Millä viikolla pääsitte ekaa kertaa äitiysneuvolaan?

  • Viestiketjun aloittaja suru ja paniikki
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Soitin heti ekana työterveyteen (ainut numero joka kännystä löytyi :D ). Sieltä neuvottiin ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen ja lääkäriin. Sitä kun yritin niin heti käännytettiin neuvolaan.
Tämä on siis ihan täysi yllätys itselleni ja vielä enemmän varmaan miehelle. Jotenkin uskoin että olisi ollut mahdollista käydä vihan vain pikainen keskustelu jonkun hoitajan kanssa, niin että mieskin vaikka olisi mukana tai jotain.

Haluamme lapsia, mutta nyt on kyllä erittäin huono ajankohta, oltiin suunniteltu että jos ensi kesänä olisi työ- ja kouluasiat vähän paremmassa kunnossa, niin voisi alkaa ihan tarkoituksella yrittämään. Mutta tämä on siis ihan vahinko. Jos olen yleensäkään raskaana.

Ei ole mitään oireita muuta kuin että mekat ovat myöhässä (ja testi positiivinen). Ohjeissa tosin luki että erinäiset hormonivalmisteet voivat sekoittaa sitä testitulosta, ja semmoisia minä syön. Sen takia olisin halunnut että jos vaikka edes jonkinlaiset verikokeet ois tehty, jotainhan niistä pitäisi löytää?

Raskaustesteistä olen ainakin pikaisesti netistä lukenut ettei niihin todellakaan voi uskoa. Joku oli tehnyt 4 testiä joista 2 positiivisia ja 2 negoja. Kävi sitten verikokeissa(!!) josta selvisi että väärä hälytys oli. Tällaisten tarinoiden takia olen vähän sekasin....
Sanoitko tuossa vaiheessa, että olet aborttia vailla? Jos et, niin tk:ssa oletettiin sun haluavan synnyttää lapsen. Neuvolaan soittaessasi taas buhuit abortista eikä abortit kuulu äitiysneuvoloiden toimenkuvaan. Siis ei edes ne lähetteiden kirjoitukset. Äitiysneuvolat hoitavat asiakkaita, joiden on tarkoitus päättää raskautensa synnytykseen. Ja koska raskaus kestää keskimäärin 40 viikkoa, niin mitään kiirettä ei ensimmäiselle käynnille ole. Moni keskenmenokin tapahtuu ensimmäisten 8 viikon aikana, joten jo senkin puolesta äitiysneuvolaan on järkevää mennä vasta noiden viikkojen jälkeen.

Aborttiin tarvitaan lääkärintodistus ja sellaisen saat terveyskekuslääkäriltä tai yksityislääkäriltä. Äitiysneuvoloissa on lääkäriaikoja rajallinen määrä ja ne on tarkoitettu naisille, jotka aikovat lapsen synnyttää.
 
mm..
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27126950:
Sanoitko tuossa vaiheessa, että olet aborttia vailla? Jos et, niin tk:ssa oletettiin sun haluavan synnyttää lapsen. Neuvolaan soittaessasi taas buhuit abortista eikä abortit kuulu äitiysneuvoloiden toimenkuvaan. Siis ei edes ne lähetteiden kirjoitukset. Äitiysneuvolat hoitavat asiakkaita, joiden on tarkoitus päättää raskautensa synnytykseen. Ja koska raskaus kestää keskimäärin 40 viikkoa, niin mitään kiirettä ei ensimmäiselle käynnille ole. Moni keskenmenokin tapahtuu ensimmäisten 8 viikon aikana, joten jo senkin puolesta äitiysneuvolaan on järkevää mennä vasta noiden viikkojen jälkeen.

