Millä vanhempasi pelottelivat sinua lapsena?

• Viestiketjun aloittaja "Ella"
  • Ensimmäinen viesti
joo-o
"Myyn sut mustalaisille" oli aika useasti kuultu lause :D nyt se lähinnä naurattaa, mutta sillon (3-5vuotiaana) aiheutti kyllä lievää paniikkia. Omalle lapselle en kyllä noin varmaan aio koskaan sanoa...

"vieras"
Joo Kasvatuslaitos! ja vähemmän pelottava oli Näkki, melkein enemmän teki mieli mennä kurkistaamaan millainen se Näkki on. Sitten oli isompana lapsena hauskaa kun hokasi myynnissä Näkki-kortsut.

• Tykkää
Reactions: A-H
IhanaValo
Sanottiin ettei vieraille saanu puhua eikä kenenkään mukaan lähteä vaikka se ois sanonu mitä. Vitsa meil oli kans, mut ei sitä oikeestaan tarvinnu koskaan käyttää.
Etenkin vieraista miehistä varoteltiin et niihin ei saa luottaa..

"sommarcat"
Nyt mua kyl rupes naurattaan...:D Teil on kasvatuskoteja, mustalaisia ja vaik mitä, ni ainoo mikä mulle tulee mieleen on, kun isä sano seuraavaa: Jos nukkuu yön sukat jalassa, ni kasvaa sieniä varpaiden väliin :D Ja mä kuvittelin hervottomia tatteja varpaiden välissä kasvamassa :D

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Mulle sanottiin, että jos katsoo kieroon ja irvistelee samalla kun tuuli sattuu kääntymään, naama jää sen näköiseksi ikuisesti. Omia jätöksiä ei saaut pöntössä tuijotella, koska muuten tuli näärännäppyjä silmien ympärille.

Kerran muistan, kun pappa sanoi äidilleni (joka oli siis jo silloin tietysti aikuinen), että "nyt suljet suus tai mä paan sut tumppuun ja runkkaan uudestaan."

Meni varmaan 10 vuotta ennen kun mä tajusin mistä pappa puhui. Itse en ehkä toivoisi, että lasteni isä käyttäisi vastaavia uhkailuita...

Mua peloteltiin kanssa mustalaisilla, "jos ei oo kiltisti niin mustalaiset tulee ja vie mukanaan". Koirankakkoja ei saanut tuijotella "koska silloin kasvaa näärännäppy silmään". Miks ihmeessä edes tuijottelin koirankakkoja?!

Telkkaria ei saa katsoa liian läheltä, tai silmät muuttuvat neliönmuotoisiksi.

Saunatonttu suuttuu, jos saunassa mekastaa. Kukaan ei kyllä tarkemmin koskaan valaissut, miten se tontun viha käytännössä ilmenee, mutta varmuuden vuoksi laitoin suuta soukemmalle.

.....
Vanhemmista tuli mieleen vain se, kun äiti sanoi että hiukset tippuu päästä jos menee vielä hiustenpesun jälkeen uudestaan saunaan. :D

Muista sukulaisista mieleenjäävin oli se, kun äidin sisko pelotteli korkeasaaressa käydessämme, että sellaiset ihmiset jotka jäävät porttien sisäpuolelle vielä sulkemisajan jälkeen, heitetään karhujen ruoaksi. Tästä tuli oikeasti tosi paha mieli koko loppupäiväksi. Kuvittelin, kuinka karhut kaluavat aitauksessaan niiden onnettomien luita, jotka ovat vahingossa jääneet vielä sulkemisajan jälkeen. Mietin, että miksi siitä ei ole kerrottu uutisissa ja saako oikeasti niin tehdä. Oli tosi kurja olo ja huoli niistä ihmisistä. Vasta illalla kun asiaa miettiessäni en saanut unta, uskalsin ilmaista huoleni isälle. Sit vasta mulle selvis, että täti oli narrannut. :ashamed:
Täti oli vielä lastenhoitoalalla, joten voi vaan miettiä, mitä pajunköyttä se on kaikille hoitolapsille syöttänyt ja millaisilla kauhutarinoilla pelotellut. :D

Mustalaisilla on muakin peloteltu, tukkapöllyn antamisella useasti (sain oikeasti kerran ja sekin oli jonkun tosi pahan jutun jälkeen), telkkaria ei saanut liian läheltä tuijottaa tai menee näkö, pimeässä lukemisesta menee näkö, mummo käski ettei ukkosella ei saanu mennä ikkunaan tai vastata puhelimeen ja piti olla kumpparit jalassa. Ikkunasta tai puhelimesta voi tulla kuulemma pallosalama. Kylmällä kivellä istumisesta tulee pissatauti ja joutuu sairaalaan jne jne... Onhan näitä.

"eppi"
jos ei vedä vessaa asiointinsa jälkeen, niin sieltä nousee pönttömörkö joka nykäsee sut mukanaan pöntöstä alas...kuvittelin mielessäni sen semmoseksi isoksi pinkiksi mustekalaksi, joka lonkeroillaan tarraa muhun :p sitten ku olin kylässä ja kaveri jätti vessan vetämättä nii en uskaltanu mennä yksin vessaan ennen ku se oli vedetty ja kaveri piti kädestä ettei mörkö vie :D

mdkgd
Mustalaisilla on muakin peloteltu, tukkapöllyn antamisella useasti (sain oikeasti kerran ja sekin oli jonkun tosi pahan jutun jälkeen), telkkaria ei saanut liian läheltä tuijottaa tai menee näkö, pimeässä lukemisesta menee näkö, mummo käski ettei ukkosella ei saanu mennä ikkunaan tai vastata puhelimeen ja piti olla kumpparit jalassa. Ikkunasta tai puhelimesta voi tulla kuulemma pallosalama. Kylmällä kivellä istumisesta tulee pissatauti ja joutuu sairaalaan jne jne... Onhan näitä.
Noista osa on kyllä totta (ainakin osittain) eikä vain pelottelua.

Mummon sanat on jäänyt varmaan ikuisesti takaraivoon kaikumaan: Lammen vetteen ee sua koskaan mennä uimaan. Sieltä veden haltija nappaa ja vie ikuisiksi ajoiksi pohjamutaan. Sieltä ee sinua kukkaan löydä... Meinaan paskoa aina alleni, jos uimassa jokin kasvusto osuu jalkaan, ja enpä lammessa muuten ui!

Sit perus mustaiset uhkaus: (varsinkin kaupassa riehuessa), nyt jos et asetu tulloo mustalainen ja viepi sinut hameen alla pois, ja ottaa omas tytökseen :)

Irvistelystä myös että saattaa jäähä siihen asentoon.

Tuntemattomille ee oo mittää asioo, ovvee ee avata, tae ne viepi ja tekkee pahojaan.

....
Ei suoranaisesti millään.
Mutta minä sain katsoa muun perheen kanssa kauhuleffoja ihan pikkuskidistä ja muistan elävästi vielä kun äiskä luki iltasatuna Stephen Kingin lyhyitä tarinoita minulle ja veljelleni. Olin silloin 7v :D

Yhteistyössä