Millä ihmeellä tän kämpän saa pidettyy siistinä kun tavaraa vaan on liikaa?

"Vieras"
Osta kauniita laatikoita? Niihin voi laittaa lakanoita ym. Jota ei tarvi joka päivä ja sit vaikka siihen kirja hyllyyn? Sängyn ja sohvan alle saa ainakin ikeasta sellaisia ohuita laatikoita joihin voi säilöä tavaraa. Jos ette viel harrasta sitä et kesäisin pakataan talvi vaatteet varastoon ja toisin päin, nii se säästää tosi paljon tilaa kodissa :) sit kannattaa miettiä mahtuisiko teillä johonki vielä orto hylly? Valkoisen värinen ei edes pienennä huonetta hirveästi. Esim ikena expedit sarjaan saa korkeita ja kapeita hyllyjä joihin voi ostaa erilaisia laatikoita. Eteiseen voi myös sijoittaa sellaisen "istuma penkin" joka voi olla iso arkku. Jos kämpässä ei oo valmiina paljon kaappitilaa niin sitä on vaan pakko kehittää sinne lisää
 
[QUOTE="mä";26206124]Kaappeihin tuli reilusti lisää tilaa kun ostettiin sellaiset ulosvedettävät korisysteemit.
Siis tilaa on tietenkin yhtä paljon kuin ennenkin mutta kun hyllyn perältäkin saa otettua tavaraa paremmin niin se helpottaa.
[/QUOTE]

Tätä minäkin suosittelisin. Normaali 60senttiä syvä kaappi harvalla hyllysyvyydellä on maailman surkein säilytin. Sinne kun ostaa elfaa tai ikean vastaavaa ritilälaatikostoa, niin johan saa tavaraa sisään. Samalla pysyy pinotkin yllättävän siistinä. Veikkaan että kaappiin mahtuu sen jälkeen kahden lapsen vaatteet yhden sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Talvivaatteille ja muuten vähemmän käytetyille petivaatteille yms. kannattaa hommata tyhjiösäilytyspusseja, joista imetään ilma imurilla pois. Niiden avulla saa tavarat mahtumaan piemeopään tilaan, kannattaa koikeilla.
Mä muuten en tekisi tuota talvivaatteille. Täytteet menee pilalle ja sen jälkeen vaate ei ole yhtä lämmin. Makuupussi esimerkiksi pitää säilyttää roikkuen vapaana eikä pussiin survottuna.
 
No paljonko sulla on lakanoita ja verhoja? Mulla esim on lakanoita kahdet/sänky. Eli meidän sänkyyn kaks aluslakanaa, ja jokasta nukkujaa kohti kaks pussilakanaa ja tyynyliinaa.Vaihtoverhoja en omista, en vaihda verhoja kuin useamman vuoden välein ja sillon aina laitan edelliset verhot pois. Pesen niitä toki säännöllisesti mut siis pesun jälkeen heti samantien ikkunaan. Vaihtomattoja en myöskään omista.

Entä miten paljon lapsilla on vaatteita? NIitäkään ei tarvita ripakopallista joka lajia. Entä itselläs vaatteita? Onko sulla vaatteita kaapissa joita et oo pitkään aikaan käyttäny? Jos on niin miks pitää niitä sielä? Kenkiä, onko niitä ylimääräisiä joita ei tuu käytettyä?

Ei tuohon auta kuin se että vähentää tavaran minimiin jos kerran tilat on pienet. Yllättävän vähällä sitä pärjää.
Lakanoita on kolmet per sänky. Lapsilla pakko olla sen verran (parit vatsataudit läpikäyneenä....) ja on samalla sitten vieraille eli erikseen mulla ei oo vieraslakanoita.
Verhoja on joka huoneeseen yhet kaapissa. Pöytäliinoja on yks isompi ja kaks pienempää (toinen joulu ja toinen kesä).
Lastenvaatteissa ois hiukan tinkimisen varaa. Oman vaatekaapin kolasin just, ja sinne ei ylimäärästä kyllä jääny. Huppari sun muut vie vaan niin paljon tilaa ettei ne mahu kaappiin. Pitänee laittaa vaatehuoneeseen roikkumaan niitä.
Mulla on kahdet hienommat juhlakengät, yksilläkin varmaan pärjäis, mutta en tahdo niistä luopua. Arkikäyttöön on tennarit ja ostin just kesäsemmät kengät. Nii ja kumpparitki löytyy. Lapsilla on parit/kolmet kengät aina käytössä.