Aborttiin tarvitaan lääkärintodistus ja sellaisen saat terveyskekuslääkäriltä tai yksityislääkäriltä. Äitiysneuvoloissa on lääkäriaikoja rajallinen määrä ja ne on tarkoitettu naisille, jotka aikovat lapsen synnyttää.
Tässäkin on eroja,meillä kyllä äitiysneuvolan puolelle mennään myös abortti asioissa ja siellä otetaan perustiedot, keskustellaan äidin ja isän kanssa jos isä mukana ja sieltä sitten lääkärille ja sitä kautta lähete sairaalaan
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27126950:
Sanoitko tuossa vaiheessa, että olet aborttia vailla? Jos et, niin tk:ssa oletettiin sun haluavan synnyttää lapsen. Neuvolaan soittaessasi taas buhuit abortista eikä abortit kuulu äitiysneuvoloiden toimenkuvaan. Siis ei edes ne lähetteiden kirjoitukset. Äitiysneuvolat hoitavat asiakkaita, joiden on tarkoitus päättää raskautensa synnytykseen.
En tk:ssa ehtinyt sanoa muuta kuin jotain raskaustestistä ja heti sanoivat että soita neuvolaan kiitos hei!! Siis melkeinpä löivät luurin korvaan.

Ja tosiaan (vähän toistoa nyt) halusin kysellä jos on mahdollista tehdä jokin testi jolla sais varmistettua että oikeasti olisin raskaana eikä vain niin että lääkkeet sekoittavat tulosta. Koska minusta vain kuulostaa hölmöltä varata aika aborttiin jos en edes ole raskaana, mutta sitte taas on vielä hölmömpää vain luottaa siihen että on väärä hälyytys ja sit oonkin raskaana.

Mutta mutta, kallistun kai tuohon aborttiin ilman raskautta, tai sit teen kuin jotkut täällä on sanonut ja mitä mukavempi neuvolantäti sanoi, eli jos vain hengitän syvään ja odotan viikon pari miettien ja katsellen. Ehkä saan pään selvitettyä tarpeeksi tai sitten tulee se keskenmeno, ei voi tietää.

En tiedä, mutta minusta tässä vain joku asia mättää, tai sit oon vain muuten vain ressaantunut ja sekasin :D
 
ap.
Tässäkin on eroja,meillä kyllä äitiysneuvolan puolelle mennään myös abortti asioissa ja siellä otetaan perustiedot, keskustellaan äidin ja isän kanssa jos isä mukana ja sieltä sitten lääkärille ja sitä kautta lähete sairaalaan
Näin minä jotenkin toivoin että asia ois. Mutta kai joka paikasta on nyt pihistelty niin paljon, että nyt pitää erikseen itse mennä tk-lääkärille ja jos on tarpeeksi energiaa, niin tilaa itse lähetteen jollekkin normaalille psykologille, joka ei todellakaan kuulosta hyvältä. Olen kuullut tuosta meidän pikkupaikkakunnan ainoasta kunnallisesta psykologista niin paljon huonoa, että en vapaaehtoisesti sinne mene, huonompi fiilis sieltä vain tulee.
 
"vieras"
Ulkomailla asuessani epäillessäni raskautta menin yksityiselle, eipä siellä mitään neuvoloita olekaan, ja otettiin verikoe joka oli negatiivinen. Kuukautisia ei vieläkään kuulunut ja jonkin ajan kuluttua tein positiivisen raskaustestin, jonka jälkeen taas kyseiselle lääkärille ja raskaus varmistettiin ultrassa rv6. Verikokeestakaan ei alkuvaiheessa voi tietää varmaksi koska hormonit nousee eri tahtiin, voi mennä parikin viikkoa kuukautisten myöhästymisestä että raskaus näkyy verikokeessa. Tilanteessasi kannattaa odotella ja jos haluaa tietää varmaksi niin sitten yksityiselle varhaisultraan.
 
Keittiönoita
Näin minä jotenkin toivoin että asia ois. Mutta kai joka paikasta on nyt pihistelty niin paljon, että nyt pitää erikseen itse mennä tk-lääkärille ja jos on tarpeeksi energiaa, niin tilaa itse lähetteen jollekkin normaalille psykologille, joka ei todellakaan kuulosta hyvältä. Olen kuullut tuosta meidän pikkupaikkakunnan ainoasta kunnallisesta psykologista niin paljon huonoa, että en vapaaehtoisesti sinne mene, huonompi fiilis sieltä vain tulee.
Mitä mä tunnen äitiysneuvoloiden terveydenhoitajia - ihan työnikin puolesta - niin varsin monessa paikassa abortit eivät kuulu äitiysneuvolalle. Voi riippua ihan siitäkin, miten kuormittuneita neuvolat ovat jo muutoin odottavista äideistä. Kaikkialla ei siis ole resursseja hoitaa aborttia haluaviakin äitiysneuvoloissa, koska on ihan riittävästi tekemistä niissä lapsensa synnyttämään päättäneissäkin asiakkaissa. Monissa neuvoloissa on lääkärikin - ja vain yksi - paikalla vain kerran viikossa ja hän hoitaa ensisijaisesti tietysti odottavat äidit. Terveyskeskuksissa on lääkäreitä paikalla joka päivä.

