Millä ihmeellä tän kämpän saa pidettyy siistinä kun tavaraa vaan on liikaa?

Joo, tiedän, pitää vähentää tavaraa. Ja olen vähentänytkin. Mutta en mä nyt ihan kaikkee voi poiskaan heittää!
Esimerkiks, täällä ei ole vaatekaappeja kunnolla. Tytöille ostin kierrätyskeskuksesta kaapit, mihin just ja just mahtuu niiden vaatteet. Pojan vaatteet on vaatehuoneessa, missä on myös lasten liinavaatteet, henkaroidut lastenvaatteet ja jotain tavaroita joita ei kannata viedä kellariin mutta joille ei muutakaan paikkaa ole. Ja vaatehuone on ihan täynnä. Mun vaatteet on talon ainoassa vaatekaapissa, eikä ne meinaa oikein mahtua. Oon heitelly pois jo paljon, mutta en jaksa aina laittaa samaa paitaa päälle, eli enemmästä osasta vaatteita en suostu luopumaan. Mun vaatekaappiin on survottu myös liinavaatteita ja ylähyllyille verhoja jne.
Lisää kaappeja ei oikein voi ostaa kun ei niille ole tilaa. Oonkohan mä vaan niin surkea organisoimaan tätä tavarapaljoutta (todennäköistä) vai oonko oikeesti niin hirvee hamsteri ettei tosikaan? Oikee himohamstraaja? :ashamed:

Jos teillä vaan on jotain käytännön vinkkejä organisointiin ja siihen miten saa tavarat sopimaan kaappeihin niin otan ilolla vastaan. Olen hyvin turhautunut, kun viikon päästä on tulossa paljon sukulaisia kylään ja tuntuu ettei tänne mahdu ovesta sisään edes torakka....
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Aioin vastata että vähennä tavaraa :D Jos ei vaatteita "pysty" enää vähentämään niin entäs ylimääräiset lakanat ym.? Meillä ainakin on edelleen iänikuisia lakanoita, pussilakanoita ym. jotka vaan vie sitä hyllytilaa, ei niitä ikinä enää käytetä.

Mahtuuko seinille hyllyjä? Hyllyille voisi laittaa koreja ja niihin saisi tavaraa piiloon.
 
[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";26205980]Aioin vastata että vähennä tavaraa :D Jos ei vaatteita "pysty" enää vähentämään niin entäs ylimääräiset lakanat ym.? Meillä ainakin on edelleen iänikuisia lakanoita, pussilakanoita ym. jotka vaan vie sitä hyllytilaa, ei niitä ikinä enää käytetä.

Mahtuuko seinille hyllyjä? Hyllyille voisi laittaa koreja ja niihin saisi tavaraa piiloon.[/QUOTE]

Mä oon itseasiassa viimeaikoina vähentäny kaikkee tavaraa niin paljon ku mahdollista, tai ainakin siltä tuntuu. Mutta mä epäilen että noi mun rojut lisääntyy salaa. Hyllyjä ei oikein voi laittaa, mutta varmaan ois siistimpää jos järjestäis kaappien päällä olevat tavarat koreihin. Ainakin eteisessä hattuhylly ois mukavemman näkönen jos siellä ois korit :)
 
Meillä on 60-luvulla rakennetussa asunnossamme tosi vähän kiinteää säilytystilaa. Pienen verkkokellarin lisäksi tyttöjen huoneissa on kolme kaappia per huone. Asumme siis kolmistaan tyttöjeni kanssa 66 neliön kolmiossa. Tavaraa vaan kertakaikkiaan on pistettävä pois. Mulla on Ikean valkoista BESTÅ-hyllystöä paljon, sinne saa tavaraa piiloon huomaamattomasti. Esillä olevan tavaran karsin minimiin. Piilotan siis kaiken irrallisen noihin Bestå-hyllyihin oven taakse ja käyn läpi aika ajoin, kun ovet ei mene kiinni. :xmas:
 
"Maru"
Voi kun houkutteleva sisustus kohde... :) Kiva kuulla, että olet hyödyntänyt kierrätyskeskusta. Ei tuo tavaramäärä isolta kuulosta, meillä sitä on ihan liikaa ja siksi sekaista. Mutta oletko jo hyödyntänyt sängynaluset, sängynalus laatikoita on olemassa jos jonkin laisia ja hintaisia. Sinne voisi laittaa petivaatteita, leluja yms.
 
