millä saada lääkäri suostumaan käynnistykseen?!?!

• Viestiketjun aloittaja Synny jo!
  • Ensimmäinen viesti
Synny jo!
Tiedän, että on aika tyhmä aloitus mutta siis... :)

Raskaus on nyt täysaikainen (nyt rv37+3), rv24 alkaen aterianinsuliini x2 ja pitkävaikutteinen insuliini eli mulla on raskausdiabetes joka on todettu rv12, raskaushepatoosi johon on lääkitys. Kipeät supistukset ovat vaivanneet rv35 asti, mutta supistukset eivät tee mitään kohdunsuulla. Lääkäri ihmettelee kovasti miksi näin on. Sikiö on isohko, menee yläkäyrän hieman yläpuolella eli lievästi makrosominen. Mulla on TODELLA paha olo lähes jatkuvasti, yöt valvon, päivät valvon koska esikoisen kanssa olen kahdestaan kotona. Olen alkanut oksentelemaan, sokerit nousee, en pääse kävelemään koska alapäätä vihloo.
En ole valittaja enkä luovuttaja ja siksi tämä on mulle niin kauhean vaikea tilanne. En osaa lääkärissä ilmeisesti tarpeeksi hyvin ilmaista että olo on huono. Käyn siis äitiyspolilla kerran viikossa, olen käynyt jo kauan. Viimeksi lääkäri sanoi, että niinkauan kuin vauvalla on kaikki hyvin niin äidin on vain kärsittävä. Mitäs siihen enää sanomaan?!?!
Polilla on aina eri lääkäri ja kaikilla on eri mielipide kaikesta. Olen taas menossa huomenna polille ja todellakin olisin niin halukas että synnytys käynnistetään mutta se riippuu kuka siellä on lääkärinä! Sikiön keuhkot on jo rv30 kypsytetty koska olin sairaalassa vuodelevossa rv28 alkaen kaksi viikkoa ennenaikaisuuden uhan takia.

vieras
Mulla oli samat vaivat ku sulla. Mutta en halunnu käynnistystä. Ymmärrän kyllä mitä tuskaa se on. Mä en siis halunnu käynnistystä eikä ne sitä suositellutkaan. Kuinka isoksi sikiö on nyt arvioitu?

mie
Ymmärrän sun olon täysin... Itellä vasta rv 24, ja oksennan lähes joka päivä vieläkin, närästyksen takia en saa nukuttua ym... En aio mennä päivääkään yli lasketun ajan... Jospa siellä ois nyt sulla ymmärtäväinen lääkäri... eihän sulla ihan täydet viikot vielä tosin oo...

=)=(
Itsellä oli lievä raskausmyrkytys ja olin hillittömän väsynyt. Väsymyksen takia mulla sit käynnistettiin synnytys. Tosin jos olisin suinkin tiennyt, millainen synnytys käynnistetty on, niin olisin odottanut vaikka vuoden vielä... =) Mut siis pointti se, et mulla ihan vaan se väsymys oli syynä. Se on niin paljon lääkäristä kiinni. Sitten kun menin sairaalaan käynnistystä varten, ja oli eri lääkäri joka mut tutki, niin hyvin näki sen ilmeestä, että ei ymmärrä sitä käynnistys päätöstä.

:hug: sun täytyy vaan pysyä lujana ja kertoa kaikki nämä mitä kirjoitit.Laita ne itsellesi vaikka paperille niin ei tositilanteessa unohdu.Kyllä tossa luulisi olevan jo käynnistyksen syyt riittävät!!!
Mulla käynnistettiin seiskan synnytys siksi kun marssin ä-polille,kun en ollut nukkunut viikkoihin ja tuntui että kaikki romahtaa ja olin itkuinen.Rv oli sillon 39+4.

Tsemppiä sulle :hug: Tiedän tuon tunteen vaikkei noin pahoja vaivoja ole mulla ollut ja sen miten "pelkää"ettei sua oteta tosissaan ja kuunnella.Itsekään en ole luovuttaja tyyppiä mutta eieln meinasin antaa periksi kun nla ei kuunnellut eikä ottanut vastaan,mutta lopulta hain apua yksityistä kautta....