Ja ihan sitten vielä sellainen juttu, että äitiysneuvoloiden terveydenhoitajiksi ja kätilöiksi hakeutuu usein sellaisia ihmisiä, jotka eivät suhtaudu aborttiin kovinkaan myönteisesti. Jos olet kohdannut juuri tällaisen hoitsun, niin abortista puhuminen on vähän kuin olisin läimäyttänyt hoitsua naamalle :D Tietenkään eivät saisi olla epäkohteliaita tuossakaan tapauksessa, mutta tunnen monia terkkoja ja kätilöitä, jotka suhtautuvat aborttiin suorastaan vihamielisesti.
 
väärä plussa
"Väärä positiivinen tulos voidaan joskus nähdä verikokeessa, jos muut veressä olevat yhdisteet häiritsevät käytettyä testimenetelmää. Tällaisia yhdisteitä ovat mm. luteinisoiva hormoni (LH), reumatekijä, tietyt vasta-aineet ja aivolisäkkeen tuottama hCG. Väärä positiivinen tulos saadaan näissä tapauksissa paljastettua esimerkiksi tekemällä raskaustesti virtsasta tai käyttämällä toista testimenetelmää. Myös tietyt sairaudet, kuten trofoblastitauteihin kuuluvat istukkasyöpä ja rypäleraskaus, voivat aiheuttaa väärän positiivisen tuloksen. Jos naiselle annetaan hedelmöityshoitojen yhteydessä istukkahormonia pistoksina, raskaustesti voi näyttää väärää positiivista."

Tässä tietoa, mitkä voi aiheuttaa väärän positiivisen
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27127242:
Ja ihan sitten vielä sellainen juttu, että äitiysneuvoloiden terveydenhoitajiksi ja kätilöiksi hakeutuu usein sellaisia ihmisiä, jotka eivät suhtaudu aborttiin kovinkaan myönteisesti. Jos olet kohdannut juuri tällaisen hoitsun, niin abortista puhuminen on vähän kuin olisin läimäyttänyt hoitsua naamalle :D Tietenkään eivät saisi olla epäkohteliaita tuossakaan tapauksessa, mutta tunnen monia terkkoja ja kätilöitä, jotka suhtautuvat aborttiin suorastaan vihamielisesti.
Tämän kyllä uskon, sen takia oli jotenkin ikävää pistää keskustelu ihan heti kättelyssä sivuraiteille. Hän oli kyllä omasta mielestäni epäkohtelias ja töykeä jo ennen kuin sanoin tuon kirosanan.

Veikkaan että hän teki siinä puhelun aikana jotain ihan muuta, kun ei oikein reagoinut mihinkään kun sanoin noista hormonihäikistä ja oireettomuudesta jne. Vasta kun sanoin abortti niin havahtui :D

En tiedä, minusta vain se perhesuunnittelu sen neuvolan edessä vähän hämää, minusta sieltä pitäisi saada jotain henkistä tukea tuossa vaiheessa kun ei ole ihan varma onko ihan fiksua pitää lapsi vai ei. Ei minulla kovinkaan painavaa syytä ole muuta kuin että aloitin juuri koulun ja yritän tässä tehdä täyspäiväistä työtä ja täyspäiväistä koulua. Mies on pitkällä sairaslomalla ja joutuu hyvin kivuliaaseen leikkaukseen JOSKUS kun vakuutusyhtiö siihen suostuu. Siis, on vain aika stressaavaa sekä tällä hetkellä ja oletettavasti myös 9kk päästä.

Ainiin, ja se, etten tiedä jos tämä minun sairaus on haitallinen sille lapselle, kun kukaan ei suostu puhumaan minun kanssani. Oma erikoislääkärini on ymmärtääkseni osa-aikaeläkkeellä ja aina kun sinne soitan, niin vastaa joku hoonosoomi-lääkäri, johon en olikein luota ku silläkin on (tai kuulostais puhelimessa olevan) vähän evvk-asenne.
 