Kannellisia sängynaluslaatikoita mihin voi laittaa verhoja tms.Kuitenkin sanoisin myös että tavaraa vähentämään.Mahtuisiko vaatehuoneen ylähyllyille kannellisia pahvilaatikoita(>Ikea tms,)mihin voisi kausivaatteet varastoida tai onko vaatekaapeissa yläkaappeja mihin sai samoja laatikkoja?Kuten edellinenkin sanoi onko liikaa liinavaatteita,pyyhkeitä yms.Ne vie aika paljon tilaa ja jos on oma pesukone saa nopeati pestyä.Onko mahdollisuutta mankeloida lakanat?Menee huomattavasti pienempään tilaan hyllyssä mankeloituna,
 
"Maru"
Meillä on 60-luvulla rakennetussa asunnossamme tosi vähän kiinteää säilytystilaa. Pienen verkkokellarin lisäksi tyttöjen huoneissa on kolme kaappia per huone. Asumme siis kolmistaan tyttöjeni kanssa 66 neliön kolmiossa. Tavaraa vaan kertakaikkiaan on pistettävä pois. Mulla on Ikean valkoista BESTÅ-hyllystöä paljon, sinne saa tavaraa piiloon huomaamattomasti. Esillä olevan tavaran karsin minimiin. Piilotan siis kaiken irrallisen noihin Bestå-hyllyihin oven taakse ja käyn läpi aika ajoin, kun ovet ei mene kiinni. :xmas:
Meillä on käytössä sama kaappi sarja. On kiva kun saa kaapit yksivärisiksi tai laittaa eri värisiä ovia, ihan mikä tuntuu hyvältä. Vihreää ovea kaipaisin tuohon sarjaan. Ja kun vetimiä ei ole, näyttää lähinnä seinältä tuo kaappi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vieras Nainen
Joo, noita sängynaluslaatikoita voisinkin harkita, jos vaan löytyisi tarpeeksi matalia että mahtuu. Pyyhkeistäkin vois osan ehkä laittaa pois.
Sekin mua harmittaa, kun esimerkiksi kirjahyllyjen alakaapit ei oo 100% käytössä, mutta en mä niihin osaa kyllä mitään verhoja survoa :D Kausivaatteet meillä mahtuu kellariin kyllä. Mankeliakaan ei valitettavasti ole.
Ihania vinkkejä kuitenkin :)
 
Mä oon itseasiassa viimeaikoina vähentäny kaikkee tavaraa niin paljon ku mahdollista, tai ainakin siltä tuntuu. Mutta mä epäilen että noi mun rojut lisääntyy salaa. Hyllyjä ei oikein voi laittaa, mutta varmaan ois siistimpää jos järjestäis kaappien päällä olevat tavarat koreihin. Ainakin eteisessä hattuhylly ois mukavemman näkönen jos siellä ois korit :)
Meillä on lapsilla hattuhyllyssä jokaiselle omat vuoritetut pajukorit mihin panna lapaset,pipot yms.On siistimmän näköistä ja mahtuu enemmän.
 
Emmä tiiä, meillä samaa ongelmaa...

Ollaan heitetty kaikkea ylimääräistä pois jne. mutta silti vaikkapa pelkästään joku lämmin varasto olisi kiva lisä niille tavaroille joita ei tarvitse useasti...
 
Aina kun otat jonkun tavaran käteen mieti onko se ihan välttämätön vai voisko sen laittaa kierrätykseen. Mä tein keittiön kanssa näin ja sain yllättävän paljon tilaa kaappeihin ... tosin ostin uutta sarjaa tilalle ;), mutta tuli uudistettua se sisältö ja kaikki eripariset astiat lähti pois.
 
"vieras"
laittakaa sänkyihin korkeemmat jalat eli siis nostatte sänkyjä niin että sängyn alle tulee hyvät tilat isoillekki lipastoille ;) ja on muuten ihan hienon näkönenkin =) lapsille voi sit pistää jonkun korokkeen minkä avulla kiipeevät sänkyyn...
 
Emmä tiiä, meillä samaa ongelmaa...

Ollaan heitetty kaikkea ylimääräistä pois jne. mutta silti vaikkapa pelkästään joku lämmin varasto olisi kiva lisä niille tavaroille joita ei tarvitse useasti...
Musta ois kiva saada ylimääränen huone mun harrastuksille (ompelu, neulominen ja askartelu) kun oon huomannu et vähemmän tulee tehtyä ku joutuu aina kaivlee tarvikkeita jostain kaappien kätköistä.
 
