Millä mä saan ton koiran rauhoittumaan?!

27.02.2012
394
0
16
Koira ei siis kestä, että lapsi on keskenään pihalla. Ramppaa ikkunasta ikkunaan, vinkuu ja pyörii ja jos näkee lapsen ikkunasta alkaa haukkua.

Ei vahdi lasta jos on samaan aikaan ulkona, eikä vahdi sisällä, ei mitenkään erityisesti näytä kaipaavan lasta jos on muualla esim.mummulassa, mutta tuo et lapsi on ulkona on tolle koiralle ihan liikaa :O

Tarviiks tässä nyt sit laittaa kaihtimet kiinni ja istua pimeässä että säilyy järki kaikilla? :kieh:

Ja ei, koira ei voi mennä ulos lapsen kanssa.
Enkä minä ole sinne nyt myöskään menossa koiran kanssa.
Enhän mä siellä voi sen kanssa aina hengata kun lapsi siellä leikkii itsekseen tai kavereiden kanssa...

Tää on tosi rasittavaa.. En muista et tätä olis ennen ollu -paitsi tolla nartulla pari vuotta sitten kun mies meni ilman sitä ulos, hitto mikä poru siitä tuli.. Mut sitäkään ei ole enää ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja ArjestaSelviytyjä;26130407:
Koira ei siis kestä, että lapsi on keskenään pihalla. Ramppaa ikkunasta ikkunaan, vinkuu ja pyörii ja jos näkee lapsen ikkunasta alkaa haukkua.

Ei vahdi lasta jos on samaan aikaan ulkona, eikä vahdi sisällä, ei mitenkään erityisesti näytä kaipaavan lasta jos on muualla esim.mummulassa, mutta tuo et lapsi on ulkona on tolle koiralle ihan liikaa :O

Tarviiks tässä nyt sit laittaa kaihtimet kiinni ja istua pimeässä että säilyy järki kaikilla? :kieh:

Ja ei, koira ei voi mennä ulos lapsen kanssa.
Enkä minä ole sinne nyt myöskään menossa koiran kanssa.
Enhän mä siellä voi sen kanssa aina hengata kun lapsi siellä leikkii itsekseen tai kavereiden kanssa...

Tää on tosi rasittavaa.. En muista et tätä olis ennen ollu -paitsi tolla nartulla pari vuotta sitten kun mies meni ilman sitä ulos, hitto mikä poru siitä tuli.. Mut sitäkään ei ole enää ollut.

N

Mitä rotua koira on? Sillähän ei ole mitään syytä vahtia lapsia jos on itsekin ulkona samaan aikaan, ja lasten ollessa muualla, se on koiralle kuin lepoa töistä. Se selittää hyvin tuon rennon suhtautumisen muuten. Mutta jos se on esim. paimenkoirarotua tai sillä on suojeluviettiä, sitä hermostuttaa nimenomaan tuo voimattomuus - vähän kuin laittaisi paimenkoiran liekaan ja päästäisi lammaskatraan juoksentelemaan niitylle. Hermothan siinä palaa. Minusta teidän pitäisi koventaa kuria. Oma koirani on puoliksi karjalankarhukoira, puoliksi suomenlapinkoira, ja sillä on kova tarve jahdata kaikkea. Heti, kun se näytti oireita autojen perään juoksemisesta, pistin sille kovan komennon ja nollatoleranssin. Heti, kun se näytti oireita silmittömästä lintujen perään sinkoilusta, pistin sille siinäkin nollatoleranssin. Suosittelen siis kovaa kuria. Yksinkertaisesti taistelette sen kanssa, että se oppii käskystä rauhoittumaan. Meillä esim. käytetään käskyä "asetu!". Se toimii sisätiloissa hyvin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kun lapsi lähtee ulos ja jos koira riemastuu jo siitä ja alkaa ravata ikkunoiden luona sinun täytyy komentaa koiraasi matalalla äänellä pois ikkunoiden luota. Voit ottaa ensin hihnan käyttöösi ja nykäiset hihnasta kun koira alkaa hermostua. Sinä komennat koiraasi ja koiran on toteltava, koirasihan luulee tai pitää itseään pomona jos käyttäytyy noin, mutta sitten teillä olisi muitakin ongelmia. Voiko olla että koira vain haluaa mennä mukaan leikkiin, tahtoo ulos, siksi on hermostunut? Vosiitko tarkentaa missä vaiheessa koira hermostuu, voisin siten paremmin neuvoa sinua. Olen kouluttanut koiria jonkun verran ja tiedän näistä asioista. Miten suhtaudut koiraan kun alkaa tehdä tätä?