Esikoisesta viikolla 11 ja tästä raskaudesta viikolla 10 olen käynyt ekassa neuvolassa. Ei mulla mitään kiirettä ole ollut täyttelemään jotain lappusia ja saamaan kotiin mitään "meille tulee vauva" opuksia. Tai no onhan siellä otettu paino ja mitattu verenpaine, mutta ne voin tsekata kotonakin. Eka neuvola on niin tylsä kun ei siellä tapahdu mitään.
 
[QUOTE="vieras";27126483]Rv10 annettiin ensimmäinen aika esikoisen kohdalla, tosin jouduin sitten polille utrattavaksi aikaisemmin vuotojen takia pariinkin kertaan. Seuraavilla kerroilla on ensikäynti ollut rv9-10.

Jos olet aborttia vailla, niin lähetteenhän olisit saanut sieltä samantien. Jos taas varhaisultraa haluat, niin joudut varaamaan sen yksityiseltä ihan kuten kaikki muutkin. Tai osta sellainen raskaustesti, mikä näyttää, millä viikoilla olet, jos niin paljon epäilyttää tuo raskautumisajankohta, tulee halvemmaksi kuin utra. Np-ultrassa kyllä varmistetaan se kesto.[/QUOTE]

Olen siinä käsityksessä että se testi ei näytä kuin maksimissaan lukeman 5+ ja se voi ihan hyvin olla sitä mitä vaan ton yli? Eli ei näyttäis esimerkiksi 12+ jos oliskin pidemmällä?
 
"Vieras"
En tiedä, minusta vain se perhesuunnittelu sen neuvolan edessä vähän hämää,

Ootko ap soittanut perhesuunnitteluneuvolaan vai tavalliseen neuvolaan? Mun käsittääkseni perhesuunnitteluneuvolassa hoidetaan vain ehkäisyasioita. Näin ainakin meidän kunnassa. Suosittelen varaamaan ajan terveyskeskuksesta. Ja ne siellä sairaalassa kyllä ultraavat sut ennen aborttia, jotta tiedetään et oot oikeasti raskaana.
 
En tk:ssa ehtinyt sanoa muuta kuin jotain raskaustestistä ja heti sanoivat että soita neuvolaan kiitos hei!! Siis melkeinpä löivät luurin korvaan.

Ja tosiaan (vähän toistoa nyt) halusin kysellä jos on mahdollista tehdä jokin testi jolla sais varmistettua että oikeasti olisin raskaana eikä vain niin että lääkkeet sekoittavat tulosta. Koska minusta vain kuulostaa hölmöltä varata aika aborttiin jos en edes ole raskaana, mutta sitte taas on vielä hölmömpää vain luottaa siihen että on väärä hälyytys ja sit oonkin raskaana.

Mutta mutta, kallistun kai tuohon aborttiin ilman raskautta, tai sit teen kuin jotkut täällä on sanonut ja mitä mukavempi neuvolantäti sanoi, eli jos vain hengitän syvään ja odotan viikon pari miettien ja katsellen. Ehkä saan pään selvitettyä tarpeeksi tai sitten tulee se keskenmeno, ei voi tietää.

En tiedä, mutta minusta tässä vain joku asia mättää, tai sit oon vain muuten vain ressaantunut ja sekasin :D
Jos joka tapauksessa haluaisitte yhteisiä lapsia lähivuosina, niin olisiko todellinen katastrofi jos se tapahtuisi nyt? Tätä kannattanee pohtia, vaikka jo tehdyt suunnitelmat menisivätkin uusiksi. Työ- ja koulutusasiat varmasti järjestyvät tavalla tai toisella. Lisäksi abortti voi aina aiheuttaa komplikaatioita jotka voivat vaikeuttaa raskaaksi tuloa tulevaisuudessa,eli jos tosiaan vuoden sisällä olisi raskaus toiveissa niin järjestyisikö asia jotenkin vaikka ajankohta olisikin vuotta aikaisemmin?
 