Joo, noita sängynaluslaatikoita voisinkin harkita, jos vaan löytyisi tarpeeksi matalia että mahtuu. Pyyhkeistäkin vois osan ehkä laittaa pois.
Sekin mua harmittaa, kun esimerkiksi kirjahyllyjen alakaapit ei oo 100% käytössä, mutta en mä niihin osaa kyllä mitään verhoja survoa :D Kausivaatteet meillä mahtuu kellariin kyllä. Mankeliakaan ei valitettavasti ole.
Ihania vinkkejä kuitenkin :)
Minä olen oppinut tilanpuuttessa laittamaan tavarat sinne minne on parasta. Ei sinne, minne on opetettu laitettavan. Esimerkiksi, mulla matkalaukut vie paljon tilaa noissa kaapeissa, mutta toisaalta, tarvitsemme niitä niin usein, että säilytän niitä silti siellä. Vien sitten kellariin jotai, mitä ei niin usein tarvitse. Laita vaan sinne alahyllyille, mitä ikinä kädestä löytyy, eikä sitä, minkä äiti opetti sinne laitettavan. :)
 
Aina kun otat jonkun tavaran käteen mieti onko se ihan välttämätön vai voisko sen laittaa kierrätykseen. Mä tein keittiön kanssa näin ja sain yllättävän paljon tilaa kaappeihin ... tosin ostin uutta sarjaa tilalle ;), mutta tuli uudistettua se sisältö ja kaikki eripariset astiat lähti pois.
Keittiön kävin läpi tolla taktiikalla, eikä siellä enää oo ku muutama kippo jotka voi linkoo mäkeen, muuten kaikki on tarpeen. Mutta mistä se läjä sekalaista kamaa tulee siihen tason kulmalle? Ja toinen iso ongelma keittiössä on, ku ei oo tarpeeks tilaa säilyttää hedelmii ja leipiä jne, mitkä ei oikein kaappeihinkaan sovi. Tää asunto on selvästi suunniteltu jollekkin perheelle, joka suosii minimalismia :/
 
Minä olen oppinut tilanpuuttessa laittamaan tavarat sinne minne on parasta. Ei sinne, minne on opetettu laitettavan. Esimerkiksi, mulla matkalaukut vie paljon tilaa noissa kaapeissa, mutta toisaalta, tarvitsemme niitä niin usein, että säilytän niitä silti siellä. Vien sitten kellariin jotai, mitä ei niin usein tarvitse. Laita vaan sinne alahyllyille, mitä ikinä kädestä löytyy, eikä sitä, minkä äiti opetti sinne laitettavan. :)
Totta toikin :) Lupaan huomenna alkaa survomaan tavaraa noihin kaappeihin, niin saan ne pois silmistä :) Kiitos :)
 
Musta ois kiva saada ylimääränen huone mun harrastuksille (ompelu, neulominen ja askartelu) kun oon huomannu et vähemmän tulee tehtyä ku joutuu aina kaivlee tarvikkeita jostain kaappien kätköistä.
Toi on niiiiin totta... Mulla tossa seisoo keskeneräinen öljyvärimaalaus keskellä asuntoa. Voi vain toivoa ettei kumpikaan lapsista keksi maalata sitä joku kerta ketsupilla tai joku kävele siitä ohi niin että repii kankaan.. Senkin kun on pakko antaa kuivua jossain eikä meillä ole siis kuin tämä tupa tässä asunnossa..
 
"mä"
Kaappeihin tuli reilusti lisää tilaa kun ostettiin sellaiset ulosvedettävät korisysteemit.
Siis tilaa on tietenkin yhtä paljon kuin ennenkin mutta kun hyllyn perältäkin saa otettua tavaraa paremmin niin se helpottaa.
Keittiössä on katossa koukku jossa riippuu "nelikerrosamppeli " en tiedä oikeata nimeä :( siinä on hedelmät ja vihannekset joita ei säilytetä jääkaapissa .
 
Keittiön kävin läpi tolla taktiikalla, eikä siellä enää oo ku muutama kippo jotka voi linkoo mäkeen, muuten kaikki on tarpeen. Mutta mistä se läjä sekalaista kamaa tulee siihen tason kulmalle? Ja toinen iso ongelma keittiössä on, ku ei oo tarpeeks tilaa säilyttää hedelmii ja leipiä jne, mitkä ei oikein kaappeihinkaan sovi. Tää asunto on selvästi suunniteltu jollekkin perheelle, joka suosii minimalismia :/
Meillä on keittiösyvennyksessä apteekkarin senkki, jonka siis piti toimia tuolla idealla että sitä "ylimääräistä" pikkusälää pidettäisiin siellä. Sinne siis sijoitettiin kaikki ympäriinsä ajelehtivat kynät jne.... Arvaa kerkesikö 2vee sitten tässä eräänä kauniina päivänä hakemaan sieltä paksun mustan permanent-tussin ja taiteili lipastolle uuden ilmeen? :whistle:

Avainkaappi? Onko teillä sellaista? Mietin itse nimittäin että se vähentäisi ainakin ne avaimet tuosta hyllyn päältä.... Avainkaain viereen sitten joku seinään kiinnitettävä hylly, kippo tmv. johon menisi ne sekalaiset jutut mitä normaalisti laittaa siihen hyllyn reunalle?

