Millä saisi pikkusiskon oppimaan rahankäyttöä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isosisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isosisko

Vieras
21v opiskelija joka on asunut omillaan jo 2v eikä millään saa rahojaan riittämään laskuihin, koulukirjoihin, bussikorttiin ja ruokaan. Toisaalta kuitenkin uusiin vaatteisiin ja juhlimiseen taksiajeluineen ne riittävät. Taas tuo on itkemässä ettei saa sähkölaskuaan maksettua ja haluaa lainata siihen rahaa. Mutta mä en halua lainata sille koska tiedän entuudestaan että rahojen takaisinsaaminen on työn takana ja itteäkin jo nolottaa olla penäämässä rahoja köyhältä opiskelijalta. Silti en halua enää mennä siihen ett rupean makseskelemaan sen laskuja samanaikaisesti kun se käyttää huvituksiin rahaa huomattvasti enemmän mitä mä koskaan.

Sisko on itse kuitenkin sitä mieltä että tilanne vaan tällä hetkellä on tämä ja jos me nyt jeesataan sitä tän yli niin seuraavan kerran kun saa rahaa niin kaikki taas tasaantuu. Kesätöihinkään tuo ei mennyt vaikka niitä olisi ollut tarjolla, rajattaa kai turhaan nuoren vapaa-aikaa ja raskaan kouluvuoden jälkeen kaipaa lepoa. Ei sisko silti ole liikaa aikaa koululla tuhlannut, poissaoloja on ihan hirveästi ja selittelee sillä ettei ole sitä bussikorttia. No, pyörä löytyy ja matkaa 5km eli luulisi silläkin pääsevän ja isä on vielä aina maksanut sille sen bussikortin. Alkuun vaan käytti rahat aina muuhun ja kun isä sitten kuuli siitä niin alkoi ostaa bussikortin valmiiksi sen sijaan että antaisi rahana. Sisko sitten alkoi myydä bussikorttiaan enemmän tarvitseville kun kuulemma niin säästää rahaa kun voi osan ajasta kulkea pyörällä.

Missä vaiheessa tuo oikein lottaa itseään niskasta kiinni vai täytyykö tapahtua joku herätys ennen kuin hän voi aikuistua?

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Älä maksa sen laskuja! Sillon se ei ainakaan opi!

En maksakaan enää eikä veli ole maksanut ekan opiskeluvuoden jälkeen. Nyt vanhemmatkin alkavat olla sitä mieltä etteivät enää halua tukea tuollaisia opiskeluja.

Sisko vaan on niin ärsyttävä pentu, nytkin mankuu että jos hän jättää tuon laskun maksamatta niin se on sitten meidän vika jos hältä menee luottotiedot! Sanoin että kerkiää varmasti sopimaan että maksaa sen ja kaikki muutkin uudet laskut heti ekana seuraavista tuosta eikä juttu kerkeä menemään sen pidemmälle. Eikä niitä luottotietojen menetyksiä tarvi pelätä jos vaan heti rahojen tultua ekana maksaa kaikki laskut pois ja käyttää loput rahat vasta elämiseen ja juhlimiseen.

Jos sille joku yllättävä iso meno tulis joka olisi kaatamassa taloutta niin varmaan silloin vanhemmat tulis vastaan, mut se et normaalit sähkölaskut, puhelinlaskut ja vuokrat tulee yllätyksenä...... :o

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Älä maksa sen laskuja! Sillon se ei ainakaan opi!

En maksakaan enää eikä veli ole maksanut ekan opiskeluvuoden jälkeen. Nyt vanhemmatkin alkavat olla sitä mieltä etteivät enää halua tukea tuollaisia opiskeluja.

Sisko vaan on niin ärsyttävä pentu, nytkin mankuu että jos hän jättää tuon laskun maksamatta niin se on sitten meidän vika jos hältä menee luottotiedot! Sanoin että kerkiää varmasti sopimaan että maksaa sen ja kaikki muutkin uudet laskut heti ekana seuraavista tuosta eikä juttu kerkeä menemään sen pidemmälle. Eikä niitä luottotietojen menetyksiä tarvi pelätä jos vaan heti rahojen tultua ekana maksaa kaikki laskut pois ja käyttää loput rahat vasta elämiseen ja juhlimiseen.

