluksi viikoksi isommallekin porukalle.

Ja mun mielestä lapset on luojan lahja, että en mä valita heidän vaate menoista..Itse voin hyvin olla näissä kuteissa mitä mulla on...Toki olis kiva saada pyhäpäivän kokoukseen nätimpää, mutta ei voi mitään....Turha sitten ns. hienosto mammojen kattoa kaupassa nenänvartta pitkin, jos ei oo 100% mageet kuteet ja tätien tarhassa puhua selän takana , jos on housut 2cm. lyhyemmät, kuin pitäis olla...Niin ja mies joutu lopettamaan työn, kun selkä ei kestänyt, sitä ennen oli helpommassa työssä vuoden(tyollistämistuella)..huomaan, että täällä eräät ei tiiä köyhyydestä mitään, mutta sovitaan niin, että juusto on mulle ylellisyyttä..nyt kauppaan 10 soppaileen..moi!

Me aloitettiin nyt säästökuuri, ihan vaan varuiks. Lähinnä että sais kerrankin sitä pahanpäivänvaraa kerättyä... Ihan yksinkertaisia asioita päätettiin tehdä: ei lehtitilauksia, ei joka kuukautisia turhia vaateostoksia (vain välttämättömät), ruokakaupassa käydään listan kanssa 2krt viikossa(kerran kunnon satsi kaikkea ja toisella kerralla täydennys: maito+kasvikset jne.), kaupasta ei myöskään osteta joka kerta turhuuksia, kuten limua, vissyä, herkkuja, mutta kunnon ruoan laadusta ei silti tingitä. Pankkikorttia ei höyläillä pikkujuttuihin, vaan opetellaan käyttämään taas käteistä, jne. Pieniä muutoksia, mutta laskeskelin että helpostikin pitäisi 200euroa/kk pystyä säästämään, eikä edes elämänlaadusta tms. jouduta tinkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
Alkuperäinen kirjoittaja cingcing:
Mä oon aina ihmetellyt että kuinka ihmisillä voi olla noin tiukilla rahat... Siis tarkoitus ei ole arvostella, vaan 'hyvässä hengessä' ihmettelen... Kun ei tässä itselläkään suuret tulot ole, mutta kaikkeen tarpeelliseen riittää plus extraakin... Vaikuttaako rahattomuuteen sit asumisseutu vai mikä...

Meillä ainakin vaikuttaa se, että mä opiskelen.. mun tulot on 268?/kk.. sillä ei kauheesti juhlita..

Tuon ymmärrän...

asuukohan ihmiset sit liian kalliissa asunnoissa vai miten...?

No mäkin opiskelen ja menoina auto kun lapset eri paikkoihin pitää viedä + ite kouluun 10km, vuokra on "pieni" 500e mut tässä nyt "ylimääräsiä" kuluja kuten auotokoulun 2-vaihe. Autovakuutus, se vetää jo pois melkein 500e ylimääräästä + nyt vielä 90e sähkölasku samassa kuussa.
Mut normisti tietty pärjätään kun ei tule joka kk vakuutusmaksua eikä autokoulua

=)

Mä en tajunnut tän viimeisen viestin pointtia.. Meni ihan ohi. Siis kyllähän tässä ihmiset on yrittäneen neuvoa että miten kannattaa säästää ja eiks se juusto nyt oikeestikin ole köyhille ylellisyyttä? En mä ainakaan tarkoittanut vittuilla mutta meidän perheessä se ainakin on. Tossa ylempänä joku antoi ostoslistavinkkiä mikä oli musta tosi hyvä. Ja jos teillä on pakastin niin alennuslihoja punasella lapulla kannattaa ostaa varastoon, liha muuten tosi kallista.

Alkuperäinen kirjoittaja MammaXX:
Huomenna tulee asuntotuki, mutta jää vain 100e. sillä pitäis sit 7h. perhe elää taas tämä viikko+ens viikosta osa! Vaatteita ei oo varaa ostaa ittelle, mutt muksuille on pakko jostakin tilailla..miks elämä on niin kallista:(...
Miten te muut köyhät saatte ruuan+vaatteet???
Kyllä mä niin paljon olen joutunut lainaamaan. yritän myös myydä jatkuvasti, mutta nyt syksyn myötä kaupankäynti on hiljentynyt...