Synny jo!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli samat vaivat ku sulla. Mutta en halunnu käynnistystä. Ymmärrän kyllä mitä tuskaa se on. Mä en siis halunnu käynnistystä eikä ne sitä suositellutkaan. Kuinka isoksi sikiö on nyt arvioitu?
Sikiö on nyt viime mittauksen mukaan eli rv36+3 ollut 3800g. Ja siis kun käyn joka viikko painoarviossa niin kaikki arviot menee tasaisena käyränä joten mittavirhe ei kovin iso voi olla. Mulla on osa lääkäreistä puhunut käynnistyksestä jo useamman viikon, mutta polilla (mun tuurilla) on aina lääkäri joka ei millään suostu käynnistykseen. :(

...
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ymmärrän sun olon täysin... Itellä vasta rv 24, ja oksennan lähes joka päivä vieläkin, närästyksen takia en saa nukuttua ym... En aio mennä päivääkään yli lasketun ajan... Jospa siellä ois nyt sulla ymmärtäväinen lääkäri... eihän sulla ihan täydet viikot vielä tosin oo...
Raskaus on täysaikainen rv 37+0

deb
Harmi että sulla on paha olo ja noin paljon vaivoja, mutta fakta on se, että lääkärit ajattelevat tässä vaiheessa vain ja ainoastaan vauvan parasta. Äidin paras ei siinä paljon paina, ellei ihan hengenvaarasta ole kyse. Pienempää suojellaan niin pitkään kuin mahdollista, ja hänen annetaan kasvaa ja kypsyä vatsassa. Ei sulla montaa viikkoa enää ole jäljellä missään tapauksessa, ajattele niin että maali häämöttää jo. Eikä tuo vauva paino vielä mitenkään hälyttävissä mitoissa ole. Jaksuja!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Lähde tälle? Ei muuten ole täysiaikainen vielä tuossa vaiheessa.

kl
kyllä yleensä sokeritaudin takia käynnistetään aikaisemmin,koska vaavi kasvaa niin isoksi,että voi tulla komplikaatioita synnytyksessä. kuten esim. hartiat voi jäädä äidin lantioon kiinni. suosittelen kyllä puhumaan vakavasti lääkärille.
ja tosta vihlomisesta, onhan se mahdollista,että lapsi on jo laskeutunut niin alas ja siksi vihloo eli jotaki ne supparit saa aikaan vaikka kohdunsuu onki vielä kiinni :)

nannaa
Täysaikaisen synnytyksen raja on rv 37, etsippä tietoa asiata!

Ap. Valitettavasti aika usein lääkäri ajattelee juuri niin että lapsi menee etusijalle ja vasta sitten jos sinun vointisi alkaa vaikuttamaan lapsen vointiin niin käynnistetään. Koita jaksaa, ei ole helppoa!
Ja joku tohon laittoi ettei rv36 3.8kg ole paljon niin hah, onhan se nyt iso vauva. Kuukauden ennen la:ta täysaikaisen kokoinen! Lapsi on reilusti 5kg la:na koksa ap:lla on raskausdiabetes ja lapsi voi silloin kasvaa viimeisinä viikkoina monta sataa grammaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Kyllä on, raskaus lasketaan täysiaikaiseksi kun rv 37 pyörähtää...
Tuo sun lähteesi ei vaikuta ihan kaikkein luotettavimmalta. Suomessa raja on rv38, sitä ennen tapahtunut synnytys lasketaan ennenaikaiseksi.

[

Tuo sun lähteesi ei vaikuta ihan kaikkein luotettavimmalta. Suomessa raja on rv38, sitä ennen tapahtunut synnytys lasketaan ennenaikaiseksi.
No hittolainen, mä olen par-aikaa raskaana, siinä kohtaa kun viikkoja on 37+ jotain niin vauva on täysaikanen.

...
Sulle ilmeisesti tarvii rautalangasta vääntää. Kun sulla alkaa 37+0 niin olet viikolla 38 raskaan. Ymmärtää?
Käypähoitosuosituksista ja terveyskirjastosta löytyy ihan faktaa milloin raskaus on täysaikainen.