Kun lapsi lähtee ulos ja jos koira riemastuu jo siitä ja alkaa ravata ikkunoiden luona sinun täytyy komentaa koiraasi matalalla äänellä pois ikkunoiden luota. Voit ottaa ensin hihnan käyttöösi ja nykäiset hihnasta kun koira alkaa hermostua. Sinä komennat koiraasi ja koiran on toteltava, koirasihan luulee tai pitää itseään pomona jos käyttäytyy noin, mutta sitten teillä olisi muitakin ongelmia. Voiko olla että koira vain haluaa mennä mukaan leikkiin, tahtoo ulos, siksi on hermostunut? Vosiitko tarkentaa missä vaiheessa koira hermostuu, voisin siten paremmin neuvoa sinua. Olen kouluttanut koiria jonkun verran ja tiedän näistä asioista. Miten suhtaudut koiraan kun alkaa tehdä tätä?

Ei ole paimensukuinen eikä vartijarotuinen.

Todella dominoiva ollut aina ja sen kanssa on hirveästi tehty töitä, mun "urani" ehdottomasti vaikein koira!

Todennäköisesti haluaakin ulos leikkiin mukaan, mutta koska on todella suuri koira, en voi päästää lapsen kanssa keskenään.

Ravaaminen alkaa siitä kun lapsi sulkee oven perässään ja koira tajuaa jääneensä sisälle.
Menee ikkunaan vinkumaan, jolloin käsken koiran esim.viereeni maahan. Koira tottelee ja menee maahan määräämääni paikkaan, mutta on siinäkin selvästi jännittynyt ja vinkuu satunnaisesti. Kun hetkeksi "herpaannun", koira lähtee kun rusakko makuulta. Kyttää ikkunassa ja vinkuu ja taas käsken maahan.
Lopulta koira luovuttaa ja hiippaa omalle pedilleen (ei ikkunan ääressä) ja satunnaisesti vinkuu sielläkin. Rauhoittuu kokonaan vasta kun lapsi tulee sisälle.

Voin sanoa kertomasi perusteella että koirasi ei vartio lastasi vaan tahtoo päästä ulos mukaan. Ja tietenkin protestoi sitä ulinalla kun ei pääse mukaan. Pääsisipä näyttämään miten toimia, kun hankala kertoa näin mutta yritän parhaani mukaan. :) Tiukka kielto EI tai HILJAA, riippuu minkä koira tajuaa, miten teillä opetettu? Kiellät siis heti paikalla ennen kuin koira ehtii säntäillä ikkunoihin, huomaat kun koirasi hermostuu, alkaa läähättää, vinkua niin heti kielto. Sinun kannattaa ottaa hihna tähän mukaan, sillä on hyvä opettaa myös sisällä. Hihnalla nyppäiset ja kiellät, odotat että koira rauhoittuu ja voit päästää vapaaksi. Voit tehdä niin myöskin että menet ennen koiraa ikkunan eteen, ja peruutat ikkunlta koiraasi kauemmaksi, siten omistat ikkunat eikä koirasi saa mennä sinne. Itselläni on myöskin dominoiva koira, ei enää niin pahasti mutta opetin koirani noin pois ikkunoista kyttäämästä, saman tein jos en halunnut häntä esim. olohuoneeseen niin en puhunut mitään vaan peruutin koiran vartalollani pois siitä tilasta. Puhe ei tehoa täytyy toimia! Mutta onko teillä muitakin ongelmia kuin tämä...? Luulisin niin. Ja ulinasta sen verran että jos koirasi on sillä saanut huomiota niin sehän vain yltyy, voisit kokeilla ettet komennakaan koiraasi siitä, vai jatkaako ulinaa? Jos niin on niin sitten sitä täytyy kieltää. Oletko kuullut kolinapurkista, se on tehonnut aika hyvin omaan koiraani ja on oiva väline tälläiseen.

