Millä tuon teinin saa motivoitua työntekoon (oikea työpaikka)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä 2 teiniä 15v ja 14v. Miehen työnantajan kanssa sovittu että tekevät lauantaisin 6 h työpäivän. Työ varastotyötä.
Tuo vanhempi pääsääntöisesti ollut nuo lauantait töissä. Nyt sitten ollut koko viikon sairaana ja tuon nuoremman pitäis lähteä töihin.

Hirveä valitus että viikonloppu pilalla ja en jaksa ja en ala. Aamulla joutuu nousemaan kuuden jälkeen että ehtii töihin. Ei kivaa. Kyse ei kuitenkaan siitä että työ olis fyysisesti liian rankkaa. Sama valitus joka kerran kun sinne töihin pitää mennä. toisaalta sitte kun on sen päivän siellä ollu niin ollutkin ihan ok päivä.

Ollaan sen verran köyhiä ettei tule olemaan rahaa maksaa mopoja, autoja tai ajokortteja. Vaan on sovittu et maksavat ne ite noilla rahoilla mitä tienaavat. Vanhempi jo makso ite mopokortin ja mopon ja silti on säästössä satoja euroja, kun pääsääntöisesti hän käynyt töissä.

Olen selittänyt moneen kertaan että noita työpaikkoja ei nykyään ole läheskään kaikille eli niistä todellakin pitää pitää kiinni. Sanoo vaan et joo tiedän.

Mutta millä saan motivoitua tuohon töissä käymiseen? Ja kun on tuolla nuoremmalla ihan satunnaista. Kerran kuussa tai kahdessa kun vanhemmalla jokin este. Vanhemmalla ollu ihan eri asenne koko hommaan ja sujunu tosi hyvin.
Ei tuon nuoremankaan kanssa muuten ole mitään isompia ongelmia.

Jaa - a, aika vaikea kysymys. Meillä niin päin , että olisi joka viikonloppu töissä la + su. Tykkää käydä ja koulu menee hyvin. Mutta kavereita ei ehdi tapaamaan , kun työviikonloput joutuu asumaan toisella
paikkakunnalla. Mutta työkaverit kuulemma niin kivoja että mukavaa on työnteko.

[QUOTE="äiti minäkin";28389106]Jaa - a, aika vaikea kysymys. Meillä niin päin , että olisi joka viikonloppu töissä la + su. Tykkää käydä ja koulu menee hyvin. Mutta kavereita ei ehdi tapaamaan , kun työviikonloput joutuu asumaan toisella
paikkakunnalla. Mutta työkaverit kuulemma niin kivoja että mukavaa on työnteko.[/QUOTE]

Kaukanahan tuo työpaikka on lapsen omasta toivealasta mutta mun mielestä joutuu nyt vaan opettelemaan että välillä pitää tehdä ei niin kivojakin juttuja.

Miksi sinä teinien äiti et voi käydä itse tekemässä niitä lauantai vuoroja ? Olisi teilläkin perheellenne vähän enemmän rahaa.

Pakkoko on lapsi pakottaa työntekoon , jollei hän halua.

[QUOTE="vieras";28389119]Jos lapsi ei halua mopoa, niin miksi pakotatte noin nuoren töihin. Käy sinä tekemässä ne vuorot, että saat perheellesi lisää rahaa.[/QUOTE]

Lapsi haluaa mopon kun asutaan korvessa ja kulkeminen on siihen asti mun kuskausten varassa. Eli ei siitäkään ole kyse.

Oisitko sinä hyysännyt ja passannut sitä lastasi liikaa ? tai sitten on luuseri ! tai oppinut kotona kenties että ei tartte mitään tehdä jos ei haluu - sossu kyllä ruokkii ja maksaa.

[QUOTE="aurinko";28389127]Miksi sinä teinien äiti et voi käydä itse tekemässä niitä lauantai vuoroja ? Olisi teilläkin perheellenne vähän enemmän rahaa.

Pakkoko on lapsi pakottaa työntekoon , jollei hän halua.[/QUOTE]

Meillä neljä muutakin lasta joten tästä vähän vaikeampi lähteä. Ja on minulla omakin työpaikka, osa-päiväinen tosin.

[QUOTE="a p";28389131]Lapsi haluaa mopon kun asutaan korvessa ja kulkeminen on siihen asti mun kuskausten varassa. Eli ei siitäkään ole kyse.[/QUOTE]

No nähtävsti ei halua, kun ei pidä omaa osaansa sopimuksesta. Kerrot teinille tämän ja jos senkään jälkeen ei motivaatiota löydy, niin annat kasvaa vielä vuoden tai pari.

Oisitko sinä hyysännyt ja passannut sitä lastasi liikaa ? tai sitten on luuseri ! tai oppinut kotona kenties että ei tartte mitään tehdä jos ei haluu - sossu kyllä ruokkii ja maksaa.

Ei ole hyysätty ja passattu. Aika kovan koulun on joutunu työnteon suhteen käymään.
Sossusta ei olla ikinä saatu mitään eikä edes kelalta muuta kuin lapsilisät viimeiseen kolmeen vuoteen.