Se on totta että yllättävän vähällä pärjää, mutta jos on tottunut siihen että on paljon tavaraa, niin on vaikea alkaa vähentämäänkään.
 
[QUOTE="Vieras";26206243]Osta kauniita laatikoita? Niihin voi laittaa lakanoita ym. Jota ei tarvi joka päivä ja sit vaikka siihen kirja hyllyyn? Sängyn ja sohvan alle saa ainakin ikeasta sellaisia ohuita laatikoita joihin voi säilöä tavaraa. Jos ette viel harrasta sitä et kesäisin pakataan talvi vaatteet varastoon ja toisin päin, nii se säästää tosi paljon tilaa kodissa :) sit kannattaa miettiä mahtuisiko teillä johonki vielä orto hylly? Valkoisen värinen ei edes pienennä huonetta hirveästi. Esim ikena expedit sarjaan saa korkeita ja kapeita hyllyjä joihin voi ostaa erilaisia laatikoita. Eteiseen voi myös sijoittaa sellaisen "istuma penkin" joka voi olla iso arkku. Jos kämpässä ei oo valmiina paljon kaappitilaa niin sitä on vaan pakko kehittää sinne lisää[/QUOTE]

Lasten kaapeissa ei oo noita ritilikköjä, omassa on. Eikä noihin tyttöjen kaappeihin tommoset edes mahtuis. Pojan vaatteet mahtuu ihan kivasti tonne vaatehuoneeseen.
Talvivaatteet pesin ja pakkasin just kellariin, kesävaatteet odottelee siellä vielä lämpimämpiä kelejä.
Mutta noita matalia sängynaluslaatikoita voisin alkaa metsästämään kyllä :)
 
"vieras"
Älä vie kellariin säilytykseen, os on kylmä kellari, koska siellä niihin tulee hometta. Vaikka olisivat muovilaatikoissa, niin silti niihin tiivistyy kosteutta.

Ja en suosittele sängynaluslaatikoista. Vaikeuttavat siivoamista ja ovat oikean ongelman kiertämistä.
 
hpop
Onko sulla matkalaukkuja tms? Käytä niitä säilytykseen. Jos olette reissussa, mitä väliä, jos laukkujen sisältö odottelee sen aikaa läjässä kotona?

Tokmannista yms. saa sängynaluslootia. Astiat sulla varmaan on jo kaapeissa sisäkkäin?

Jos sulla on tasoja ja niillä koriste-esineitä, luovu koristeista ja osta nättejä koreja. Niihin saa sitä sun tätä ja kaappitilaa jää enemmän. Ja opettele ihmeessä käyttämään ne kirjahyllyn kaapit hyödyksi!
 
"vieras"
Meillä on karsittu kaikki tavara minimiin, kun viisi henkeä asuu kolmiossa. Lapsille on turhaa ostaa paljoa vaatteita. Aina ne lempparivaatteet päällä kuitenkin ja pyykinpesu helppoa. Kylmästi olen nakannut roskiin vaikka mitä ja vain oikeastaa käyttötavaraa löytyy.
 
[QUOTE="hmmm";26206880]Musta kuulostaa että sulla ei ole edes paljon tavaraa vaan ett ä asunto on ehkä pieni ja teitä on monta. vähän säilytystilaa.[/QUOTE]

No ei tää pieni ole. Meitä on minä ja kolme lasta, asuntona neljä huonetta ja keittiö, pinta-alaa 90 m2. Mutta kiinteetä kaappitilaa on tosi huonosti, ja tää on jotenki hassun mallinen muutenki tää pohjaratkasu :)
 
"mä"
Pakko sanoa että jos tuntuu että tavaraa on liikaa niin ei sitä kämppää saa pysymään siistinä millään :(
Ihan omasta kokemuksesta voin kertoa tämän .
Jokmo isompi kämppä tai tavaroita pitää karsia .
 
Mä kävisin (ja kävinkin) sen vaatehuoneen kimppuun.

Täällä jo suositeltiinkin niitä koreja, jotka on ihan parhaita. Jos et saa niitä lasten kaappeihin, niin miten olisi sitten vaatehuone? Menisikö niitä sinne?