Jos sille joku yllättävä iso meno tulis joka olisi kaatamassa taloutta niin varmaan silloin vanhemmat tulis vastaan, mut se et normaalit sähkölaskut, puhelinlaskut ja vuokrat tulee yllätyksenä...... :o

Ei se opi koskaan jos aina autatte. Juuri noin mäkin sanoisin ja olisin tiukkana (samoin veli + vanhemmat)

Joo, siis itse olin joskus holtiton rahankäyttäjä ja bilettäjä, ja pakko sanoa että rilluttelua kesti tasan niin kauan kun pystyi joltain kinuta rahaa pakollisiin menoihin (asuin eri paikkakunnalla). Sukulaiset laittoi rahahanat kiinni ja minulta lähti sähköt ja sitten kämppä. Lopuksi meni sitten vielä luottotiedot... Tämä oli minulle pelastus rahankäyttöäni ajatellen, nyt myöhemmin olen kiitollinen että sukulaiset lopulta saivat tarpeekseen ja eivät antaneet rahaa vaikka kuinka itkin ja kinusin. Opinpahan olemaan kunnolla :) Antaa mennä luottotiedot vaan! Siinä on se hyvä puoli että ei pysty enää velkaantua ottamalla esim. pikavippejä. Sit kun ne laskut on menneet ulosottoon ja luottotiedot menneet, niin sitten maksa vaikka ne velat pois sinne ulosottoon jos haluat ettei ne kasva siellä siskollesi korkoa turhaan. Vaan jos aina "pelastaa" toisen rahaongelmilta, niin ei se toinen ikinä opi käyttämään rahaa säästellen. Sanon kokemuksesta.

Älkää nyt mitään rahaa sille lainatko, ei se muuten opi. Kantapään kautta, jos ei muuten mene perille. Itse olen oppinut, että ensin rahat pakollisiin menoihin, ja mahdolliset ylijäämät vasta biletykseen yms. Ei ole vaihtoehtoja, niin mielestäni elämä menee. En edes kehtaisi kinuta rahaa lainaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Joo, siis itse olin joskus holtiton rahankäyttäjä ja bilettäjä, ja pakko sanoa että rilluttelua kesti tasan niin kauan kun pystyi joltain kinuta rahaa pakollisiin menoihin (asuin eri paikkakunnalla). Sukulaiset laittoi rahahanat kiinni ja minulta lähti sähköt ja sitten kämppä. Lopuksi meni sitten vielä luottotiedot... Tämä oli minulle pelastus rahankäyttöäni ajatellen, nyt myöhemmin olen kiitollinen että sukulaiset lopulta saivat tarpeekseen ja eivät antaneet rahaa vaikka kuinka itkin ja kinusin. Opinpahan olemaan kunnolla :) Antaa mennä luottotiedot vaan! Siinä on se hyvä puoli että ei pysty enää velkaantua ottamalla esim. pikavippejä. Sit kun ne laskut on menneet ulosottoon ja luottotiedot menneet, niin sitten maksa vaikka ne velat pois sinne ulosottoon jos haluat ettei ne kasva siellä siskollesi korkoa turhaan. Vaan jos aina "pelastaa" toisen rahaongelmilta, niin ei se toinen ikinä opi käyttämään rahaa säästellen. Sanon kokemuksesta.

tota mä mietin kanssa että kuinka pitkälle sisko antaa jutun mennä, saako luottotiedot ja kämppä oikeasti mennä alta ja koulu sössiytyä ennen kuin alkaa ottamaan itsestään vastuuta. Ikävältähän se luottotietojen meno kuulostaa mutta voihan se toisaalta sitten pelastaa isommalta velkaantumiselta.

Ei kai sitä voi toisen puolesta elää ja pakkohan sen on antaa maksaa omista virheistään että oppii. Nyt vaan harmittaa kun ei vielä ole tuon isommista jutuista kiinni ja saisi vielä helposti maksettua laskunsa jos haluaisi, vaikka se juhliminen sitten jäisikin vähemmälle.

Mut kiva kuulla et löytyy heitäkin jotka tosipaikan tullen ovat tulleet järkiinsä ilman että täytyy mitään kauheuksia tapahtua!

Yhteistyössä