hyvinhän teillä menee, kun vuokran saatte maksettua. kävin just ostamassa ruokaa luottokortilla varastoon, kun sen maksupäivä on tänään enkä sitä pysty maksamaan. Eli se on kuukauden pannassa. tän kuun vuokra maksamatta ja ens kuu painaa päälle. Sossusta ei mitään tipu. Voi ei me mitään vaatteita osteta. Vanhimmalle vaan ihan pakollisista pakollisimmat, mutta onneksi vielä pärjää kesä vaatteilla. Eli saa siirettyä vielä... Ruokaa saa suht halvalla, kun tekee itse. Puuroa aamuin illoin ja perunaa, pastaa, riisiä + taerous liha/kala. Marjoja löytyy pakkasesta niistä vitamiinit.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhin:
Huomenna tulee asuntotuki, mutta jää vain 100e. sillä pitäis sit 7h. perhe elää taas tämä viikko+ens viikosta osa! Vaatteita ei oo varaa ostaa ittelle, mutt muksuille on pakko jostakin tilailla..miks elämä on niin kallista:(...
Miten te muut köyhät saatte ruuan+vaatteet???
Kyllä mä niin paljon olen joutunut lainaamaan. yritän myös myydä jatkuvasti, mutta nyt syksyn myötä kaupankäynti on hiljentynyt...

hyvinhän teillä menee, kun vuokran saatte maksettua. kävin just ostamassa ruokaa luottokortilla varastoon, kun sen maksupäivä on tänään enkä sitä pysty maksamaan. Eli se on kuukauden pannassa. tän kuun vuokra maksamatta ja ens kuu painaa päälle. Sossusta ei mitään tipu. Voi ei me mitään vaatteita osteta. Vanhimmalle vaan ihan pakollisista pakollisimmat, mutta onneksi vielä pärjää kesä vaatteilla. Eli saa siirettyä vielä... Ruokaa saa suht halvalla, kun tekee itse. Puuroa aamuin illoin ja perunaa, pastaa, riisiä + taerous liha/kala. Marjoja löytyy pakkasesta niistä vitamiinit.

Täällä viilee, että kesävaatteilla ei pärjää. oletteko töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja daami70:
Mä kyl ymmärrän MammaXX tilanteen.
Meillä ei oo kuin 1 lapsi, mut tulot ei mitenkää isot ja sentejä saa välillä venyttää...
Mielestäni on turha syyllistää siitä, jos on enemmän lapsia ja tiukka taloudellinen tilanne.

tehköön jokainen sen verran lapsia, kuin on varaa itse elättää. Kannattaa kattoo sinne lompakkoon ennen kuin alkaa lapsia lisää vääntämään.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Meillä ei oo kuin 1 lapsi, mut tulot ei mitenkää isot ja sentejä saa välillä venyttää...
Mielestäni on turha syyllistää siitä, jos on enemmän lapsia ja tiukka taloudellinen tilanne.

tehköön jokainen sen verran lapsia, kuin on varaa itse elättää. Kannattaa kattoo sinne lompakkoon ennen kuin alkaa lapsia lisää vääntämään.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

meillä oli rahaa ennen ku lapsi syntyi. Lapsen syntymän jälkeen mies laitto rahahanat kiinni. Ei maksanu enää vuokraa eikä mitään muutakaan. Nyt onneks pystyn elättään lapseni kun asutaan miehen kans erillään

Minä maksoin nytkin vain vuokran ja vesimaksun. siis tärkeimmät. Muut jätin maksamatta. niistä ehtii tulla yksi karhumalasku a senkin jälkeen vielä suurimmassta osasta puýtyy sopimaan maksuajan. ei mikään laksu mee heti ulosottoon.
Vuokra on mielestäni tärkein ikä pitää maksaa ja sähkö, mutiavoi siisrtää tai maksaa pienemmissä erissä.
mu on pakko tehdä näin, että jäis rahaa ruokaan. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Mä oon aina ihmetellyt että kuinka ihmisillä voi olla noin tiukilla rahat... Siis tarkoitus ei ole arvostella, vaan 'hyvässä hengessä' ihmettelen... Kun ei tässä itselläkään suuret tulot ole, mutta kaikkeen tarpeelliseen riittää plus extraakin... Vaikuttaako rahattomuuteen sit asumisseutu vai mikä...

Meillä ei syödä juustoja tai leikkeleitä ym turhanpäiväisyyksiä kun tilipäivänä mutta ei se haittaa ollenkaan, tyytyväisiä ollaan silti :) Eli ruoka on yksi mistä voi kanssa aika hyvin tinkiä jos kaikesta muusta on jo pihistetty.

