Millä voi korvata vehnäjauhon ruskeassa kastikkeessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?? :O Tai no, varmaan hyvä vilja-allergigoille tmv, jotka ei saa muulla suurustettua, mutta ei kai tuollasta muut käytä? Ei varmaan maistukaan kovin hyvälle... :x
Ei se oikeastaan maistu miltään. Olen käyttänyt harvakseltaan joskus kun tehnyt vaikka jotain lihapataa jossa ei ole jauhoja mutta kuitenkin hiukan kaipaa paksuutta. Nopea lisätä valmiiseen, ei kaipaa keittelyä eikä tosiaan maistu miltään. Maizenaa tosta suurin osa.

Joo, siis pitäis olla täysin vehnätön.

Kaikkea muuta vehnää sisältävää pystyn välttää mutta ruskean kastikkeen kans tekee tiukkaa.

Olen täs jo pitempään välttäny vehnää koska mielestäni se on osasyy mahavaivoihin. Tosin olen tollasia syöny joissa vehnän määrä jää suht pieneksi, kuten kastikkeet.

Eilen kumminkin sorruin syömään illalla voileipäkeksejä. Ja heräsin aamulla aivan järkyttävään mahakipuun. Koskaan ikinä en enää halua moista kokea, joten vehnää en enää syö ollenkaan.

Kaikkea muuta vehnää sisältävää pystyn välttää mutta ruskean kastikkeen kans tekee tiukkaa.

Olen täs jo pitempään välttäny vehnää koska mielestäni se on osasyy mahavaivoihin. Tosin olen tollasia syöny joissa vehnän määrä jää suht pieneksi, kuten kastikkeet.

Eilen kumminkin sorruin syömään illalla voileipäkeksejä. Ja heräsin aamulla aivan järkyttävään mahakipuun. Koskaan ikinä en enää halua moista kokea, joten vehnää en enää syö ollenkaan.

no nih, pottumuusijauhoa siis kehiin

Voi harmi:| Onkohan kaupassa jotain vaikka kaurajauhoa? eri asia sitten toimiiko se samoin kuin vehnä. Tai ruisjauho? Maku ei kaiketi ole sama mutta ehkä siihen tottuisi. Koekeittiö pystyyn ja kerro miten kävi.

Teen kaiken mihin käytettäs vehnäjauhoja joko tattari- tai kaurajauhoilla. Suurustukseen myös maissijauho tai maizena (eri koostumus), leivittämiseen sopii hyvin hirssi.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa pähkäilen;30174654:
Noissakin on vehnää. Tai siis aloitusviestistä ei käynyt ilmi, pitääkö olla täysin vehnätön vaihtoehto...

Pahoitteluni, en tiennyt eetä kyse allergiasta. Käsitin aloitusviestistä (tyhmyyttäni), vehnäjauhojen olleen loppu.

Semmonen pussissa myytävä olikohan mummon perunahiutaleet on hyvä suurustamiseen, tosin vaatii kyllä soijakastiketta/lihalientä ja ketsuppia kaveriksi, että näyttää paremmalta. Mutta ihan voit kokeilla maissijauhoja tai jotain valmista gluteenitonta jauhoseosta (osassa vehnätärkkelystä et kannattaa katsoa tarkkaan)

Olen siis tehnyt maissijauhoilla kastikkeen samaan tapaan kuin vehnäjauhoillakin, eli ruskistanut jauhot pannulla jne. Minusta vaatii hieman pitemmän kypsyttelyajan kuin vehnäjauhoista tehty ruskea kastike.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Mun mielestä (esim. sunnuntain) gluteenittomista jauhoista ei tullut kovin hyvää kastiketta. Herkkä jäämään klimppeihin. Maizenaa (se, minkä voi laittaa valmiiksi kuumaan nesteeseen) itse käytän, jos tarvis.

Yhteistyössä