Olen pääosin samaa mieltä kuin tuo nimimerkki Helppo ratkaisu. Liiallinen huomion antaminen dominoivalle koiralle voi viedä vain ojasta allikkoon, joten itse pitäisin kiellot mahdollisimman yksinkertaisina, lyhyinä, jämerinä, ja tekisin kiellon vastustamisesta mahdotonta mahdollisimman vähillä elkeillä. Mitä monimutkaisempaa taktiikkaa käytät, sitä moninaisempia kepulikonsteja se avaa koiralle kapinoida vastaan.

Esimerkiksi itse opetin oman koirani rauhoittumaan sisällä (esim. tilanteissa, missä pyrki riehumaan vieraan läsnäollessa) yksinkertaisesti kiellolla "asetu!" samaan aikaan, kun polkaisin kantapäällä lattiaa. Sitten kävelin pari määrätietoista askelta koiraa kohti, kunnes koira oli siellä missä tahdoin sen olevan. Tätä joutui toistamaan ja tehostamaan sormen nostamisella (tiesi jo silloin, että sormen nostaminen on käsky pysyä aloillaan), mutta loppujen lopukse se oppi melko helposti, vaikka onkin tuollainen jääräpää.

Kannattaa myös tarkkailla omaa elekieltään. Koira tulkitsee eleitä ja ruumiinkieltä. Tänään, kun koirani riehaantui tutusta irtokoirasta lenkillä, annoin sen aikansa telmuta, kun oli tuttu koira vastassa, mutta kun tahdoin jatkaa lenkkiä, tein sen kerrasta selväksi. Heti ensimmäinen käsky oli voimakas ja oma elekieleni ja askeleet kertoivat niin selvästi leikin loppuneen, että se vapaana juokseva koirakin siirtyi välittömästi tien toiselle puolelle ja jättäytyi taaemmas. Pienikin keskittymisen herpaantuminen omalta koiraltani johti omaan välittömään reaktiooni (jämerä käsky ja hihnan nykäisy).

Kyllä näillä keinoin pitäisi dominoivankin koiran taipua, kunhan muistat, ettei saa antaa ongelman pitkittyä. Kun teet päätöksen, että nyt se loppui, teet sen päätöksen kerralla ja myös lopetat sen häiriökäytöksen niin määrätietoisesti ja tehokkaasti, ettei koira ennätä ajatellakaan haastamista. Tsemppiä koulutukseen!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuo koira on meillä ollut jo yli 4vuotta ja sen kanssa on koluttu koirakoulut, konsultoitu sisarusten omistajia, kasvattajaa, kaikkia, että sen kanssa on päästy siihen pisteeseen missä nyt ollaan. Eläinlääkäri sanoi, että koirallamme on erittäin vahvoja adhd-piirteitä, joten on muutenkin levoton luonne.
On kuudes koirani ja muut viisi ovat aina olleet mallikelpoisia kansalaisia -toki töitä on tehty, mutta tää yks yksilö pistää mun pakan ihan sekaisin :D
Yritän siis nyt "puolustautua", että osaan kyllä koirien kanssa olla, toimia ja kouluttaa, mutta kaikki asiat eivät pädekään tähän yksilöön :D

KIITOS kuitenkin neuvoistanne, jatkamme päättäväisesti siis tätä linjaa mitä tähänkin asti... Huooooooh. :D

Yhteistyössä