V
vierailija
Vieras
Ymmärrän, että lapsi on väsynyt koulupäivän jälkeen mutta läksyjä ei ekaluokkalaisella ole paljoa. Niiden tekemiseen menee noin 10-15 minuuttia maksimissaan (usein ei sitäkään) jos lapsi jaksaisi keskittyä ja vain tekisi läksyt. Säheltää ja sählää kaikkea muuta, sotkee kirjaa ja pyyhkii jo oikein tehdyt vastaukset pois. Niin, että niihin menee kaikkiaan usein parikin tuntia ja sen jälkeen kaikki ovat kiukkuisia ja turhautuneita. Läksyt eivät ole lapselle mitenkään vaikeita mutta se aloittaminen ja keskittyminen on jotenkin niin hankalaa. Keikutaan tuolilla ja kaadutaan, löydetään jostain joku roska mitä jäädään ihmettelemään, kynä on väärän värinen, kaikki muut kirjan sivut kiinnostavat paljon enemmän ja sitten vängätään eikä niitä voisi tehdä ensin vaikka niitä ei ole lupa tehdä ollenkaan, lasketaan montako sivua kirjaa on jäljellä jne.
Olemme tehneet niin, että ensin joko välipala ja lapsi saa puuhata omiaan 30 minuuttia kotona ennen läksyjä tai sitten jos on ollut iltapäiväkerhossa saa leikkiä ymv sen aikaa kun teen ruuan ja sitten läksyt ruuan jälkeen. Kavereille tai ulos ei lähdetä ennen kuin läksyt on tehty ja usein tämä aiheuttaa ihan älyttömästi mielipahaa koska lapsi tekee edelleen läksyjä kun on jo iltapala aika. Jos motivoituu tekemään (on jotain oikein kivaa luvassa läksyjen jälkeen) tekee ne mukisematta oikein siinä 10-15 minuutissa.
Lapsella on todettu olevan keskittymisessä ja toiminnanohjauksessa isoja haasteita mutta silti tämä läksy show menee jotenkin ihan töysin yli ymmärryksen. Mitään palkinto juttua en tähän haluaisi koska niitä on muutenkin käytetty niin paljon eikä ihan joka asiasta voi luvata palkintoa. Tänäänkin on päivä kun minulle keitti yli. Lapsella oli 4 riviä laskuja joista puolet teki alle 5 minuutissa kunhan sai aloitettua. Seuraavien laskujen aloittamiseen meni noin 1,5 tuntia kun vain istuimme vierekköin pöydän vieressä ja koitin saada lasta tekemään läksyjä. Sitten sanoin, että nyt teet läksyt yksin ja tarkistamme ne kun ovat valmiita ja menin muualle tekemään omiani. Puoli tuntia sitten kävin katsomassa niin lapsi ei ollut edennyt mihinkään vaan oli levittänyt värikynät ja rakenteli niistä kuvioita. Istuu edelleen tekemässä noita noin kymmentä laskua joita on tehnyt kai jo yli 2 tuntia.
Tunnen itseni niin epäonnistuneeksi vanhempana kun taas meni hermot. Jos on vaikeita niin tottakai autan mutta laskut sellaisia, että lapsi laskee ne vilauksessa päässään. Nytkin luetteli vastaukset ensimmäisen tekemättömän rivin laskuihin vilauksessa mutta ei vain saa aloitettua sitä, että kirjaan vastaukset kirjaan.
Millä te olette saaneet läksyjen tekemisen sujumaan? Vai onko tämä vain totuttelua? Lapsi tykkää koulusta ja pärjääkin opettajan ja koetulosten mukaan hyvin mutta nämä läksyt ovat jotain aivan kamalaa.
Olemme tehneet niin, että ensin joko välipala ja lapsi saa puuhata omiaan 30 minuuttia kotona ennen läksyjä tai sitten jos on ollut iltapäiväkerhossa saa leikkiä ymv sen aikaa kun teen ruuan ja sitten läksyt ruuan jälkeen. Kavereille tai ulos ei lähdetä ennen kuin läksyt on tehty ja usein tämä aiheuttaa ihan älyttömästi mielipahaa koska lapsi tekee edelleen läksyjä kun on jo iltapala aika. Jos motivoituu tekemään (on jotain oikein kivaa luvassa läksyjen jälkeen) tekee ne mukisematta oikein siinä 10-15 minuutissa.
Lapsella on todettu olevan keskittymisessä ja toiminnanohjauksessa isoja haasteita mutta silti tämä läksy show menee jotenkin ihan töysin yli ymmärryksen. Mitään palkinto juttua en tähän haluaisi koska niitä on muutenkin käytetty niin paljon eikä ihan joka asiasta voi luvata palkintoa. Tänäänkin on päivä kun minulle keitti yli. Lapsella oli 4 riviä laskuja joista puolet teki alle 5 minuutissa kunhan sai aloitettua. Seuraavien laskujen aloittamiseen meni noin 1,5 tuntia kun vain istuimme vierekköin pöydän vieressä ja koitin saada lasta tekemään läksyjä. Sitten sanoin, että nyt teet läksyt yksin ja tarkistamme ne kun ovat valmiita ja menin muualle tekemään omiani. Puoli tuntia sitten kävin katsomassa niin lapsi ei ollut edennyt mihinkään vaan oli levittänyt värikynät ja rakenteli niistä kuvioita. Istuu edelleen tekemässä noita noin kymmentä laskua joita on tehnyt kai jo yli 2 tuntia.
Tunnen itseni niin epäonnistuneeksi vanhempana kun taas meni hermot. Jos on vaikeita niin tottakai autan mutta laskut sellaisia, että lapsi laskee ne vilauksessa päässään. Nytkin luetteli vastaukset ensimmäisen tekemättömän rivin laskuihin vilauksessa mutta ei vain saa aloitettua sitä, että kirjaan vastaukset kirjaan.
Millä te olette saaneet läksyjen tekemisen sujumaan? Vai onko tämä vain totuttelua? Lapsi tykkää koulusta ja pärjääkin opettajan ja koetulosten mukaan hyvin mutta nämä läksyt ovat jotain aivan kamalaa.