Millä te pyykkijumalat saatte TAHRAT pois vaatteista??

äiti
Olen jo kauan tehnyt niin että jos on joku tahra, käytän esim. mäntysuopapalasaippuaa
ja hieron sitä tahraan, mahd. liotan vielä jos tarpeen ja sitten vasta koneeseen!

Jos heitän suoraan koneeseen, tahrat vaan jumittuu kiinni.

Liian kuumassa ei saa liottaa, haalea on usein paras.
Marjatahrat aina kuumalla, saippuan käyttäminen, sitten liotetaan. Lähtee.
Mieluiten tuoreeltaan.

Veri lähtee kylmällä, saippua taas apuna ja liotus.

Ja jos esim. toppatakki on likaantunut, taas pätee sama keino:
hieron saippualla kaikki mustuneet kohdat ja liotan.

Oon joskus nähnyt lapsilla täysin mustuneita ulkotakkeja kun
vanhemmat eivät pese/osaa pestä niitä!!
 
lannistumaton pyykkäri
Sotkin kalliin turkoosin paidan tomaattipaprikakastikkeella, pesuun heti aamulla Dr Beckmann-käsittelyn jälkeen, ei lähtenyt yhtään tahra pois. Sitten uudelleen sama tahranpoistoaine, Vanishia koneeseen ja 60 astetta, vaikka pesuohjeissa se oli kielletty. Vaate ei kärsinyt yhtään, mutta tahra ei vaalentunut yhtään. Sitten liotin paitaa vuorokauden pyykinpesuainevedessä ja pesin 60 astetta, ei mitään hyötyä. Sitten laitoin paidan kuivumaan tuolin selkänojalle aurinkoon, ja parin tunnin päästä tahra oli miltei kadonnut. Kastelin tahran vielä pariin kertaan pelkällä vedellä ja annoin auringon porottaa (eilen oli se kuuluisa kesän kuumin päivä vuosisataan) ja 4h kuluttua tahra oli kadonnut kuin taikaiskusta. En ymmärrä tapahtumaa, mutta vinkin sain tästä keskustelusta. Todellinen IHME!!! Säästyi 90 euron uusi paita. Aurinko ei myöskään haalistanut paidan väriä, kun vertasin sitä selkäpuoleen. Olen todella onnellinen!! Kiitos auringon suosittelijoille tässä asiassa.
 
juuei
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys:
Onko sappisaippua sama asia kuin marseillesaippua eli le chat?
Millä lähtee valkoiset sukat puhtaiksi ja paitojen hikikainalot?
Ei ole sama asia. Marseille on ihan perussaippuaa, joka sopii hyvin villan pesuun. Sappisaippua on vihreää ja sisältää naudan sappinestettä, joka poistaa tahroja.
 
juuei
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Meillä suurimmassa osassa lastenvaatteita taitaa olla 40 asteen pesulappu, ettei niitä kyllä 60 asteeseen viitsi laittaa että säilyy värit ja kuosissa. Henkkamaukka taitaa olla ainoa, jonka lapsilla olevista vaatteista saa pestä 60 asteessa.
Ei puuvilla miksikään mene 60 asteessa. Valmistajat vain tykkäävät laittaa vaatteisiin ohjelämmöt varman päälle, vaikkeivat rasvatahrat edes irtoa vielä 40 asteessa. Myöskään painatukset eivät ole kärsineet tai värit lähteneet, vaikka toisinaan pesen korkeammassa lämmössä.
 
Vanishta kaikkeen
Vanish toimii hyvin oikeestaan kaikkii likoihin. Varsinkin jos pystyy vaan liottamaan yön yli.

http://vanish.fi/tahranpoisto-opas Tuolta sivulta löytyy ohjeet moniin tahroihin!
 
"Vieras"
Mä olen todennut että ihan tavan peruaineet poistaa tahrat kun laittaa vaatteet likoamaan runsaaseen peruaineveteen (siis paljon pesuainetta vatiin) yöksi. Esim tytön päiväkodissa täysin mustikkaan sotkettu vaalenanpunainen ihan uusi paita unohtui pesuaineveteen yöksi ja aamulla kaikki oli löähten
yt pois. Pesin vielä koneessa ja ei tahran tahraa, vaikka oli ehtinyt olla päällä useita tunteja jo sotkettunakin. Vanishillakin lähtee, mutta liotus on paras konsti.
 
vnnv
Pyykkietikan ja marseillesaippualastujen yhdistelmä on toiminut melkein jokaiseen tarhaan mihin sitä on keksinyt kokeilla.

Helppoa ja nopeeta kun kastaa tahran ja hieroo siihen saippualastua, antaa vaikuttaa hetken ja heittää pyykkikoneeseen pyykkietikan ja saippualastuliuoksen kanssa. Joku täällä oli tuskaillut kun lastenvaatteita ei saa pestä kuin 40 asteessa, mutta pyykkietikka on myös antiseptista eli se tappaa pöpöt jo siinä 40 asteessa pestessä, ja vaatteet kiittää. Samalla puhdistuu koneen rumpu, ja poistuu vaatteista kaikki hajut teknisten vaatteiden hienhajua myöten.

Taitaa olla aika vähissä paikat missä noita kahta myydään, mut täältä ainakin näyttää löytyvän jotkut tuoksut:

http://www.herkkumurena.fi/category/77/pyykkietikka
http://www.herkkumurena.fi/product/654/saippualastu-le-pere-pelletier
 
vierailija
Mulla oli rasvatahra housuissa. Sain neuvon että laittaa siihen kohtaan astianpesuainetta ja leivinjauhetta siihen päälle, sitten tahna pitää sormella varovasti hieroa siihen ja sitten pestä pesukoneessa, tein tuon homman kahdesti ja tahra lähti pois.
 

Yhteistyössä