No oishan sieltä sossusta saanut euroja myös ehkäisyn kuntoon saattamiseen. Ei tarttisi täyttää maata teidän yksinään , jollei ole varaa mopoja ja ajokortteja teillä varaa hankkia.

Toivottavasti on ollut ruokaa lapsille ja ruokarukous!

Minäkin sain nuorena itse käydä töissä ja hankkia mopot, kortit ja autot. Eikä todellakaan ollut köyhyyttä meidän perheessä. Hyvä opettaa että pitää itse tienata jos jotain haluaa, nykyään lapsia lellitään aivan liikaa.

[QUOTE="a p";28389131]Lapsi haluaa mopon kun asutaan korvessa ja kulkeminen on siihen asti mun kuskausten varassa. Eli ei siitäkään ole kyse.[/QUOTE]

No onko se niin tyhmä, ettei tajua? Ei töitä - ei mopoa.

Murrosikäiset yleensä valittaa kaikesta. Itsekin olen aikoinaan työnteolla hankkinut ajokorttirahat ja siitä työnteosta on ollut hyötyä sitten jatkossa kun on oppinut ettei raha tule ilmaiseksi.

Kun ei oo varaa maksaa lapselle ajokorttia ja mopoa niin sekö tarkoittaa nykypäivänä sitä että on huono vanhempi?

Ja hyi olkoon tommoset kommentit et eikö oo ollu varaa käyttää ehkäisyä! Kukin taaplaa tyylillään ja turha meidän on muita moralisoida sen perusteella et onko lapsia 2 vai 4.

Ja mitä siihen tulee, niin vaikka oliskin varaa niin minähän en lapselleni mopoa osta. Enkä ajokorttia maksa. Jos mopon haluaa niin se tienataan itse. Jos teini olis motivoitunut tekeen töitä ja pitäis kiinni siitä niin saattais sitä jotain avustusta liueta.

Jos teillä on varaa AP laittaa vaikka hieman rahaa lapselle, motivoituisiko tekemään töitä jos tämän lisätuen saamiseen pitäis tehdä työt mukisematta. Kerro vaikka siitä kuinka sitten tulevaisuudessa työkuviot helpottuu kun alla on työkokemusta ja kuinka sitten töitä tekemällä saa muutakin kuin vain mopon/kortin...
Sanot että jos työt ei maistu niin tehköön mitä tykkää mutta mopoa ei tipu.

Lapsia ei pumpulissa kasvateta, hyvä on just pistää lapsi ansaitsemaan se "ylimääräinen" mitä tahtoo.

[QUOTE="seppo";28389175]Ei se voi olla noin vaikeaa.
Jos teini mopon haluaa niin menköön töihin tai jos työt ei maita niin olkoon ilman mopoa, siinä se.[/QUOTE]

Näin. Älä pakota noin nuorta töihin, mutta hän varmaan myös tietää, ettei ilman töitä mopoa tule.

Mun mielestä 14-vuotias on todella nuori töihin, joten antaisin olla ja palaisin asiaan kun tämä täyttää 15 tai viimeistään 16. Sitten saa helpommin muutakin työtä ja voi etsiä itselleen sopivaa. Oppii myös samalla sen, ettei aina saa töitä tai juuri niitä töitä joita itse haluaa.

Tässä on nyt se kurja juttu, että työsopimus on jo olemassa, joten ei oikein voi vaan jättää menemättä. Vai millainen se sopimus on? Jos teini on noin vastahakoinen, niin muuttaisin sopimuksen vain vanhemman sisaruksen nimiin, jotta sairastuessa voi yksinkertaisesti olla sairaslomalla, ja nuorempi saisi sitten oppia elämää, kun mopoa ei tulisi.

[QUOTE="aurinko";28389127]Miksi sinä teinien äiti et voi käydä itse tekemässä niitä lauantai vuoroja ? Olisi teilläkin perheellenne vähän enemmän rahaa.

Pakkoko on lapsi pakottaa työntekoon , jollei hän halua.[/QUOTE]

Noniin... Esimerkki Viher-Vasuri vastaus. Rahaa pitää saada mutta töitä en tee. Tarviin rahaa itseni toteuttamiseen (lorvailuun) mut en mä niiden takia halua töitä tehdä. Ja lapset sen asenteen kyllä oppii. Eiköhän sitä eväitä jaeta myös jo tuossa iässä elämään, varsinkin työntekoa koskeviin. Eihän sitä pilttiä pakottaa voi, mutta myös on tajuttava että ei tipu myöskään mopoa. Työnteko ---> raha ---> mopo. Helppoa, eikö?

p.s. Turha työttömien vinkua. Nyt ei ole kyse työn saamisesta, vaan merkityksestä.

siis työpaikka on vanhemman veljen, ja kun hänellä on este pitää nuoremman mennä töihin?

eihän se nuorempi välttämättä siis ajattele et se on hänen työpaikkansa, vaan et joutuu töihin kun toinen ei pääsekkään.

voisiko sopia esim et nuorempi on aina joka kolmannen lauantain töissä ja jos jommalla kummalla on esteitä niin sit vaihdetaan vuoroja?

Yhteistyössä