Viimeksi muokattu:
Ththththth
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27127242:
Mitä mä tunnen äitiysneuvoloiden terveydenhoitajia - ihan työnikin puolesta - niin varsin monessa paikassa abortit eivät kuulu äitiysneuvolalle. Voi riippua ihan siitäkin, miten kuormittuneita neuvolat ovat jo muutoin odottavista äideistä. Kaikkialla ei siis ole resursseja hoitaa aborttia haluaviakin äitiysneuvoloissa, koska on ihan riittävästi tekemistä niissä lapsensa synnyttämään päättäneissäkin asiakkaissa. Monissa neuvoloissa on lääkärikin - ja vain yksi - paikalla vain kerran viikossa ja hän hoitaa ensisijaisesti tietysti odottavat äidit. Terveyskeskuksissa on lääkäreitä paikalla joka päivä.

Ja ihan sitten vielä sellainen juttu, että äitiysneuvoloiden terveydenhoitajiksi ja kätilöiksi hakeutuu usein sellaisia ihmisiä, jotka eivät suhtaudu aborttiin kovinkaan myönteisesti. Jos olet kohdannut juuri tällaisen hoitsun, niin abortista puhuminen on vähän kuin olisin läimäyttänyt hoitsua naamalle :D Tietenkään eivät saisi olla epäkohteliaita tuossakaan tapauksessa, mutta tunnen monia terkkoja ja kätilöitä, jotka suhtautuvat aborttiin suorastaan vihamielisesti.
Nyt voisin sanoa ekan kerran että Keittiönoita olet väärässä. Ei me terveydenhoitajat olla mitään fanaattiisia abortin vastustajia, ei todellakaan. Abortit ovat osa naisten elämää. Mistä ihmeestä sulla tollaset käsitykset voi olla???
 
ap.
Jos joka tapauksessa haluaisitte yhteisiä lapsia lähivuosina, niin olisiko todellinen katastrofi jos se tapahtuisi nyt? Tätä kannattanee pohtia, vaikka jo tehdyt suunnitelmat menisivätkin uusiksi. Työ- ja koulutusasiat varmasti järjestyvät tavalla tai toisella. Lisäksi abortti voi aina aiheuttaa komplikaatioita jotka voivat vaikeuttaa raskaaksi tuloa tulevaisuudessa,eli jos tosiaan vuoden sisällä olisi raskaus toiveissa niin järjestyisikö asia jotenkin vaikka ajankohta olisikin vuotta aikaisemmin?
Ei kai se mikään mahdottoman suuri katastrofi olisi, mutta pieni kuitenkin. Mies on tällä hetkellä kovasti sitä vastaan. Ei sen takia etteikö haluaisi lasta, vaan sen takia että hänellä menee tällä hetkellä erittäin huonosti tuon työtapaturman takia, ja on hyvinkin oletettavaa että hän on erittäin kipeä (ja ärtynyt, tai kovien kipulääkkeitten takia toisissa maailmoissa) tuossa 6-10kk päästä, jos hän vihdoinkin pääsisi siihen rankkaan leikkaukseen joka olisi pitänyt tapahtua jo joitain kuukausia sitten, mutta kun vakuutusyhtiö ja kela ja kaikenmaailman virastot nyt v*ttuilee ihan kympillä. Talouskin menee tällä hetkellä aika päin h*lvettiä kun eletään minun suht pienellä palkalla (joka pieneni rajusti kun aloitin koulun), ja miinukselle koko ajan menee. Tiedän kyllä että tämä on ohimenevää, mutta etenkin miehellä on pinna todella kireällä, eikä oikeastaan halua edes puhua lapsesta vielä.

Niin, ja tosiaan vaikka kummatkin on sanonut että tämä suhde tuntuu niin erilaiselta, aidommalta kuin edelliset suhteet, niin ollaan kuitenkin seukattu vasta kesästä. Eli vaikka mitä hurjia luurankoja VOI tulla esille. Vaikka en tätä usko enkä toivo, niin sitä ei kuitenkaan ihan vielä tiedä.

Toisaalta oma äiskäkin on jo parin tapaamisen jälkeen jo töniny minua ja silmää iskien kysyny että milloin tuon täydellisyyden rengastan ja hankitaan lapsia. En sitten tiedä, oikeasti olen vain niin mahdottoman pyörällä päästäni tällä hetkellä, voi apua.
 

Yhteistyössä