Mitenkäs sitten keittiöön sellainen katosta roikkuva joku amppelityylinen juttu seinän viereen johon saisi noita hedelmiä ja leivät?
 
halipupu harmaana
Talvivaatteille ja muuten vähemmän käytetyille petivaatteille yms. kannattaa hommata tyhjiösäilytyspusseja, joista imetään ilma imurilla pois. Niiden avulla saa tavarat mahtumaan piemeopään tilaan, kannattaa koikeilla.
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
No paljonko sulla on lakanoita ja verhoja? Mulla esim on lakanoita kahdet/sänky. Eli meidän sänkyyn kaks aluslakanaa, ja jokasta nukkujaa kohti kaks pussilakanaa ja tyynyliinaa.Vaihtoverhoja en omista, en vaihda verhoja kuin useamman vuoden välein ja sillon aina laitan edelliset verhot pois. Pesen niitä toki säännöllisesti mut siis pesun jälkeen heti samantien ikkunaan. Vaihtomattoja en myöskään omista.

Entä miten paljon lapsilla on vaatteita? NIitäkään ei tarvita ripakopallista joka lajia. Entä itselläs vaatteita? Onko sulla vaatteita kaapissa joita et oo pitkään aikaan käyttäny? Jos on niin miks pitää niitä sielä? Kenkiä, onko niitä ylimääräisiä joita ei tuu käytettyä?

Ei tuohon auta kuin se että vähentää tavaran minimiin jos kerran tilat on pienet. Yllättävän vähällä sitä pärjää.
 
oon onnistunut jokaisessa omassa kodissani olemaan haalimatta liikaa yhtään mitään, no tuli muutettua muutama vuos sitten aika tiheeseen tahtiin erilaisista syistä niin muutot oli helpompia kun oli vaan vähän tavaraa. nyt toi meidän vaatehuone on sellanen et sinne vois jonku pienen organisoija-hiiren päästää vähän huseeraa :D eli lapsi on tuonnut lisää tavaraa siinä mielessä meidän kotiin!

MUTTA mun lapsuuden kodissa oli kans tää tavara paljous ongelma, vaikka mamma kuinka karsi ja sääti niin aina sitä tavaraa vaan siunaantu jostain tai sit neki lisäänty salaa? nyttenku kaikki muut lapset paitsi nuorin on muuttanu kotoolta ja asuntoki pienempi heillä niin äiti on hokannu (monta vuotta jäljessä) ne sellaset öö vakuumipussit (liekö oikea nimi) eli kaikki vieras täkit ja liina vaatteet yms on sellasessa isossa läpinäkyvässä pussukassa, pussi kiinni ja sit venttiilin kautta tyhjennetään se ilma sieltä ja niin niistä pussukoista tulee littanoita ja niitä saa pinottua MONTA päällekkäin. nytku oon ihastellut mamman vaatehuoneen siisteyttä niin pitänee varmaan itse hakea samanlaisia.. eli oliskos näistä apua? muuten en osaa neuvoa, jos kerta kaikesta oot jo kaiken turhan karsinut niin ei sitä kuitenkaan tyhjässäkään asunnossa voi asua :D noita säilytyspussukoita saa ilmeisimmin jostain sokos, stockmann, citymarket, prisma ja ehkäpä tarjoustalo tyylisistä paikoista?
 
"Äiti"
Meillä on vieraspeitot ja tyynyt ns. tyhjiöpusseissa. Sellaisiin laitetaan peitot, takit jne sisään ja sitten imuroidaan ilma pois. Säästävät tilaa yllättävän paljon ja lisäksi sisältö pysyy puhtaana.
 
"Maru"
Meillä on hedelmäkori koristamassa olohuoneen pöydällä, mummoni säilyttää hedelmät kirjahyllyn koristeena. :) Sekalaiselle rojulle meillä on kori keittiön sivupöydällä, mutta on ikävä kyllä aina täynnä ja sieltä on vaikea etsiä tavaroita. Kynille ostin Ikeasta sellaiset magneeteilla kiinnitettävät metalliset rasiat jääkaapin oveen. Sieltä ei tussit mene pienten käteen. Läpinäkyvillä laatikoilla saa hyvin järjestyksen vaatehuoneeseen, koska niistä näkyy mitä laatikko sisältää, ei siis tarvitse penkoa.
 

Yhteistyössä