3 äippä
Voi että, se on kyllä OIKEESTI niin lääkäristä kiinni. Itse olin tämä kolmanne kanssa 1/3 raskausajasta sisällä sairaalassa. Ja sielä näki niiiiiin paljon eri toimintatapoja lääkäreiden välillä. Itselle yksi lääkäri sanoi että käynnistetään, sitten vuoro vaihtui -> tuli toinen lääkäri niin eipä käynnistetäkkään. Käynnistettiinpä sitten sen toisen lääkärin tullessa jälleen vuoroon... rv.37+3, lapsivedet oli hävinnyt lähes olemattomiin jne.kaikenmoista ongelmaa matkassa.

Loppu hyvin kaikki hyvin.

Niin ja kommentoisin vielä tuohon käynnistykseen, ettei se minusta ollut sen kauheampaa kuin normi synnytys... tosin olin valmiiksi jo kahdelle sormelle auki jne... paikat oli siis jo valmiit synnytykseen.

Jokainen synnytykseni on ollut niin erilaisia... Onnea matkaan... Soita sinne päivystykseen ja mene käymään, asutko mahd.pääkaupunkiseudulla ettei matka olisi kamalan pitkä... jos kotiin takaisin lähettävät.

Höh, kyllä luulis jo tuolla saavan sen käynnistyksen....mutta välillä tuntuu, etteivät ihan kaikki lääkärit ole kovin inhimillisiä.

Mulla oli viimeinen raskaus viikolta 16 jo alkaen enemmän tai vähemmän tuskaista. Noh, odotin kaksosia, jotka kasvoivat koko ajan ihan yksikkövauvojen tapaan. "Onneksi" rv 37+3 todettiin alkava raskausmyrkytys ja käynnistyskin aloitettiin. Koska oli kyseessä riskiraskausm ja viikkoja noin paljon. Pojat painoivat 3300 g ja 3485 g, eli ei ihme, jos oli tukalat olot mulla.
Tällä nyt sitä hain, että kun on sulla jo todettu noita "vaivoja" niin pitäishän lääkärin jo tajuta, varsinkin jos oli jo noin suuri vauva. Loppuviikoillahan tuo kasvu on melkoista eli nyt jo todennäköisesti yli 4 kg. Toki sellaisenkin saa synnytettyä, mutta jos vielä antavat kasvaa... :(
Esikoiseni painoi 4210 g, mutta en isompaa ainakaan olisi halunnut punnertaa ulos.

Halit sulle ja hurjasti tsemppiä, yritä pysyä tiukkana! :hug:

katri
Mulla on raskausdb:n vuoksi käynnistetty rv37+4 ja sikiön painoarvio oli "vain" 3.5kg. Tosiaankin riskit kasvaa alatiesynnytyksessä ja sektion todennäköisyys kasvaa mitä pidemmälle lapsi saa massaa kasvattaa. Ja tosiaankin se vatsanympäryshän siinä kasvaa.
Useintehdyissä painoarvioissa tosiaankin mittavirheen mahdollisuus on pienempi.
Nyt pysyt huomenna kovana siellä polilla!!!

v
Tuo lähde on itseasiassa luotettavin mahdollinen mitä suomeksi on saatavilla.

Off topic
:D. Täällä taas todellinen asiantuntija. Katsoppa vähän Tekay:n koulutusta ja kokemusta (taustaa alalehdeltä). Tai haeppa vaikka mikä tahansa virallinen terveydenhuollon sivusto, äläkä vänkytä tyhjästä vastaan.

Off topic
Sulle ilmeisesti tarvii rautalangasta vääntää. Kun sulla alkaa 37+0 niin olet viikolla 38 raskaan. Ymmärtää?
Käypähoitosuosituksista ja terveyskirjastosta löytyy ihan faktaa milloin raskaus on täysaikainen.
Esim tuolla on tuo terveyskirjasto:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00177

vierailija
Mulla on raskausdb:n vuoksi käynnistetty rv37+4 ja sikiön painoarvio oli "vain" 3.5kg. Tosiaankin riskit kasvaa alatiesynnytyksessä ja sektion todennäköisyys kasvaa mitä pidemmälle lapsi saa massaa kasvattaa. Ja tosiaankin se vatsanympäryshän siinä kasvaa.
Useintehdyissä painoarvioissa tosiaankin mittavirheen mahdollisuus on pienempi.
Nyt pysyt huomenna kovana siellä polilla!!!
Tuohan on ihan sopiva paino täysaikaiselle vauvalle

Yhteistyössä