Millä pumpata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Meillä ongelmana maidon vähyys ja tuntuu ettei lapsi jaksa enää imeä rintaa, koska maidon tulo kovan työn takana. Saako pumpulla maitoa irti vähämaitoisista rinnoista? Käsikäyttöistä olen kokeillut, mutta mielestäni siinä on liian heikko imuteho, eli imeekö sähkökäyttöiset ""kovemmin""?

Ei se maito väkisin tule. Voi vain olla jo loppumassa.

Oletko jo koittanut kaikkia seuraavia keinoja:

Juo itse todella paljon. Hiero rintoja kevyesti ja lämmitä ne esim kauratyynyllä ennen kuin imetät tai pumppaat. Jostain syystä yöllä maitoa nousee herkemmin, joten pumppaa vaikka yöllä hieman josko maitoa alkaisi tulla runsaammin. Lepää hyvin ja rentoudu. Hartiat eivät saa olla jumissa.

Itselläni oli käytössä käsikäyttöinen pumppu, välillä lypsin ilman pummuakin. Sähkökäyttöistä kokeilin sairaalassa ja se oli kyllä mukavampi kun ei tarvinnut muuta kuin pitää oikeassa kohdassa. Lisä imuvoima ei kyllä yhtään auttanut maidon erittymiseen.

Miksi väen väkisin tehdä vauvan ruokailusta hankalaa itselle ja vauvalle. Imetys on toki hieno juttu, mutta kun se ei kaikilta suju ongelmitta, niin totuus on, että korvikepullolapsi kasvaa aivan yhtä hyvin ja yhtä terveeksi kuin imetettykin. Meillä on kokemusta, 4 korvikelasta kun itseltä ei tullut maitoa kenellekään heistä kuin ihan vähän.

Haluaisin kysyä asian vierestä että kun maitoa alkaa tulla ennen lapsen syntymää niin voiko ja kannattaako sitä pumpata talteen? Meneeko siinä ns. ternimaito vai tuleeko se sitten vasta lapsen synnyttyä? Minulta tuleva maito on ollut nyt aluksi ihan keltaista. Onko normaalia?

Onnea vaan yritykseen. minulla tuntui maidontulo olevan riittävää vasta n. 4kk iässä (silloin lapsi sai jo kiinteitäkin). Olen kokeillut sähköpumppua ja käsikäyttöistä, joista minulle (vähämaitoiselle) käsikäyttöinen oli ehdottomastiparempi...... Ja välttämätöntä pumppaamisessa oli oma rauha ja lapsi vieressä. Mielellään olen antanut lapsen vähän imasta aluksi, sillä oikein muutne en tahtonut saada pumpulla mitään irti.

Ja mitä joku jo sanoi, niin muista juoda ja koita saada nukutuksi.

t. 7kk huonolla unella

Lienee aika vaihtelevaa, miten maitoa saa ulos. Itselläni maitoa tuli reilusti ja imetys sujui helposti, mutta silti Ainun käsikäyttöisellä pumpulla sai tehdä tosissaan töitä maidon saamiseksi ulos.

Yhteistyössä