Mä tosin suosittelen niiden hyllylevyjen päälle koreja, jos et saa Elfaa/Antpniusta runkoineen kaappeihin mahtumaan. Meillä on vaatehuoneen hyyllytilat kokonaan laatikoitu ja se on NIIN kätevää. Mahtuu PALJON enemmän ja pysyy PALJON siistimpänä.

Nykyään mulla on myös omassa kapeassa vaatekaapissani muutama laatikko, kun Antoniusta sinne ei saa mahtumaan. Ja kyllä on helppoa, kun saa ne takimmaisetkin tavarat käyttöön :)

Alla vielä kuvia vaatehuoneestamme.

Ennen:





Jälkeen:









Nyt, kun kaikki kesävaattet on esillä:

 
Viimeksi muokattu:
Voi Chef, nyt mä olen kade! Just nyt ei oo varaa ostella miljoonaa laatikkoa kyllä, mutta päätin jo tossa yön nukuttuani että meen järjestää ton vaatehuoneen vielä paremmin, ja otan noi kirjahyllyn alakaapit käyttöön. Mutta pidän sun vaatehuoneen mielessä, ja kunhan raha-asiat on enempi kohdallaan niin mittaan ja suunnittelen meidänkin vaatehuoneen oikeesti toimivaksi.

Kiitos kaikille :)
 
Chefin vaatehuone on aivan Ihana!! *kade, oispa vaatehuone*

Meil on samaa ongelmaa, ei ole tilaa. Paljo on heitetty turhaa pois jne. eli ongelma ois enää vaatteiden kanssa.

Tässä kämpässä on tasan 2 kaposta kaappia missä on hyllyt. Ja 1 henkarikaappi.
Eteisessä on myös henkarikaappi mut siinä on talvisin kesävaatteita ja kenkiä ja kesäsin talvikamppeet. Siis lähinnä ulkovaatteet.
2 irtokaappia ollaan ostettu, ja niissä on hyllyt. Toinen on semmonen 2 ovinen ja toinen ihan kaponen kaappi.

Näissä irtokaapeissa on sit lakanat ja aikuisten vaatteet. Lakanat toooosi tiukkaan survottu :( kun ei vaan mahu.

Kiinteissä hyllykaapeissa on sitten 3 lapsen vaatteet niin että yhdellä lapsella on 3 hyllyä yhdessä kaapissa ja loput 2 hyllyä on toisen lapsen käytössä.
Toisesta kaapista tällä toisella lapsella on 1 hylly ja loput 3 hyllyä on sit kolmannen lapsen käytössä.
Eli keskimmäisen vaatteet on jaettu 2 eri kaappiin kun muilla on kaikki omat samassa kaapissa.
Ja toisessa noista kaapeista on hyllyväli ihan tosi korkea, mut ei kuitekaa niin korkea et rakentais väliin yhen hyllyn.
Henkarikaapissa on sit kaikki mein henkarivaatteet, arki ja juhla sulassa sovussa siellä. alle jää sit jonku verra tilaa niin sielläkin on jos vaikka ja mitä, mitä ei jokapäivä tarvita. Siel on äp laatikko missä nää -jos vaikka ja mitä- kamat on.

Toi vaatehomma, etekii lasten kohalla pitäs saaha jotekii toimivammaks. Aina ottavat ekat vaatteet käyttöön kun takimmaisia on niin vaikeeta saaha puottamatta kaikkia etummaisia lattialle (tosin nuorin tekee näin joka toinen päivä ja taas äiti tulee ja siivoaa ja viikkaa)
 
"Ami"
Sama ongelma on vähän meilläkin. Kellariin en halua viedä vaatteita, matkalukkuja ja makuupusseja. ENkä muutakaan kangastavaraa. Vaatehuone täyttyy siis jo kummasti juhlavaatteista, makuupusseista, kengistä ja kaikesta lapsen ulottuvilta pois siivotusta mahdollisesti rikkoutuvista tavaroista, kuten cd:levyistä jne.

Nyt täytyy kyllä täälläkin ottaa itseään niskasta kiinni ja kantaa kesäkuun alussa, kun loma alkaa, kaikki tavarat vaatehuoneesta ulos.Ehkäpä miehen vanhasta ylioppilaspuvusta raaskittaisiin jo luopua :).

Chefin kuvista sain kyllä ideoita omaankin käyttöön, kiitos kuvista!
 

Yhteistyössä