Onko leikkeleet ja juusto turhanpäiväisyyksiä? Meillä ne ainakin ovat proteiinin lähteitä ja aamu- ja iltapalan aineksia.

Onneksi tuli aikoinaan käytyä koulut ja hankittua hyvä ammatti. Nyt on sitten varaa ostaa lapsille kunnon ruokaa ja vaatteita.
Se on oma häpeä, jos raha-asiat ovat persiillään. Ja turha narista, että huono raha-asioiden hoitoon on jokin ulkopuolinen syy.

Meillä on hyvät vakuutukset sairauden tai työttömyyden varalle ja perstaskussa aina muutaman kuukauden nettopalkka. Ei tarvitse kenellekään itkeä, ettei ole rahaa elää.

HOITAKAA NYT IHMISET RAHA- JA MUUT ASIANNE NIIN, ETTEI AINA TARVITSE SYYTTÄÄ JOTAIN LUONNONVOIMIA SIITÄ ETTÄ RAHAT TIUKALLA. KIITOS.

Viidestä lapsesta saa jo ihan kivasti lapsilisiä. Ja ne tuskin on perheen ainoot tulot, kai palkka miehellä on, tai jos ei oo, niin jotain rahaa kuitenkin saa? Ja itekin vissiin saat jotain? Ja asumistukeekin saatte... Paljoko on vuokra ja mitä lainaa maksatte? Saako sen lyhennystä pienemmäks? Kyllä niitä tuloja varmaan sen verran kuitenkin on että kun järkevästi miettii mitä rahoilla ostaa, niin pitäs riittää. Ei tuhlailuun eikä ylimääräseen, mutta pakolliseen elämään!

Ja tiukassa tilanteessa kannattaa kysyä avustusta sossusta/seurakunnalta, etenkin seurakunta auttaa moniakin vaikkei olis ihan "pennitön"...

Ja mun mielestä lapset on luojan lahja, että en mä valita heidän vaate menoista..Itse voin hyvin olla näissä kuteissa mitä mulla on...Toki olis kiva saada pyhäpäivän kokoukseen nätimpää, mutta ei voi mitään....Turha sitten ns. hienosto mammojen kattoa kaupassa nenänvartta pitkin, jos ei oo 100% mageet kuteet ja tätien tarhassa puhua selän takana , jos on housut 2cm. lyhyemmät, kuin pitäis olla...Niin ja mies joutu lopettamaan työn, kun selkä ei kestänyt, sitä ennen oli helpommassa työssä vuoden(tyollistämistuella)..huomaan, että täällä eräät ei tiiä köyhyydestä mitään, mutta sovitaan niin, että juusto on mulle ylellisyyttä..nyt kauppaan 10 soppaileen..moi!

käyhyydessä mekin elellään,mutta lapset kulkee siisteissä, puhtaissa ja oikeankokisiissa vaaatteissa. Kiitos eräiden palstatuttujen ym jotka myyvät halvalla hyväkuntoisia vähän käytettjä lastenvaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Joko lapsilisät meni kokonaan? Nehän tuli vasta perjantaina, ja olettaen että 7hlöstä 5 on lapsia, niin siitähän tulee jo 600?

mulla lapsilisät meni melkein heti. maksoin vuokraa ja lainaa sekä pari pikkulaskua. Lput meniki ruokaan ja bensaan. ei siitä 500e paljon jää.

En osaa neuvoa mutta meillä ainakin säästyy paljon rahaa sillä että mies on töissä firmassa mistä saa tuotua ruokaa ilmaiseksi. Kaveri sattuu olemaan valiolla missä heillä on henkilökunnan kauppa josta saa isoja juustoja 1-2e hintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mupeli:
Joo, täällä mäkin mietin että millä sitä eläis ens kuun, vuokran jälkeen jää 50 euroa rahaa koko kuulle, sillä ei edes laskuja makseta. Noh, toivotaan että sossusta tulis jotain :|

Olisiko töiden teko sossun sijaan mitään?

No itsehän se lapsilauma on tehty. Kannattaisi etukäteen miettiä, onko niihin kaikkiin varaa.

Meillä on aina rahat riittäneet, vaikka lapsiakin on jo neljä. Muutettiin 10v sitten pois pk-seudulta, koska mies on duunari ja mulle on se ja sama missä olen kotiäitinä. Mies saa nyt saman palkan kuin ennenkin ja esim. asumismenot on pienemmät. Eikä tule shoppailtua enää samaan malliin kun ei ole paikkoja missä shotapa. :D

Yhteistyössä