Millä nimellä miehesi kutsuu sinua?

• Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti
mamma
Mulla oli aikani totutteleminen kun mun mies sanoi alusta asti "mamma." Tämä siis puhuttelunimi vaimosta sielläpäin pohjanmaata mistä mieheni on kotoisin.
Virallisissa yhteyksissä ja vieraiden ihmisten kanssa mieheni sanoo "vaimoni."
Kotona ollessamme, lapsemme on nyt 1-vuotias, mies puhuu koko ajan "äidistä" lapsen ollessa valveilla. Kun lapsi nukkuu tai on muualla, olen "kultsi tai muru."
Äskettäin kun oli syntymäpäiväni, mies perheemme kesken onnitteli mua "onnea äiti!" Sanoin hälle etten ole hänen äitinsä, johon hän totesi "mutta olet lapseni äiti." Lapsemme oli siis myös tuolloin pöydässä. Hän ei vielä osaa puhua.
Nimeltä hän mua kutsuu esim. vanhempiensa edessä. Ja vieraampien ihmisten, kun on jo esitelty että tämä on mun vaimoni.
Työkavereiden yms. kamujen kesken tiedän että olen hänen suussaan "mamma."

Ei mua oikeastaan tässä mikään haittaa, oudoksuttaa vaan jotenkin.

Kuin teillä puhutellaan vaimoa/miestä?

Blue
Kotona mua sanoo ihan nimellä tai hellittelynimellä, samoin vanhemmilla, kavereilla yms. Äijäporukassa kaikkien naiset on muijia.. |O Virallisissa yhteyksissä olen vaimo.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Noh jos haluat että lapsesi kutsuu sinua äidiksi, eikä etunimellä, niin lapsen aikaan on hyvä puhua "isästä" ja " äidistä".
Miksi se muuten on niin tärkeää, että lapsi kutsuu äidiksi, eikä nimellä? meillä lapset käyttää molempia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Noh jos haluat että lapsesi kutsuu sinua äidiksi, eikä etunimellä, niin lapsen aikaan on hyvä puhua "isästä" ja " äidistä".
Miksi se muuten on niin tärkeää, että lapsi kutsuu äidiksi, eikä nimellä? meillä lapset käyttää molempia.
Ei kai se ole tärkeää, olet oikeassa. Ennemminkin tapa vain ei siis niin merkityksellistä.

akka
No ei onneksi sano mua mammaksi.
Naiseksi, rakkaaksi, kullaksi, pupuksi, nartuksi ja kissaksi sanoo. :)

Ja huh, onneksi ei myöskään akattele.
Ennemmin olisin kyllä akka, kuin narttu, jos noista pitäis valita ;)

vieras
Samaa mieltä. Siksi meille annetaan nimi, että sitä käytettäisiin. Minusta on aika tympeää, kun vielä parikymppisetkin huutavat äitiä. Jotenkin olen huomannut, etttäkolmekymppiset alkavat hakea kiertoilmaisua, kun puhuvat äidistään ja joskus myös isästään.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa mieltä. Siksi meille annetaan nimi, että sitä käytettäisiin. Minusta on aika tympeää, kun vielä parikymppisetkin huutavat äitiä. Jotenkin olen huomannut, etttäkolmekymppiset alkavat hakea kiertoilmaisua, kun puhuvat äidistään ja joskus myös isästään.
Mä sanon aina äiti ja isi... Mutta mua kutsutaan usein nimelläkin.

Perheen läsnä ollessa - äidiksi
Kahden kesken - omalla nimellä tai meidän välisellä huumorilla olen millon mitäkin esim. tauno
Kavereille puhuttelee - omalla nimelläni, emännäksi, jarruksi, riippuen mikä puheen aihe
Muille ihan omalla nimelläni.

Harvinaista herkkua on kuulla kutsuttavan kullaksi tai rakkaaksi, ehkä illan tullen peiton alla kuulen näitä sanoja ;) Muuten käytämme paljonkin huumoria toisiamme nimittäessä, mutta akka ta narttu en ole koskaan.

o
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä kiertoilmaisuja?

Yhteistyössä